Perilex naar 230v

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:21
Hallo,

Ik heb in mijn keuken een losse groep voor het gasfornuis/oven (is een vrijstaand fornuis met oven). Het apparaat heeft een 230v aansluiting. Omdat ik de keuken aan het verbouwen ben heb ik de electra aansluiting op een andere plek gelegd en toen viel mij op dat er 3x bruin, 1x blauw en 1x aarde in de buis zaten, mogelijkheid tot 3 fasen dus. Ik heb echter geen 3 fasen meterkast, dus op dit moment zijn 2 bruine draden afgedopt.

In de toekomst sluit ik niet uit dat het fornuis een keer vervangen zal worden door een vrijstaand inductiemodel, waarbij een 3 fase aansluiting ongetwijfeld noodzakelijk is. Op dat moment zal ik mijn meterkast moeten laten uitbreiden en zal ik de aansluiting in de keuken moeten omvormen naar perilex (aansluiting komt achter een/in kastje dus ik betwijfel hoe makkelijk ik hem straks kan vervangen. Om dit al voor te zijn heb ik bedacht dat het misschien handig kan zijn om nu al een perilex aansluiting te maken, en de draden alvast aan te sluiten. Later kan ik dan de afgedopte draden in de meterkast aan (laten) sluiten en dus de perilex aansluiting volledig benutten.

Voor nu heb ik wel een stekker van Perilex naar 230 nodig. Naast de vraag of dat überhaupt bestaat, een tweede vraag of het toegestaan is, en of het veilig is.
Op internet vind ik alleen maar vragen van mensen die een bestaan de perilex aansluiting hebben en hier 2 groepen uit willen halen (of andere ongein). Dit wil ik dus niet, het blijft een losse groep gereserveerd voor de oven.

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Je kan gewoon een losse Perilex stekker kopen bij de GAMMA en daarop L2 en L3 niet aansluiten. Dan knip je de normale stekker van je oven af. Maar het hoort eigenlijk niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:02

OgWok

U.N.C.L.E.

Zo is dat! Heb thuis op één fase, de nul en aarde, van de Perilex, een Senseo aangesloten. Geen probleem, de koffie is heerlijk ;)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:13
OgWok schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:20:
Zo is dat! Heb thuis op één fase, de nul en aarde, van de Perilex, een Senseo aangesloten. Geen probleem, de koffie is heerlijk ;)
Senseo koffie? Onmogelijk :+ .

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-06 12:55
Een nette oplossing zou gewoon zijn om de 2 bruine draden te verwijderen, en een normaal wandcontactdoos erop te monteren.

Het nadeel met een losse perilex wandcontactdoos is dat de volgende bewoner (mocht je ooit gaan verhuizen) denkt een inductiekookplaat erop aan te sluiten en dat het blijkt dat hij het niet doet omdat L2 en L3 niet zijn aangesloten.. :P

Daarbij is het ook makkelijker voor jezelf, mocht ooit het apparaat wat erop wordt aangesloten defect gaan, hoef je niet van het nieuwe apparaat de stekker eraf te knippen en weer een perilex stekker erop te schroeven.

[ Voor 23% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 10-08-2016 14:58 . Reden: Extra informatie toegevoegd, fout(en) eruit gehaald. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:15:
Je kan gewoon een losse Perilex stekker kopen bij de GAMMA en daarop L2 en L3 niet aansluiten. Dan knip je de normale stekker van je oven af. Maar het hoort eigenlijk niet natuurlijk.
Mee eens. Zou niet weten waarom dat niet zou horen, misschien zijn er ook standaard verloopjes voor. Voor de grote rode joekels van de driefasepluggen (weet ff de naam niet) zijn die er wel, met gewoon een normale stekkerdoos eraan die op één fase is aangesloten.
BladeSlayer1000 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:44:
Een nette oplossing zou gewoon zijn om de 2 bruine draden te verwijderen, en een normaal wandcontactdoos erop te monteren.
Waar laat je die andere fasedraden dan? Dan moet je de spanning van die draden ook verwijderen, dan maak je het alleen maar moeilijker dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-06 12:55
Flake schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:05:
[...]

Mee eens. Zou niet weten waarom dat niet zou horen, misschien zijn er ook standaard verloopjes voor. Voor de grote rode joekels van de driefasepluggen (weet ff de naam niet) zijn die er wel, met gewoon een normale stekkerdoos eraan die op één fase is aangesloten.

[...]

Waar laat je die andere fasedraden dan? Dan moet je de spanning van die draden ook verwijderen, dan maak je het alleen maar moeilijker dan nodig is.
Ik zou de draden compleet verwijderen indien het mogelijk is, zoals de ts spreekt lijken er losse draden e zijn aangelegd in de buis.
Deze kun je verwijderen in de groepenkast en vervolgens de gehele draad eruit trekken. Dit is een kleine moeite.
Daarbij moet je ook denken dat alle verzekeraars de NEN1010 hanteren, en ik niet weet of dit is toegestaan. De kans dat de verzekeraar niets of minder geld uitkeren in geval van brand bestaat er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Die andere fase draden zijn afgedopt als ik het verhaal van de TS goed begrijp. Als hij in de toekomst denkt 3 fases nodig te hebben, dan zou ik de Perilex contactdoos gewoon volledig aansluiten en de 2 ongebruikte fase draden afgedopt in de meterkast laten zitten. Dan in de Perilex stekker alleen L1 aansluiten voor zij'n huidige oven. Gaat zeker werken, maar of het mag volgens de NEN, geen idee. Perilex kun je overigens ook op 1 fase gebruiken. Mechanische ventilatie wordt het ook voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:31
In een perilex zitten vaak ook twee keer fase en nul. En dat dat dan bij een normaal 1 fase huisinstallatie. De perilex wordt dan gebruikt om twee groepen naar een fornuis te brengen.

• b_oldie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-01-2022
IK heb dezelfde situatie en wil het oplossen door een perilex stekker en een gewone contrastekker te gaan gebruiken en dus maar twee draden in de perilex stekker aan te sluiten En dan hoef ik niet de stekker van mijn nieuwe fornuis af te knippen.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:43

Theo

moederbord

ThaStealth schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:07:
Hallo,

In de toekomst sluit ik niet uit dat het fornuis een keer vervangen zal worden door een vrijstaand inductiemodel, waarbij een 3 fase aansluiting ongetwijfeld noodzakelijk is.
Dit is onjuist; veel elektrische fornuizen (inductie, keramisch, halogeen) hebben een fornuisgroep nodig in de meterkast. Dit is, simpelgezegd, twee gewone 16A schakelautomaten parallel aan elkaar. Hierdoor gebruikt zo'n fornuis dus maximaal 2x16amperes. Dit kan gewoon van dezelfde fase komen. Hiertoe heb je een tussen de meterkast en je fornuis ook een vijfaderige kabel nodig; tweemaal fase en tweemaal nul, plus een aarde.

Een fornuis dat echt een driefase aansluiting nodig heeft zijn eerder modellen die in de horeca gebruikt worden..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:33
Theo schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 09:26:
[...]

Dit is onjuist; veel elektrische fornuizen (inductie, keramisch, halogeen) hebben een fornuisgroep nodig in de meterkast. Dit is, simpelgezegd, twee gewone 16A schakelautomaten parallel aan elkaar. Hierdoor gebruikt zo'n fornuis dus maximaal 2x16amperes. Dit kan gewoon van dezelfde fase komen. Hiertoe heb je een tussen de meterkast en je fornuis ook een vijfaderige kabel nodig; tweemaal fase en tweemaal nul, plus een aarde.

Een fornuis dat echt een driefase aansluiting nodig heeft zijn eerder modellen die in de horeca gebruikt worden..
Dit is ook onjuist!

Persoonlijk vind ik Perilex stekkers/stopcontacten ondingen, omdat hij voor zoveel wordt misbruikt.

Ten eerste Perilex is een merknaam (Net zoals bijv. Maggi). En deze stekker kan op meerdere manieren worden aangesloten.
Hij kan idd gebruikt worden voor 2 fase aansluiting tbv. een electrisch kooktoestel, maar hij kan ook gebruikt worden voor een 3 fase aansluiting in huis en keuken omgeving.
Afbeeldingslocatie: http://www.wietforum.nl/oldgallery/1170146299/gallery_6073_1190_67.jpg
Hij ziet er wat netter uit dan de bekende grote rode stopcontact.
Afbeeldingslocatie: http://www.oplaadpalen.nl/img/stekkerfoto_ACR.png

Maar hij wordt ook gebruikt/misbruikt voor het aansluiten en regelen van mechanische ventilatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/99830_Ventilator_schakeling_1.jpg

Wat de TS kan doen is een verloop stekker maken met deze aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://i127.photobucket.com/albums/p150/HansV_2006/perilex-1.jpg
naar
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/mam/celum/celum_assets/8811776802846_8711238343488_1_51210_tif_picture_Fullsize.jpg
dan is dat geen enkel probleem, hoef je geen kabels door te knippen. Er wordt hier niks misbruikt of zo.
Het moet natuurlijk wel 'deugdelijk' aan worden gesloten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-07 15:37
wortelsoft schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:45:
In een perilex zitten vaak ook twee keer fase en nul. En dat dat dan bij een normaal 1 fase huisinstallatie. De perilex wordt dan gebruikt om twee groepen naar een fornuis te brengen.
Inderdaad, wij hebben ook een dergelijke oplossing voor een 4-pits inductiekookplaat. Eigenlijk zijn dat twee tweepitsplaten in één behuizing.
Pagina: 1