Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faerely
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-02-2020
Hi!

Ik heb sinds gisteravond een nieuwe mbp. Ik heb hem net aangezet en ik zag toen eigenlijk al dat ik nog maar iets van 233 gb over had op mijn harde schijf (14gb programma's, 1,58gb audio files, 1,09gb foto's..zoiets), maar het gekke is dus dat ik nog niks geïnstalleerd had en er ook nog geen foto's op staan. Is het normaal dat OSX zoveel ruimte in neemt en al automatisch zoveel ruimte aan audio files & foto's in beslag neemt? Lijkt me wel heel erg veel..

Ik heb net ook Windows via Bootcamp erop gezet (voor studie..) en nu heb ik helemaal nog 'maar' 167gb haha!

En dan nog een tweede vraagje. Ik heb een iMac uit 2011 en zou deze eventueel weleens willen gebruiken als extern scherm voor mijn macbook. Is dit mogelijk, zo ja; welke kabel moet ik hiervoor aanschaffen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 07:51

Famous

R 400+

Faerely schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:22:
Hi!

Ik heb sinds gisteravond een nieuwe mbp. Ik heb hem net aangezet en ik zag toen eigenlijk al dat ik nog maar iets van 233 gb over had op mijn harde schijf (14gb programma's, 1,58gb audio files, 1,09gb foto's..zoiets), maar het gekke is dus dat ik nog niks geïnstalleerd had en er ook nog geen foto's op staan. Is het normaal dat OSX zoveel ruimte in neemt en al automatisch zoveel ruimte aan audio files & foto's in beslag neemt? Lijkt me wel heel erg veel..

Ik heb net ook Windows via Bootcamp erop gezet (voor studie..) en nu heb ik helemaal nog 'maar' 167gb haha!

En dan nog een tweede vraagje. Ik heb een iMac uit 2011 en zou deze eventueel weleens willen gebruiken als extern scherm voor mijn macbook. Is dit mogelijk, zo ja; welke kabel moet ik hiervoor aanschaffen?

Alvast bedankt!
Dit is natuurlijk altijd het geval. Ook wanneer er geen besturingssysteem op staat heb je niet het volledige capaciteit tot beschikking.

Ik weet niet welke aansluiting je iMac heeft maar met Thunderbolt/HDMI is er vast wel een oplossing te bedenken.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Pas bij gebruik word de resterende vrije ruimte inconsitent/onduidelijk. Blijkbaar heeft Apple dit nu ook door en vanaf macOS Sierra komt er een duidelijke tool voor:
http://www.onemorething.n...e-opslag-in-macos-sierra/

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

Heb je iCloud geconfigureerd? Goeie kans dat je muziekbibliotheek, fotos en dergelijke al gesynchroniseerd zijn.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faerely
page404 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:34:
Heb je iCloud geconfigureerd? Goeie kans dat je muziekbibliotheek, fotos en dergelijke al gesynchroniseerd zijn.
Nee, hier had ik ook al naar gekeken, is allemaal niet gebeurd :[quote]Famous schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:31:
[...]

Dit is natuurlijk altijd het geval. Ook wanneer er geen besturingssysteem op staat heb je niet het volledige capaciteit tot beschikking.

Ik weet niet welke aansluiting je iMac heeft maar met Thunderbolt/HDMI is er vast wel een oplossing te bedenken.
[/quote]

Ja dat snap ik ook wel, vind het alleen gek dat het zoveel aan foto's en audio files is? Overigens stond er dat ik sowieso 249gb maar tot mijn beschikking had zonder OSX überhaupt. Alleen was het dus nog 18gb minder (231 ongeveer), dat leek mij wel heel erg veel? Maar als jullie zeggen dat het normaal is geloof ik jullie uiteraard :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 16:52
Hi!

Alvast bedankt!
Voor wat betreft je tweede vraag: je hebt een Thunderbolt-kabel nodig. Bij een iMac van 2011 heb je de beschikking over de Target Display-modus. Ik geloof dat je dan de kabel aan moet sluiten en dan CMD + F2 in moet drukken om de Target Display-modus te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
233 GB over van... 256 GB? Dat is normaal. Zoals je zelf al zegt verbruiken programma’s en de systeemmap al ruim 10 GB of meer. Bovendien creëert het systeem allerlei tijdelijke bestanden, zoals systeemcaches, indices, een hibernate-schijf (ter grootte van het maximale werkgeheugen) enzovoort. Allemaal om de systeemprestatie hoog en constant te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Eitot op 10-08-2016 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 15:42

WCA

Tot die tijd kan je kijken waar al je ruimte aan op gaat met het programma 'daisydisk'. Betaald programma, maar de trial doet wat jij nodig hebt. Succes!

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sowieso is 256GB in de praktijk geen 256GB maar een stukje minder. Zo hou je van 6TB HDD nog geen 5.6TB over na formatteren.

• Faerely
Eitot schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:19:
[...]

233 GB over van... 256 GB? Dat is normaal. Zoals je zelf al zegt verbruiken programma’s en de systeemmap al ruim 10 GB of meer. Bovendien creëert het systeem allerlei tijdelijke bestanden, zoals systeemcaches, indices, een hibernate-schijf (ter grootte van het maximale werkgeheugen) enzovoort. Allemaal om de systeemprestatie hoog en constant te houden.
Ja klopt, dit leek mij ook logisch, alleen snap ik niet waar dit vandaan komt:

Foto's - 1,23 GB
Audio - 1,67 GB
Overig - 2,92 GB

Komt dit ook voort uit de tijdelijke bestanden etc? Ik heb overigens nu alweer 500 mb minder dan 2 dagen geleden haha, terwijl ik niets geïnstalleerd heb, waar komt dit dan vandaan haha? Worden er dan weer tijdelijke bestanden etc aangemaakt?

En is er een programma wat jullie adviseren waarmee ik mijn schijf af en toe kan opruimen? :)

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 11:33

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Je kan eens kijken met GrandPerspective om te kijken waar al je ruimte blijft. Leuke en handige tool die met blokken van verschillende groottes laat zien waar je ruimte blijft.

• Faerely
Ik heb even gekeken met behulp van DaisyDisk, maar ik ben echt een apple n00b (iMac ook nog niet zo lang in bezig) dus ik weet niet zo goed wat ik hier nu aan kan aflezen. Of dit normaal is?

Afbeeldingslocatie: https://i1118.photobucket.com/albums/k603/Jacobien_Adam/Schermafbeelding%202016-08-11%20om%2009.37.49.png

Ik heb al gekeken in de bibliotheek, maar daar is eigenlijk niets te vinden..

• Eitot
  • Niet online
Faerely schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 09:44:
Ik heb even gekeken met behulp van DaisyDisk, maar ik ben echt een apple n00b (iMac ook nog niet zo lang in bezig) dus ik weet niet zo goed wat ik hier nu aan kan aflezen. Of dit normaal is?

[afbeelding]

Ik heb al gekeken in de bibliotheek, maar daar is eigenlijk niets te vinden..
Ik zei toch dat het normaal is. Systeem, programma’s en bibliotheek zijn standaard altijd zo groot in nieuwe installaties. Dat zijn gewoon systeemcomponenten. Onder ‘private’ vallen de al eerder genoemde caches en hibernate-schijf die constant worden aangemaakt. Je moet er van uit gaan dat het systeem naast vaste componenten ook ‘tijdelijke’ bestanden aanmaakt die de systeemprestatie dienen. Daarom wordt ook aanbevolen om je Macintosh-schijf nooit helemaal vol te schrijven, maar altijd een buffer met vrije ruimte te behouden.

Ik zou het controleren van de schijfruimte voorlopig achterwege laten. Binnenkort biedt Apple ook een eigen programma aan dat jou bij het opruimen kan helpen. Weersta vooral de verleiding om allerlei clean-tools te installeren.

• Faerely
Eitot schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 12:24:
[...]

Ik zei toch dat het normaal is. Systeem, programma’s en bibliotheek zijn standaard altijd zo groot in nieuwe installaties. Dat zijn gewoon systeemcomponenten. Onder ‘private’ vallen de al eerder genoemde caches en hibernate-schijf die constant worden aangemaakt. Je moet er van uit gaan dat het systeem naast vaste componenten ook ‘tijdelijke’ bestanden aanmaakt die de systeemprestatie dienen. Daarom wordt ook aanbevolen om je Macintosh-schijf nooit helemaal vol te schrijven, maar altijd een buffer met vrije ruimte te behouden.

Ik zou het controleren van de schijfruimte voorlopig achterwege laten. Binnenkort biedt Apple ook een eigen programma aan dat jou bij het opruimen kan helpen. Weersta vooral de verleiding om allerlei clean-tools te installeren.
Oké, dan zal het dat zijn :) Ik twijfelde alleen een beetje over de 1gb aan foto's en audio files, maar dan snap ik het nu :) Heb je ook nog een tip waarmee ik het scherm van mijn mbp en iMac schoon kan maken? Ik heb wel zo'n lcd scherm schoonmaker speciaal voor laptop/tv met bijbehorend doekje, maar iMac vind ik lastig schoon te krijgen..

En dan zal ik geen clean-tools installeren haha!

• Eitot
  • Niet online
Faerely schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:17:
Ik twijfelde alleen een beetje over de 1gb aan foto's en audio files, maar dan snap ik het nu :)
Sommige programma’s bevatten audiobestanden, zoals Foto’s (je kunt bijvoorbeeld slideshows maken). Daarnaast heeft het systeem zelf ook audiobestanden, net zoals een iPhone die ook heeft. Hetzelfde geldt voor afbeeldingen. Al die achtergronden nemen ook best wel veel plaats in. Heb je toevallig programma’s zoals iMovie of Garageband geïnstalleerd? Die bevatten ook veel audiobestanden.

• Faerely
Eitot schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:35:
[...]

Sommige programma’s bevatten audiobestanden, zoals Foto’s (je kunt bijvoorbeeld slideshows maken). Daarnaast heeft het systeem zelf ook audiobestanden, net zoals een iPhone die ook heeft. Hetzelfde geldt voor afbeeldingen. Al die achtergronden nemen ook best wel veel plaats in. Heb je toevallig programma’s zoals iMovie of Garageband geïnstalleerd? Die bevatten ook veel audiobestanden.
Beide programma's stonden er automatisch al op inderdaad..dan zal dat het wel zijn :)

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

http://cleanmymac.com/ is een waardevolle investering. En je kan maarliefst 2GB(!) *sarcasme* tevoorschijn toveren met https://ingmarstein.github.io/Monolingual/

Maar inderdaad ... het is normaal :-)
Pagina: 1