[Wordpress/CMS] Pagina opmaak en vulling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als ik zelf met Wordpress werk en pagina's opmaak, op sites die ik zelf onderhoud, pas ik nog wel eens een template aan of gebruik opmaak code in de inhoud velden om alles op te maken zoals ik dat wil.

Soms heb je een stuk tekst over de volle breedte, soms wil je wat dingen in bijvoorbeeld 2 of meer kolommen zetten.

Zodra anderen met minder kennis dit moeten doen wordt het al snel lastig. Nu zijn er wel oplossingen voor maar ik ben benieuwd hoe anderen dit aan bijvoorbeeld klanten aanbieden.

Er zijn een aantal smaken, maar soms twijfel ik wat de beste aanpak is:
- Plugin met custom velden. Deze velden opnemen op een pagina zodat hier text ingezet kan worden. Nadeel is vaak dat deze dan op iedere pagina verschijnen en je per pagina een template moet maken.
- Plugin als Visual Composer waar je alles bij elkaar kan klikken, heeft niet echt de voorkeur.
- Alleen text content in het standaard content veld
- HTML opnemen voor de layout in het content veld.

Wat doen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-10 10:47
Wordpress zo snel mogelijk uitfaseren ;)

Er zijn wel plugins om content in kolommen in te delen (geloof dat ik in het verleden wel eens Advanced WP Columns heb gebruikt). In de meeste gevallen maak ik of en template, of een plugin die met een shortcode is aan te roepen.

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 22:26

mpol

root@localhost

Vaak heb ik wel twee templates, 1 met de normale breedte, en 1 met de volledige breedte.

Extra kolommen kan ook met een extra content-veld via bijvoorbeeld ACF plugin.

Visual Composer zou ik afraden, dat is meer een ramp dan een aanwinst.

https://timelord.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ViNyL schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:13:
Soms heb je een stuk tekst over de volle breedte, soms wil je wat dingen in bijvoorbeeld 2 of meer kolommen zetten.
En die kolommen passen dan weer niet op een klein scherm. De klant vraagt zich vervolgens af waarom het zo vreemd is.
Responsive CSS in een awesome WYSIWYG niet in WordPress

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 15:25
In het verleden heb ik wel eens met Smart Blocks gewerkt, maar meer voor dingen als tekst in de footer of een sidebar dan voor echte content.
In dit geval is het misschien handiger om een page template te maken die je bijvoorbeeld "2 kolommen" noemt en de tekst daarvan met CSS in 2 kolommen zet? Dat kun je ook goed responsive krijgen :)

Full-stack webdeveloper in Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ranzige visual composer achtige plug-ins hou ik inderdaad ook niet van. Te veel extra rommel in de html.

Ik was meer benieuwd hoe jullie voor klanten de boel opmaken. Ik kom nog wel eens plaatjes tegen die in de tekst niet mooi staan en even met wat extra opmaak neergezet moeten worden.

Dat soort zaken die ik nu voor de klant en zet dan wel wat extra kolommen etc neer. Daar is een heel nieuw template weer te veel voor.

Sommige klanten hebben korte tekst zonder afbeeldingen of algemene afbeeldingen die in de template kunnen. Heb ook wel klanten met veel tekst en afbeeldingen, bijvoorbeeld uit de industrie. Misschien is maatwerk en leren waar de wel en waar niet aan moeten zitten de beste oplossing...

Overigens is Wordpress een prima CMS voor kleine sites. Waarom daar zo negatief over gedaan wordt? Dat heeft denk ik meer te maken met de template sites met 20 plug-ins. Ik maak vooral maatwerk en dan ben je daar minder van afhankelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door ViNyL op 12-08-2016 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ViNyL schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 19:25:
Ik was meer benieuwd hoe jullie voor klanten de boel opmaken. Ik kom nog wel eens plaatjes tegen die in de tekst niet mooi staan en even met wat extra opmaak neergezet moeten worden.
Gewoon niet, ze slopen het toch weer 8)7
Ze maken zelf pagina's/teksten in een office applicatie en knippen/plakken dat zelf in de wysiwyg.
Niemand die daar wat aan kan doen (verbieden werkt niet, sturen ze het naar jou, mag jij het "gratis" doen).

Ik gebruik een CMS met rollback functionaliteit (versioning) als ze de boel slopen dan kunnen ze een rollback doen naar een eerdere versie die ik (of zijzelf met succes) online heb gezet.
Het CMS verwijderd ook office knip/plak werk zoals font-size en font-family. Zeg nou zelf, welke klant gebruikt H1 ipv de makkelijke "font-weight + font-size" in zijn office?
ViNyL schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 19:25:
Overigens is Wordpress een prima CMS voor kleine sites. Waarom daar zo negatief over gedaan wordt? Dat heeft denk ik meer te maken met de template sites met 20 plug-ins. Ik maak vooral maatwerk en dan ben je daar minder van afhankelijk.
Waarom ik geen WordPress gebruik heeft andere redenen:
  1. Mijn CMS response: 60ms (16 pages per second)
    WordPress response: 255ms (4 pages per second)
  2. WordPress Auto-Upgrades slopen de websites
  3. WordPress handmatige upgrades worden niet uitgevoerd, gevolg: gehacked
  4. WordPress te gevoelig voor spam/hacks, het aantal zoektochten naar POST wp-login/wp-admin/trackback is gigantisch

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1