Dell T610 dual socket moederbord opstarten

Pagina: 1
Acties:

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Ben bezig met een nieuw projectje, een oud moederbord uit een Dell T610 werkstation met 2 Xeon e5 2670's (8 core, 16 threads, 3.3ghz boost, socket 2011). Verzameld via marktplaats en ebay dus alles is 2e hands. Tevens 64GB ECC RAM, 850 watt voeding en een R9 290 videokaart. Cooler is een Erebos, nog zonder fan, niet nodig als de cpu niet gestressed wordt.

Anyway, vandaag de koeler binnen gekregen dus 1 cpu en de koeler geinstalleerd. Ik heb begrepen dat hij met 1 cpu gewoon op kan starten en wil zoveel mogelijk issues voorkomen. Dus CPU slot 2 en de bijbehorende ram sloten zijn leeg.

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/aguo0993j/DSC_0868.jpg

De 24 pins psu kabel en de 8 pins cpu kabel zitten aangesloten. Op het moederbord zit geen normale start knop omdat er in de behuizing van Dell een controle paneel zit waar alle knoppen en een lcd schermpje op zitten. Op het moederbord zitten echter wel een paar gesoldeerde puntjes voor de schakelaars, power, reset etc (rechts van de flatcable aansluiting voor het controle paneel) .

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/bkesc7tqn/DSC_0869.jpg

Ik heb geprobeerd om een kabeltje op de 2 contact punten te houden van de power switch maar geen succes, geen enkel leven. Geen lampjes, geen piepjes, fans van de gpu draaien niet. Dus heb ik echt dat controle paneel nodig om hem aan de gang te krijgen of is het moederbord doa?

[ Voor 3% gewijzigd door intuliegend op 10-08-2016 17:07 ]

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zal de handleiding van Dell moeten vinden, met name de service manual, om achter de juiste pinout te komen. Alleen dan weet je of je de goede pinnen te pakken hebt. Ook kan je even een schroevendraaier pakken en alle paren pinnen testen als het bord stroom heeft. Gewoon even elk paar aantikken en kijken waar hij aanslaat. Als hij niet aanslaat is er iets aan de hand met het bord of de stroomtoevoer.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:04

Nemesizz

Untouchable

Zou ook de pin-out van de voeding controleren. Kan me herinneren dat Dell soms een andere pin-out had dan gewone ATX stekkers (fysiek past de stekker wel, maar kabels moeten op een andere pin zitten). Supermicro had daar ook af en toe borden van geloof ik (andere pin-out).

Hoop overigens ook dat je het bord start zonder die antistatische zak eronder (sommige van die zakken is de buitenkant geleidend, wat dus kortsluiting kan veroorzaken, niet alle zakken doen dat, maar toch iets om rekening mee te houden).

Ook zijn sommige borden niet blij als er geen CPU fan is aangesloten, komt niet vaak voor maar sommige borden willen niet starten ;) .

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:49
Heb je al een CMOS reset gedaan? Het komt bij Dell wel eens voor dat ze onthouden hoeveel CPUs er aanwezig (moeten) zijn.

En start hem alstublieft op op karton, niet op de zak ;)

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Top hier kan ik wat mee! De zak is antistatisch maar ik zal hem weghalen voor de zekerheid :) Onder het moederbord zit trouwens nog een grote metalen plaat (0% flex, wel handig) en die is ook geaard.
nelizmastr schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 17:32:
Ook kan je even een schroevendraaier pakken en alle paren pinnen testen als het bord stroom heeft. Gewoon even elk paar aantikken en kijken waar hij aanslaat. Als hij niet aanslaat is er iets aan de hand met het bord of de stroomtoevoer.
Dat vint ik nogal een risico, er staat ook duidelijk 'PWRON' bij met een schakelaar icoontje dus kan eigenlijk niet misse. Enige wat ik niet zeker weet is of die schakelaar werkt zonder dat het controle paneel aangesloten zit. Maar waarom zou je er anders nog een los pinnetje voor hebben..
Nemesizz schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 18:39:
Zou ook de pin-out van de voeding controleren. Kan me herinneren dat Dell soms een andere pin-out had dan gewone ATX stekkers (fysiek past de stekker wel, maar kabels moeten op een andere pin zitten). Supermicro had daar ook af en toe borden van geloof ik (andere pin-out).
Ook zijn sommige borden niet blij als er geen CPU fan is aangesloten, komt niet vaak voor maar sommige borden willen niet starten ;) .
Zou ik geen melding moeten krijgen als er geen cpu fan zit aangesloten? Er zit trouwens ook geen specifieke aansluiting voor een cpu fan, wel een aantal genummerde fan aansluitingen. Maar deze hebben 4 pinnetjes in een vierkantje, dus niet zoals de consumenten borden 3 of 4 pinnetjes naast elkaar.

Dat van die voeding zou natuurlijk kunnen, heb even gezocht maar kan geen specifieke layout vinden voor een T620 of R620. Ik zie wel iets staan over Dell pinouts, die inderdaad anders zijn dan de ATX standaard.

Volgens pinoutsguide.com is er een dell standaard voor 'Some DELL server', o.a. de Poweredge 650. Deze scheelt niet veel met de standaard ATX maar toch een paar verschillen. LINKJE: http://pinoutsguide.com/Power/dell_hp_u230_pinout.shtml
Zou het kwaad kunnen om een oude ATX voeding op te offeren om dit eens te proberen. Of betekend 12v op een 3.3 pin rook en een opgeblazen mobo?
Martin.Air schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 08:27:
Heb je al een CMOS reset gedaan? Het komt bij Dell wel eens voor dat ze onthouden hoeveel CPUs er aanwezig (moeten) zijn.
Nee nog geen jumpertje voor ontdekt, ben nu de technical manual aan het raadplegen om te achterhalen hoe dat werkt.

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Nog even voor referentie, rode kader is de power button, gele kader is de fan aansluiting. Geen idee welk pinnetje wat doet, maar dat is wel te meten als hij eenmaal draait.

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/wwjt4xtyn/DSC_0869.jpg

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Tja, je zal daar iets op moeten maken zodat je het als knop kan gebruiken. Zo heb je er niet echt iets aan.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Pagina: 1