Samsung UEF6400 backlight kapot of iets anders (repareren?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 21:13
Mijn tv is heel netjes een aantal maanden na 2 jaar garantieperiode kapot gegaan. Zoals dat tegenwoordig verwacht mag worden in onze mooie consumentenmarkt :). :(..

Model: UE40F6400 Samsung

Ergens vorige maand zag de tv ineens er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OWwIfYv.jpg?1

Een paar weken daarna, nog een extra donkere balk
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bizjDQt.jpg

Ik vermoed dat de achtergrond verlichting, led balk is gesneuveld.
Nu is mijn vraag, heeft iemand hier ervaring mee, is dit te repareren, schatting van de kosten of gewoon nieuwe tv kopen?

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 08:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Ook buiten de garantieperiode heeft de fabrikant verplichtingen. Een consument mag verwachten dat de fabrikant een deugdelijk product levert:
http://www.consumentenbon...e/buiten-garantietermijn/

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
Klopt ,maar de webshop wil de tv wel ontvangen en ter reparatie aanbieden. Maar de kosten worden naderhand pas bekend en welk deel hun gaan betalen en welk deel voor mijn rekening komt willen ze niet aangeven. Kijkende naar de verwachte levensduur (60 maanden) en wanneer de tv kapot gegaan is, zal na verwachting de kosten voor 50% door hun betaald worden.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Flimovic schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:51:
Ook buiten de garantieperiode heeft de fabrikant verplichtingen. Een consument mag verwachten dat de fabrikant een deugdelijk product levert:
http://www.consumentenbon...e/buiten-garantietermijn/
De fabriek heeft in eerste instantie geen verplichtingen, de verkoper wel. De fabrieksgarantie is een extra garantie bovenop de consumentengarantie die je hier in Nederland krijgt. Omdat de consumentengarantie hier in Nederland goed is geregeld, is de fabrieksgarantie vaak niet beter. Deze is vaak alleen interessant voor de verkopers zelf.
Oggy schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:57:
Klopt ,maar de webshop wil de tv wel ontvangen en ter reparatie aanbieden. Maar de kosten worden naderhand pas bekend en welk deel hun gaan betalen en welk deel voor mijn rekening komt willen ze niet aangeven. Kijkende naar de verwachte levensduur (60 maanden) en wanneer de tv kapot gegaan is, zal na verwachting de kosten voor 50% door hun betaald worden.
De verkoper moet een deugdelijk product leveren. Aangezien het product binnen de economische levensduur van het apparaat (circa 4 tot 6 jaar) een defect buiten schuld om vertoont, zal de verkoper het defect moeten repareren of het toestel vervangen.

Reparatie moet kosteloos gebeuren. Als de verkoper dit weigert, kun je de koopovereenkomst ontbinden. Zie ook: https://www.consuwijzer.n...atie-ondeugdelijk-product

Natuurlijk kun je het ontbinden ook gebruiken om wat druk te zetten op de reparatie. Het is toch te hopen dat een verkoper liever een reparatie uitvoert dan het artikel terug neemt en het aankoopbedrag terugbetaalt.

• Oggy
Maar wat als de verkopende partij blijft hameren dat ze de kosten alleen willen delen en niet op zich te nemen (omdat de levensduur wordt verlengd?!) en als ik het oneens ben mij doorstuurt naar de geschillen commissie?

Heb het gevoel, dat wanneer ik aangeef dat ik de koop wil ontbinden ze daaraan geen gehoor willen geven.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Oggy schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:21:
Maar wat als de verkopende partij blijft hameren dat ze de kosten alleen willen delen en niet op zich te nemen (omdat de levensduur wordt verlengd?!) en als ik het oneens ben mij doorstuurt naar de geschillen commissie?

Heb het gevoel, dat wanneer ik aangeef dat ik de koop wil ontbinden ze daaraan geen gehoor willen geven.
Als de verkoper is aangesloten bij een geschillencommissie, zou je daar inderdaad heen kunnen gaan om een klacht in te dienen of een geschil te openen. Als dat niet werk, kun je natuurlijk ook altijd nog naar de rechter stappen voor een kort geding.

Dat de levensduur van het toestel door reparatie zou worden verlegd, is irrelevant voor de garantie. Je hebt immers recht op een deugdelijk product en dat heb je niet gehad. De verkoper dient ervoor te zorgen dat jij weer een deugdelijk product hebt door reparatie of vervanging. Dat de levensduur van het product daarmee zou worden verlengd - wat overigens ook nog discutabel is aangezien niet alle onderdelen bij reparatie worden vervangen - is dan ten nadele van de verkoper.
Al zou ik het eerder zien als een nadeel voor andere verkopers van televisie, aangezien ik bij een dergelijke winkel met zo'n slechte service toch geen aankoop meer zal doen. De andere verkopers zullen dan langer moeten wachten tot zij mij als klant kunnen verwachten, voor de verkoper van deze televisie maakt het niet meer uit.
Pagina: 1