Ik zoek een?
Voor de woonkamer ben ik op zoek naar een surroundsysteem om mijn oude 2.1 set te vervangen (receiver + speakers). Mijn filmhoek (-muur, hij ligt wat verzonken in de woonkamer) is +- 4m breed. Wel zit er een boekenkast van ~1m breed aan de linkerkant, de TV hangt midden op het resterende vlak. De afstand TV-muur / achtermuur is een kleine 5m, kijkafstand TV/zitpositie bank is een dikke 4m. Alle speakers moeten verder wit zijn
Wat is je budget?
Ik dacht aan ~ EUR 1500-2000.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil het systeem gaan gebruiken voor met name films en series. TV kijk ik bijzonder weinig, en eigenlijk luister ik in de woonkamer ook verhoudingsgewijs weinig muziek, ik verwacht dat het systeem zo'n 80% van de tijd voor films en series gebruikt wordt. Heb een HTPC en een Samsung TV (non-4k) die ik via HDMI (of desnoods S/PDIF???). Een echte audiofiel/purist vind ik mezelf verder niet, maar ik weet wel wat mooi is, en als ik ga luisteren in de winkel hoor toch grote verschillen tussen de toch al betere speakers en topspeakers, dus het moet wel een beetje goed zijn
Wat heb je zelf al gevonden?
Ben naar verschillende winkels geweest en heb mijn keuze qua speakers eigenlijk al bijna gemaakt; ik wil voor een Dali set gaan bestaande uit ofwel 4x Zensor 1 speakers, ofwel 2x Zensor 5 vloerstaanders + 2x Zensor 1's, aangevuld door sub (E-12F) en wellicht een center (Zensor Vokal/Pico?). Qua receiver heb ik meerdere adviezen gekregen en was mijn keuze initieel tussen de Denon X1200W en 2200W, echter, deze zijn te hoog (wil hem graag in mijn TV kastje plaatsen en heb maar 12,2cm ruimte in de hoogte). Daarom ben ik op een Marantz NR1606 uitgekomen. Ik heb de achterplaat uitgezaagd op maat van de receiver dus qua warmteafvoer kan hij achter wel wat kwijt (staat ~10cm van de muur af).
Welke vragen heb je hier nog over?
Voor de woonkamer ben ik op zoek naar een surroundsysteem om mijn oude 2.1 set te vervangen (receiver + speakers). Mijn filmhoek (-muur, hij ligt wat verzonken in de woonkamer) is +- 4m breed. Wel zit er een boekenkast van ~1m breed aan de linkerkant, de TV hangt midden op het resterende vlak. De afstand TV-muur / achtermuur is een kleine 5m, kijkafstand TV/zitpositie bank is een dikke 4m. Alle speakers moeten verder wit zijn
Wat is je budget?
Ik dacht aan ~ EUR 1500-2000.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil het systeem gaan gebruiken voor met name films en series. TV kijk ik bijzonder weinig, en eigenlijk luister ik in de woonkamer ook verhoudingsgewijs weinig muziek, ik verwacht dat het systeem zo'n 80% van de tijd voor films en series gebruikt wordt. Heb een HTPC en een Samsung TV (non-4k) die ik via HDMI (of desnoods S/PDIF???). Een echte audiofiel/purist vind ik mezelf verder niet, maar ik weet wel wat mooi is, en als ik ga luisteren in de winkel hoor toch grote verschillen tussen de toch al betere speakers en topspeakers, dus het moet wel een beetje goed zijn
Wat heb je zelf al gevonden?
Ben naar verschillende winkels geweest en heb mijn keuze qua speakers eigenlijk al bijna gemaakt; ik wil voor een Dali set gaan bestaande uit ofwel 4x Zensor 1 speakers, ofwel 2x Zensor 5 vloerstaanders + 2x Zensor 1's, aangevuld door sub (E-12F) en wellicht een center (Zensor Vokal/Pico?). Qua receiver heb ik meerdere adviezen gekregen en was mijn keuze initieel tussen de Denon X1200W en 2200W, echter, deze zijn te hoog (wil hem graag in mijn TV kastje plaatsen en heb maar 12,2cm ruimte in de hoogte). Daarom ben ik op een Marantz NR1606 uitgekomen. Ik heb de achterplaat uitgezaagd op maat van de receiver dus qua warmteafvoer kan hij achter wel wat kwijt (staat ~10cm van de muur af).
Welke vragen heb je hier nog over?
- Frontspeakers: ik kan 2 zuilen kwijt (Zensor 5), maar ivm ruimte kan ik deze maar 1,8m uit elkaar zetten. Zou ik voor Zensors 1 gaan, dan kan ik ze verder uit elkaar zetten: een links in een boekenkast (is dit nog nadelig qua geluid?) en een rechts op een standaard. Ik vond de 5's duidelijk beter klinken dan de 1's, maar de afstand gaat waarschijnlijk ten koste van het surroundeffect. Mij lijkt een grotere afstand beter, zeker als je dit met centerspeaker aanvult. Meningen? (Sorry de kast bij het vuil is geen optie
)
- Aanvullende aan vorige vraag: Initieel zat ik zelf te denken aan 2x Zensor 5 en geen center, of 2x Zensor 1 en dan een center ivm de grotere afstand tussen de speakers. Hoe kijken de kenners hier tegenaan?
- Achterspeakers: ik wil de speakers aan de muur hangen waartegen de bank staat (centrale zitplek). Nu zit er standaard een oogje in de achterkant om hem "aan een spijkertje te hangen", maar dan hangen ze vlak tegen de muur. Dit vind ik mooier dan met een beugel (en dan wat gedraaid voor optimalere richting), maar gaat waarschijnlijk ten koste van het geluid. Scheelt dat heel erg veel?
- Center: afhankelijk van de frontspeaker dus, hoe nuttig is een centerspeaker als ik max 1,8m tussen de fronts heb?? Zou ik anders met en Pico uit de voeten kunnen of is dit storend qua klankgeluid of qua vermogen? Liever zou ik niet zo'n grote speaker onder de TV leggen
- Receiver: ik zie dat deze alle gangbare standaarden en verder ook HDCP 2.2 en HDMI 4k passthrough ondersteunt en volgens mij moet hij dus prima voldoen ondanks zijn geringe hoogte. Mis ik wellicht nog een (toekomstige) feature die ik vergeten ben? Hoewel ik imho goed vooronderzoek gedaan heb dit toch even vragen, gezien ik minder thuis ben in de surround wereld voorkom ik liever een miskoop doordat ik feature X mis
- Receiver: is warmte nog een probleem? De Marantz is 10,4cm hoog en heeft dus aan de bovenkant ~1,7cm ruimte. De achterkant kan ik evt. nog verder openzagen indien nodig.
Bnet pindle#2913