Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-09 13:55
Beste Tweakers,

Laatst heb ik een macbook pro 15 inch late 2011 gekocht de HDD vervangen door een SSD van 4gb RAM naar 8gb RAM super snel wa er erg blij mee! Soms kreeg ik als ik de macbook uit zetten geen beeld dan moest ik hem vaak 1/2 opnieuw opstarten en gaf hij weer beeld, Ook kreeg ik problemen met het aansluiten van een extern scherm als ik hem aansloot viel me beeld vaak instant weg ik begon me toen wel zorgen te maken.

Toen ik onderzoek op internet ging doen kwam ik uit dat het moederbord problemen had met de GPU ( amd radeon 6750m) en dat hier een extern reparatieplan was voor gemaakt.

Toen heb ik een afspraak gemaakt in de Apple store in Amsterdam en zei voerde toen een aantal benchmarks uit op de macbook, toen kwam er ook een probleem voor: de macbook gaf een distorion beeld daarna werd de macbook ingenomen en gingen ze hem nakijken.

3 dagen gingen voorbij en ik werd gebeld door een Apple medewerker die vertelde me dat het probleem in een diode zat en mijn macbook niet in aanmerking kwam voor het reparatieplan. Het enige wat ze voor mij konden betekenen was het moederbord vervangen wat mooi 650 euro gingkosten |:(

Daarna dus sip de macbook opgehaald hem toen nog even aangezet meteen geen beeld dit toen tegen de mederwerker gezegd en nog een paar keer de macbook opnieuw opgestart nog steeds geen beeld. Daarna moest hij een collega halen die me een slap verhaal kwam vertellen over dat ze niks voor me konden doen.

Nu ben ik 2 dagen verder en heb ik om de paar uur de macbook proberen aan te zetten hopen dat hij toch nog een keer aanging en dat ik zo misschien de videokaart uit kon zetten zodat ik verder kon op de ingebouwde Intel HD graphics alleen geen succes..

Nu weer een afspraak gemaakt in Amsterdam wat weer lekker anderhalf uur reizen is en gaan ze hem nog een keer bekijken voor me

Heeft iemand hier toevallig ook problemen mee gehad of kan iemand mij advies geven? Zelf vind ik dit erg slechte service van Apple had dit niet verwacht van een miljardenbedrijf :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-01 23:55

dmvdberg

Cake or Death?

De diagnose die Apple stelt is vaak wat kort door de bocht maar wel nauwkeurig.
Klinkt tegenstrijdig maar verwacht gewoon niet dat Apple graag elke claim van een 2011 model gaat aannemen.

Probeer eens bij Card Services aan te kloppen voor een test, onderzoek en reparatie. Wij sturen hier nog wel eens mensen heen waarbij het GPU probleem optreed.

Succes :)

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07

OgWok

U.N.C.L.E.

Er is een medetweaker (Sebastius, dacht ik) die wel eens een GPU reflow doet en dan gaat de Macbook weer even mee. Denk ook niet dat Apple veel gaat doen aan een 2011 model...... Geen top service; eehm ja, maar anders word je geen miljardenbedrijf.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-09 13:55
dmvdberg schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:43:
De diagnose die Apple stelt is vaak wat kort door de bocht maar wel nauwkeurig.
Klinkt tegenstrijdig maar verwacht gewoon niet dat Apple graag elke claim van een 2011 model gaat aannemen.

Probeer eens bij Card Services aan te kloppen voor een test, onderzoek en reparatie. Wij sturen hier nog wel eens mensen heen waarbij het GPU probleem optreed.

Succes :)
Heb even contact met hun opgenomen bedankt!

Verwijderd

Hoi,

De Macbook Pro van mijn vriendin(ook uit 2011) had precies het zelfde euvel. Ik kon hem nog wel in single user mode opstarten. Als ik vanaf daar de OS doorstartte werd het scherm zwart. Gewoon opstarten resulteerde in een zwart (en soms blauw...) scherm.

Ze is toen naar de Apple store gegaan en de Macbook is daar getest. Eerste reactie van de medewerker was "einde verhaal".

Ik had haar een printje meegeven met wat ik zoal gedaan had om een en ander te testen. En, een print van "Aanvullend reparatieprogramma voor videoproblemen met MacBook Pro" zie https://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/

Die gast keek even zuur maar vertelde toen dat het logic board kostenloos vervangen zou worden. Is ook gebeurd, was na 3 dagen klaar.

Dit GPU repair programma loopt nog tot het einde van 2016.

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 11:07

OgWok

U.N.C.L.E.

Misschien is de TS ook al verder met een oplossing...... in ieder geval mooi om te horen dat Apple tot eind 2016 het probleem oplost.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Laatst online: 09:28

MazeWing

The plot thickens...

Het zou gewoon binnen de "extra" garantie vallen. Gewoon de betreffende pagina uitprinten en meenemen naar de Apple store. Volgens mij kunnen ze er dan niet meer omheen.

Daar in de winkel zullen ze ook denken: "nooit geschoten, altijd mis" en als er een paar klanten vervolgens een nieuwe MacBook kopen is dat toch weer mooi meegenomen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 23:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:13
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:08:
Hoi,

De Macbook Pro van mijn vriendin(ook uit 2011) had precies het zelfde euvel. Ik kon hem nog wel in single user mode opstarten. Als ik vanaf daar de OS doorstartte werd het scherm zwart. Gewoon opstarten resulteerde in een zwart (en soms blauw...) scherm.

Ze is toen naar de Apple store gegaan en de Macbook is daar getest. Eerste reactie van de medewerker was "einde verhaal".

Ik had haar een printje meegeven met wat ik zoal gedaan had om een en ander te testen. En, een print van "Aanvullend reparatieprogramma voor videoproblemen met MacBook Pro" zie https://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/

Die gast keek even zuur maar vertelde toen dat het logic board kostenloos vervangen zou worden. Is ook gebeurd, was na 3 dagen klaar.

Dit GPU repair programma loopt nog tot het einde van 2016.

Grtz
Hier precies hetzelfde gehad met mijn Macbook Pro uit 2011. Zonder kosten gerepareerd binnen repair programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FlasH_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-09 08:14
Hier ook een dode MB pro late 2011. Naar Card Services geweest: "Helaas, programma is net verlopen". Apple chat en telefonisch zelfde verhaal.

Heeft iemand nog een goede tip of kan ik 'm beter voor 100 euro op marktplaats dumpen?

Het overhitten onder een dekbed en daarna proberen te starten op de integrated GPU is me niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 18:10
3e week december 2016 had ik hetzelfde issue met mijn late 2011 MBP. Het programma liep tot eind december dus ik had geluk en kon hem nog kosteloos laten repareren. Op de factuur stond 591 euro voor het vervangen van het logicboard. Ik zou hem dus idd op marktplaats zetten voor weinig, tenzij je nog een kleine 600 euro wil investeren in de MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:27

nelizmastr

Goed wies kapot

_FlasH_ schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:00:
Hier ook een dode MB pro late 2011. Naar Card Services geweest: "Helaas, programma is net verlopen". Apple chat en telefonisch zelfde verhaal.

Heeft iemand nog een goede tip of kan ik 'm beter voor 100 euro op marktplaats dumpen?

Het overhitten onder een dekbed en daarna proberen te starten op de integrated GPU is me niet gelukt.
Dat maakt het hooguit erger. Logic board moet eruit. Met een rondje bakken in de oven doet-ie het allicht nog een paar maanden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:22
Hier helaas ook problemen met een macbook 17" late 2011. Had Sierra er op gezet en toen begonnen de problemen. Eerst gekke beelden en vervolgens niet meer doorstarten. (op wit scherm blijven hangen)

Opnieuw installeren lukte wel (Tiger er terug op via internet recovery) en toen weer vast gelopen. Exact dezelfde problemen als na installatie van Sierra.

Uiteindelijk de drivers via single user er af gegooid en toen kwam ik er wel in, maar het is waardeloos.

Baal als een stekker dat dit dus net na de periode gebeurt is dat apple de zaak nog herstelde (al lees ik dat dit veelal na een jaar toch weer problemen geeft?).

Ik ga een poging doen om hem opnieuw te reflowen met een temperatuur regelbare Föhn. We gaan het meemaken in ieder geval. Baat het niet dan wordt het (met pijn in mijn hart) een windows laptop. Voor de helft van het geld snellere hardware dan de macbook's van tegenwoordig. Ik kom namelijk als vervanger al snel bij de variant van 3000+ euro uit. Dat is mij iets te gortig en ik kan die meerwaarde niet aan mijzelf verantwoorden. Zeker nu windows 10 ook goed werkt.

Of heeft er iemand al geluk gehad met het eisen van herstel in een apple winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Je laptop is na 6 jaar kapot gegaan. Je hebt niks te eisen. Jammer maar helaas...

Ik zou hem ook niet laten repareren: een nieuw logic board is hij niet waard en het (fatsoenlijk) repareren ervan is niet mogelijk/rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat terugkeren komt vooral door debielen die niet zelf de fan speed regelen. De standard curve van Apple is gewoon bar slecht. Bij 90 graden gaat de boel pas sneller draaien en dat heeft zo zijn uitwerkingen.

Als je het zelf bakt dan kan het mislukken of maximaal een paar maanden rekken.

Je zou trouwens ook nog een mid 2015 15" model kunnen overwegen. De 2016 heeft echt 0 meerwaarde momenteel en het scheelt ook geld.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

nelizmastr schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 09:42:
Dat terugkeren komt vooral door debielen die niet zelf de fan speed regelen....
1. Die 'debielen' zijn de gemiddelde klanten van Apple en je eigen profile maken hoort niet bij de normale laptop-experience zou ik zeggen.
2. Apple gebruikte voor de vervangende moederborden ook gewoon refurbished onderdelen. Dus ook de GPU's hebben dan al het nodige te verduren gehad op deze 'nieuwe' boards. Fan speed en onderhoud verlengt de levensduur vaak, maar deze borden zijn gedoemd te sterven...

[ Voor 0% gewijzigd door rvanpruissen op 25-02-2017 18:16 . Reden: d's en t's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 23:22
Er moet een nieuwe revisie chip op.

Reflowen is tijdelijk, de chip is intern gewoon stuk

YouTube: Reballing flip chip GPUs is BULLSHIT - the truth about dead laptop G...

Je kan vragen om coulance, heb wel is 50% korting gehad op een reparatie buiten het externe programma.

[ Voor 13% gewijzigd door Mr.Joker op 27-02-2017 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexgildo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-07 15:21
Je kan vragen om coulance, heb wel is 50% korting gehad op een reparatie buiten het externe programma.
Jammer maar helaas; ze hebben inmiddels de vintage/obsolete status, dwz apple verstrekt geen onderdelen meer en voert geen reparaties meer uit. Elk onderdeel moet je dus zelf organiseren/betalen en inbouwen of laten inbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
Mr.Joker schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:37:
Er moet een nieuwe revisie chip op.

Reflowen is tijdelijk, de chip is intern gewoon stuk

YouTube: Reballing flip chip GPUs is BULLSHIT - the truth about dead laptop G...

Nou geloof het of niet, maar ik type dit weer van de dode mac. Ik heb het Reflow proces uitgevoerd onder de noemer, baat het niet, dan schaad het niet. Hij functioneert weer normaal. Ik heb nu wel de nodige voorzorgsmaatregelen genomen dat ik altijd nog de dedicated kaart uit kan schakelen, mocht deze problemen geven (GFXcardstatus) en heb de fans (Macfancontrol) wat agressiever gezet.

We zullen zien hoe lang er weer leven in zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 17:54
Ik heb nog een nooit gebruikt moederbord voor een mbp2011 liggen, is over nadat Apple zei dat mn scherm niet aangemeld was bij Apple (had het buiten Apple om laten vervangen)

En toen ik gpu problemen kreeg, zou er opeens een nieuwe chip opzitten die mijn highres scherm niet kon aansturen (origineel was standaard resolutie) na reparatie de laptop terug gekregen en getest dmv extern display. Mocht iemand 'n willen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexgildo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-07 15:21
Hangt van de prijs af maar zeer veel interesse!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
Even een update. Gisteren crashte de GPU weer. Hij heeft dus een half jaar gedraaid door de reflow. Ik ga deze nog een keer uitvoeren en blijf dit herhalen tot er iets anders sneuvelt of het niet meer lukt. Ondanks dat wilde ik wel een werkende macbook en is de externe gpu niet enorm belangrijk voor mijn administratieve zaken maar wil de laptop tot de reflow wel gebruiken. Daarnaast zijn er nieuwe ontwikkelingen geweest en wellicht handig voor andere tweakers die tegen hetzelfde probleem aanlopen

Doordat apple het herstel programma gestopt heeft zijn er een aantal mensen op macrumors zelf aan de slag gegaan om de GPU definitief uit te schakelen. Zie hier het gehele topic voor wat er allemaal al gedaan is. Zeer interessant leesvoer:
Klik!

Het laden van Archlinux liep ik direct tegen problemen aan, hetgeen wat aangedragen werd als dé oplossing. Ik was blijkbaar niet de enige.

Uiteindelijk was het volgende voor mij de oplossing in deze post, welke in juli dit jaar geplaatst is: Klik!

Ik liep alleen tegen het probleem aan dat csrutil commando niet werkte. Het probleem bleek de oude "tiger" recovery partitie die dit dus nog niet aan boord had. Dit met de volgende guide geüpdate: Klik! Voordeel is bij een nieuwe installatie er direct sierra op geplaatst word. Je hoeft deze partitie niet daadwerkelijk te starten.

Al met al een half dagje werk geweest (met name doordat bepaalde commando's bij mij niet werkte bij Archlinux en door het ontbreken van een goede recovery versie). Maar wellicht dat er mensen met deze info toch weer hun 2011 macbook pro aan de praat kunnen krijgen!

Uiteindelijk wel weer csrutil weer aangezet en de (irritante) verbose mode uitgeschakeld. En op dit moment type ik dus van een defecte macbook 2011 pro. En de GPU wordt nu ook niet meer per ongeluk geactiveerd door een programma. Dit kon GFX status helaas in sierra niet voorkomen. Er is wel een fork gemaakt op GFXstatus Klik!. Deze triggerde juist bij installatie de defecte kaart waardoor ik helemaal niet meer kon opstarten. Ik weet dus op dit moment niet hoe deze functioneert op een werkende GPU.

Wat ideaal is om de volgende regel op te slaan:
Opstarten met CMD+S
En vul het volgende in:
code:
1
nvram fa4ce28d-b62f-4c99-9cc3-6815686e30f9:gpu-power-prefs=%01%00%00%00

Hiermee start je mac weer op tot dat de externe GPU weer geactiveerd wordt door een programma. (bij mij starte steam toevallig door een update automatisch op en zorge voor een directe crash na inloggen. Steam dus tijdelijk gedeinstalleerd via safe mode om de tutorial af te maken

Enige nadeel is dat er geen externe monitor meer aan de mac kan. Tot dat je de reflow doet of dit gewoon accepteert.

[ Voor 0% gewijzigd door Ferrox1 op 10-09-2017 21:00 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 23:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Interessante fix! Ik heb deze nazomer al best wat defecte 2011 macbooks voorbij zien komen die ik met een reflow weer op de been heb geholpen, maar dit is echt een veel betere oplossing dan reflowen (wat ook maar 1x zin heeft...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Super. Fix. Weet niet helemaal wat ik gedaan heb maar na het doorlopen van de site kwam het beeld weer terug.
Weet natuur niet wat ik precies gedaan heb, maar er is weer beeld.
ps. zit er wel over na te denken om een nieuwe te kopen of gewone mac. weet iemand of je de SSD uit je macbook in de nieuwe mac of macbook pro kan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Nee, dat gaat niet passen als daar geen SATA schijf in zit. Tegenwoordig hebben SSD's een andere aansluiting in een Macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allen,

Is hier misschien een nog iets definitevere oplossing voor dan enkel mijn GPU uit te zetten? Mijn macbook komt namelijk net niet meer in aanmerking voor de aanvullende reperatie (scheelt 15 dagen ongeveer), maar zou wel graag het probleem definitief opgelost hebben. Weet iemand misschien wat ik hiervoor nog kan doen? Het gaat hier om een MacBook van begin 2013 met model A1398.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2017 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 14:34:
Hallo allen,

Is hier misschien een nog iets definitevere oplossing voor dan enkel mijn GPU uit te zetten? Mijn macbook komt namelijk net niet meer in aanmerking voor de aanvullende reperatie (scheelt 15 dagen ongeveer), maar zou wel graag het probleem definitief opgelost hebben. Weet iemand misschien wat ik hiervoor nog kan doen? Het gaat hier om een MacBook van begin 2013 met model A1398.
Dit is niet hetzelfde probleem. De GPU's op deze borden zijn meestal nog goed. Bij dit model is de grafische mux vaak het probleem, deze moet even opnieuw worden gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rvanpruissen schreef op maandag 20 november 2017 @ 17:04:
[...]

Dit is niet hetzelfde probleem. De GPU's op deze borden zijn meestal nog goed. Bij dit model is de grafische mux vaak het probleem, deze moet even opnieuw worden gesoldeerd.
Yo thanks voor de snelle reactie! Maar ik heb werkelijkwaar geen idee wat die grafische Mux is waar je het over hebt. Maar misschien even handig dan voor mij om een nieuwe topic aan te maken zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Als je het zelf wilt doen is dat een goed plan idd. Er zijn genoeg bedrijfjes die dit voor je kunnen. Even rondkijken op het forum...

• Ferrox1
En er is weer een nieuwe, meer permanente oplossing. Ik kwam deze youtube video tegen:

https://www.youtube.com/watch?v=gcZopc2j6i4

Alleen of een 2011 nog waard is om 60 euro in te investeren twijfel ik nog over. Op dit moment ben ik overgestapt op een windows laptop. Ik zou dit jaar een nieuwe macbook pro 16" gaan kopen, alleen heeft de corona crisis er voor gezorgd dat ik dit uit moet stellen tot we een vaccin hebben (nagenoeg geen omzet meer met mijn bedrijf). Vervolgens werd ik verrast door de omslag naar ARM en ga ik daar op wachten. Tot die tijd even door met mijn (frikan)dell(etje).

Verwijderd

Ferrox1 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:59:
En er is weer een nieuwe, meer permanente oplossing. Ik kwam deze youtube video tegen:

https://www.youtube.com/watch?v=gcZopc2j6i4

Alleen of een 2011 nog waard is om 60 euro in te investeren twijfel ik nog over. Op dit moment ben ik overgestapt op een windows laptop. Ik zou dit jaar een nieuwe macbook pro 16" gaan kopen, alleen heeft de corona crisis er voor gezorgd dat ik dit uit moet stellen tot we een vaccin hebben (nagenoeg geen omzet meer met mijn bedrijf). Vervolgens werd ik verrast door de omslag naar ARM en ga ik daar op wachten. Tot die tijd even door met mijn (frikan)dell(etje).
"Nieuw" is toch al flink oud. Daarnaast zijn ze herbruikbaar, dus een keer kopen 20x macbooks fixen is het idee.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:35
@Ferrox1 aangezien t laatste bericht al 3 jaar oud is heeft t’s vast al een oplossing gevonden 😉

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Ferrox1
Ja dat klopt. Maar ik zit met exact hetzelfde probleem en heb hem nog steeds hier liggen, vandaar dat ik hem even deel.

Ik kwam hem vandaag toevallig tegen en is inderdaad al een oudere video. Dus mocht iemand nog een 2011 hebben liggen, doe er je voordeel mee. Al had ik gehoopt eerder richting de 30 euro te zitten dan 60 euro. Ik vraag me ook af, als ik hem zou verkopen met of zonder fix, wat hij dan nog op zou kunnen leveren als ik alsnog een nieuwe macbook koop. Ik verwacht dat die 2011 versie niets meer waard is, maar kan het mis hebben.

Hmmm toch nog wel wat waard, ik denk dat ik hem binnenkort eens te koop zet. Is namelijk een max specced (helaas dode GPU) 17" macbook pro late 2011..

[ Voor 12% gewijzigd door Ferrox1 op 20-08-2020 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Op het moment dat je de videoproblemen omzeild hebt en dit duidelijk communiceert naar een eventuele koper valt zo'n MacBook best nog te verkopen, €150-200 zou ik dan aan denken. Genoeg mensen die zoiets als eerste MacBook willen proberen.
Pagina: 1