Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 15:24
Hallo,

Ik heb een modem/router van Telenet, aangezien het Wifi signaal dat deze uitzendt zwak is tegen dat het mijn pc bereikt en ik geen PowerLine kan installeren heb ik er mijn oude router Sitecom WL-312 tussen modem en pc gezet als Access Point, en netwerkkabel van modem in LAN poort (niet in WAN poort) gestoken. Op mijn pc kan ik verbinding maken met Sitecom netwerk, enkel is dit een open netwerk. Ik vermoed dat iedereen dus op dit netwerk kan, mijn telenet modem/router is wel beveiligd. Nu is mijn vraag kan iedereen via mijn internet verbinding downloaden als ze verbinding maken met dit open netwerk of houdt de beveiliging van de modem/router dit tegen? Een tweede vraag is hoe kan ik dit acces point beveiligen, ik heb het IP adres opgezocht van de router (het standaard 192.168.1.1 of 192.168.0.1 werkt niet), het IP adres dat weergegeven wordt bij de eigenschappen van deze draadloze verbinding werkt ook niet om op het configuratiescherm van de Sitecom te geraken en de bijgeleverde software werkt niet met Windows 10. Dus momenteel heb ik een sterke Wifi verbinding die niet beveiligd is. Kan iemand helpen om deze verbinding toch veilig te maken.

Alvast dank voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 20:21
Hi,

Deze draaien:
http://www.advanced-ip-scanner.com/nl/
Daarna het IP van je Sitecom opzoeken, en inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

evandj schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:21:
Hallo,

Ik heb een modem/router van Telenet, aangezien het Wifi signaal dat deze uitzendt zwak is tegen dat het mijn pc bereikt en ik geen PowerLine kan installeren heb ik er mijn oude router Sitecom WL-312 tussen modem en pc gezet als Access Point, en netwerkkabel van modem in LAN poort (niet in WAN poort) gestoken. Op mijn pc kan ik verbinding maken met Sitecom netwerk, enkel is dit een open netwerk. Ik vermoed dat iedereen dus op dit netwerk kan, mijn telenet modem/router is wel beveiligd. Nu is mijn vraag kan iedereen via mijn internet verbinding downloaden als ze verbinding maken met dit open netwerk of houdt de beveiliging van de modem/router dit tegen?
Ja, dat kan.

De beveiliging van je Telenet modem/router/AP is enkel voor toegang tot het WiFi-netwerk wat het Telenet-apparaat uitzendt. Jouw WL-312 hangt bedraad aan de Telenet modem/router en heeft dus niets met de WPA2-beveiliging van die draadloze verbinding te maken.
Een tweede vraag is hoe kan ik dit acces point beveiligen, ik heb het IP adres opgezocht van de router (het standaard 192.168.1.1 of 192.168.0.1 werkt niet), het IP adres dat weergegeven wordt bij de eigenschappen van deze draadloze verbinding werkt ook niet om op het configuratiescherm van de Sitecom te geraken en de bijgeleverde software werkt niet met Windows 10. Dus momenteel heb ik een sterke Wifi verbinding die niet beveiligd is. Kan iemand helpen om deze verbinding toch veilig te maken.

Alvast dank voor de hulp.
De WL-312 is een router. Dus heb je nu twee routers achter elkaar. Dat is onverstandig. Als het ook nog dezelfde IP-reeks gebruikt als de Telenet modem/router, kun je conflicten krijgen en onbereikbare apparaten.

Wat je wilt doen is de router enkel als AP gebruiken.

Hier staat meer info:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Kort door de bocht stappenplan:
1) Sitecom los van Telenet modem/router
2) Zoek uit welk IP-reeks de Telenet modem/router gebruikt door computer/laptop/wat dan ook direct met Telenet-apparaat te verbinden en te kijken naar de eerste drie cijfers van het IP-adres (192.168.0.x, 192.168.1.x etc).
3) Factory reset op Sitecom (>10 sec de knop erop indrukken)
4) Computer (laptop/wat dan ook) bedraad met Sitecom verbinden (en dus NIET met Telenet apparaat)
5) Ga naar de Sitecom GUI (default meestal 192.168.0.1, maar zie onderkant WL-312 voor de zekerheid).
6) Schakel DHCP uit in de Sitecom LAN settings.
7) Stel LAN IP van Sitecom in binnen zelfde reeks als je Telenet modem/router gebruikt, en daarbinnen hoogst bruikbare IP (dus bijv 192.168.0.254 of 192.168.1.254). Schrijf dit IP op een post-it en plak het onderop de WL-312 zodat je het in de toekomst ook weet.
8) Sitecom nu met een van de LAN-poorten verbinden met de Telenet modem/router

Als het goed is, werkt alles nu weer, maar kun je op het IP dat je bij 7) ingesteld en opgeschreven hebt de Sitecom GUI benaderen. Daar WPA2/AES instellen met gewenste SSID en key. Dan is je Sitecom AP even goed beveiligd als de Telenet modem/router/AP beneden.

Oslik blyat! Oslik!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
zie dion_b

Ik zie wel dat het een hele oude sitecom router is. De webinterface van deze oudjes heeft soms moeite met nieuwere browsers.... heb hier nog 1 van de eerste 300N sitecom routers liggen en die kan ik alleen maar met internet explorer 6 instellen...... in nieuwere browsers of andere browsers geeft hij niet alles weer in de web interface, wat ik ook probeer. Wel is het zo dat als hij 1 maal is ingesteld met beveiliging aan (en DHCP uit) je er ook niet weer bij hoeft. Mocht je geen IE6 voor handen hebben, kan het volgens mij in theorie ook met telnet... of mischien heeft iemand nog goede tips?
Maar misschien is het dan eenvoudiger om gewoon even een nieuwe AP te halen, die KPN dingen zijn maar 50 euro en heel goed (een van de belgische tweakers kan je vast aan iets soort gelijks in belgie helpen)