Toon posts:

Noobvraag: waar 240mm radiator in thermaltake core v51?!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ga binnenkort mijn nieuwe game pc kopen, nouja, in ieder geval de onderdelen, en er komt een 240mm radiator in om de cpu te koelen. Waar kan ik die het beste plaatsen in een thermaltake core v51? Ik neem aan dat de lucht die er vanaf stroomt warm is, maar waar kan ik de warme luchtstroom het beste op richten? Boven of onder de behuizing? Ik ga ook zoveel mogelijk luchtstroming proberen te verkrijgen door zoveel mogelijk ventilatoren erin te proppen. Als ik een hybride gpu koop (water- en luchtkoeling. De evga 1080 hybrid?), en de radiator voor de cpu boven komt, kan ik dan beter de radiator van de gpu boven of achter monteren? Misschien vervang ik ook de ventilatoren van de radiatoren door betere en/of stillere met betere luchtstroming voor betere koeling en luchtstroming in de kast (kan geen kwaad en mijn budget staat het makkelijk toe, dus waarom niet?).

Het gaat me vooral om de vraag in de titel, maar tips voor plaatsing overige ventilatoren (grootte, plek, etc.) zijn uiteraard welkom!

Alvast bedankt,
Joran Bloem

Edit: heb ik voor extra ventilatoren extra connectoren en/of een fan controller nodig? Zoja welke?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2016 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zegt Thermaltake daar zelf over? http://www.thermaltake.co...02402/Core_V51/design.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon boven in met de lucht circulatie uit de kast. Zoals ze aanbevelen.

Afbeeldingslocatie: https://www.modders-inc.com/wp-content/uploads/image//2014/10/Thermaltake-Versa-H35-mid-tower-chassis-deliver-advanced-liquid-cooling-solutions-and-stress-free-cable-management.jpg

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb die ventilator compatibiliteitstabellen allang gezien, maar ik heb er niet veel aan, omdat ik niet weet hoe ik de beste luchtstroom krijg.
Wim-Bart schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 23:52:
Gewoon boven in met de lucht circulatie uit de kast. Zoals ze aanbevelen.

[afbeelding]
Dus is boven de radiator(en), achter 140mm, onder 2x120mm en voor 3x120, of 200+120 goed?

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2016 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Radiator altijd bovenin. Achterkant 140mm, voeding heeft eigen fan, dus dat zit wel goed. Overigens even kijken bij plaatsen voeding of er onder een opening zit voor een intake. en voor is afhankelijk van hoe goed je wil koelen 2x120mm of 2x140mm, maar dat hangt weer af van hoe veel disks er voor hangen. Maar 2 x 140mm zou afdoende moeten zijn.

Kijk wel even naar geluidsdruk van de fan's die je gaat plaatsen. Niets zo vervelend als een bulderend spaceship in de buurt :-)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is dat wel zo erg met koptelefoons op? Ik zou het niet weten, want ik heb nog nooit een luide pc gebruikt. Wat is de maximale geluidsproductie van een ventilator die niet vervelend is met koptelefoons op?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2016 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-09 20:41
Ik heb zelf een Core V31, en heb boven mijn 1x120mm Thermaltake Water 3.0 voor CPU.

Zelf heb ik het zo dat hij radiator van buitenaf koelt. Voor heb ik intake en achter gaat alle lucht weer uit.

Geen problemen met temperaturen en airflow. Alles gaat goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Radiator waar plaats is, en waar je hem kan plaatsen ivm slanglengte. Hoeft niet speciaal bovenin

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:31
[Remmes] schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:37:
[...]

Radiator waar plaats is, en waar je hem kan plaatsen ivm slanglengte. Hoeft niet speciaal bovenin
Zolang je maar de warmte direct uit je kast blaast en niet er in :+

Probeer je aan het plaatje te houden wat Wim-Bart poste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
dylan111111 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:45:
[...]

Zolang je maar de warmte direct uit je kast blaast en niet er in :+

Probeer je aan het plaatje te houden wat Wim-Bart poste ;)
Rad aan voorkant kan prima. :) Zoals natuurlijk ziet in het plaatje van Wim-Bart ;)

[ Voor 8% gewijzigd door [Remmes] op 10-08-2016 12:47 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:31
[Remmes] schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:46:
[...]

Rad aan voorkant kan prima. :)
Gaat wel passen natuurlijk ;) maar als je daarmee de kast temperatuur ook mee verhoogt dan kan dat een probleem worden.

Het is ook totaal onbekend welke hardware de beste persoon ( barbadruif) gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
dylan111111 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:49:
[...]

Gaat wel passen natuurlijk ;) maar als je daarmee de kast temperatuur ook mee verhoogt dan kan dat een probleem worden.

Het is ook totaal onbekend welke hardware de beste persoon ( barbadruif) gebruikt.
Tja en boven in gebruik je weer warme lucht uit de kast.

De plek waar je het ding plaatst maakt gewoon vrij weinig uit, zolang je maar een goede airflow in de kast hebt.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Misschien een domme vraag maar hoe zit het eigenlijk? Is de warmteoverdracht alleen afhankelijk van de temperatuur die de radiator door gaat? Of is de warmteoverdracht meer afhankelijk van de airflow en het oppervlak van de radiator? Wat zorgt voor meer verschil?

Daarnaast wordt er altijd zwaar gefixeerd op alleen de CPU en GPU core temp. Hoe zit het met de overige componenten? (VRM's RAM, PCB's HDD's / SSD's)

Zijn iets lagere core temps te prefereren boven hogere systeem temps?

Ik neig naar radiatoren als outtake. Want hoeveel invloed heeft die warme lucht uit de kast nog op de coretemps wanneer je onder full load werkt? vs. de warme lucht onder full load die je de kast inblaast over de overige componenten?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

kendo schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:29:
Ik neig naar radiatoren als outtake. Want hoeveel invloed heeft die warme lucht uit de kast nog op de coretemps wanneer je onder full load werkt? vs. de warme lucht onder full load die je de kast inblaast over de overige componenten?
Dit is wel een leuke inderdaad, het mooiste is natuurlijk berekenen hoe de airflow het beste is. Er zijn mensen die tunnels in de kast maken, wat je ook ziet bij enterprise grade servers bijvoorbeeld of professionele werkstations zoals van HP en Dell.

Zelf kijk ik altijd naar de luchtstroom naar buiten toe en bereken ik hoe veel luchtverplaatsing is. Neem bijvoorbeeld de Arctic Liquid Freezer 240, die heeft 125,7 m³/h (74 cfm). Met een exta 140mm fan als outtake, bijvoorbeeld een Cooler Master MasterFan Pro 140 Air Flow er bij loopt de airflow op met 90 - 180 m³/h. Bij een outtake ga ik altijd uit van 50% dus wordt de totale airflow afgerond 225 m³/h. Dit is dus de airflow wat je ook naar binnen wilt hebben (exclusief de benodigde airflow voor je GPU). Het beste is om dit dan aan de voorkant van de kast te doen, zo laag mogelijk.

Er zijn hiervoor meerdere scenario's. Gewoon twee fan's plaatsen die samen met gemak 225 m³/h naar binnen kunnen pompen (bij 50%). Hierbij gaat alle luchtstroom langs alle componenten, dus ook langs de VRM's, SSD's, harddisks et cetera. De lucht is reeds warm voordat dit bij je radiator komt en een groot gedeelte wordt afgezogen door de outtake fan aan de achterkant.

Echter met een Radiator bovenin is er een andere oplossing welke misschien een betere optie is. Maar daar kom je alleen achter met meten. Draai de outtake fan bovenin om en laat deze naar binnen blazen. Hiermee wordt kamertemperatuur lucht direct onder je radiator naar binnen geblazen en de ventilatoren voorin zullen je GPU en overige componenten van koeling voorzien. Let wel op, de twee intakes aan de voorkant moeten voldoende vermogen hebben om je GPU Cooler te voorzien van lucht, maar mogen niet overrsized zijn dat ze de flow van de intake voor de radiator overstemmen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wim-Bart op 10-08-2016 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wim-Bart schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:05:
[...]

Echter met een Radiator bovenin is er een andere oplossing welke misschien een betere optie is. Maar daar kom je alleen achter met meten. Draai de outtake fan bovenin om en laat deze naar binnen blazen. Hiermee wordt kamertemperatuur lucht direct onder je radiator naar binnen geblazen en de ventilatoren voorin zullen je GPU en overige componenten van koeling voorzien. Let wel op, de twee intakes aan de voorkant moeten voldoende vermogen hebben om je GPU Cooler te voorzien van lucht, maar mogen niet overrsized zijn dat ze de flow van de intake voor de radiator overstemmen.
Maar dan zit je weer met de plaatsing van de pc. Volgens mijn staan 9 van de 10 pc's met de achterkant tegen een muur in een hoek oid. De lucht die daar achter wordt aangezogen is of van de voeding of komt rechtstreeks uit de radiatoren. Dan zou je nog beter een fan(of 2) bovenin het zijpaneel kunnen plaatsen waardoor je koele lucht direct onder je radiatoren blaast.
Maar dat is met de kast van de TS niet mogelijk.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

kendo schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 17:20:
[...]

Maar dan zit je weer met de plaatsing van de pc. Volgens mijn staan 9 van de 10 pc's met de achterkant tegen een muur in een hoek oid. De lucht die daar achter wordt aangezogen is of van de voeding of komt rechtstreeks uit de radiatoren. Dan zou je nog beter een fan(of 2) bovenin het zijpaneel kunnen plaatsen waardoor je koele lucht direct onder je radiatoren blaast.
Maar dat is met de kast van de TS niet mogelijk.
Klopt, zelf heb ik 1x140mm op zijpaneel zitten die zorgt voor intake van GPU en de outtake aan de achterkant gehouden. Luchtstroom is aardig in balans, hoewel dat best wel uitzoeken was met de verschillende fan capaciteiten.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
kendo schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:29:
Misschien een domme vraag maar hoe zit het eigenlijk? Is de warmteoverdracht alleen afhankelijk van de temperatuur die de radiator door gaat? Of is de warmteoverdracht meer afhankelijk van de airflow en het oppervlak van de radiator? Wat zorgt voor meer verschil?
Het gaat niet om de temperatuur op zichzelf, maar om het temperatuurverschil tussen wat gekoeld moet worden en de lucht die erlangs stroomt. De CPU heeft een bepaalde thermische weerstand (in Kelvin per Watt) tussen de chip zelf en de buitenkant van de behuizing; er is een thermische weerstand tussen de CPU en de radiator; de radiator heeft een thermische weerstand naar de lucht toe, die lager wordt als er meer lucht langs stroomt. Die weerstanden tel je bij elkaar op. Vervolgens is de warmtestroom gelijk aan het temperatuurverschil gedeeld door de thermische weerstand.
Pagina: 1