We zijn onze opties voor een eerste koophuis aan het overwegen. Hiertoe hebben we via enkele kennismakingsgesprekken zicht op de mogelijkheden wat betreft hypotheek. Daarnaast een deel eigen geld en een schenking van een van onze ouders.
Even opgesomd:
Daarnaast bieden de andere ouders de mogelijkheid een deel van hun liquide vermogen te lenen. Zij willen / kunnen dit niet schenken, maar de mogelijkheid bestaat om een deel van de hypotheeksom onderhands te lenen. Het zal volledig transparant gebeuren (niet verzwijgen, goede leningsovereenkomt, zakelijke rente etc). Je krijgt dan:
Dit is nog in lichte mate besproken, niemand is expliciet uitgesproken over het wel of niet doen. Wat ik zelf zie:
Voor:
Even opgesomd:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Daarnaast bieden de andere ouders de mogelijkheid een deel van hun liquide vermogen te lenen. Zij willen / kunnen dit niet schenken, maar de mogelijkheid bestaat om een deel van de hypotheeksom onderhands te lenen. Het zal volledig transparant gebeuren (niet verzwijgen, goede leningsovereenkomt, zakelijke rente etc). Je krijgt dan:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dit is nog in lichte mate besproken, niemand is expliciet uitgesproken over het wel of niet doen. Wat ik zelf zie:
Voor:
- De rente op de onderhandse lening is wél te schenken als gift, wat rentekosten scheelt
- De hoogte van de hypotheeksom t.o.v. de waarde van het huis daalt, wat mogelijk een gunstiger rente tot gevolg heeft
- Stel in geval van nood, zoals het verliezen van een baan van een van ons (nu beide vast contract en we met onze opleiding + sector + werkervaring zo weer aan een baan denken te komen) kan de betalingsverplichting van de onderhandse lening wellicht bespreekbaar zijn. Bijvoorbeeld: uitstel van aflossing gedurende x maanden. Dat is waarschijnlijk makkelijker dan bij de bank
- Rente onderhandse lening niet aftrekbaar voor HRA, kost je dus geld? Dit heb ik nog niet nader bekeken, zou dat kunnen?
- Een lening in persoonlijke sfeer kan natuurlijk voor trammelant zorgen. Hoewel de ouders ook voor een ander kind het huis hebben gekocht en haar dit huis nu laten huren. Dat is (tot op heden) ook goed gegaan, en zakelijk mee omgesprongen.