Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Facebook Ads] Anti-Adblock poging FB tegengaan

Pagina: 1
Acties:

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Gisteren verscheen er dit bericht op Tweakers. En dit zette mij aan het denken. Het lijkt mij namelijk echt onmogelijk dat Facebook dit kan blokkeren, omdat het tonen van advertenties client-side wordt gerenderd.

Nu kwam ik op een (voor mij nieuw) fenomeen, namelijk Xpath en dat je met uBlock Origin op basis van Xpath content kan blokkeren. Ik ben er heel even mee gaan stoeien en ik ben op een filter gekomen die de gesponsorde berichten blokkeert. Let wel, ik heb het gemaakt voor de Engelstalige Facebook. Nu ben ik geen ster in Xpath en ik vroeg mij af of wij, de Tweakers community, een goede filter kunnen bouwen om alsnog de advertenties op Facebook te kunnen verbergen.

code:
1
www.facebook.com##:xpath(//*[contains(text(),'Sponsored')]/parent::span/parent::div/parent::div/parent::div/parent::div/parent::div/parent::div/parent::div/parent::div/parent::div/parent::div/parent::div/parent::div/parent::div/parent::div/parent::div/parent::div)

O ja, wat ook wel grappig is om te delen. Ik merkte dat ik zo gewend ben geworden dat er geen advertenties meer werden getoond op Facebook, dat ik zonder na te denken op redelijk wat advertenties klikte.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tjemig. Moeten we hier nou echt gaan bespreken hoe je het business model van een hele bedrijfstak verder om zeep helpen? Mag ik vragen in welke sector je zelf werkt?

🌞🍃

• TwArbo
  • Niet online
gast schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:04:
Tjemig. Moeten we hier nou echt gaan bespreken hoe je het business model van een hele bedrijfstak verder om zeep helpen? Mag ik vragen in welke sector je zelf werkt?
Terechte opmerking, want zonder ads zou Tweakers ook niet bestaan. Je kunt het ook anders bekijken. Op deze manier daag je Facebook uit om een nog beter model neer te zetten met nieuwe technieken. Ik vind het vergelijkbaar aan het jailbreaken van iPhone's, hacken van websites, open krijgen van een fysiek slot en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er wordt iets gedaan met jouw product wat je liever niet wilt.

Daarnaast gaat het mij niet zozeer om dat ik geen ads wil zien. Het ging mij erom dat ik het interessant vind omdat ads client-side wordt gerenderd en ik zeer benieuwd ben hoe zij dit verder gaan aanpakken. Want al vindt Facebook een oplossing voor dit probleem, dan biedt die oplossing wellicht ook direct een solide oplossing voor XSS aanvallen.

[ Voor 15% gewijzigd door TwArbo op 10-08-2016 14:56 ]

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

gast schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:04:
For what it's worth: Ik vindt het wat ver gaan om je druk te maken over de inkomsten van Facebook...
Ik zie de laatste tijd redelijk wat 'gesponsorde' berichten verschijnen. In veel gevallen van allerlei zut die echt *nul* aansluit op mijn smaak, vriendenkring en eventuele likes. (Denk aan tig (voornamelijk pro-)Trump pagina's). Of "maak nu een groep aan met [vul een reden om gelijkgestemd te zijn in]".
Als ik al een poging doe om Facebook op te voeden en dat via de juiste (want Facebook-)methode te filteren of op te lossen, blijkt dat daar een hydra in de software zit. Iedere 'ga weg' levert meerdere nieuwe suggesties op...

Natuurlijk.. Facebook mag best wat verdienen. Hell, ze verdienen zat aan een ieder van ons. Maar om nu een businessmodel te gaan verdedigen (of zielig te vinden) dat zijn geld grotendeels verdient aan het opbouwen van een big-datamodel van al zijn gebruikers, en dat vervolgens ook nog eens te kiest voor een opdringerig reclame-model vindt ik wat overdreven.

Wat betreft de optie om een en ander in uBlock tegen te gaan... ik merk dat ik Facebook toch steeds minder bezoek... en dat eigenlijk wel zo rustig vindt

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gezien code lijkt het enkel te zoeken naar 'Sponsored', kwestie van vervangen door de Nederlandse variant? (gesponsord?)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• TwArbo
  • Niet online
SinergyX schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:31:
Gezien code lijkt het enkel te zoeken naar 'Sponsored', kwestie van vervangen door de Nederlandse variant? (gesponsord?)
Yes, dat zie je goed. Hij zoekt naar dat woord en pakt dan een bovenliggende DIV om die te verwijderen. Al is de tekst in het Nederlands "Gesponsord", dan moet je dat inderdaad daar invoegen.

[ Voor 38% gewijzigd door TwArbo op 10-08-2016 18:42 ]

Pagina: 1