Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:03
Gegroet,

Ik ben momenteel 25 jaar en reeds 2 jaar werkzaam als SysAdmin in een middelgroot, internationaal bedrijf.
Voorheen was ik werkzaam als helpdesk/sysadmin voor KMO's bij IT-dienstverlener.

De laatste tijd begin ik meer en meer te twijfelen of de functie sysadmin wel iets voor mij is. Ik zie me dit werk niet doen voor de rest van mijn leven.
Daarnaast is de sfeer op mijn huidige werplaats zo verziekt dat ik besloten heb van job te veranderen.

In mijn huidige functie zit de hele week op kantoor en bijna aan mijn bureau vastgespijkerd.
Iedereen zit hier naar zijn scherm te staren en er wordt haast geen woord gezegd.
De laatste keer dat ik met een glimlach naar huis kwam, kan ik me niet herinneren.
Ik wil meer afwisseling, met mensen omgaan, reizen etc. Ik wil terug voldoening uit mijn job halen.

Nu denk ik eraan om te pivoteren naar een IT sales functie of project manager.
Zijn hier mensen die deze transitie hebben ondergaan?
De vacatures die ik vind, vragen allemaal x aantal jaren ervaring wat ik uiteraard niet kan voorleggen.

Ik zit zelf zodanig diep dat ik zelf overweeg om terug naar de schoolbanken te gaan hiervoor.
Iemand tips/raad voor mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 09:18

Knutselsmurf

LED's make things better

De vraag is, of je met een andere functie binnen hetzelfde bedrijf wél met een glimlach naar huis gaat. Is het puur de functie die je niet aanstaat, of is het misschien ook de sfeer binnen het bedrijf?

Wellicht dat je als SysAdmin in een ander bedrijf wel de interactie met andere mensen hebt die je blijkbaar nu mist.

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
Knutselsmurf schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:23:
De vraag is, of je met een andere functie binnen hetzelfde bedrijf wél met een glimlach naar huis gaat. Is het puur de functie die je niet aanstaat, of is het misschien ook de sfeer binnen het bedrijf?

Wellicht dat je als SysAdmin in een ander bedrijf wel de interactie met andere mensen hebt die je blijkbaar nu mist.
Met de functie als SysAdmin is in sé niets mis. Eender welke functie binnen dit huidig bedrijf zou tegenvallen. De zaakvoerder is gewoon een onmogelijk persoon. Gezien we allemaal in dezelfde ruimte zitten, straalt zijn negativisme af op alle andere werknemers.

Mogelijks dat ik me wel goed in mijn vel zal voelen als SysAdmin in een ander bedrijf met een compleet andere cultuur. Niettegenstaande denk ik dat ik mijn kwaliteiten niet optimaal benut als pure SysAdmin. Ik ben niet zo technisch als andere SysAdmins maar ben wel goed met mensen. Ben altijd zeer sociaal iemand geweest en hou ervan anderen te inspireren en mee te nemen in mijn verhaal. Iets wat moeilijk is binnen een SysAdmin functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 13:39
Waarom niet switchen naar 1 van de grote IT toko's als Capgemini, Sogeti, Atos, IBM etc.?
Daar zit je vaker op "klussen" en projecten voor verschillende klanten, dus heb je in ieder geval wat meer variatie en reistijd. Of misschien iets meer richting Consultancy?

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
dotacom schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:50:
In mijn huidige functie zit de hele week op kantoor en bijna aan mijn bureau vastgespijkerd.
Dat is wel zo'n beetje het bestaan van een IT'er, zelfs eigenlijk van het gemiddelde kantoorpersoneel.

Ik doe zelf ook systeembeheer en ik breng ook de meeste tijd door achter mijn laptop. Af en toe ga ik naar een locatie toe, maar dat is ook niet elke dag. Echt buiten werken zal er nooit in zitten.

Het werk wat ik doe is wel heel leuk. Er zit uitdaging in en ik heb gezellige collega's. Er wordt genoeg gelachen bij ons op de afdeling.
Nu denk ik eraan om te pivoteren naar een IT sales functie of project manager.
Zijn hier mensen die deze transitie hebben ondergaan?
De vacatures die ik vind, vragen allemaal x aantal jaren ervaring wat ik uiteraard niet kan voorleggen.
Functies als projectleider of sales zijn rollen waar iemand in moet groeien. Een projectleider met in totaal twee jaar werkervaring zal doorgaans onvoldoende ervaring hebben om een project tot een goed einde te brengen. Je moet in bepaalde situaties ook voldoende gewicht hebben. Eigenlijk elke projectleider of projectmanager die ik ken is in die functie terechtgekomen nadat hij of zij andere functies heeft bekleed voor aardig wat jaren.

Sales is ook een functie die je moet liggen. Niet iedereen is een (geboren) verkoper.
Ik zit zelf zodanig diep dat ik zelf overweeg om terug naar de schoolbanken te gaan hiervoor.
Iemand tips/raad voor mijn situatie?
Deze is moeilijk te beantwoorden zonder je huidige opleidingsniveau te weten. Heb je MBO, HBO of WO?
Meekoh schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 17:47:
Daar zit je vaker op "klussen" en projecten voor verschillende klanten, dus heb je in ieder geval wat meer variatie en reistijd.
Reistijd zou ik niet gelijk willen trekken aan pret of zo. Ik heb vroeger ook detachering gedaan en uren in de auto zitten was niet mijn favoriete activiteit. Als je twee uur vaststond op de snelweg was dat twee uur eigen tijd die je die dag mag inhalen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:24

BCC

Ik zou in ieder geval eens goed rondkijken en solliciteren. Ik weet niet welke regio je zin maar goede beheerders zijn gewild en het kan zo te horen niet moeilijk zijn een werkgever te vinden waar iig de werksfeer beter is.

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 10-08-2016 19:38 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
dotacom schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:37:
[...]
Mogelijks dat ik me wel goed in mijn vel zal voelen als SysAdmin in een ander bedrijf met een compleet andere cultuur. Niettegenstaande denk ik dat ik mijn kwaliteiten niet optimaal benut als pure SysAdmin. Ik ben niet zo technisch als andere SysAdmins maar ben wel goed met mensen. Ben altijd zeer sociaal iemand geweest en hou ervan anderen te inspireren en mee te nemen in mijn verhaal. Iets wat moeilijk is binnen een SysAdmin functie.
Ik proef hieruit dat je niet snel gelukkig zal worden van veel rollen in de IT - ongeacht hoe de werksfeer in je huidige organisatie is. Volgens mij kom je veel meer tot je recht door meer aan de voorkant / business side van de IT te gaan zitten.

Ik zit dan meer te denken aan functioneel beheerder, business analyst, requirements analyst o.i.d. Dat zijn rollen waarbij je de wens van de gebruiker / bedrijfsbehoefte boven tafel moet krijgen door middel van interviews of workshops en met de "harde" IT moet afstemmen welke oplossing hiervoor realistisch haalbaar is (gezien tijd / budget e.d.). Dan gebruik je veel meer je "zachte" vaardigden wat je veel meer zal aanspreken denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door _vision op 11-08-2016 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
_vision schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:48:
[...]

Ik proef hieruit dat je niet snel gelukkig zal worden van veel rollen in de IT - ongeacht hoe de werksfeer in je huidige organisatie is. Volgens mij kom je veel meer tot je recht door meer aan de voorkant / business side van de IT te gaan zitten.

Ik zit dan meer te denken aan functioneel beheerder, business analyst, requirements analyst o.i.d. Dat zijn rollen waarbij je de wens van de gebruiker / bedrijfsbehoefte boven tafel moet krijgen door middel van interviews of workshops en met de "harde" IT moet afstemmen welke oplossing hiervoor realistisch haalbaar is (gezien tijd / budget e.d.). Dan gebruik je veel meer je "zachte" vaardigden wat je veel meer zal aanspreken denk ik.
Idd, nagel op de kop! Alleen lijkt het me momenteel zeer moeilijk om in een dergelijke functie te raken gezien de x aantal jaren ervaring die al deze functies eisen. Daardoor haalde ik zelf aan bereid te zijn terug naar de schoolbanken te gaan en eventueel via stage in wereldje terecht te komen.
Pagina: 1