Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Asus RT-AC68U als (bridged) switch?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• funkybee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-04-2023
Heey,
Mijn centrale router thuis is de Fritzbox 7490. Ik gebruik de wlan-functionaliteit van de Fritzbox niet, omdat deze in een ongunstig gedeelte van het huis staat.

Ik ben van plan om de wlan router Asus RT-AC68U aan te schaffen.
Ik zie in de gebruikershandleiding van deze router dat het mogelijk is om de DHCP-server uit te schakelen. Mijn reden om dat te doen: ik wil graag dat de Fritzbox alle IP-toewijzingen in mijn thuisnetwerk voor z’n rekening neemt.
Vraag 01: als ik de DHCP-server van de RT-AC68U uitschakel, gedraagt deze router zich dan als (bridged) switch en zal dus de IP-adressen van de Fritzbox doorgeven aan de lanpoorten en wlan?
Vraag 02: Wordt de wlan performance van de RT-AC68U ook nadelig beïnvloedt wanneer ik de DHCP-server uitschakel?

Ik stel vraag 01 omdat ik eerder een Sitecom router heb gehad, die na uitschakeling van de DHCP-server geen IP-adressen doorgaf.

Graag jullie reactie.
Alvast bedankt!

Beste antwoord (via funkybee op 10-08-2016 11:45)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:52
* vanaalten meldt zich: RT-AC68U hier via de gewone firmware-optie ingesteld als wireless access point. Geen DHCP server hoeven uit te schakelen, dat gebeurd dan automagisch.

Het ding wordt dan ook meteen een 5-poorts switch: ook de WAN-poort wordt dan bruikbaar voor je LAN. Prima ding dus, totaal geen aanmerkingen op.

Alle reacties

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:13

KrazyJay

Je kan de Asus gewoon instellen als wireless access point. Dan doet die precies wat je wilt. Ik kan me niet voorstellen dat dit enige significante impact heeft op de wi-fi-performance.

Acties:
  • Beste antwoord

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:52
* vanaalten meldt zich: RT-AC68U hier via de gewone firmware-optie ingesteld als wireless access point. Geen DHCP server hoeven uit te schakelen, dat gebeurd dan automagisch.

Het ding wordt dan ook meteen een 5-poorts switch: ook de WAN-poort wordt dan bruikbaar voor je LAN. Prima ding dus, totaal geen aanmerkingen op.

• funkybee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-04-2023
ThnX voor jullie antwoord!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Wat bij de sitecom waarschijnlijk is gebeurt is dat je daar na het uitzetten van de DHCP de kabel die naar de rest van het netwerk verbond nog had aangesloten op de WAN poort van de router. Dan krijg je inderdaad het probleem wat je beschrijft. Als je zelf DHCP uit zet moet je de WAN poort van de router dan ook niet meer gebruiken (gebruik alleen de LAN poort(en) en dan werkt het prima.

Voor je Asus, is dit echter niet aan de orde zoals Vanaalten al aangeeft, heeft die namelijk gewoon een accespoint modus in de firmware, waardoor alles dan vanzelf gaat en je zelfs ook de WAN poort kan blijven gebruiken.