Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!
Sommige begrippen worden als bekend beschouwd. DOTA is zo'n begrip. Het is een van de bekendste multiplayer-games. In het zeldzame geval dat iemand op Tweakers het niet herkent, is het eenvoudig op te zoeken via Google. Dus eigenlijk is dit een overbodig topic.Bazer schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:32:
Misschien handig om voor de lezers die niet weten wat DOTA is in het artikel een regel toe te voegen over wie of wat dota is?
Nu is het artikel voor mij redelijk waardeloos...
thx!
Steam/Discord: Flimovic
Verwijderd
Er wordt in de zijkant van het artikel een referentie weergegeven waarin je meteen kunt zien dat het een game is.
Hoi bazer, dank voor de opmerking. Bij sommige onderwerpen ga ik er , misschien iets te snel, vanuit dat bepaalde termen en namen bekend zijn. Ik zal een zinnetje toevoegen.
Wat een onzin. Jij weet zeker ook elke IT afkorting? Of nu alleen omdat dit over een game gaat? Of Google jij altijd alles wat je niet weet in een artikel? Ik ga er vanuit, vooral bij professioneel schrijven, dat er een (korte) toelichting wordt gegeven bij marktspecifieke termen, dus ook bij game-artiekelen.Flimovic schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:40:
[...]
Sommige begrippen worden als bekend beschouwd. DOTA is zo'n begrip. Het is een van de bekendste multiplayer-games. In het zeldzame geval dat iemand op Tweakers het niet herkent, is het eenvoudig op te zoeken via Google. Dus eigenlijk is dit een overbodig topic.
Nee, maar daarom schrijf ik ook dat sommige termen als bekend worden beschouwd. DOTA is blijkbaar een van deze termen. Hoewel, nu ik er beter over nadenk, het is gewoon de naam van het spel. Dus er valt weinig aan uit te leggen.chaoscontrol schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:43:
[...]
Wat een onzin. Jij weet zeker ook elke IT afkorting? Of nu alleen omdat dit over een game gaat? Of Google jij altijd alles wat je niet weet in een artikel? Ik ga er vanuit, vooral bij professioneel schrijven, dat er een (korte) toelichting wordt gegeven bij marktspecifieke termen, dus ook bij game-artiekelen.
Verder worden er vaker afkortingen/termen gebruikt waarvan men verwacht dat de doelgroep deze kent. Ze gaan echt niet in elk artikel waarin bijvoorbeeld de afkorting CPU wordt gebruikt uitleggen wat dat precies inhoudt. Dus nee, ik ben het niet met je eens.
Ik vind CPU op een techsite dan ook anders dan een willekeurige game op een techsite. Op gamer.nl zou je gelijk hebben.Flimovic schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:04:
[...]
Nee, maar daarom schrijf ik ook dat sommige termen als bekend worden beschouwd. DOTA is blijkbaar een van deze termen. Hoewel, nu ik er beter over nadenk, het is gewoon de naam van het spel. Dus er valt weinig aan uit te leggen.
Verder worden er vaker afkortingen/termen gebruikt waarvan men verwacht dat de doelgroep deze kent. Ze gaan echt niet in elk artikel waarin bijvoorbeeld de afkorting CPU wordt gebruikt uitleggen wat dat precies inhoudt. Dus nee, ik ben het niet met je eens.
Hoezo? Er wordt met grote regelmaat gamenieuws gebracht. Tweakers is meer dan alleen IT-nieuws.chaoscontrol schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:15:
[...]
Ik vind CPU op een techsite dan ook anders dan een willekeurige game op een techsite. Op gamer.nl zou je gelijk hebben.
Meeste game nieuws krijgt dan wel toevoegingen over de afkortingen want blijkbaar valt niemand daar over.
Nou nou, dota is de grondlegger van het moba-genre, en ik denk dat de naam dota bijna net zo bekend is als de term moba. Het zijn op dit moment zo'n beetje de populairste (online) games die er zijn. Ik vind zelf dan ook eigenlijk dat de naam dota niet echt veel uitleg nodig heeft.chaoscontrol schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:15:
[...]
Ik vind CPU op een techsite dan ook anders dan een willekeurige game op een techsite. Op gamer.nl zou je gelijk hebben.
Je zou het er eventueel bij kunnen zetten, maar iedereen met een beetje affiniteit met (online) games zal de naam ongetwijfeld kennen en weten wat het ongeveer is. Zoals aangehaald staan er in artikelen over andere zaken wel vaker afkortingen die veel mensen ook niet kennen.
Een beetje research doen doet in zo'n geval wonderen en een simpele google op "dota" was sneller geweest dan het maken van deze post.
Dat is ook gewoon een game genre (net als first person shooter), je zou dus kunnen toevoegen dat dota een moba game is, zegt genoeg voor iedereen, namelijk dat het een game is van een bepaalde categorie. En dan hoef je niet te weten wat dat moba precies is, dat zou je inderdaad zelf kunnen opzoeken. Lijkt mij ook niet veel moeite voor de redacteur en wij hebben niet inzichtelijk hoeveel moeite het is voor de lezers. Dus of de schrijver let hier op, of eventueel alle mogelijke lezers?Snowdog schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:33:
[...]
Nou nou, dota is de grondlegger van het moba-genre, en ik denk dat de naam dota bijna net zo bekend is als de term moba. Het zijn op dit moment zo'n beetje de populairste (online) games die er zijn. Ik vind zelf dan ook eigenlijk dat de naam dota niet echt veel uitleg nodig heeft.
Je zou het er eventueel bij kunnen zetten, maar iedereen met een beetje affiniteit met (online) games zal de naam ongetwijfeld kennen en weten wat het ongeveer is. Zoals aangehaald staan er in artikelen over andere zaken wel vaker afkortingen die veel mensen ook niet kennen.
Een beetje research doen doet in zo'n geval wonderen en een simpele google op "dota" was sneller geweest dan het maken van deze post.
Feit blijft dat iemand dit topic opent en er dus mensen zijn die het niet snappen.
Ja, maar ik denk dat het genre voor veel mensen (iig in het verleden) gewoon het dota-genre was, aangezien de term moba afaik korter bestaat dan dota. Ik heb de naam zelf iig pas enkele jaren geleden zien opduiken, toen ik al een hele tijd bekend was met de naam dota (zonder het ooit te spelen) en dota-clones als league of legends (lol).chaoscontrol schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:38:
[...]
Dat is ook gewoon een game genre (net als first person shooter), je zou dus kunnen toevoegen dat dota een moba game is, zegt genoeg voor iedereen, namelijk dat het een game is van een bepaalde categorie. En dan hoef je niet te weten wat dat moba precies is, dat zou je inderdaad zelf kunnen opzoeken. Lijkt mij ook niet veel moeite voor de redacteur en wij hebben niet inzichtelijk hoeveel moeite het is voor de lezers. Dus of de schrijver let hier op, of eventueel alle mogelijke lezers?
Feit blijft dat iemand dit topic opent en er dus mensen zijn die het niet snappen.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat mensen die enigszins bekend zijn met online gaming niet bekend zijn met de naam dota. Dota is wat mij betreft gewoon een zeer bekende naam, net als bijvoorbeeld world of warcraft (of wow), dat kent ook vrijwel iedereen terwijl de meeste het waarschijnlijk nooit gespeeld hebben. En daarbij ga je ook niet elke keer uitleggen dat het een mmorpg is (of wat een mmorpg uberhaubt is). En heb je 0 ervaring met gaming of online games, dan mag je wmb ook best wat onderzoek doen, net als anderen soms moeten doen bij artikelen over andere topics.
Edit:
Overigens: de manier waarop de OP wordt afgesloten geeft ook al wel aan dat het semi-troll is. "Nu is het artikel voor mij waardeloos. Thx!". Mag hopen dat een woordje Googlen nog net lukt, anders kom je niet ver meer in het leven tegenwoordig.
[ Voor 7% gewijzigd door Snowdog op 10-08-2016 15:49 ]
Misschien moet ik toch even antwoorden hier.
Had niet verwacht dat het zo'n discussie teweeg zou brengen.
Ik kom al jaren op tweakers en stam zelf uit de tijd van voor de Commodore 64. Mijn game behoeftes heb ik dus al lang geleden vervuld en mijn interesses liggen daar dus niet meer.
Snap dat dat voor het gros wat hier komt misschien anders is.
Dota snap ik dus niet, net zo min als moba (maar ik zal nog eens googlen).
Mmorpg of rpg of fps snap ik dan nog wel. (Na Duke Nukem niet veel games meer gespeeld)
De link naast het artikel gaf niet meer info, zoeken op dota gaf alleen een forum waar ook geen info in stond. Toen heb ik het maar opgegeven en deze post gemaakt.
Tweakers is een site waar nogal verschillend technisch pluimage voorbij komt. Een klein regeltje extra tekst of zo'n-stippellijntje-onder-de-afkorting-waar-bij-een-mouse-over-de-uitleg-komt is dan wenselijk
duidelijker zo?
dank.
edit: op youtube wat filmpjes bekeken. Nu is het duidelijk wat dota/moba/arts is. Verder ging het artikel specifiek in op een Dota2 forum. Dat maakte het er niet duidelijker op voor mij.
edit2: het "thx!" in mijn OP was oprecht bedoeld als "dank voor het toevoegen in het artikel" niet als troll
Had niet verwacht dat het zo'n discussie teweeg zou brengen.
Ik kom al jaren op tweakers en stam zelf uit de tijd van voor de Commodore 64. Mijn game behoeftes heb ik dus al lang geleden vervuld en mijn interesses liggen daar dus niet meer.
Snap dat dat voor het gros wat hier komt misschien anders is.
Dota snap ik dus niet, net zo min als moba (maar ik zal nog eens googlen).
Mmorpg of rpg of fps snap ik dan nog wel. (Na Duke Nukem niet veel games meer gespeeld)
De link naast het artikel gaf niet meer info, zoeken op dota gaf alleen een forum waar ook geen info in stond. Toen heb ik het maar opgegeven en deze post gemaakt.
Tweakers is een site waar nogal verschillend technisch pluimage voorbij komt. Een klein regeltje extra tekst of zo'n-stippellijntje-onder-de-afkorting-waar-bij-een-mouse-over-de-uitleg-komt is dan wenselijk
duidelijker zo?
dank.
edit: op youtube wat filmpjes bekeken. Nu is het duidelijk wat dota/moba/arts is. Verder ging het artikel specifiek in op een Dota2 forum. Dat maakte het er niet duidelijker op voor mij.
edit2: het "thx!" in mijn OP was oprecht bedoeld als "dank voor het toevoegen in het artikel" niet als troll
[ Voor 13% gewijzigd door Bazer op 17-08-2016 14:46 ]
Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!
Pagina: 1