Performance SSD op VPS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijndoes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 13:52
Voor een demo server hebben wij sinds een paar weken een VPS genomen. Een van de eisen voor deze VPS was het hebben van een SSD vanwege de performance. Nou viel de performance ietwat tegen dus ben ik gaan proberen te onderzoeken waar dat aan lag.

Ik heb toen AS SSD gedraaid op de server en kwam tot de volgende resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/ma5781s8v/as_ssd1.png

Als ik dat vergelijk met de resultaten op mijn eigen laptop (Crucial MX 100)
Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/llehjeaqn/as_ssd2.png

vallen de resultaten van de VPS me toch behoorlijk tegen. Sterker nog, ik had eigenlijk een beetje verwacht dat de prestaties van een VPS beter zouden zijn. Neem toch aan dat zij geen consumenten SSD's gebruiken, het is namelijk geen budget hosting partij.

Zijn deze prestaties normaal voor een VPS? Hebben andere mensen vergelijkbare ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Doorgaans gebruik je de ssd voor de access times, dus is eerst de vraag of je er echt last van hebt.

Maar aangezien de doorvoersnelheid ook laag is, lijkt het er op dat er een applicatie actief is die tussen de virtuele harde schijf op de vps en de ssd zit.
Is het mogelijk om die ssd direct aan die die VPS te koppelen? Vaak wordt de term "pass-through disk" gebruikt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik denk dat een server OS met SSD's wel een bepaalde RAID configuratie/controller heeft die eerder is afgestemd op betrouwbaarheid en niet perse op performance die vergelijkbaar is met een single SSD, non-RAID op een client OS. Maar in dit geval lijkt het er wel op dat "iets"in de configuratie van die QEMU de snelheid erg beperkt

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een VPS heeft geen dedicated SSD maar maakt gebruik van een shared platform van SSD disken. Daarvan krijg je een deel van de storage toegewezen. Het kan dus goed dat het storage systeem een onderliggende laag, en ook nog een tussenlaag (SAN switches etc) er tussen heeft waardoor er enige vertraging optreedt. Bij een SSD merk je dat direct doordat de latency wat toeneemt en dus ook de IOps achterblijven tov een direct attached SSD.

Vraag je VPS provider eens wat je voor performance mag verwachten van je VPS met SSD.

[ Voor 5% gewijzigd door redfoxert op 10-08-2016 10:55 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-10 16:57
Het lijkt me sterk dat je bij je VPS provider een dedicated SSD schijf toegewezen hebt gekregen. Met andere woorden, zoals vaak met alles op een hosted VPS, je resources worden gedeeld met andere klanten.

Even een testjes gedaan bij een TransIP VPS (die ook SSD storage bied) en daar haal ik ook zo'n 150/155MB aan read snelheid.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijndoes
Bedankt voor alle antwoorden!
Onbekend schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:50:
Doorgaans gebruik je de ssd voor de access times, dus is eerst de vraag of je er echt last van hebt.

Maar aangezien de doorvoersnelheid ook laag is, lijkt het er op dat er een applicatie actief is die tussen de virtuele harde schijf op de vps en de ssd zit.
Is het mogelijk om die ssd direct aan die die VPS te koppelen? Vaak wordt de term "pass-through disk" gebruikt.
Nee, denk niet dat ik die mogelijkheid heb. Ik kan helaas alleen bij het OS
Bart schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:55:
Het lijkt me sterk dat je bij je VPS provider een dedicated SSD schijf toegewezen hebt gekregen. Met andere woorden, zoals vaak met alles op een hosted VPS, je resources worden gedeeld met andere klanten.

Even een testjes gedaan bij een TransIP VPS (die ook SSD storage bied) en daar haal ik ook zo'n 150/155MB aan read snelheid.
Bedankt daar was ik erg benieuwd naar, vooral omdat we lang getwijfeld hebben tussen TransIP en de huidige host. Krijg je ook ongeveer dezelfde waardes qua access times?

Ik zal verder wel even contact opnemen met de host om te vragen of dit de prestaties zijn die ik mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-10 16:57
Martijndoes schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:02:

Bedankt daar was ik erg benieuwd naar, vooral omdat we lang getwijfeld hebben tussen TransIP en de huidige host. Krijg je ook ongeveer dezelfde waardes qua access times?
Het betreft geen Windows machine dus ik kan niet zelfde tools als jij draaien. Ik heb even met ioping de latency naar de disk getest en kom op zo'n 0,5ms gemiddeld.

Performance inschatten op een gedeeld systeem blijft natuurlijk erg lastig want je bent helemaal afhankelijk van de acties die andere klanten uitvoeren op dat moment. Als je echt op zoek bent naar harde garanties wat betreft read/write/access speeds van de storage, beschikbare CPU cycles etc. dan denk ik dat zo'n gedeelde VPS niet de juiste keuze is.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijndoes
Excuus, ik had m wel gelezen maar blijkbaar niet goed genoeg.
Bart schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:26:
[...]

Het betreft geen Windows machine dus ik kan niet zelfde tools als jij draaien. Ik heb even met ioping de latency naar de disk getest en kom op zo'n 0,5ms gemiddeld.

Performance inschatten op een gedeeld systeem blijft natuurlijk erg lastig want je bent helemaal afhankelijk van de acties die andere klanten uitvoeren op dat moment. Als je echt op zoek bent naar harde garanties wat betreft read/write/access speeds van de storage, beschikbare CPU cycles etc. dan denk ik dat zo'n gedeelde VPS niet de juiste keuze is.
Bedankt voor het testen
Ik denk inderdaad dat mijn verwachtingen gewoon te hoog waren. Ik heb zojuist in Azure een VM aangemaakt waar ze ook SSD disks zouden gebruiken en daar zijn de prestaties iets beter maar ook nog lang niet in de buurt van een lokale SSD.

Ben dus bang dat ik ermee moet leven of dat we zelf een server moeten gaan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:56
Heb je al eens bij Contabo gekeken? https://contabo.com/?show=vps
Werkt super voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bij een VPS heb je te maken met I/O virtualisatie en zit de opslag ergens in een SAN, dus de prestaties zullen altijd lager zijn dan een lokale SSD. Bij sommige providers (bijvoorbeeld SoftLayer) krijg je gegarandeerde IOPS, maar als dat echt niet genoeg is zul je naar een dedicated server moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In geval van SSD is een RAID configuratie en/of centrale storage inderdaad niet sneller dan een lokale SSD disk. Ook zal er gekozen worden voor andere SSD's waarbij de snelheid erg belangrijk is, maar de lifetime nog belangrijker.

Anyway; de snelheid die jij haalt is wel erg traag. Gemiddelde van 400 moet je toch wel kunnen halen!
Als dat nog niet genoeg is, zul je inderdaad een flinke dedicated machine moeten aanschaffen. Wij hebben toevallig vorige week nog benchmarks gedaan met een dedicated machine met 6 SSD's in RAID 10 en komen daarmee rond de 1000MB/s read & write.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:28

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

De vraag is denk ik ook waar je een hoge doorvoersnelheid voor nodig hebt, tenzij je over een 10 Gbit verbinding beschikt is 110 MB/s al voldoende natuurlijk.

De access times zijn dan belangrijker, alhoewel je als het goed is ook veelgebruikte data in RAM hebt staan wat nog veel sneller is. Dus, waarom voldoet die SSD niet aan je verwachting en moet het sneller dan je nu haalt? Wat is de taak van de VPS?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijndoes
Bedankt voor het meedenken allemaal en de antwoorden. Ik heb inmiddels contact gehad met de hostingpartij (iXLhosting :)) en die hebben er met een aantal settings al voor gezorgd dat de prestaties een stukje beter zijn. We gaan de komende dagen even kijken of dit voldoet aan onze eisen en anders moeten we wellicht toch naar een fysieke server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:28

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Martijndoes schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 09:09:
Bedankt voor het meedenken allemaal en de antwoorden. Ik heb inmiddels contact gehad met de hostingpartij (iXLhosting :)) en die hebben er met een aantal settings al voor gezorgd dat de prestaties een stukje beter zijn. We gaan de komende dagen even kijken of dit voldoet aan onze eisen en anders moeten we wellicht toch naar een fysieke server.
Je geeft niet aan waarvoor de VPS nu gebruikt wordt en wat je precies nodig hebt, maar ik wil je wel adviseren even verder te kijken dat je neus lang is waar je die nieuwe (dedicated) server gaat huren.

Afhankelijk van je eisen (?) kan dat behoorlijk schelen in de kosten!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijndoes
Het draait een enterprise content management systeem genaamd documentum. Het is dus een combinatie van dingen die hij moet doen, van database queries (SQL Server) tot business rules engine tot web server. In een productie omgeving zijn deze verschillende rollen netjes gescheiden op aparte servers maar voor een demo omgeving wordt dat een te duur grapje.

Het is dus een behoorlijk zwaar systeem en iops zijn eigenlijk altijd de beperkende factor, vandaar dat we op zoek waren naar een VPS met SSD.

Maar we gaan waarschijnlijk geen dedicated server huren hoor. Dat hebben we al eens gedaan en dat beviel ook niet.
Pagina: 1