Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Tweedehands MacBook of nieuwe laptop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Sorry dat ik het topic niet start aan de hand van het lijstje.
Ik heb een vraag wat betreft de aanschaf van een nieuwe laptop voor de studie Business IT. Ik heb een budget van 600 euro, waarmee je een prima MacBook pro tweedehands kan krijgen (de mid 2012).
Aan de andere kant is dat wel al een ouder model, en tweedehands, maar nog steeds spreekt mij aan dat de bouwkwaliteit goed is en dat bijvoorbeeld de trackpad en batterijduur ideaal zijn.
Voor de studie zal ik vooral tekstverwerken en de basis van programmeren leren.

Kortom, is het verstandiger om voor 600 euro een gloednieuwe Windows laptop aan te schaffen of is een tweedehands MacBook ook een te rechtvaardige keuze?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Verwijderd

Ik vind een laptop van 2012 wel erg oud. Je hebt dan een laptop die 4 jaar achter loopt. Zou lekker voor een nieuwe gaan. Wel een SSD erin.

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-11 13:32
Die MacBook heeft een resolutie van 1280x800. Effectief heb je nog minder werkruimte doordat je toch niet fullscreen tekst zit te typen. Alleen daarom zou ik persoonlijk niet voor de MacBook gaan. De MacBook mag dan wel 4 jaar oud zijn, maar afgezien van een SSD is er niet heel veel spannends gebeurd de afgelopen jaren op het gebied van computer technologie. Voor simpel tekstverwerken heb je niet de laatste Intel CPU nodig.

Voor €600 kun je een prima nieuwe Windows laptop kopen.
https://tweakers.net/revi...slaptop-medion-e6422.html

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor 675 kan je ook deze X1 Carbon kopen (met garantie): V&A aangeboden: Lenovo X1 Carbon | i7 | 8GB | 256GB SSD | 3K scherm | Fabriek...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat doe je als die Macbook over 3 maanden kapot is de reparatiekosten 500 euro zijn ?

De keuze tussen een 4 jaar oude machine of een nieuwe met garantie die sneller is zou voor mij snel gemaakt zijn.

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:45

Roytoch

Nietes

Je kunt er uiteraard geluk mee hebben, maar houdt er rekening mee dat de accu van een 4 jaar oude MacBook niet optimaal meer zal zijn. Dus als accuduur een belangrijke reden is, zou ik er niet aan beginnen. Zeker als je Windows prettig vindt en OSX dus niet per sé vereist is.

Welles

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
AquaSheep schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:57:
Die MacBook heeft een resolutie van 1280x800. Effectief heb je nog minder werkruimte doordat je toch niet fullscreen tekst zit te typen. Alleen daarom zou ik persoonlijk niet voor de MacBook gaan. De MacBook mag dan wel 4 jaar oud zijn, maar afgezien van een SSD is er niet heel veel spannends gebeurd de afgelopen jaren op het gebied van computer technologie. Voor simpel tekstverwerken heb je niet de laatste Intel CPU nodig.

Voor €600 kun je een prima nieuwe Windows laptop kopen.
https://tweakers.net/revi...slaptop-medion-e6422.html
De resolutie is wat mij betreft ook te laag. Een SSD heb je echt wel nodig, zeker in een Macbook die zo oud is. Dan haal je toch meer waar voor je geld met een nieuwe laptop.

• ernst75
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-10-2022
De macbook pro mid 2012 model is nog steeds een interessante machine. (zeker voor een beetje tweaker)
Het is het laatste model waaraan je nog makkelijk aan kan sleutelen. En er zijn nog meer redenen: ethernetaansluiting, dvd-drive, aansluiting voor die oude beamers. Niet te vergeten, macOS zal gewoon draaien. Wat dat betreft is dat nog een rechtvaardige keuze, mocht je er een willen aanschaffen.

Even googlen: macbook pro 2012 non-retina model 2016.
En kijk naar de resultaten zoals: why you should still buy a non-retina mbp 2012 in 2016.

Het model is vier jaar oud, maar de machine hoeft niet vier jaar in gebruik geweest te zijn door de eerste eigenaar. Vraag naar factuur als je tweedehands gaat browsen. Soms zit er zelfs nog garantie op, omdat ie pas vorig jaar is aangeschaft bijvoorbeeld.

Voor jouw eisen: tekstverwerken en programmeren basis voldoet het prima. Met jouw budget zou het mogelijk moeten zijn om een ge-upgrade versie te krijgen (op z'n minst 250gb ssd en 8-16 ram, anders is het eigenlijk niet interessant).

Nieuwe Windows machine kan ook, dan heb je nieuwere hardware en ook nog es garantie.
Je hebt echter geen Mac. Hoe belangrijk vind jij dat momenteel ?
Volgens mij is dat de afweging die je nu aan het maken bent (of misschien niet). Met jouw budget proberen een redelijke macbook pro te krijgen of uiteindelijk toch maar een Windows machine.

Tot een week geleden was ik zelf specifiek op zoek naar een tweedehands mbp mid 2012. Het zou dan een knutsel laptop worden om te spelen met macOS, Windows en diverse Linux smaken.
Op een tweede plan gezet. Ik vond het simpelweg te duur zodanig dat ik net zo goed beter door zou sparen voor een nieuwe mac of een modernere tweedehands mbp. Als ik het geld ervoor over zou hebben dan. Mijn budget was helaas nog minder dan die van jou.
Uiteindelijk gewoon gekozen voor een tweedehands Windows machine, een dell latitude 5450/5450, 14" 1920x1080 mat scherm, 256 gb, 8gb ram, i5 5300U. Is ook prima voor een beginnende developer. Heeft min of meer alles wat ik wil, zelfs de saaie=zakelijke uitstraling en het formaat, behalve dat het geen mac is :).
Pagina: 1