Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxitaxi777
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-05-2024
Beste allemaal,

Sinds een half jaar heb ik geregeld problemen (herrie) met mijn videokaart. Waar schoonmaken eerst nog het geratel liet verdwijnen, was van de week een druppeltje naaimachine olie nodig in de fan. Ik vraag me af hoelang deze kaart het nog vol gaat houden en overweeg daarom het kopen van een nieuwe videokaart.

Mijn PC is een Dell Studio XPS 8100 met een Intel Core i5-750 processor @2.67Ghz quad-core, 64-bits besturingssysteem en 6GB RAM. De videokaart die er nu in zit is een nVidia Geforce GTS 240 in het PCI-E 16x slot, zoals geleverd vanuit de fabriek. De voeding is 350W maar beschikt wel over een 6-pins connector, waardoor een GTX 960 technisch gezien in elk geval in deze pc zou moeten passen.

Mijn vraag is nu alleen of mensen dit aanraden? Destijds (6 jaar terug) betrof dit een pc met best wel een goede processor maar een kwalitatief minder goede grafische kaart, maar ik weet niet hoe outdated de rest van mijn systeem inmiddels is. Mijn idee is dat ik de kaart in de toekomst mee kan nemen naar een nieuwe pc, maar aangezien de rest nog prima werkt, ben ik dat op dit moment nog niet van plan. Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes Max

[ Voor 9% gewijzigd door maxitaxi777 op 10-08-2016 18:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 10:26
gtx 960 had ik alleen 2e hands gekocht voor een erg scherpe prijs, op prijs/prestatie gebied doet hij het namelijk niet zo goed. Als je nog even geduld hebt kun je misschien kijken naar een fraaie rx 470 pricewatch: XFX Radeon RX 470 RS 4GB with Hard Swap Black Edition

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxitaxi777
aminam schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 18:14:
gtx 960 had ik alleen 2e hands gekocht voor een erg scherpe prijs, op prijs/prestatie gebied doet hij het namelijk niet zo goed. Als je nog even geduld hebt kun je misschien kijken naar een fraaie rx 470 pricewatch: XFX Radeon RX 470 RS 4GB with Hard Swap Black Edition
Bedankt voor je snelle reactie! En is deze verder vergelijkbaar? Dus geschikt voor 350W voeding (dat blijkt voornamelijk de bottleneck) en de moeite waard met dit relatief verouderde systeem? Nu mijn videokaart weer loopt met een beetje olie heb ik in principe geen haast meer namelijk :).

De GTX 960 waar ik nu naar kijk is € 210,-, hiervan weet ik (na het vragen van advies bij een webwinkel online) namelijk zeker dat deze het doet in mijn PC. Ongetwijfeld hebben mensen hier ook verstand van wat past in een PC, dus ik sta zeker open voor advies omtrent andere mogelijke kaarten.

[ Voor 16% gewijzigd door maxitaxi777 op 10-08-2016 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

De GTX960 was toen hij uitkwam al een kaart die slecht was qua prijs/prestatie, nu hij nog steeds zo duur is is hij dat helemaal. Voor dat geld heb je de snellere RX 470 zoals aminam al aangeeft.

Aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Als je een nieuwere kaart in je pc zet dan zal je waarschijnlijk een bios update moeten doen, PCI-E is backwards compatible maar er is dus wel een moederbord update voor nodig :P.

Als je van kaart wisselt verwijder dan eerst de oude drivers goed met bjvoorbeeld DDU, doe je dit niet dan kan je rare problemen krijgen.

Maar dit zijn allemaal dingen die pas spelen na je aankoop, hier kan je dan ook weer hulp voor vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxitaxi777
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 18:40:
De GTX960 was toen hij uitkwam al een kaart die slecht was qua prijs/prestatie, nu hij nog steeds zo duur is is hij dat helemaal. Voor dat geld heb je de snellere RX 470 zoals aminam al aangeeft.

Aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Als je een nieuwere kaart in je pc zet dan zal je waarschijnlijk een bios update moeten doen, PCI-E is backwards compatible maar er is dus wel een moederbord update voor nodig :P.

Als je van kaart wisselt verwijder dan eerst de oude drivers goed met bjvoorbeeld DDU, doe je dit niet dan kan je rare problemen krijgen.

Maar dit zijn allemaal dingen die pas spelen na je aankoop, hier kan je dan ook weer hulp voor vragen.
Hmm, dan kan ik de GTX960 nu dus definitief afstrepen, haha. Wachten op de RX 470 is geen probleem, maar hoe weet ik zeker dat het met de stroomvoorziening in orde is bij deze kaart? Drivers verwijderen en een bios-update uitvoeren zou (desnoods met een beetje hulp) wel moeten lukken. Wel zie ik dat er ook weer allerlei types gaan bestaan van de RX 470. Wat zouden jullie aanraden qua geheugen (in ogenschouw nemende mijn verdere systeemspecificaties) en merk? Voldoet mijn processor nog wel met zo´n relatief sterke kaart en blijft 6GB RAM genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

OgWok

U.N.C.L.E.

Grafische kaart van meer dan € 200,-- in een pc steken van 6 jaar oud? Kan je doen. Maar eerst weer een bios update om het zaakje goed werken te krijgen (als die er al is....). En dan nog fiks stoeien met de drivers.
Wat wil je bereiken? Waar heb je het specifiek voor nodig?

Aan wat voor termijn denk je met "in de toekomst meenemen"?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxitaxi777
OgWok schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:07:
Grafische kaart van meer dan € 200,-- in een pc steken van 6 jaar oud? Kan je doen. Maar eerst weer een bios update om het zaakje goed werken te krijgen (als die er al is....). En dan nog fiks stoeien met de drivers.
Wat wil je bereiken? Waar heb je het specifiek voor nodig?

Aan wat voor termijn denk je met "in de toekomst meenemen"?
Ik kwam via het advies van een productexpert bij een bekende webwinkel uit op deze kaart. Ik begon met het willen vervangen van de GTS 240 voor een gelijkwaardige videokaart, maar deze (in elk geval die in deze webwinkel beschikbaar waren) vereisten allemaal qua voeding een niveau dat ik niet haal. Als oplossing kwam men met de nogal prijzige GTX 960 op de proppen. Ik heb er wel een beetje verstand van (meer dan de standaard klantenservice medewerker), maar niet genoeg om te kunnen bepalen of dit de enige optie is voor mijn pc. Vandaar dat ik hier terecht ben gekomen en op zoek ben naar advies; in eerste instantie omtrent deze kaart, maar het hoeft niet per se een GTX 960 te zijn als er ook nog tal van andere mogelijkheden zijn.

Specifiek ergens voor nodig heb ik zo´n kaart niet, maar met het oog op 'liever 200 betalen voor een kaart die 5 jaar up to date blijft dan 80 voor een kaart die met een jaar afgeschreven is' kwam ik hier uit. Als bijkomend voordeel wilde ik hem dan meenemen naar een nieuwe pc voor als deze er een keer mee ophoudt. Nu doet overigens mijn huidige videokaart het weer met die druppel olie :P, wat me helemaal aan het twijfelen heeft gebracht over het nut van een nieuwe videokaart; in elk geval zo´n dure want momenteel game ik niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:44

Thomg

Aww yiss

maxitaxi777 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:14:
[...]
Specifiek ergens voor nodig heb ik zo´n kaart niet, maar met het oog op 'liever 200 betalen voor een kaart die 5 jaar up to date blijft dan 80 voor een kaart die met een jaar afgeschreven is' kwam ik hier uit. Als bijkomend voordeel wilde ik hem dan meenemen naar een nieuwe pc voor als deze er een keer mee ophoudt. Nu doet overigens mijn huidige videokaart het weer met die druppel olie :P, wat me helemaal aan het twijfelen heeft gebracht over het nut van een nieuwe videokaart; in elk geval zo´n dure want momenteel game ik niet eens.
Maar vervolgens teer je wel ellenlang op een GTS 240 die al sinds launch zga achterhaald was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxitaxi777
Maar vervolgens teer je wel ellenlang op een GTS 240 die al sinds launch zga achterhaald was...
Klopt, daar was ik me van bewust bij aankoop alleen als je zowat geen (grafisch zware) games speelt, of genoegen neemt met lagere instellingen, ga ik niet meteen de fabrieksingebouwde kaart vervangen na aankoop van een pc. Nu de videokaart het inmiddels langzamerhand lijkt te begeven wordt dat natuurlijk een ander verhaal. Vandaar; wat zijn je tips voor met dit systeem ;)?

[ Voor 16% gewijzigd door maxitaxi777 op 10-08-2016 20:46 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

maxitaxi777 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:14:
[...]
Ik kwam via het advies van een productexpert bij een bekende webwinkel uit op deze kaart. Ik begon met het willen vervangen van de GTS 240 voor een gelijkwaardige videokaart, maar deze (in elk geval die in deze webwinkel beschikbaar waren) vereisten allemaal qua voeding een niveau dat ik niet haal. Als oplossing kwam men met de nogal prijzige GTX 960 op de proppen. Ik heb er wel een beetje verstand van (meer dan de standaard klantenservice medewerker), maar niet genoeg om te kunnen bepalen of dit de enige optie is voor mijn pc. Vandaar dat ik hier terecht ben gekomen en op zoek ben naar advies; in eerste instantie omtrent deze kaart, maar het hoeft niet per se een GTX 960 te zijn als er ook nog tal van andere mogelijkheden zijn.
Om hier nog even wat duidelijkheid over te schapen, met een 350W voeding kunnen aardig wat videokaarten overweg.
Rx 460/470/480, 750(Ti), 950/960 zijn de voornaamste kanshebbers.
Check gewoon TPU en dan onder verbruik.
https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/RX_480/22.html
maxitaxi777 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:24:
[...]
Klopt, daar was ik me van bewust bij aankoop alleen als je zowat geen (grafisch zware) games speelt, of genoegen neemt met lagere instellingen, ga ik niet meteen de fabrieksingebouwde kaart vervangen na aankoop van een pc. Nu de videokaart het inmiddels langzamerhand lijkt te begeven wordt dat natuurlijk een ander verhaal. Vandaar; wat zijn je tips voor met dit systeem ;)?
Het lastige is dat je te weten geeft een videokaart te willen kopen die lang meegaat. Als dit je belangrijkste eis is en het budget er ook daadwerkelijk voor is zou ik zeggen 470/480 8GB. Aan de andere kant gebruik je nog een GTS 240 die naar mijn weten sinds 2010 al achterhaald is. Een doorsnee igpu van een cpu van vandaag veegt al de vloer met de GTS 240. Ik bedoel, dit ding ondersteunt nieteens Dx 11 en we beginnen nu met Dx 12...!

In dat geval kan je net zo goed een random kaart uit V&A plukken, een kaart van een paar tientjes veegt al de vloer met een GTS 240...

En misschien ook handig om te overwegen de voeding te vervangen. 6 jaar is best wel stevig.

• maxitaxi777
Het lastige is dat je te weten geeft een videokaart te willen kopen die lang meegaat. Als dit je belangrijkste eis is en het budget er ook daadwerkelijk voor is zou ik zeggen 470/480 8GB.
Er is wel wat budget, maar niet voor een kaart van 1000 euro :P, dan kan ik beter een heel nieuw systeem kopen met een iets mindere videokaart dan 470/480 maar alles weer up to date.
Aan de andere kant gebruik je nog een GTS 240 die naar mijn weten sinds 2010 al achterhaald is. Een doorsnee igpu van een cpu van vandaag veegt al de vloer met de GTS 240. Ik bedoel, dit ding ondersteunt nieteens Dx 11 en we beginnen nu met Dx 12...!

In dat geval kan je net zo goed een random kaart uit V&A plukken, een kaart van een paar tientjes veegt al de vloer met een GTS 240...
Zoiets is meer waar ik naar zoek inderdaad. Zou een R7 240 2GB DDR3 BOOST dan al volstaan? Hier keek ik aanvankelijk naar maar ben toen afgehaakt op de specificatie 'vereist een voeding van minimaal 400W'. Ben aan het zoeken gegaan op de site die je noemt: https://www.techpowerup.com/gpudb/2463/radeon-r7-240

Hier haal ik een verbruik van 30W uit en dat de videokaart echt een middenmoot is. Ook zit er geen 6-pins connector op, die in mijn pc in principe wel beschikbaar is (of maakt dat niet uit?). Wil gewoon zeker weten dat mijn systeem zichzelf niet opblaast met een videokaart die meer vereist dan mijn 350W voeding.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:28
Thomg schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 00:52:
[...]
Rx 460/470/480, 750(Ti), 950/960 zijn de voornaamste kanshebbers.
Waarom wel een RX480, maar geen GTX 1060? Immers is die stukken zuiniger. Al zou ik eigenlijk al deze kaarten niet overwegen gezien TS niet echt lijkt te gamen.

Maxitaxi77, wat voor monitor heb je? De aansluitingen op een gemiddelde videokaart zijn hedendaags namelijk ook al iets verandert. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Het is helemaal niet erg om een nu wat snellere videokaart te kopen. De rest van het systeem (met name de cpu) wordt steeds minder een bottleneck met de nieuwere api's zoals Vulkan en DX12.

Ik zou kijken naar RX 460,470 of 480. De GTX750Ti is leuk als je iets heel zuinigs wil hebben maar qua prestaties hoef je niet bijster veel te verwachten. De RX460 zit qua prestaties tussen de GTX950 en GTX960 in. De RX470 en RX480 zijn allebij een stuk sneller.
Zoals Vipeax al aangeeft is de GTX1060 ook een optie, wel iets duurder. Deze is sneller in DX11 dan een RX480 en trager dan een RX480 in DX12/Vulkan, hij is wel iets zuiniger.

Denk dat het belangrijk is dat je even post wat voor voeding je hebt, dan kan een user zoals The_Mask beoordelen of deze voldoende is of niet.

• maxitaxi777
Maxitaxi77, wat voor monitor heb je? De aansluitingen op een gemiddelde videokaart zijn hedendaags namelijk ook al iets verandert. :P
Een DELL ST2410, dus 1 VGA, 1 DVI-D en 1 HDMI, maar geen DisplayPort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-09 10:46
Als topicstarter al jaren met een gts240 uit de voeten kan is gezien de rest van het systeem een 750Ti een prima kaart. Meer dan voldoende prestatie (in vergelijk met de gts240) en heerlijk zuinig zodat de voeding geen enkel probleem zal zijn.

De meeste andere kaarten die hier genoemd worden zijn volledig overkill als je normaal met een gts240 uit de voeten kunt, zowel qua prestatie als prijs.

• maxitaxi777
Denk dat het belangrijk is dat je even post wat voor voeding je hebt, dan kan een user zoals The_Mask beoordelen of deze voldoende is of niet.
Dat zal ik inderdaad nog doen. Is er een makkelijke manier waarop ik dit kan opvragen? Of moet ik overtypen wat er allemaal op de zijkant van de PSU staat :P?

• Paprika
Een foto is meestal het makkelijkst :+.

Verwijderd

Waarom haal je niet een kaartje uit v&a. V&A aangeboden: Asus ENGT430 DC SL/DI/1GD3 als het goedkoop moet zijn of V&A aangeboden: Sapphire R7 250 1GB D5 Ultimate als het iets meer mag kosten. Passief gekoeld dus onhoorbaar.
Een GTS 240 heeft een tdp van 69w, dan zullen bovenstaande kaarten geen probleem zijn op de huidige voeding. Een GT 430 zit op 60w en een R7 250, die veruit het beste presteert, op 75w.

• maxitaxi777
Vipeax schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:47[/message]:[/b]
Een foto is meestal het makkelijkst :+.
De foto heb ik gemaakt, maar kan ik niet uploaden wegens Karma ofzo :P (zeker omdat ik mijn account pas gisteren aangemaakt heb).

• maxitaxi777
Waarom haal je niet een kaartje uit v&a. V&A aangeboden: Asus ENGT430 DC SL/DI/1GD3 als het goedkoop moet zijn of V&A aangeboden: Sapphire R7 250 1GB D5 Ultimate als het iets meer mag kosten. Passief gekoeld dus onhoorbaar.
Een GTS 240 heeft een tdp van 69w, dan zullen bovenstaande kaarten geen probleem zijn op de huidige voeding. Een GT 430 zit op 60w en een R7 250, die veruit het beste presteert, op 75w.
Hmm, dat is ook een optie inderdaad. Die eerste is zeker goedkoop, de tweede valt ook nog wel binnen budget. Die tweede is nieuw zeker niet meer te krijgen? Kan hem in elk geval niet vinden en zocht even vergelijk voor hoeveel het nu voordeliger is tweedehands te kopen, omdat ik zonder garantie toch een risico vind.

• Paprika
maxitaxi777 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:34:
[...]

De foto heb ik gemaakt, maar kan ik niet uploaden wegens Karma ofzo :P (zeker omdat ik mijn account pas gisteren aangemaakt heb).
http://imgur.com/

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Paprika schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:23:
[...]
Waarom wel een RX480, maar geen GTX 1060? Immers is die stukken zuiniger. Al zou ik eigenlijk al deze kaarten niet overwegen gezien TS niet echt lijkt te gamen.
Puur kijkende naar hoe kaarten het doen over de leeftijd heeft AMD objectief een edge.
Bedoel, vergelijk eens de 280X en een 780Ti...
http://www.gamegpu.com/im...1.3/test/fall4_1920_s.jpg
maxitaxi777 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:35:
[...]

Hmm, dat is ook een optie inderdaad. Die eerste is zeker goedkoop, de tweede valt ook nog wel binnen budget. Die tweede is nieuw zeker niet meer te krijgen? Kan hem in elk geval niet vinden en zocht even vergelijk voor hoeveel het nu voordeliger is tweedehands te kopen, omdat ik zonder garantie toch een risico vind.
Mja, hier.
pricewatch: Sapphire R7 250 1GB D5 Ultimate
Maar deze is niet meer leverbaar.
Ben je geïnteresseerd in passieve kaarten?

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 11-08-2016 13:47 ]

• maxitaxi777
Voila, had niet aan een linkje gedacht: http://imgur.com/a/hiTWd

[ Voor 15% gewijzigd door maxitaxi777 op 11-08-2016 13:54 ]

Pagina: 1