Videobewerking PC, hoor graag jullie indruk/advies.

Pagina: 1
Acties:

• jorenleferink
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-03-2025
Beste allen,

Voor videobewerking zoek ik een nieuwe pc.
Ik heb het componenten lijstje aardig compleet, maar vraag me vooral af of deze een goede aanschaf zijn, of dat er voor bepaalde onderdelen een betere optie is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Filmbewerking. En animeren van titels/filmbeelden (geen heftige 3d modellen).
Programma's: Adobe Premiere, After Effects en zo nu en dan Avid, Photoshop en Lightroom.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is niet echt een specifieke prijs, maar prijs/kwaliteit moet wel in verhouding zijn.
Vandaar liever bijvoorbeeld een GTX 1070 dan een 1080.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, het wordt een geheel nieuwe set.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Software op de eerste ssd. Een tweede ssd als tijdelijke render schijf. Een derde 7200rpm schijf als data schijf.
Snel geheugen lijkt me goed voor After Effects.
Een snelle processor lijkt me ook niet verkeerd voor videobewerking.
Een snelle Geforce kaart voor de Adobe hardware versnelling.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau mag zo laag mogelijk, maar niet ten koste van de snelheid van de pc.
Energieverbruik mag ook zo laag mogelijk, maar ook niet ten koste van de prijs/kwaliteit en snelheid van de pc.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Zelf heb ik wel iets verstand van computers, maar het zou fijn zijn als een paar Tweakers me van wat beter advies kunnen voorzien.

Specifieke vragen van mij
Is het geheugen uit mijn selectie goed. Of is deze set van 4 kaartjes beter? Kingston HyperX HX432C16PB3K4/32

Is de MSI videokaart goed, of kan ik beter voor de Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming gaan?

Het moederbord heb ik geselecteerd op basis van reviews en de 'betere audiocodec'. Is de Asus goed, of kan ik beter deze nemen MSI X99A SLI Plus ?

De Mugen 4 koeler heeft een 9 van Tweakers. Maar be quiet! Dark Rock Pro 3 stond in de best buy guide, is deze beter, of is de Mugen goed genoeg voor de 6800K processor?

De geselecteerde onderdelen:

Nieuwe selectie op basis van jullie berichten:
- GTX 1070 vervangen door 1060
- Verdubbeling van geheugen, 64gb ipv 32 gb
- Andere behuizing

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6800K Boxed€ 448,80€ 448,80
1Asus X99-A/USB 3.1€ 259,-€ 259,-
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 345,95€ 345,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,99€ 49,99
1Corsair Carbide 330R Blackout Edition€ 99,72€ 99,72
1Scythe Mugen 4€ 38,95€ 38,95
2Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 170,50€ 341,-
1LG GH24NSD1 Zwart Zwart€ 11,82€ 11,82
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 91,95€ 91,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 149,89€ 149,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.933,02

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
0 gaming?
Dan denk ik dat er betere keuzes zijn voor je GPU. Voldoet een GTX 950 niet al aan je behoefte(lees maakt je zware software effectief gebruik van een dikkere GPU?), of juist een instap Quadro (of hoe die dingen tegenwoordig heten) met betere dual-precision?
Ik ben niet thuis in je software maar ik vermoed dat je meer prestatie wint door dubbel zoveel RAM aan te schaffen en een dikkere CPU, dan een met een GPU van 550 euro ipv 150.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:46
eL_Jay schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:57:
0 gaming?
Dan denk ik dat er betere keuzes zijn voor je GPU. Voldoet een GTX 950 niet al aan je behoefte(lees maakt je zware software effectief gebruik van een dikkere GPU?), of juist een instap Quadro (of hoe die dingen tegenwoordig heten) met betere dual-precision?
Ik ben niet thuis in je software maar ik vermoed dat je meer prestatie wint door dubbel zoveel RAM aan te schaffen en een dikkere CPU, dan een met een GPU van 550 euro ipv 150.
Hier mee eens. Ben van een 560Ti naar een GTX1070 gegaan. Dik vooruit gegaan in het gaming gedeelte. Voor videobewerking.... nah. Merk er niks van.
Er is maar een handjevol effecten dat echt iets aan die GPU renderer heeft. En zelfs dan....
Dus zou dat geld eerder in meer RAM steken (you can never have enough RAM. zeker met video-editing). 1e en 2e SSD zouden dan ook groter kunnen. Extra opslag is nooit verkeerd (zeker je tijdelijke renderdrive, scratch disk, kan dan groter).

Als je niet gamed zou ik inderdaad voor de GTX950 gaan. HEVC support en H.264 support.

Snelheid van geheugen maakt niet zoveel uit. Hoeveelheid RAM is veel belangrijker. Snel geheugen is enkel interessant voor AMD iGPU's.

Kwa case heb ik eventueel nog een andere optie voor je. Al is de R5 gewoon een prima kast
pricewatch: Corsair Carbide 330R Titanium Edition
pricewatch: Corsair Carbide 330R Blackout Edition

Deze heeft volledige demping in de kast. Daardoor kan die een stuk stiller zijn wat handig kan zijn met video editing. Al is het afhankelijk van hoeveel waarde je daar aan hecht natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Waah op 10-08-2016 16:08 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@jorenleferink, wat voor footage werk je mee qua inport en export? (res, fps, codecs, bron)

Mee eens met hierboven, 1070 zal waarschijnlijk veels te sterk zijn. Vooral premiere heeft baat bij een gpu, veel effecten maken er gebruik van, maar over het algemeen is je cpu het probleem.

codec support van de gpu is niet zo boeiend want premiere pro doet daar toch niks mee. 750 ti of 950 lijkt me ook prima. Ik zou zelf een 2dehands 760 scoren, of een 780 als ik meer met 4k zou doen. veel meer prestatie per euro dan een nieuwe low end gpu.

dan heb je bij wijze van spreken bijna genoeg geld om een 8 core te nemen.

6800k 6 core is vaak allround niet bizar veel sneller dan een 6700k als je niet overclocked. Ik zou het een lastige keuze vinden.

specs

• jorenleferink
Bedankt voor de snelle reacties! :)

Qua filmformaten:
De codec waar we voorheen mee werkten was omgezette full-hd avid dnxhd.

Nu met Premiere is het van alles door elkaar.
1080p25 MPEG-2 mxf uit de C300, of 2.7k50 / 4k25 h.264 uit de gopro.
Zo nu en dan werken we ook met 1080p100 materiaal, uit bijv. een FS7.
In de nabije toekomst zal het ook 4k25 MPEG-4 410Mbps zijn. Hoewel we hier misschien met de 35Mbps proxy gaan monteren, en de zwaardere bestanden pas tijdens export gebruiken.

Dat Premiere met van alles werkt is het pluspunt, maar ook direct het minpunt.
Zelf was ik in de veronderstelling dat een snelle grafische kaart bijdraagt aan de snelheid van het prerenderen/afspelen van het materiaal in de tijdlijn. En de effecten die je erop gooit, bijvoorbeeld barrel distortion op 4k gopro materiaal.
Maar meer geheugen, of een snellere processor is daarvoor beter, dan een snellere videokaart?

De Carbide case ga ik even nakijken, thx!

Er wordt niet gegamed op de pc, dus daar hoeft de GPU inderdaad niet op te worden geselecteerd.

Genoeg GB's aan ram leek me inderdaad goed; heb al 32 GB geselecteerd, dat lijkt me voldoende toch? Of heb ik een flinke prestatiewinst als ik er 64 GB in stop?

Ik las dat de (per core minder snellere) 6800K 6 core processor beter is voor videobewerking, dan de (per core snellere, maar minder cores) 6700K 4 core.
De 6900K 8 core lijkt me natuurlijk ook mooi, maar die is bijna 2,5 keer zo duur t.o.v. de 6800K.
De 6800K leek me dus een interessante middenweg voor videobewerking.
Als jullie het hier niet mee eens zijn, hoor ik het natuurlijk graag.

• maratropa
  • Niet online
6800k primair voor video is een goede keuze hoor. En je kunt nog upgraden.

Een gpu in premiere is ook heel belangrijk, voor vanalles. Alleen wat ik bedoelde was dat de verhouding tussen de gpu en de cpu goed moet zijn. Zelfs wat oudere en instap gpu's geven vaak al wat nodig is, al blijft het lastig omdat het altijd erg afhangt van de context. Mijn gevoel is dat hier met die combi vaak de cpu de gpu niet gaat bijhouden waardoor in de praktijk een te dure gpu vooral te weinig te doen heeft.

Als je meer met 4K doet zou ik voor de houdbaarheid geen 2GB gpu nemen, maar iets met wat meer VRAM. Op zich zit je met een 1060 ook goed met z'n 6GB, al ben ik wel benieuwd hoe deze presteert, in premiere ivm de kleinere vram bus.

In jouw positie zou ik voor de 8 core gaan met een 2de hands gpu ( 780 met 3gb bijv ) om te kijken wat er precies nodig is..Maar thats just me..Met 4k materiaal worden die 8 cores wel efficient gebruikt, terwijl je over de gpu minder concrete uitspraken kan doen zonder te testen. Meteen 500 euro voor een gpu is dan best wel veel. :)

Neem niet meer ssd's dan nodig is. Afhankelijk van wat je doet hoeft een ssd niet meteen een bottleneck te zijn. Mogelijk is 1 enkele grote ook voldoende. Al kan AE wel heel zwaar worden..Ik zou zelf wel een nvme ssd nemen...

64gb voor premiere is best te verantwoorden, t loopt zo vol.

specs

• jorenleferink
Heb op basis van jullie suggesties een nieuwe lijst gemaakt.

Voor nu heb ik nog de volgende vragen:

Toevallig net een nieuw Premiere project aangemaakt, en je kunt kiezen bij 'video rendering and playback' voor 'mercury playback engine gpu acceleration (cuda)'.
Heeft Premiere dus toch baat bij een snellere GPU? Of is het een geval van; een 1060 is al snel genoeg, en een 1070 is weinig snelheidswinst t.o.v. het prijsverschil?

Gekozen voor de GTX1060 met 6gb 8,1 Ghz 196 bit geheugen.
Is dit slim, of is de GTX970 met 4gb 7,0 Ghz 256 bit geheugen beter voor videobewerking?

Gekozen voor 4 16 gb reepjes geheugen, 64 gb totaal. Het moederbord ondersteunt 64 gb, en 8 repen.
Is 4 keer 16gb goed, of is 8 keer 8gb beter?

De processor laat ik maar zo, anders wordt de algehele prijs een stuk hoger.
Zelfde geldt voor de ssd's. Samsung 850 als cache schijf is al een stuk prestatiewinst t.o.v. onze vorige pc. De Samsung 950 lijkt me interessant voor de toekomst, als prijzen net wat lager liggen.

Mochten jullie op andere vlakken nog input hebben, dan hoor ik het graag!

Bedankt voor nu alvast! :)

[ Voor 17% gewijzigd door jorenleferink op 11-08-2016 11:29 ]

• maratropa
  • Niet online
jorenleferink schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:23:
Heb op basis van jullie suggesties een nieuwe lijst gemaakt.

Voor nu heb ik nog de volgende vragen:

Toevallig net een nieuw Premiere project aangemaakt, en je kunt kiezen bij 'video rendering and playback' voor 'mercury playback engine gpu acceleration (cuda)'.
Heeft Premiere dus toch baat bij een snellere GPU? Of is het een geval van; een 1060 is al snel genoeg, en een 1070 is weinig snelheidswinst t.o.v. het prijsverschil?

Gekozen voor de GTX1060 met 6gb 8,1 Ghz 196 bit geheugen.
Is dit slim, of is de GTX970 met 4gb 7,0 Ghz 256 bit geheugen beter voor videobewerking?

Gekozen voor 4 16 gb reepjes geheugen, 64 gb totaal. Het moederbord ondersteunt 64 gb, en 8 repen.
Is 4 keer 16gb goed, of is 8 keer 8gb beter?

De processor laat ik maar zo, anders wordt de algehele prijs een stuk hoger.
Zelfde geldt voor de ssd's. Samsung 850 als cache schijf is al een stuk prestatiewinst t.o.v. onze vorige pc. De Samsung 950 lijkt me interessant voor de toekomst, als prijzen net wat lager liggen.

Mochten jullie op andere vlakken nog input hebben, dan hoor ik het graag!

Bedankt voor nu alvast! :)
zoals ik al zei, een gpu is heel belangrijk, maar er is een veel groter verschil tussen geen gpu en een gtx1060, dan tussen een 1060 en een 1080. (over het algemeen)

Vram busbreedte is belangrijk bij premiere, waarschijnlijk is een gtx 970 idd sneller dan een 1060 hierdoor, maar ik heb dat nog niet bevestigd gezien met testen dus het blijft gissen. (en investeren in een oude 970 zou ook mijn voorkeur niet hebben..) 1060 zal waarschijnlijk ook al prima zijn. Je zag het ook met bijv. de 760 en de 960, de laatste is qua rekenkracht sterker maar kon dar door de lagere vram bandbreedte geen gebruik van maken in premiere.

Maar als je echt de juiste gpu wilt hebben die aansluit bij wat jullie doen en bij de cpu is het toch een kwestie van meten. ( vandaar m'n opmerking over 780 scoren en kijken of je dan nog wat mist, voor 150 euro 2dehands veel betere deal dan een 1060, mits hij voldoet qua aansluitingen etc ) Maar als je nu gewoon wat nieuws willen hebben kun je waarschijnlijk beter met een 1060 beginnen. Een gpu upgraden is niet zo'n issue en de stappen naar een 1070 en 1080 zijn meteen flink meer euro's.

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 11-08-2016 13:26 ]

specs

• jorenleferink
Oke duidelijk, bedankt voor het meedenken!!
Pagina: 1