Keuzehulp Speakers 2.0/2.1 - max €500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobGijsen
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-11-2020
Mijn vraag
...Hey,
Ik ben op zoek naar een nieuwe audiosetup. Ik zoek 2 goede speakers (en eventueel een subwoofer als dat nodig is). De speakers komen op een bureau te staan en staan 2m uit elkaar. Het budget voor alles bij elkaar ligt tot de €500. Als het kan zou ik het liefst zwarte (of witte speakers) hebben.

Relevante software en hardware die ik gebruik
..Ik heb nog geen audiocomponenten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben online verschillende speakers tegengekomen, waaronder bv de Audioengine A5+. Deze spraken mij wel aan, maar ik weet niet of ze de prijs waard zijn aangezien deze al redelijk uit zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door BobGijsen op 09-08-2016 23:47 ]

Beste antwoord (via BobGijsen op 10-08-2016 18:08)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:18

DjVe

Hatsaflats!

Op zich is dat een prima keuze hoor, maar hoe ga je het volume regelen (zodat je zo min mogelijk ruis gaat creëren)?

Je kan ze gewoon onboard aansluiten en het volume regelen met je PC. Dan zet je de JBL speakers gewoon op een vaste volumestand (achterop). Het nadeel ervan is dat je ruis gaat krijgen. Je zet je PC namelijk niet op 100% volume, waardoor er soms weinig signaal binnen komt op je speakers. De speakers willen wel alles versterken en pakken dus uit de lucht ook ruis op en gaan dat versterken. Dat ga je horen als je muziek zacht hebt staan (of niets op hebt staan). Gebruik in ieder geval fatsoenlijke afgeschermde kabels, daarmee scherm je al een deel af. Echter is er ook kans dat je interne componenten van de PC gaan interfereren met je geluidkaart. Het komt bijvoorbeeld wel eens voor dat mensen de muis horen over de speakers als je deze beweegt.

Mocht je na aansluiten nog (geregeld) last van hebben van ruis (in welke vorm dan ook), ga dan dan op zoek naar een DAC met een optisch ingang (er vanuit gaande dat je moederbord ook een optische uitgang heeft) en verbind de DAC met de pc door middel van een optische kabel. Hiermee ontkoppel je namelijk de speakers echt met je bron (een optische kabel werkt met licht), waardoor je ruis vanuit de bron in ieder geval weg. Vanaf de DAC ga je dan met twee kabels naar de speakers en als dat gewoon goed afgeschermde kabels zijn, heb je een prima geluidje. Nog handiger is om dan een DAC te pakken met een volumeregeling, zodat je PC gewoon altijd op 100% volume het geluid door kan geven. De AudioEngine D1 is zo'n apparaat.

Veel mensen zullen ook zeggen dat een DAC een geweldige upgrade is van je audio systeem, maar dat is naar mijn idee BS. Ook goedkope DAC's (die op onboard geluidkaarten bijvoorbeeld) weten met extreme precisie geluid om te zetten. Je hebt alleen meer kans op interferentie van andere elektrische componenten in je kast.

[ Voor 80% gewijzigd door DjVe op 10-08-2016 12:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:39

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Eerste tip: probeer zelf de drie puntjes in te vullen bij "wat ik al gevonden of geprobeerd heb". Dat wordt op prijs gesteld :D

Daarnaast:
Waar wil je het voor gaan gebruiken? Film, muziek?

Wil je een pc-setje (geintegreerde versterker) of een hifisetje (losse versterker) of wellicht studio monitors (vergelijkbaar met pc-setje wbt versterking).

Ga je aansluiten op de on board audio van je pv?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobGijsen
Hey Bart,

Sorry voor de puntjes, ben redelijk nieuw op tweakers.
Ik wil de speakers voornamelijk gebruiken voor muziek, maar ook af en toe voor films of youtube. Ik heb zelf weinig ervaring met audiosystemen, dus zou zelf ook niet weten wat het beste is voor mijn situatie. De audiobron is inderdaad een onboard audio van mijn PC, maar ik zou geen problemen hebben met het aanschaffen van een externe soundkaart of iets dergelijks.

Alvast bedankt,

Bob Gijsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Het is lastig te adviseren, maar een dergelijk budget geeft wel mogelijkheden te over. Ik heb een paar jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan. Mijn eerste gedachte was ook de audioengine a5, maar na wat speur werk kwamen deze eigenlijk te vervallen. Er zijn veel vergelijkende tests en de audioengine kwam niet altijd als winnaar uit de bus. De audioengine speakers worden als pc speakers geadverteerd en in die categorie zijn er niet veel concurrenten. Vandaar dat ze het bij die tests ook vaker winnen.

De tests waarbij andere actieve speakers die niet puur voor bij de pc zijn bedoeld worden meegenomen, daar delft de audioengine eigenlijk altijd het onderspit. Zo zijn er studiomonitoren die een zeer natuurgetrouw geluid produceren, dat klinkt fantastisch, maar ook dat is iets wat je niet altijd wilt.

Ik kwam destijds zelf op de volgende lijst:
- epoz aktimate mini+
- Jbl lsr305 of lsr308
- swan h5
- ruark audio mr1

En nu zou je daar ook de kef egg aan toe kunnen voegen.

Ik ben destijds voor de ruark audio gegaan. Deze scoorden bij veel reviews de maximale score, waren lekker klein en chique en kostten destijds €400,- Nu zijn ze €100,- duurder en dat vind ik wel erg aan de prijs. De kwaliteit is super, maar hoe ze zich verhouden tot de andere speakers is lastig te zeggen, daar ze naar mijn weten in geen enkele vergelijking zijn opgenomen.

Ik heb er een review over geschreven hier op tweakers.
Lees ook eens reviews over de andere genoemde speakers. Mogelijk zit er een bij die jouw meer aanspreekt. Staar je niet blind op specs, die zeggen meestal niet zoveel. Ook al zijn de ruarks "maar" 20w, aan de pc staan ze nooit >15% van het max volume.

Een losse versterker en speakers zou ik zelf nooit voor kiezen bij de pc. Geluidskwaliteit is goed, maar het is lomp en onhandig.

Een losse geluidskaart kan een meerwaarde bieden tov moederbord audio, maar dan moet je wel een kaart hebben van minimaal een euro of 70. Creative Soundblaster audigy en Asus xonar zijn dan twee goede merken/series. Een externe geluidskaart biedt de beste audio zeggen ze.

[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 10-08-2016 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:45

FeaR

In GoT we trust

Aakoopadvies, dus schopje naar Consumentenelektronica Aankoopadvies.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Eens met LA-384. Pak een speaker die ontworpen is voor op het bureau. Dit klinkt ten eerste al een stuk beter en geeft minder rommel op je bureau. Die Keff Eggs zien er overigens wel super uit op papier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobGijsen
Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb net eens goed naar ze gekeken en de JBL LSR305 spreken mij het meeste aan. Ik heb alleen niet zoveel verstand van audio, dus ik weet niet of ik nog andere apparatuur erbij moet halen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Op zich is dat een prima keuze hoor, maar hoe ga je het volume regelen (zodat je zo min mogelijk ruis gaat creëren)?

Je kan ze gewoon onboard aansluiten en het volume regelen met je PC. Dan zet je de JBL speakers gewoon op een vaste volumestand (achterop). Het nadeel ervan is dat je ruis gaat krijgen. Je zet je PC namelijk niet op 100% volume, waardoor er soms weinig signaal binnen komt op je speakers. De speakers willen wel alles versterken en pakken dus uit de lucht ook ruis op en gaan dat versterken. Dat ga je horen als je muziek zacht hebt staan (of niets op hebt staan). Gebruik in ieder geval fatsoenlijke afgeschermde kabels, daarmee scherm je al een deel af. Echter is er ook kans dat je interne componenten van de PC gaan interfereren met je geluidkaart. Het komt bijvoorbeeld wel eens voor dat mensen de muis horen over de speakers als je deze beweegt.

Mocht je na aansluiten nog (geregeld) last van hebben van ruis (in welke vorm dan ook), ga dan dan op zoek naar een DAC met een optisch ingang (er vanuit gaande dat je moederbord ook een optische uitgang heeft) en verbind de DAC met de pc door middel van een optische kabel. Hiermee ontkoppel je namelijk de speakers echt met je bron (een optische kabel werkt met licht), waardoor je ruis vanuit de bron in ieder geval weg. Vanaf de DAC ga je dan met twee kabels naar de speakers en als dat gewoon goed afgeschermde kabels zijn, heb je een prima geluidje. Nog handiger is om dan een DAC te pakken met een volumeregeling, zodat je PC gewoon altijd op 100% volume het geluid door kan geven. De AudioEngine D1 is zo'n apparaat.

Veel mensen zullen ook zeggen dat een DAC een geweldige upgrade is van je audio systeem, maar dat is naar mijn idee BS. Ook goedkope DAC's (die op onboard geluidkaarten bijvoorbeeld) weten met extreme precisie geluid om te zetten. Je hebt alleen meer kans op interferentie van andere elektrische componenten in je kast.

[ Voor 80% gewijzigd door DjVe op 10-08-2016 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobGijsen
Bedankt voor je duidelijke uitleg!

Ik heb alleen nog een vraagje: Maakt het veel uit als de speakers dichtbij een muur staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Definieer dichtbij?

Het is wel beter om de speakers een cm of 20 van de muur te plaatsen wegens de reflexpoort aan de achterzijde van de speaker. Als je ze namelijk te dicht op de muur zet, dan kan het geheel wat boomy gaan klinken. Als dat niet kan, dan is het beter om te zoeken naar een speaker met de poort aan de voorkant. Je kan de poort ook afsluiten met een doek/sok. Dan klinkt het laag wel weer strakker, maar gaat de speaker wel iets minder diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobGijsen
Mijn setup staat op een zolderkamer met een schuindak. Ik wil de speakers wel gedraaid hebben staan, alleen komt de linkerspeaker 5cm van de muur af te staan. Heeft dit dan veel invloed op het geluid of kan ik dan beter op zoek naar speakers met reflexpoort aan de voorkant?(Suggesties misschien rond dezelfde prijs?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Lastig. Akoestiek is lastig in te schatten.

Er zijn niet zoveel alternatieven met de reflexpoort aan de voorzijde:

- Keff Eggs
- KRK RP4/RP5
- Alesis Elevate 5
- Samson Resolv SE6
- Adam F5

Komt me nu zo even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobGijsen
DjVe, heel erg bedankt voor je hulp.

Heb zojuist een mail gestuurd Baxshop.nl en hun mening gevraagd.
Mochten zij vinden dat er echt een dramatisch verschil in akoestiek ontstaat door reflexpoort aan de achterkant van de LSR305, dan ga ik voor KRK RP5.

Ben alleen nog aan het twijfelen over de prijs van die Audioengine D1, weet je misschien goedkopere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Van de bekendere merken is dat de goedkoopste oplossing. Wellicht dat Ebay/DX nog iets hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobGijsen
Oke, toch bedankt.
Ik laat je wel wat weten als ik de keuze heb gemaakt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De Edifier S1000DB zijn ook heel goede speakers, wel wat aan de grote kant.
pricewatch: Edifier S1000DB (Bruin)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Die Edifier S1000DB zien er ook niet verkeerd uit. Lekkere vette woofer en heeft ook direct een digitale optische ingang, dus kan direct ontkoppeld aangesloten (je snapt wat ik bedoel) aan je pc. Overigens heb ik een paar jaar terug de voorloper gehad en daar een uitgebreide review over geschreven: productreview: Edifier S2000 2.0 Studio Speakers review door DjVe

Ik was TOEN niet heel tevreden over de afhandeling van garantie (hoewel de webshop het zelf wel keurig heeft opgelost), maar wellicht dat dit al verbeterd is. Ik zie dat ze nu ook gewoon keurig twee jaar garantie geven (was toen maar een jaar). De set zelf was niet verkeerd qua geluid. De tweeter in de speakers was het zwakste punt qua geluidsbeleving.

• BobGijsen
Ik denk dat ik toch voor JBL LSR305's ga, in combinatie met de Audioengine D1.
Ik heb alleen geen flauw idee welke kabels ik erbij moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Een optische kabel vanaf je moederbord naar de D1 (welk moederbord heb je?): http://www.bax-shop.nl/to...-5-m/product-details.html
Vanaf de D1 naar je speakers: http://www.bax-shop.nl/ja...eter/product-details.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobGijsen
Asrock H97M Pro4, en die heeft inderdaad een optische poort.

Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:48

Tortelli

mixing gas and haulin ass

DjVe schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:39:
Lastig. Akoestiek is lastig in te schatten.

Er zijn niet zoveel alternatieven met de reflexpoort aan de voorzijde:

- Keff Eggs
- KRK RP4/RP5
- Alesis Elevate 5
- Samson Resolv SE6
- Adam F5

Komt me nu zo even op.
Ik heb de Kef X300A's (niet de wireless versie) en had exact dezelfde vraag als de topic starter zo'n 6 maand geleden als de topic starter. Kwam uiteindelijk op de Kef's omdat ze de beste speakers (naar mijn idee) waren binnen mijn budget. De Egg en Roark MR1's zagen er ook erg goed uit, maar uiteindelijk kon ik de X300A's krijgen voor €500....
Ik heb mijn linker speaker vrij dicht bij een muur staan er heb daar geen last van qua bass reflex.

Heb zijn wel speakers voor de "traditionelere" muziek liefhebbers en audiofielen, als je van mega bass houdt moet je iets kopen met een subwoofer (al zijn de X300A's te modden zodat je een sub output hebt).

[ Voor 18% gewijzigd door Tortelli op 13-08-2016 01:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BobGijsen
Heb vandaag rond 1 uur de JBL LSR305's en de Audioengine D1 binnengekregen.
Geluid is echt goed, alleen is er een ding waaraan ik me erger.
Als ik de speakers op max volume heb staan en -10dBV, en geen audio laat afspelen hoor ik een hoge ruis.
Als ik de speakers op een lager volume instel en op 4dBV, hoor ik het nog steeds maar minder.
En als ik alles uit de speakers haal (behalve de voedingkabel) hoor ik niks meer.
Ik heb een paar dingen op internet maar die verschillen nog al.
Gaat deze ruis na een tijdje weg of ligt het aan de kabels/DAC of aan de speakers?

Probleem verholpen: USB-kabel in stopcontact gestoken ipv USB poort

[ Voor 5% gewijzigd door BobGijsen op 13-08-2016 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Had ik toch gelijk betreffende ruis vanaf je PC. Je hebt er goed aan gedaan om het optisch aan te sluiten. Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobGijsen
Heel erg bedankt voor je hulp DjVe!
Ben heel blij met de speakers!
Pagina: 1