Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePatt_NL
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-09 14:44
Mijn vraag:
Ik heb sinds een dag de PG279q van Asus. Op het internet klagen veel mensen over de hoeveelheid blacklight bleed. Als ik een volledig zwart scherm opzet (in donkere omgeving) zie ik met het oog geen gloed in de hoeken van de monitor. Als ik echter een foto maak van het beeldscherm zie ik duidelijk een gloed in de hoeken. Als ik vanuit een hoek een foto neem is de gloed beduidend minder (zie foto's). Mijn vraag, hebben we het hierover serieuze blacklightbleed (het komt schijnbaar altijd een beetje voor bij IPS monitoren) en doe ik er verstandig aan om een vervangende monitor aan te vragen of niet?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- geen specifieke software

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op het internet al gezocht naar ervaringen van andere gebruikers maar wordt daar niet veel wijzer van omdat de blacklightbleed mij zelf met het blote oog niet opvalt en deze bij een andere camerahoek dan er recht voor een stuk minder is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r1wiW8I4nTfs3tQPcAus63gB/thumb.jpg

Afbeelding 1

Beste antwoord (via ThePatt_NL op 10-08-2016 16:29)

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

ThePatt_NL schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:53:
Mijn vraag:
Ik heb sinds een dag de PG279q van Asus. Op het internet klagen veel mensen over de hoeveelheid blacklight bleed. Als ik een volledig zwart scherm opzet (in donkere omgeving) zie ik met het oog geen gloed in de hoeken van de monitor. Als ik echter een foto maak van het beeldscherm zie ik duidelijk een gloed in de hoeken. Als ik vanuit een hoek een foto neem is de gloed beduidend minder (zie foto's). Mijn vraag, hebben we het hierover serieuze blacklightbleed (het komt schijnbaar altijd een beetje voor bij IPS monitoren) en doe ik er verstandig aan om een vervangende monitor aan te vragen of niet?

Ik heb op het internet al gezocht naar ervaringen van andere gebruikers maar wordt daar niet veel wijzer van omdat de blacklightbleed mij zelf met het blote oog niet opvalt en deze bij een andere camerahoek dan er recht voor een stuk minder is.

[afbeelding]

[afbeelding]
Als het je met het blote oog niet opvalt, waarom start je dit topic dan?

Als ik deze foto's zie heb je een prima exemplaar. De verkleuring op de eerste foto is voornamelijk IPS glow, iets wat elk exemplaar in dezelfde mate heeft.

Op de tweede foto zie je lichte backlight bleed aan de rechte kant. Gezien de dramatiserende foto is dit zeker niet ernstig en zal je daar in de praktijk weinig last van hebben.

Niet tobben dus en lekker genieten van je prachtige monitor! :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-09 12:48
Als je het zelf niet ziet is er toch geen probleem?

Daarnaast vertekenen foto's altijd het beeld. Heeft iets met licht opvang te maken? Shutter ofzo? Dat laat ik even aan de experts over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 17:04
Als je het niet ziet dan zie je het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:19
Stuur hem terug. Je geeft zelf aan dat je het niet ziet, maar bent er blijkbaar toch niet tevreden genoeg over, anders had je geen topic gemaakt. Bij twijfel gewoon retour afzender en een andere halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 17:04
Juist niet, want de kans dat ie een betere krijgt bestaat niet (immers ziet ie niets), de kans dat ie wel wat gaat zien is heel groot :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicVolcano
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Van welke maand is hij? Staat er als het goed is op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 08:53
Als je het zelf niet ziet, zou ik er niets aan doen. Je gaat toch aan de hand van je foto's je monitor bekijken neem ik aan :P

Hoeveel clouding/glow/bleeding je ziet heeft te maken met sluitertijd. Hoe langer de sluitertijd, hoe meer licht er op de foto te zien is. Als je een correcte foto wilt, zul je een zo kort mogelijke sluitertijd moeten gebruiken, anders krijg je een vertekend beeld.

Wat ik in de foto's zie, is IPS glow, zeker omdat het veranderd wanneer je de camera in een andere positie houdt.
Net onder de rechterbovenhoek zie ik iets wat op backlight bleeding lijkt, aangezien die plek hetzelfde is.

Zoals gezegd: zie je het niet met het blote oog, dan is het geen serieuze backlight bleed o.i.d. Vrijwel elke monitor "lekt" nl. licht in meer of mindere mate (behalve oled monitoren, die hebben geen backlight, maar die zijn nog erg duur)

[ Voor 16% gewijzigd door GromuhlDjun op 11-08-2016 11:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

ThePatt_NL schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:53:
Mijn vraag:

[afbeelding]

[afbeelding]
Als het je met het blote oog niet opvalt, waarom start je dit topic dan?

Als ik deze foto's zie heb je een prima exemplaar. De verkleuring op de eerste foto is voornamelijk IPS glow, iets wat elk exemplaar in dezelfde mate heeft.

Op de tweede foto zie je lichte backlight bleed aan de rechte kant. Gezien de dramatiserende foto is dit zeker niet ernstig en zal je daar in de praktijk weinig last van hebben.

Niet tobben dus en lekker genieten van je prachtige monitor! :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePatt_NL
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-09 14:44
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb besloten om de monitor te houden, omdat ik de blacklight bleed zelf niet merk bij gebruik. Ik wilde het alleen zeker weten omdat er nogal wat gedoe om de Quality Control van deze monitor was. Aangezien deze monitor rond de €800 kost wilde ik er zeker van zijn dat ik een goed exemplaar had.
Pagina: 1