Windows 10 laptop boot niet meer na poging SSD te klonen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 109% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:23

OgWok

U.N.C.L.E.

Hoe heb je fysiek gekloond? Welke versie Windows?

[ Voor 28% gewijzigd door OgWok op 10-08-2016 19:24 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Open je BIOS eens en wijzig eens IDE naar AHCI bij je SATA instellingen ?

Het lijkt erop dat de instelling van je nieuwe SSD in de bootpartitie een IDE verwijzing het ipv SATA

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 122% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
zo te lezen ben je niet de enige :

Ik vrees dat je boot partitie vernaggelt is door deze slechte cloon software en zo te kezen ben je niet de enige:

https://forum.toshiba.eu/...after-installing-NTI-Echo

http://www.tomshardware.c...ss-interupted-reboot.html

Mogelijke oplossing is om de MBR te repareren:

1. Made a Windows copy to boot from (enabling me to enter command promt) - It still would'nt boot
2. Made a recovery from before attempting to clone - it still would'nt boot
3. Fixed MBR by the following steps:
/FixBoot. Writes a boot sector onto the system partition to start Windows
/ScanOs. Scans all disks for Windows installations and displays them to you.
/RebuildBcd. Scans all disks for Windows installations and prompts you to pick the ones you want to add to the BCD.

Zoek daarna naar gerenommeerd programma te klonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-10 20:45
Breezers schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:19:
zo te lezen ben je niet de enige :

Ik vrees dat je boot partitie vernaggelt is door deze slechte cloon software en zo te kezen ben je niet de enige:

https://forum.toshiba.eu/...after-installing-NTI-Echo

http://www.tomshardware.c...ss-interupted-reboot.html

Mogelijke oplossing is om de MBR te repareren:

1. Made a Windows copy to boot from (enabling me to enter command promt) - It still would'nt boot
2. Made a recovery from before attempting to clone - it still would'nt boot
3. Fixed MBR by the following steps:
/FixBoot. Writes a boot sector onto the system partition to start Windows
/ScanOs. Scans all disks for Windows installations and displays them to you.
/RebuildBcd. Scans all disks for Windows installations and prompts you to pick the ones you want to add to the BCD.

Zoek daarna naar gerenommeerd programma te klonen
Met Minitool Partition Wizard ben ik tegen hetzelfde probleem aangelopen, echter kon Minitool ook de MBR repareren, waarna de kloon wel opstartte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 189% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Brazos schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:27:
Hmm, daar ben ik mooi klaar mee.

Hij heeft het nu ook telkens over een 'echo'bootinit voordat hij vastloopt.

Kan ik heb MBR repareren vanuit een andere computer? Dus de SSD in de behuizing aan een andere laptop hangen? Dus dan D;/fixboot en die andere twee?
Nee, even een bootable Windows ISO dowloaden op een USB stick of DVD om de repair functie te starten en de command line prompt te krijgen waar je die commando's kan uitvoeren.

Of die mini tool proberen die FreshM aangeeft (stuur anders even een pm hoe hij dit heeft gedaan )

https://www.partitionwizard.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 103% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Dat kan dus niet...Check je boot instellingen nogmaals en controleer dat je USB bootable is. Loop ook nog even je boot setting door in je BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vergeet even alles wat hierboven is gezegd.

De foutmelding die je ziet een een Linux kernel panic. Je kloon software gebruikt zeer waarschijnlijk een variant van Linux en eigen gemaakte tools. Het zou blijkbaar nog iets moeten afronden, maar dat lukt niet.

Nu het belangrijkste: werkt de oorspronkelijke schijf nog? Zoja, mooi! Ga naar www.clonezilla.org, brand de ISO op een CD/DVD of maak een bootable USB en start het kloon proces hiermee. Zorg dat je goed let op de bron en doel voor het klonen. De doelschijf dient ook even groot of groter te zijn dan de bron.
Als het klonen klaar is, kan je herstarten of uitschakelen, de oorspronkelijke schijf eruit halen, USB stick eruit en je zou dan zonder problemen van de nieuwe schijf moeten kunnen starten.

Als je systeem overigens opstart via UEFI moet je de nieuwe schijf mogelijk nog toevoegen als UEFI boot optie. Dat kan vanuit het BIOS/UEFI menu, maar kan ook hersteld worden door de Windows automatic boot repair.

Als de oorspronkelijke schijf het niet meer doet, dan wordt het wat lastiger. Je hebt dan de mogelijkheid om te herstellen voor zover dat kan, of een nieuwe installatie van Windows uitvoeren. Net even hoeveel tijd je erin wilt steken voor herstel of kwijt zou zijn voor een nieuwe installatie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Heb je in je bios de mogelijkheid om secure boot (onder Security) uit te zetten ?

[ Voor 3% gewijzigd door Breezers op 10-08-2016 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Volg even deze stappen om legacy boot aan te zetten en dus andere boot media te gebruiken:

https://aps2.toshiba-tro.de/kb0/TSB2B03F30002R01.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brazos schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:39:
[...]

Maar kloon ik niet het hele programma mee naar de nieuwe hardeschijf waardoor ik hetzelfde krijg? Ik ga er vanuit dat de hardeschijf verder nog werkt, maar dit kan ik enkel verifiëren door hem eruit te halen en op een andere pc te pluggen.
Welk programma? Want dat is juist je hele probleem denk ik. Dat wat je hebt gebruikt doet zelf nog wat meer met de harde schijf dan domweg elke bit van de ene naar de andere kopiëren. Clonezilla is echt gewoon opstarten en het doet alleen dat wat je zegt dat 't moet doen. Wil je een image hebben, dan krijg je een exacte kopie van de schijf als image. Schijf naar schijf krijg je een exacte kopie. Is de doel groter dan de bron, dan heb je aan het eind nog ongealloceerde ruimte.
[...]

Systeem start op via UEFI (en dit is niet te veranderen in het BIOS, optie staat er wel, maar kan niet gewijzigd worden). Ik kan verder nergens UEFI boot opties vinden. Als ik naar het F12 bootmenu ga staat er hardeschijf, plug ik de USB in komt de USB tevoorschijn als 'USB30 USB'. In het Bios kan ik verder enkel 'Boot priority' wijzigen.
Als je systeem op UEFI staat, moet je alles wat ook maar met MBR te maken heeft vergeten. De schijf heeft de GPT indeling. Alles wat je zou willen uitvoeren dat van toepassing is op een MBR schijf is nutteloos en kan zelfs meer problemen geven dan je denkt op te lossen.

Je test de nieuwe schijf overigens niet door het via een USB controller te starten. Dat gaat niet werken. Er heen klonen wel, maar als dat dan klaar is, moet je echt de schijf omwisselen.
Brazos schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:07:
[...]

En daarmee start hij de Windows installatie op.

De hardeschijf doet nog steeds niets, maar de waarschuwing is nu weg.
Dat de Windows installatie nu start kan ook komen door CSM boot, of ook wel BIOS boot of Legacy boot genaamd. Die optie moet je niet hebben, zo kan de recovery nooit werken. Herstel je UEFI boot, maar laat secure boot uit staan. Clonezilla kan prima via UEFI starten om te klonen.
Start nu op met;

Intel (r) boot agent GE v1.5.43
Copyright (c) 1997-2013, intel corporation

PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: exiting intel boot agent.
Insert system disk in drive.
Press any key when ready....

En dit is dus weer een 'loop', na het drukken van een toets doet hij hetzelfde.
Dat komt omdat het geen geldig opstart medium kan vinden. Je Windows installatie is immers via UEFI geïnstalleerd en je hebt nu het systeem ingesteld om via Legacy boot te starten.
Kan ik met de Windows 8 ISO de MBR repareren van de Windows 10 installatie?
Je wilt geen boot repair met een installatiemedia van Windows 8 uitvoeren terwijl je Windows 10 op 't systeem hebt staan.

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 127% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:52 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brazos schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 09:54:
[...]

NTI Echo. Ik kan de schijf wel klonen nu, of wel met de opstart USB van partition wizard of met eentje van clonezilla, maar er staat op de originele schijf nu ergens een opdracht geschreven dat de computer tijdens het opstarten een kloon operatie uitvoert die mislukt, en daarbij blijft hangen.

Ik neem aan dat dit programma gewoon lekker mee gekloond wordt en ik met de nieuwe SSD hetzelfde krijg.

[...]

De nieuwe schijf doet er even niet toe, ik wil graag de originele weer werkend krijgen, en dan kan ik de SSD wel klonen, als de originele weer werkt zal de kloon ook werken. De 'USB30 USB' was overigens de opstartbare USB stick.
Ah, dat was niet duidelijk. Dit is dus de reden waarom ik dit soort tools die vanuit Windows werken mijd. Het geeft vaker problemen dan dat het z'n werk doet en een schone staat achter laat. Liever alles buiten het OS doen, weet je zeker dat er niet mee gekloot wordt. :)

Als je de originele schijf, die dus wil gaan klonen, met Clonezilla gaat klonen krijg je idd daar hetzelfde probleem. Echter het maken van een backup image van je huidige schijf is wel aan te raden, mocht iets van een herstel niet goed gaan en je nog verder in de problemen zit.

Ik heb net ook even gekeken wat die NTI Echo is. Het werkt alleen met XP, Vista en 7. Hierbij gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen voor jouw situatie. De software is verre van geschikt voor UEFI. Het zou dus nooit gaan werken. Waarom het nu van z'n Linux deel wil starten weet ik niet, het gaat blijkbaar via de bootloader van Windows maar dat gaat dus niet goed.

Je hebt Windows 10. Gebruik een andere computer om een bootable USB stick te maken met de Media Creation Tool. Hopelijk kan je daarmee die vervelende NTI loader eruit gooien.

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:51 ]

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 135% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:51 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je een schone Windows installatie wilt, kan je dat ook met die Windows 10 install media doen waar je mee probeert te herstellen. Teruggaan naar de fabrieksinstallatie is terug naar de Windows voor Windows 10. Je zit nu net op W10, waarom dan weer terug?

Als je de EFI partitie kan benaderen, wat zie je dan erop staan? Er zou alleen een map met MICROSOFT moeten staan waar dan weer windows.efi oid in staat. Dat is de EFI loader van Windows. Staat er nog wat meer, dan even hier noemen om te bepalen of het nodig is of niet.

Daarnaast kan je met bcdedit in de herstelconsole vast wel iets doen. Laat 'm eens de configuratie dumpen naar bestand die je dan hier post.

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 169% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:51 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb zo het idee dat die 'ECHOLDR' de bootloader is van je NTI Echo imaging software. Hernoem die eens en herstart je systeem. Met een beetje geluk kom je dan in Windows terecht. Zoniet, dan is 't blijkbaar niet van je software of staat er ergens anders nog wat.

Het 'getal' wat overigens bij resumeobject staat is een UUID, dat identificeert het object om mee door te starten. Wordt denk ik gebruikt voor 'Fast Startup', soort van hibernate bestand om het opstarten te versnellen.

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 116% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:51 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, die is waarschijnlijk ook gerelateerd.

Met de command prompt vanuit de recovery moet je ze kunnen wijzigen. Je moet eerst via diskpart een schijfletter aan hangen via 'assign'.

Wat ook nog kan, is een UEFI boot override. Hiermee kan je direct selecteren welke loader je wilt gebruiken, ipv de default. Maar deze optie is afhankelijk van de mogelijkheden van het BIOS/UEFI.

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 143% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:51 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Grub is de bootloader van Linux. In grub.cfg staat de configuratie voor het opstarten van het systeem. Hier kan alleen Linux delen in staan, maar het is ook mogelijk om hier direct Windows mee aan te roepen. Je kan https://wiki.archlinux.or..._UEFI-GPT_Mode_menu_entry eens proberen te volgen.

In andere gevallen, probeer wat ik eerder zei en gebruik het boot menu van je systeem om een specifieke UEFI loader te gebruiken. Op het moment wordt je Echo cloning gebruikt icm Grub2. Kies je voor 'abort and boot Windows' gaat er iets mis omdat de config blijkbaar niet klopt voor jouw systeemconfiguratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, het had natuurlijk prachtig geweest als we de oude installatie konden redden, maar soms is het niet anders. Het is iig duidelijk dat je nooit meer NTI Echo gaat gebruiken. ;)

Heb je nog wel interesse om het probleem an sich op te lossen of is de bron schijf al leeg? Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het gaat lukken en wat er voor nodig is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brazos schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:45:
[...]

daar heb ik wel interesse in, ik heb inderdaad de kloon nog (en de kloon is de nieuwe schijf, de nieuwe versie staat weer op het origineel). Als je zin hebt om te helpen sta ik wel open voor een poging.
Ik heb tot nu toe telkens meegedacht voor een oplossing. Ik ben er wel voor. :) Ik heb verders niets te doen vandaag. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 107% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, de Windows Bootloader moet weer terug hersteld worden in het EFI register. Er zijn op internet commando's te vinden hoe je dat kan doen met bcdedit of efimgr ofzo. Wat je ook nog kan doen, is via een Linux live CD die grub.cfg aanpassen en daar een entry toevoegen zoals in de link die ik eerder postte. Je zou dan een menu moeten krijgen (zorg even dat het menu aan staan en een timeout erbij) waarbij je Windows kan kiezen die je net hebt toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 122% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vergelijk eens de EFI partitie met die van je nieuwe installatie. Je kan zelfs een backup maken van hoe het nu is op de foute schijf en alles erop vervangen met de goede schijf. Hier zit eigenlijk maar een kanttekening aan die ik kan zien, en dat is de partitievolgorde tussen de twee schijven. Dit kan een probleem zijn vanwege verkeerde verwijzingen, maar daar kom je in principe snel genoeg achter.

Om te weten welke EFI loader die van MS is tussen alle verschillende namen (bootx64.efi, originx64.efi en bootx64.bak) kan je ook de checksum van de bestanden vergelijken, maar als de anniversary update deze bijwerkt dan heb je er niet veel aan.

Je vermoedens over bootx64.efi en de bootx64.bak zijn zeer waarschijnlijk juist. De huidige .efi ervan is de plaatsvervanger van je kloon software en heeft de .bak gemaakt. Waar originx64.efi in het plaatje past weet ik niet, maar zou met de kloon software te maken kunnen hebben. Het kan ook zijn, zoals je zegt, met de oorspronkelijke boot van Windows heeft te maken, originboot.efi.

Kan je een paar dingetjes hiervan proberen? Iig het eerste is een kanshebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brazos schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 17:52:
[...]

De nieuwe installatie heeft enkel 'bootx64.efi' in de EFI\boot map.

Ik denk dat de 'originx64.efi' inderdaad een originele installatie loader o.i.d. is, die heb ik terug gezet, en ik heb de bootx64.bak hernoemd naar bootx64.efi (deze komt in omvang ook meer overeen met de nieuwe namelijk 1,11-1,13 MB)

De ene bluescreen is nu weg, maar nu krijg ik een nieuwe bluescreen met windows/system32/spaceport.sys errorcode 0xc0000102. Kan nu wel iets meer, het F8 bootmenu reageert nu (alleen de opties zoals veilige modus e.d. werken niet)
Jeeeh! Er is vooruitgang. :D Dat veilige modus niet werkt kan komen door de vreemde recovery partitie waar je het eerder over had.
De boot loader is overigens Engels geworden, het zou een Nederlandse Windows moeten zijn. BCDedit /enum geeft ook aan bij 'locale EN-US'
Dat kan mogelijk aangepast worden. Belangrijkste is dat het iig weer terug tot leven begint te komen.
Het kopiëren van de nieuwe EFI partitie zal helaas niet echt gaan, ik heb maar één aansluitmogelijkheid voor een mSata hardeschijf.
Je hebt toch wel een USB stick oid die je even kan gebruiken? ;) De stick met Windows herstel kan je ook gewoon beschrijven als 't goed is. En hoe had je de kloon eerder dan proberen uit te voeren? Ze waren toch alle twee tegelijk aangesloten (al dan niet eentje via USB dock)?

Maar met dit alles heb je iig goede voortgang gemaakt. Wie weet doet een Windows herstel het nu wel vanaf de installatiemedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 103% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Partities hoef je met GPT indeling niet meer als actief in te stellen. ;)

De bootloader lijkt nu iig hersteld, de vraag is dus, waarom krijg je die BSOD en waar komt die vandaan. Het is een laptop, je hardware is niet verandert. Instellingen die je in het BIOS kan doen zouden niet zo'n groot gevolg moeten hebben. Volgens een van m'n Google resultaten is spaceport.sys onderdeel van je hard disk controller. De MS Answers resultaat zegt dat een BSOD erop kan komen door een slechte schijf of defect RAM. Je geheugen verdenk ik niet, want dan zou de nieuwe installatie ook fouten moeten geven en dat is niet het geval. Blijft je harde schijf over. De foutmelding die je in eerste instantie kreeg met de kernel panic van de basic Linux die probeert te starten zou al een teken zijn. De vage recovery partitie helpt ook niet echt om dit vermoeden te ontkrachten.

Je zei eerder dat de oorspronkelijke SSD een nieuwe installatie bevat en dat je nieuwe SSD nu de kloon bevat. Ik denk dat de kloon niet helemaal in orde is. Dat is een logischere verklaring met het idee over de harde schijf. De aansturing die Windows gewend is klopt blijkbaar niet meer, al is dat wat apart aangezien genoeg mensen hun installatie van de ene schijf naar een andere hebben gekloond zonder problemen.

Het blijft een eigenaardig probleem. Aangezien je het bootloader deel opgelost hebt en je in principe al een nieuwe installatie klaar hebt, denk ik dat het beter is om gewoon verder te gaan met die installatie en je oude te vergeten. Je kan er nog data af halen, dus dat scheelt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 107% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brazos schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:51:
[...]

Ik zat zelf met hetzelfde, ik denk dat de kloon inderdaad niet goed gegaan is, ik had nog het bestand (spaceport.sys) vergeleken en deze kwam niet overeen met de kloon (modified date en de omvang klopte niet) heb nog in de opdrachtprompt de oude spaceport.sys in gekopieerd, mocht niet baten, zelfde BSOD maar andere foutcode.
Het was te proberen waard, maar helaas.
Heb de nieuwe installatie op de nieuwe SSD gezet en het opgegeven.
Je bent nu iig wel wat wijzer, dus verloren tijd is het niet direct. ;)
Voordeel is het verliezen van alle bloatware, en wat extra geheugen (de recovery partitie kan deruit). Sowieso vraag ik me af waarom de fabrikant niet een recovery partitie inbouwt die legacy kan booten. Misschien is het niet mogelijk, maar beschadig je de bootsector van je Windows installatie dan kun je er niets meer mee.

En je gebruikt hem toch als er iets mis is met je installatie.
Zo'n herstel partitie kan op meerdere manieren aangeroepen worden. Er kan namelijk ook een hele aparte modus buiten de bootsector/bootmethode van de harde schijf zijn die je aanroept om wat er dan ook op die partitie staat te herstellen. Vergeet trouwens ook niet dat Windows 10 zelf een recovery partitie heeft gemaakt voor zichzelf, die buiten de OEM recovery werkt.

Het gebruiken van de OEM recovery in Legacy mode is niet handig. Het BIOS is al ingesteld op UEFI, waarschijnlijk met secure boot en fastboot aan. Met die combinatie kan je niet eens Legacy boot gebruik. Daarnaast, als je Windows zou vervangen voor een ander OS, Linux bijvoorbeeld, of je wilt van W10 terug naar de factory 8.1, dan moet de UEFI boot register ook bijgewerkt worden en in Legacy boot heb je daar geen toegang toe. ;) Je kan wel EFI loaders op de ESP zetten, maar meer niet, het is niet direct bruikbaar. Dat heb ik bij een oud-collega gezien toen hij Ubuntu op z'n laptop wilde installeren in UEFI modus. Er zat een bug in de installer waardoor de EFI loader er wel stond, maar niet geregistreerd werd en deze handmatig toegevoegd moest worden.

Pagina: 1