.
[ Voor 109% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:52 ]
[ Voor 109% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:52 ]
[ Voor 28% gewijzigd door OgWok op 10-08-2016 19:24 ]
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross
[ Voor 122% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:52 ]
Met Minitool Partition Wizard ben ik tegen hetzelfde probleem aangelopen, echter kon Minitool ook de MBR repareren, waarna de kloon wel opstartte.Breezers schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:19:
zo te lezen ben je niet de enige :
Ik vrees dat je boot partitie vernaggelt is door deze slechte cloon software en zo te kezen ben je niet de enige:
https://forum.toshiba.eu/...after-installing-NTI-Echo
http://www.tomshardware.c...ss-interupted-reboot.html
Mogelijke oplossing is om de MBR te repareren:
1. Made a Windows copy to boot from (enabling me to enter command promt) - It still would'nt boot
2. Made a recovery from before attempting to clone - it still would'nt boot
3. Fixed MBR by the following steps:
/FixBoot. Writes a boot sector onto the system partition to start Windows
/ScanOs. Scans all disks for Windows installations and displays them to you.
/RebuildBcd. Scans all disks for Windows installations and prompts you to pick the ones you want to add to the BCD.
Zoek daarna naar gerenommeerd programma te klonen
[ Voor 189% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:52 ]
Nee, even een bootable Windows ISO dowloaden op een USB stick of DVD om de repair functie te starten en de command line prompt te krijgen waar je die commando's kan uitvoeren.Brazos schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:27:
Hmm, daar ben ik mooi klaar mee.
Hij heeft het nu ook telkens over een 'echo'bootinit voordat hij vastloopt.
Kan ik heb MBR repareren vanuit een andere computer? Dus de SSD in de behuizing aan een andere laptop hangen? Dus dan D;/fixboot en die andere twee?
[ Voor 103% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:52 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:52 ]
Commandline FTW | Tweakt met mate
[ Voor 3% gewijzigd door Breezers op 10-08-2016 21:52 ]
Welk programma? Want dat is juist je hele probleem denk ik. Dat wat je hebt gebruikt doet zelf nog wat meer met de harde schijf dan domweg elke bit van de ene naar de andere kopiëren. Clonezilla is echt gewoon opstarten en het doet alleen dat wat je zegt dat 't moet doen. Wil je een image hebben, dan krijg je een exacte kopie van de schijf als image. Schijf naar schijf krijg je een exacte kopie. Is de doel groter dan de bron, dan heb je aan het eind nog ongealloceerde ruimte.Brazos schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:39:
[...]
Maar kloon ik niet het hele programma mee naar de nieuwe hardeschijf waardoor ik hetzelfde krijg? Ik ga er vanuit dat de hardeschijf verder nog werkt, maar dit kan ik enkel verifiëren door hem eruit te halen en op een andere pc te pluggen.
Als je systeem op UEFI staat, moet je alles wat ook maar met MBR te maken heeft vergeten. De schijf heeft de GPT indeling. Alles wat je zou willen uitvoeren dat van toepassing is op een MBR schijf is nutteloos en kan zelfs meer problemen geven dan je denkt op te lossen.[...]
Systeem start op via UEFI (en dit is niet te veranderen in het BIOS, optie staat er wel, maar kan niet gewijzigd worden). Ik kan verder nergens UEFI boot opties vinden. Als ik naar het F12 bootmenu ga staat er hardeschijf, plug ik de USB in komt de USB tevoorschijn als 'USB30 USB'. In het Bios kan ik verder enkel 'Boot priority' wijzigen.
Dat de Windows installatie nu start kan ook komen door CSM boot, of ook wel BIOS boot of Legacy boot genaamd. Die optie moet je niet hebben, zo kan de recovery nooit werken. Herstel je UEFI boot, maar laat secure boot uit staan. Clonezilla kan prima via UEFI starten om te klonen.Brazos schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:07:
[...]
En daarmee start hij de Windows installatie op.
De hardeschijf doet nog steeds niets, maar de waarschuwing is nu weg.
Dat komt omdat het geen geldig opstart medium kan vinden. Je Windows installatie is immers via UEFI geïnstalleerd en je hebt nu het systeem ingesteld om via Legacy boot te starten.Start nu op met;
Intel (r) boot agent GE v1.5.43
Copyright (c) 1997-2013, intel corporation
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: exiting intel boot agent.
Insert system disk in drive.
Press any key when ready....
En dit is dus weer een 'loop', na het drukken van een toets doet hij hetzelfde.
Je wilt geen boot repair met een installatiemedia van Windows 8 uitvoeren terwijl je Windows 10 op 't systeem hebt staan.Kan ik met de Windows 8 ISO de MBR repareren van de Windows 10 installatie?
[ Voor 127% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:52 ]
Ah, dat was niet duidelijk. Dit is dus de reden waarom ik dit soort tools die vanuit Windows werken mijd. Het geeft vaker problemen dan dat het z'n werk doet en een schone staat achter laat. Liever alles buiten het OS doen, weet je zeker dat er niet mee gekloot wordt.Brazos schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 09:54:
[...]
NTI Echo. Ik kan de schijf wel klonen nu, of wel met de opstart USB van partition wizard of met eentje van clonezilla, maar er staat op de originele schijf nu ergens een opdracht geschreven dat de computer tijdens het opstarten een kloon operatie uitvoert die mislukt, en daarbij blijft hangen.
Ik neem aan dat dit programma gewoon lekker mee gekloond wordt en ik met de nieuwe SSD hetzelfde krijg.
[...]
De nieuwe schijf doet er even niet toe, ik wil graag de originele weer werkend krijgen, en dan kan ik de SSD wel klonen, als de originele weer werkt zal de kloon ook werken. De 'USB30 USB' was overigens de opstartbare USB stick.
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:51 ]
[ Voor 135% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:51 ]
[ Voor 169% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:51 ]
[ Voor 116% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:51 ]
[ Voor 143% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:51 ]
Ik heb tot nu toe telkens meegedacht voor een oplossing. Ik ben er wel voor.Brazos schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:45:
[...]
daar heb ik wel interesse in, ik heb inderdaad de kloon nog (en de kloon is de nieuwe schijf, de nieuwe versie staat weer op het origineel). Als je zin hebt om te helpen sta ik wel open voor een poging.
[ Voor 107% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:51 ]
[ Voor 122% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:51 ]
Jeeeh! Er is vooruitgang.Brazos schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 17:52:
[...]
De nieuwe installatie heeft enkel 'bootx64.efi' in de EFI\boot map.
Ik denk dat de 'originx64.efi' inderdaad een originele installatie loader o.i.d. is, die heb ik terug gezet, en ik heb de bootx64.bak hernoemd naar bootx64.efi (deze komt in omvang ook meer overeen met de nieuwe namelijk 1,11-1,13 MB)
De ene bluescreen is nu weg, maar nu krijg ik een nieuwe bluescreen met windows/system32/spaceport.sys errorcode 0xc0000102. Kan nu wel iets meer, het F8 bootmenu reageert nu (alleen de opties zoals veilige modus e.d. werken niet)
Dat kan mogelijk aangepast worden. Belangrijkste is dat het iig weer terug tot leven begint te komen.De boot loader is overigens Engels geworden, het zou een Nederlandse Windows moeten zijn. BCDedit /enum geeft ook aan bij 'locale EN-US'
Je hebt toch wel een USB stick oid die je even kan gebruiken?Het kopiëren van de nieuwe EFI partitie zal helaas niet echt gaan, ik heb maar één aansluitmogelijkheid voor een mSata hardeschijf.
[ Voor 103% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:51 ]
[ Voor 107% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:51 ]
Het was te proberen waard, maar helaas.Brazos schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:51:
[...]
Ik zat zelf met hetzelfde, ik denk dat de kloon inderdaad niet goed gegaan is, ik had nog het bestand (spaceport.sys) vergeleken en deze kwam niet overeen met de kloon (modified date en de omvang klopte niet) heb nog in de opdrachtprompt de oude spaceport.sys in gekopieerd, mocht niet baten, zelfde BSOD maar andere foutcode.
Je bent nu iig wel wat wijzer, dus verloren tijd is het niet direct.Heb de nieuwe installatie op de nieuwe SSD gezet en het opgegeven.
Zo'n herstel partitie kan op meerdere manieren aangeroepen worden. Er kan namelijk ook een hele aparte modus buiten de bootsector/bootmethode van de harde schijf zijn die je aanroept om wat er dan ook op die partitie staat te herstellen. Vergeet trouwens ook niet dat Windows 10 zelf een recovery partitie heeft gemaakt voor zichzelf, die buiten de OEM recovery werkt.Voordeel is het verliezen van alle bloatware, en wat extra geheugen (de recovery partitie kan deruit). Sowieso vraag ik me af waarom de fabrikant niet een recovery partitie inbouwt die legacy kan booten. Misschien is het niet mogelijk, maar beschadig je de bootsector van je Windows installatie dan kun je er niets meer mee.
En je gebruikt hem toch als er iets mis is met je installatie.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq