Macbook Pro wireless muis werkt niet, wat moet ik doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-06 14:42
Beste Tweakers,

Sinds kort heb ik een Macbook Pro 2010 en ik loop tegen een probleempje aan: ik krijg zowel mijn bluetooth designer mouse van Microsoft als twee wireless muizen (no name en Microsoft) niet aan de praat. Ik neem aan dat het plug and play moet zijn, maar helaas..

De bluetooth muis komt niet bij de bluetooth-apparaten tevoorschijn (alleen de eerste keer en alleen als letters en cijfers en niet bij naam, verbinden werkte ook niet). Nu kan ik hier nog wel mee leven, maar een wireless muis zou toch gewoon moeten werken? Die dingen hebben geen drivers.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Ik gebruik een Macbook Pro uit 2010 met El Capitan

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Voordat ik hier postte, heb ik uiteraard het internet al afgespeurd. Gek genoeg is hier praktisch niets over te vinden. Veel probleem topics over de Magic Mouse en bluetooth muizen, maar niets over wireless muizen met een USB-ontvangertje.

Ik heb uiteraard van alles met de bluetooth muis gedaan, pogingen tot pairen, batterijen erin en eruit. Muis aan en uit etc. De wireless muizen werken gewoon onder windows: plug en play, 1 seconde werk. De muizen werken ook niet op de Macbook Air van mijn vriendin, dus ik vermoed dat Apple iets tegenhoudt. De USB-poorten werken, want USB-sticks worden herkend.

Wat moet ik doen om een simpele muis aan de praat te krijgen?

Edit: onder systeemvoorkeuren -> muis kwam alleen bij de eerste keer inpluggen van wireless muis opties voor snelheid van aanwijzer etc. Muis deed niets. Als ik er nu op klik dan staat er simpelweg dat er geen muis is aangesloten.

Alvast hartelijk dank!

[ Voor 7% gewijzigd door marhalm op 10-08-2016 19:09 ]

Beste antwoord (via marhalm op 10-08-2016 22:31)

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 07:40
marhalm schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:27:
[...]
USB 2.0 bus: 2.4G wireless optical mouse
De receiver wordt dus wel herkend. Ik zou ook verwachten dat het plug and play is, maar misschien moet je toch drivers installeren voor je wireless muis. Als dat niet lukt, dan kun je dit topic doorspitten https://discussions.apple.../6602984?start=0&tstart=0 van iemand met ook USB wireless problemen. Er staan een aantal oplossingen benoemd in dat topic dus misschien zit er iets tussen wat jou ook helpt.

Is het bereik van de muis gewoon niet goed genoeg?
https://www.amazon.com/gp...l?ie=UTF8&ASIN=B00439DUNI

[ Voor 12% gewijzigd door AquaSheep op 10-08-2016 20:37 . Reden: Nieuwe info ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
Wat zie je onder het kopje 'USB' bij 'System Information'? Bij mij staat er namelijk 'USB Receiver' van mijn wireless muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
AquaSheep schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:18:
Wat zie je onder het kopje 'USB' bij 'System Information'? Bij mij staat er namelijk 'USB Receiver' van mijn wireless muis.
Je bedoelt bij USB bus?

Daar heb ik een aantal:

USB 2.0 bus: ingebouwde isight camera
USB2.0 bus: card reader
USB 2.0 bus: bluetooth usb controller/ir ontvanger/apple internal keyboard/trackpad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De Bluetooth muis van Microsoft heeft Bluetooth 4.0 nodig, terwijl jouw MacBook Pro Bluetooth 2.1 heeft, dus dat gaat sowieso niet werken.

Voor andere draadloze muizen die werken met een USB-dongle heb je mogelijk een driver nodig, die wellicht niet voor OS X gemaakt wordt. Over welke draadloze (niet Bluetooth) Microsoft muis hebben we het hier?

[ Voor 12% gewijzigd door Daedalus op 10-08-2016 19:51 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Daedalus schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:50:
De Bluetooth muis van Microsoft heeft Bluetooth 4.0 nodig, terwijl jouw MacBook Pro Bluetooth 2.1 heeft, dus dat gaat sowieso niet werken.

Voor andere draadloze muizen die werken met een USB-dongle heb je mogelijk een driver nodig, die wellicht niet voor OS X gemaakt wordt. Over welke draadloze (niet Bluetooth) Microsoft muis hebben we het hier?
Ik ben nog geen draadloze USB muizen tegengekomen die een driver nodig hadden. Ze gebruiken allemaal een generic HID driver voor zover ik weet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
Daedalus schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:50:

Één van de twee is een Chinees ding van 3 dollar, maar binnen Windows nooit een driver nodig gehad. De andere is een Microsoft Wireless Mouse 1000, maar die is jaren oud, ook plug and play verder..

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
marhalm schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:27:
[...]
De receiver wordt dus wel herkend. Ik zou ook verwachten dat het plug and play is, maar misschien moet je toch drivers installeren voor je wireless muis. Als dat niet lukt, dan kun je dit topic doorspitten https://discussions.apple.../6602984?start=0&tstart=0 van iemand met ook USB wireless problemen. Er staan een aantal oplossingen benoemd in dat topic dus misschien zit er iets tussen wat jou ook helpt.

[ Voor 12% gewijzigd door AquaSheep op 10-08-2016 20:37 . Reden: Nieuwe info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
AquaSheep schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:34:
[...]

Tof, dank je wel. Ik ga spitten en proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
AquaSheep schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:34:
[...]

Topic doorgelezen en het gaat voornamelijk over Logitech muizen. Wel heb ik USB Overdrive geïnstalleerd. Die herkent een 2.4G wireless optical mouse, maar de muis doet verder niets. Ik wist niet dat OS X zo incompatibel met muizen is..

Edit: zou het nog lonen om een goedkoop, bekabeld muisje bij de Action te halen of wil Apple me liever aan een Magic Mouse van 80 euro hebben? :P

[ Voor 7% gewijzigd door marhalm op 10-08-2016 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 16:42
Ik heb vergelijkbare problemen met een Logitech Unifying ontvanger, ook op 2.4GHz. Als deze aan de linkerkant van de MacBook zit (ik heb enkel links poorten, MBP 2012) dan werkt de muis onbetrouwbaar zodra ik deze aan de rechterkant van de MacBook plaats. Het verschil is dat ik USB 3 heb en jij op een MBP 2010 "slechts" USB 2. Heb je toevallig een USB hub waar je de ontvanger eens in kunt steken om te kijken of dat een verschil maakt?

Ik heb de ontvanger nu in een USB 3 hub zitten en daar heb ik geen enkel probleem, tenzij ik een andere draadloze ontvanger ernaast prik (zoals die van Wacom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
Xudonax schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:13:
Ik heb vergelijkbare problemen met een Logitech Unifying ontvanger, ook op 2.4GHz. Als deze aan de linkerkant van de MacBook zit (ik heb enkel links poorten, MBP 2012) dan werkt de muis onbetrouwbaar zodra ik deze aan de rechterkant van de MacBook plaats. Het verschil is dat ik USB 3 heb en jij op een MBP 2010 "slechts" USB 2. Heb je toevallig een USB hub waar je de ontvanger eens in kunt steken om te kijken of dat een verschil maakt?

Ik heb de ontvanger nu in een USB 3 hub zitten en daar heb ik geen enkel probleem, tenzij ik een andere draadloze ontvanger ernaast prik (zoals die van Wacom).
Helaas, ik heb geen hub. Ik ga morgen wel even naar de Action voor zo'n muisje met inrolbaar draad en een hubje. Ik ga er geen kapitalen aan uitgeven, dan zul je net weer zien dat de Mac ook dat niet slikt.

In dat topic dat eerder werd aangehaald was ook iemand waarbij de USB-muizen het niet deden aan één kant van zijn laptop. Heel gek allemaal..

Edit: om te testen heb ik een bedrade USB-muis gekocht bij de Action van 1,89 euro. Die doet het prima. Het is dus een kwestie van incompatibiliteit. Bedankt allemaal in ieder geval voor het meedenken!

[ Voor 8% gewijzigd door marhalm op 11-08-2016 11:32 ]

Pagina: 1