Twee [staps|factor] [verificatie|authenticatie] hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb al tijden twee staps verificatie (?) op mijn Apple ID. Als ik ergens in moet loggen dan moet ik via SMS, iPhone of iPad een 4-cijferige code ontvangen.
Nu heb ik het idee dat deze feature aan het verdwijnen is. Bij een vriend activeerde ik het ook maar die kreeg hele andere popups: met een kaartje e.d. Later bleek dit twee factor authenticatie te zijn.

Nu heb ik een poging gedaan de verificatie uit te schakelen, ik las iets hier, maar ik krijg de authenticatie niet aan!

Nadat ik het heb uitgeschakeld en mijn apparaten beginnen niet te zeuren. Als ik het wil inschakelen dan heb ik precies hetzelfde: de verificatie 8)7 Ik snap even niet hoe ik het nu aanzet.
Ook begrijp ik het verschil tussen de twee niet goed.

Beste antwoord (via iAR op 11-08-2016 12:26)

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
De verwarring is te verwachten, het verschil begrijpt niemand echt helder. De authenticatie met twee factoren (‘two-factor authentication’) is de nieuwe manier, beschikbaar op iOS 9 en El Capitan. Je ontvangt dan een bericht met een kaart en 6 cijfers ter controle op al jouw geregistreerde toestellen. De oude manier heet authenticatie in twee stappen (‘two-step verification’) en is gebaseerd op SMS/bericht naar een willekeurig toestel met daarin een code van 4 cijfers.

Je kunt ze niet parallel gebruiken en moet te zijner tijd overstappen op de nieuwe manier. Apple is nog steeds bezig met de uitrol en niet iedereen heeft deze functie. Sommigen hebben dat proces echter kunnen versnellen door de authenticatie in twee stappen uit te schakelen, omdat dat dan de nieuwe manier plotseling beschikbaar is. Misschien dat het bij jou interdaad niet werkt.

Zijn al jouw toestellen op iOS 9 en El Capitan?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Niet online
De verwarring is te verwachten, het verschil begrijpt niemand echt helder. De authenticatie met twee factoren (‘two-factor authentication’) is de nieuwe manier, beschikbaar op iOS 9 en El Capitan. Je ontvangt dan een bericht met een kaart en 6 cijfers ter controle op al jouw geregistreerde toestellen. De oude manier heet authenticatie in twee stappen (‘two-step verification’) en is gebaseerd op SMS/bericht naar een willekeurig toestel met daarin een code van 4 cijfers.

Je kunt ze niet parallel gebruiken en moet te zijner tijd overstappen op de nieuwe manier. Apple is nog steeds bezig met de uitrol en niet iedereen heeft deze functie. Sommigen hebben dat proces echter kunnen versnellen door de authenticatie in twee stappen uit te schakelen, omdat dat dan de nieuwe manier plotseling beschikbaar is. Misschien dat het bij jou interdaad niet werkt.

Zijn al jouw toestellen op iOS 9 en El Capitan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Ah, dan moet dat het zijn.
Ik heb iOS10 PB en El Captan. Daar kan het niet aan liggen.

Wellicht een optie om dus de verificatie uit te zetten in de hoop dat de authenticatie beschikbaar komt.

Uiteindelijk maakt het "voor de eindgebruiker" weinig uit. Je krijgt alsnog een code (zoals je gewend was) op je apparaat of eventueel per sms. Ik las dat het voor de unlock functie van de Apple Watch voor Mac's nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eitot
  • Niet online
iAmRenzo schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:12:
Ah, dan moet dat het zijn.
Ik heb iOS10 PB en El Captan. Daar kan het niet aan liggen.
Ik zou het gebruik van twee-factor-authenticatie ook afraden als je betasoftware gebruikt. Er zijn al berichten geweest van betagebruikers die door bugs niet meer konden inloggen. Onder omstandigheden heb je dan een groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Goeie. Dat had ik inderdaad gelezen.