[BBG] Low-end Gamesysteem September 2016

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Voorwoord

De overige BBG'ers hebben het allemaal druk deze maand en daarom ben ik de enige die systemen zal posten en in de BBG zal plaatsen (voor zover ik weet). Daarom heb ik besloten om Zaterdag 27 Augustus als laatste datum aan te houden voor het bespreken van dit systeem. Dat geeft mij voldoende tijd om de pagina's voor de BBG te schrijven. Nee, zo lang duurt dat niet, maar de redactie moet de boel ook nog controleren en als er plotseling een prijsverschuiving plaatsvindt in die laatste dagen van Augustus dan zal de BBG niet vertraagd worden door een voortdurende discussie.

1080p Low-end Gamesysteem September 2016

Het budget van dit systeem is vastgesteld op €450.

Dit systeem is bedoeld voor gamen op 1080p op hoge instellingen waarbij de meeste spellen een minimum fps van 30 zullen noteren.

Voor de huidige configuratie van het systeem, zie; NitroX infinity in "[BBG] Low-end Gamesysteem September 2016"

[ Voor 13% gewijzigd door NitroX infinity op 16-08-2016 20:47 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
spoiler:
[h1]1080p Low-end Gamesysteem September 2016[/h1]
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 845 Boxed (low noise cooler)€ 62,50€ 62,50
1ASRock FM2A68M-DG3+€ 42,51€ 42,51
1Asus Strix Radeon R9 380 DC2OC 2GD5 GAMING€ 182,50€ 182,50
1Xigmatek AEOS€ 25,49€ 25,49
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 35,-€ 35,-
1be quiet! System Power 7 400W€ 43,95€ 43,95
1Kingston SSDNow UV400 240GB€ 62,02€ 62,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 453,97

Voor de processor in een low-end gamesysteem hebben we al zeer lang een Athlon II X4 in het systeem. Ook deze keer veranderd dat niet. We gaan voor de niet-overklokbare 845 welke een redelijke koeler heeft meegekregen van AMD. Dankzij de vier rekenkernen kan elk spel gespeeld worden.

Het moederbord is ook al meerdere keren voorbij gekomen, suggesties voor een ander bord zijn uiteraard welkom. Ditzelfde geld voor de behuizing en het geheugen.

Van de voeding weet ik niet zeker of deze sterk genoeg is voor dit systeem ondanks de 2 8pins stekkers voor videokaarten.

De SSD presteerd beter dan een Crucial BX200 en is wat goedkoper.

Waar voorgaande low-end gamesystemen werden uitgerust met een GTX 750 Ti (€350), R7 370 (€400) of R9 270 (€475/500), gaan we deze keer een flinke stap voorwaarts nemen door er een R9 380 in te donderen. Helaas heeft deze kaart wel slechts 2GiB geheugen maar met gemiddelde instellingen moet dat toch wel voldoende zijn?

Waarom geen goedkoper systeem met een RX 460? Omdat we in Mei al een €400 kostend systeem hadden met een R7 370 welke vergelijkbare prestaties levert. Het heeft geen nut om iedere keer vrijwel hetzelfde te samenstellen terwijl er ook andere budgetten met mogelijkheden zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 14-08-2016 14:07 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
NitroX infinity schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 20:28:

Dit systeem is bedoeld voor gamen op 1080p op gemiddelde instellingen (niet de allerhoogste dus) waarbij de meeste spellen, een gemiddelde fps van rond de 60 zullen noteren.
Ja gaat dus uit van moderne zware games? Ben bang dat de CPU niet snel genoeg is voor sommige games. Een beter doel voor dit systeem lijkt mij games als Counter Strike, DOTA 2, Heroes of the Storm, Overwatch, Rocket League, Team Fortress 2 of gewoon oudere games. Oude Call of Duty, oude Battlefield, oude Far Cry, oude Crysis, etc. En het systeem daarop toesplitsen en ook duidelijk maken dat voor de nieuwste zwaarste games dit systeem niet geschikt is, daarvoor moet je meer uitgeven en kom je op een systeem zoals het basissysteem.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
Is dit beter?
Dit systeem is bedoeld voor gamen op 1080p op gemiddelde instellingen (niet de allerhoogste dus) waarbij oudere en minder-veel-eisendere spellen, een fps van minimaal 30 zullen noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee, lees mijn bericht nog eens. Gewoon echt te traag, zoals een CPU die niet voldoet aan de minimale eisen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
860K + R9 280; YouTube: GTA 5 / V : Athlon 860k - R9 280 Ultra 1080p Gameplay Benchmark
Hoogste instellingen, 4x MSAA en het minimum ligt rond de 30fps.

845 + GTX 750 Ti; YouTube: GTA V on Athlon X4 845 Full HD + YouTube: GTA V Benchmark on Athlon X4 845 Full HD
Lagere instellingen, geen MSAA en 20+ fps.

Dirt 3, 845 + R7 250; YouTube: Dirt 3 on AMD Athlon x4 845 + Sapphire R7 250 Low Profile 1GB GDDR5
The Witcher3, 860K + R9 280; YouTube: The Witcher 3 : R9 280 / 7950 HD - Athlon 860K 1080p Gameplay Benchmark
Dark Souls III, 860K + R9 380; YouTube: Dark Souls 3 | (MAX) ULTRA | X4 860K (4.3 GHZ) | R9 380 | 1080P | 19...
Forza Motorsport 6 Apex, 860K + R9 270; YouTube: Forza Motorsport 6 Apex Beta AMD R9 270 + AMD Athlon 860k + 8gb RAM
Crysis 3, 880K + GTX 960; YouTube: Crysis 3 FPS TEST Very High Setting with AMD Athlon X4 880k + GTX 960
Rise of the Tomb Raider, 860K + GTX 950, high settings 1440x900; YouTube: Rise of the Tomb Raider FPS Test | GTX 950 | Athlon 860K | High

Nou jah, ik kan wel door blijven gaan maar ik zie geen indicatie dat een 845 met R9 380 op gemiddelde instellingen geen minimum van 30fps kan neerzetten.

Je mag gerust benchmarks tonen die dat weerspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Nitro... Ik geloof je gelijk, Maar toch ook een beetje de Mask, Als je deze spellen gaat spelen op die athlon, spelen ze dan nog wel soepel ? en volgens mij had ik ergens gelezen dat die requirments bij games vaak alleen gelden voor 1 player mode en als je dan gaat multiplayen dan daalt de fps nog wat verder ?... Maar nogmaals mijn expertize rijkt niet zover... zal dus moeten inlezen...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
-The_Mask- schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 21:21:
[...]

Ja gaat dus uit van moderne zware games? Ben bang dat de CPU niet snel genoeg is voor sommige games. Een beter doel voor dit systeem lijkt mij games als Counter Strike, DOTA 2, Heroes of the Storm, Overwatch, Rocket League, Team Fortress 2 of gewoon oudere games. Oude Call of Duty, oude Battlefield, oude Far Cry, oude Crysis, etc. En het systeem daarop toesplitsen en ook duidelijk maken dat voor de nieuwste zwaarste games dit systeem niet geschikt is, daarvoor moet je meer uitgeven en kom je op een systeem zoals het basissysteem.
-The_Mask- schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:06:
Nee, lees mijn bericht nog eens. Gewoon echt te traag, zoals een CPU die niet voldoet aan de minimale eisen.
Deze AMD Athlon X4 845 CPU heeft standaard een Klokfrequentie van 3,5 GHz met een maximale turboklokfrequentie van 3,8GHz.

Terwijl een Intel Core i5-6400 Boxed maar standaard 2,7GHz en een turbo van 3,3GHz heeft.

Mijn vraag aan jou, waarom is die Athlon niet snel genoeg tov die i5 met de genoemde spellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
NitroX infinity schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 00:21:

Je mag gerust benchmarks tonen die dat weerspreken.
Volgens mij zijn er meerdere games waar een Athlon X4 niet aan de minimale specs voldoet. Ik denk dat de IPC van deze CPU namelijk niet heel veel beter is dan bijvoorbeeld die van een onder tussen toch wel 7 jaar oude Phenom II X4 of nog oudere Core 2 Quad's 9000 serie.
Antwan46 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:54:
[...]

Deze AMD Athlon X4 845 CPU heeft standaard een Klokfrequentie van 3,5 GHz met een maximale turboklokfrequentie van 3,8GHz.

Terwijl een Intel Core i5-6400 Boxed maar standaard 2,7GHz en een turbo van 3,3GHz heeft.

Mijn vraag aan jou, waarom is die Athlon niet snel genoeg tov die i5 met de genoemde spellen?
De kloksnelheid heeft nog nooit wat gezegd over de kracht van een CPU als de architectuur niet identiek is. Zo zal een dual core i3 Skylake CPU op 3GHz zelfs al een stuk sneller zijn als een quadcore Phenom op 4GHz.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
Ik zat er over te denken om dat stukje tekst weer te veranderen in het volgende;
Dit systeem is bedoeld voor gamen op 1080p op gemiddelde instellingen waarbij de meeste spellen, een minimum fps van 30 zullen noteren. Let er op dat er nieuwere spellen zijn die een sterkere processor vereisen en dus geen acceptabele framerates zullen neerzetten met dit systeem.
Maar toen schoot mij de gedachte binnen dat als we toch al een systeem hebben dat sommige spellen niet aan kan, kunnen we dan niet beter naar een Pentium setup gaan? Ja, dan groeit het aantal spellen dat niet gespeeld kan worden op de pc, maar is er wel de mogelijkheid om later de cpu op te waarderen naar een quadcore waarmee je wel alle spellen kunt spelen.

Gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nou ik zei dit al:
-The_Mask- schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 21:21:
[...]

Dan is een Intel Celeron een meer logische keuze als een Athlon X4.

Maar zoals wel vaker gezegd voor upgrade mogelijkheden voor de CPU hoef je het niet te doen, want zoiets wordt zelden gedaan. Daarnaast is het dan ook sowieso slimmer om even door te sparen en het in één keer goed te doen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik pleit wel voor de upgrade mogelijkheid, het gaat erom dat je een budget systeem hebt die mensen als leidraad kunnen houden en dat dus iemand met een laag budget toch een pc kan samenstellen/aanschaffen waar hij of zij al een beetje mee kan gamen op respectabel niveau, dat die gene dan een jaar of 2 later zen cpu moet upgraden is dan toch niet slecht, een goeie cpu kost em dan misschien rond de 200, wat hij of zij dan zou kunnen doen en dan relatief goedkoop is dan weer een heel nieuw systeem te kopen... Ga nou is uit van de realiteit ! namelijk dat niet iedereen een dikke portomonee heeft ! Dus als die Athlon goed genoeg is voor respectabel gamen laat hem erin, als de intel celeron iets beter is en van ongeveer de dezelfde prijs en is makkelijker up te graden dan die athlon, stop die er dan in omdat je daarmee een optie laat voor diegene die niet 800 tot 1000 euro kan uitgeven aan een pc En die gene kan het dan in stappen doen door te beginnen op dit niveau en dan later de cpu uptegraden, of dit nu wel of niet vaak gedaan word maakt dan geen zak uit, heeft ook te maken dat de meesten wel dat hogere budget hebben !

dus maak een goeie BBG voor die gene die een hoog budget hebben, En 1 voor diegene in het midden segment, en 1 voor diegene in het lager segment, dat je dan in dat lager segment uitkomt op upgraden van cpu of iets dergelijks kun je er dan bijvermelden, maar laat je in iedergeval een optie.

Mensen komen hier voor degelijk advies en hulp, Mensen met allerlei budgetten van 400 tot 4000 euro, Zorg dan ook dat je voor ieder een goed advies hebt, of je nu 400 of 4000 te besteden hebt, En het is ook niet altijd hoeveel je te besteden hebt maar hoeveel wil je er aan uitgeven, Als je dus niets wilt doen voor diegene met een laag budget, is dat ook prima, maar vermeld dan duidelijk op de site dat deze site alleen geschikt en bedoeld is voor diegene die 800 euro of meer opzak heeft...Dit is mijn uitspraak en hier moet u het mee doen,

Mvg, de vliegende rechter ;-)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 39,49€ 39,49
1ASRock H110M-DGS€ 49,45€ 49,45
1Sapphire Radeon RX 460 2G D5€ 125,90€ 125,90
1Seagate ST1000DX001, 1TB€ 55,-€ 55,-
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8/8€ 34,-€ 34,-
1be quiet! System Power B8 300W€ 33,50€ 33,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 362,83

Ik had dus zoiets in gedachte, bedoeld voor Counter Strike, DOTA 2, Heroes of the Storm, Overwatch, Rocket League, Team Fortress 2 of gewoon oudere games. Oude Call of Duty, oude Battlefield, oude Far Cry, oude Crysis, etc. Er schijnt een hele grote groep mensen te zijn die games als Counter Strike, DOTA 2, Heroes of the Storm, Overwatch, Rocket League, Team Fortress 2 enzovoort speelt. Die groep heeft niet een heel duur systeem nodig dat kan ook op een veel goedkoper systeem.

Met 350 euro kom je dus al een heel eind. Met een Haswell Celeron blijf je overigens zelfs onder de 350 euro dus dat is ook een goede optie aangezien het prestatieverschil toch maar heel klein is.

Wat betreft de keuzes, CPU is gewoon de goedkoopste op socket 1151, Celeron Haswell kan eventueel ook nog. Maar een Athlon X4 is gewoon minder voor zulke games doordat ze vaak maar weinig hebben aan vier core's. Moederbord is gewoon het goedkoopste exemplaar. Geheugen is het goedkoopste, goed beschikbare 8GB exemplaar. Zo kun je eventueel later nog een tweede bij plaatsen en single channel zou voor een Celeron niet voor heel veel mindere prestaties moeten zorgen. De CPU is immers nog niet eens half zo sterk als een i5 6400 en misschien maar één derde van de maximale prestaties van een i7 6700K. Dus logischerwijs is ook een stuk minder geheugenbandbreedte nodig of zal iig minder geheugenbandbreedte een minder grote impact hebben op de prestaties.

Geen SSD, de reden is simpel het moet allemaal zo goedkoop mogelijk en met een SSD heb je gewoon heel weinig opslag voor hetzelfde bedrag. Dan kun je wel zeggen plaats een HDD er naast, maar ook dat kost weer extra geld. Vandaar de SSHD, dat ding is de laatste weken ook nog eens in prijs gezakt wat hem ook een goede overweging maakt. Voor iemand die ervaring heeft met dit ding die weet ook dat Windows 10 heel vlot kan werken met dit ding als je weinig onzin installeert, doordat veel gebruikte kleine bestanden naar de 8GB cache van de SSHD worden verhuist.

Videokaart is de goedkoopste RX 460 kaart en lijkt mij de meest logische keuze. Qua prestaties rond de GTX 950 maar dan zonder PEG connector, iets wat handig is bij de voedingskeuze en ook gewoon enkele tientjes goedkoper.

Behuizing en voeding zijn de twee meest goedkope fatsoenlijke keuzes. Behuizing nog wel met USB 3.0, moederbord heeft ook een header hiervoor. Voeding mist alleen wel C6 en C7 power state support, dus is slim om dit uit te schakelen in UEFI.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
Systeemeisen van Overwatch vragen echter minimaal om een Core i3 of Phenom X3. Dus ik denk niet dat het gaat werken op een dual-core.

Ik zit nou zelf met het volgende in gedachte;

Versie 2

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 117,95€ 117,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 53,95€ 53,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 36,15€ 36,15
1Kingston SSDNow UV400 240GB€ 62,02€ 62,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 454,96

Ik had gehoopt op een significante betere prijs/prestaties binnen dit budget door Polaris. Maar dat lijkt uit te blijven in de low-end waardoor we consessies op de cpu moeten doen, als we een betere gpu willen. Zoals jij al aangekaart hebt zit die Athlon echter op het randje en is die eigenlijk niet meer aan te raden.

Wat loop ik nou weer te zwetsen? Een i3 + RX 460 is een significante stap omhoog vergeleken met een Athlon en R7 370 of R9 270.

Ik hoop ten zeerste dat de RX 460 nog in prijs gaat dalen tot rond de €100 zodat we wat ruimte hebben om de overige onderdelen te verbeteren, of om de prijs laag te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat dachten jullie van zoiets?

CPU, Ik heb de cpu G4500 gekozen omdat ik in bepaalde testen / benchmarks heb gezien dat die nog meekomt in sommige zwaardere games, wel als bodem cpu maar toch, Dus zou je goed de lichtere games op kunnen draaien en misschien al een paar iets zwaardere... Mocht iemand zeggen is me toch iets te licht ik wil meer zwaardere games kunnen draaien, dan zou je hem eventueel dan nog naar de i3-6100 kunnen leiden. Of dat die gene dat na een jaartje zelf gaat upgraden. zelfde socket op moederbord.

GPU, Heb voorlopig de sapphire radeon RX 460 4 GB gekozen, zou ook de 2GB versie kunnen zijn is iets goedkoper, Maar de 4GB gedaan omdat ie misschien al iets meer prestatie levert dan de 2 GB Dus in combinatie met de G4500 of een i3-6100 zou je dan al aardig op weg kunnen, Mocht de kaart toch iets goedkoper moeten, dan kan de Samensteller altijd nog voor de 2GB kiezen. Of als ie dalijk uit is, Is misschien de GTX 1050 ook nog een optie.

SSD-HDD, Ik heb ook idd eerst voor de sshd gekozen, zelfde reden als The Mask... Maar dat zou ook een ssd kunnen zijn van rond de zelfde prijs, Maar dan heb je minder geheugen., Of natuurlijk een gewone hdd 1tb als de samensteller het niks uitmaakt.

Ram, Heb ik in eerste instantie voor 1 stick 8GB gekozen omdat moederbord maar 2 sloten heeft voor ram, op die manier kan Samensteller, later nog upgraden naar 16 GB mocht dat nodig zijn zonder ook moederbord te vervangen. Dus goedkoper.

Voeding, Ik heb gekozen voor de Be quiet system power 7, met 400W, De 300W zou denk ik ook al genoeg zijn maar met oog op toekomst en upgraden, naar bv zwaardere videokaart denk aan RX 470 of hoger... plus andere cpu bv.

Behuizing, Gekozen voor deze Sharkoon, een beetje als plaatshouder, want niet iedereen vind dezelfde kast mooi, Maar dit is er al wel 1 met een window, 2 fans meegeleverd dus hoef je in eerste instantie geen fan bij te kopen en zit genoeg ruimte in voor uitbreiding.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4500 Boxed€ 68,99€ 68,99
1Sapphire Radeon RX 460 4G D5€ 161,50€ 161,50
1Sharkoon VS4-W Window€ 32,95€ 32,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 34,90€ 34,90
1be quiet! System Power 7 400W€ 43,95€ 43,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 451,24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
Vier gigabyte geheugen op deze kaart levert volgens mij slechts in enkele gevallen merkbaar betere prestaties. Daarintegen levert een Core i3 in vrijwel alle spellen merkbaar betere prestaties en kun je er ook meer spellen mee spelen dan met een Celeron of Pentium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier dezelfde type lijst maar dan de goedkopere versie. Voeding aangepast van 400W naar die van 300W scheelt een tientje, En Gpu aangepast van de rx 460 4GB naar de rx 460 2gb Scheelt ongeveer 35 euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4500 Boxed€ 68,99€ 68,99
1Sharkoon VS4-W Window€ 32,95€ 32,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 405,19

@ NitroX... Is ook een Low end leidraad, Als iemand zen budget iets hoger ligt, zou je idd de i3-6100 kunnen adviezeren, zoals ook stond in men eerste lijstje, Dan zou je idd iets betere prestaties krijgen, En dan zou Jouw lijstje beter van toepassing zijn, Dus je hebt echt wel een mooi lijstje gemaakt ! ;-) Ik ging dan ook uit van low end, maar toch gamen, De G4500 kwam in sommige testen / benchmarks die ik gezien heb er als een soort van bodem cpu uit, Ja minder dan de i3 maar kon je toch al mee gamen... Dus puur op budget gelet, zou de G4500 misschien al wel een goeie start kunnen zijn. En dan zou de TS kunnen kiezen voor of de 460 2gb of de 460 4gb die iets duurder is maar dus iets betere prestaties levert bij sommige spellen, mocht ie dan iets meer budget hebben zou je dus idd de i3 kunnen doen en dan gepaired met de 460, heb je dan de beste maar ook iets duurdere samenstelling op low end.

Dus als je bij dit 2e lijstje de G4500 zou vervangen voor de i3-6100 dan komt er zon 50 euro bij op dus dan word de totale build bij dit lijstje 455 euro... En dan zou je dat denk ik beter kunnen doen dan men eerste lijstje want daar zat ik ook op 451 euro, maar dan nog steeds met de G4500 erin.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2016 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
NitroX infinity schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 11:57:
Systeemeisen van Overwatch vragen echter minimaal om een Core i3 of Phenom X3. Dus ik denk niet dat het gaat werken op een dual-core.
Een AMD Phenom X3 8650 en eerste generatie i3, de pricewatch: Intel Celeron G3900 Boxed is wel even wat sneller.

Een i3 6100 lijkt mij gewoon extreem overdreven en zorgt voor een beste meerprijs op het lage budget. Gewoon ~300% hoger, niet een logische keuze voor een low-end systeem. Naar mijn idee is het zelfs de minste keuze van alle genoemde CPU's in dit topic door de hoge prijs.

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 14-08-2016 14:30 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
Ik dacht dat Overwatch meer dan 2 threads nodig had, had het dus fout.

Die i3 zorgt er wel voor dat je meer spellen kunt spelen. Daarnaast zie ik een duidelijk verschil in prestaties dat wel kan oplopen tot 50% (tussen de i3-6100 en Pentium G4400).

Dat is geen kattepis voor een toename in het totale budget van 12,5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
NitroX infinity schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 14:47:
Die i3 zorgt er wel voor dat je meer spellen kunt spelen. Daarnaast zie ik een duidelijk verschil in prestaties dat wel kan oplopen tot 50% (tussen de i3-6100 en Pentium G4400).
Dus? Je kunt ook in plaats van een RX 460 in het systeem die ik had een RX 470 of RX 480 zetten dan kom je ook op zo'n 450 euro uit en kun je wel 100% betere prestaties hebben.

Maar dat wil niet zeggen dat het een goede keuze is of dat het systeem dan goed in balans zou zijn. Want dat is het namelijk niet, geld ook voor de i3. Het is nu eenmaal een low-end systeem, in het basissysteem zit de i3 al.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ NitroX... Dat kan kloppen... de i3-6100 zal idd een stuk beter zijn dan de G4500, Misschien zal dat oplopen tot 40% - 50% en dan idd met 60eu budget verhoging, Tuurlijk, De i3 zou dan de beste keus zijn, Maar zoals The Mask al zei, Voor een low end produktie zou het misschien net iets teveel van het goeie zijn budget gewijs. Dan zou dus die G4500, niet eens zo gek zijn om daar mee te starten... Mijn 2e lijstje lag rond de 405 euri , Nou als iemand een budget heeft van 450, wat dus een low end budget is, en je houd rekening met de andere onderdelen, en ook met verzendkosten of laten assembleren dan kom je toch al gauw richting de 460 euri, maar met de i3 jaag je hem boven de 500 uit....dus budget gewijs zou je misschien beter kunnen starten met een G4500, of een cpu van vergelijkbare prijs met vergelijkebare prestaties of zelfs al ietsje beter al is maar 5 of 10 procent...Of ietsje minder met 5 of 10 procent.

Xact Zoals The Mask aangeeft gaat het ook om het balans... En dus niet een ferarri interieur inbouwen bij een opeltje ;-) Maar natuurlijk wel zo goed mogelijk presaties kunnen krijgen...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2016 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een G4500 is wel erg duur ten opzichte van een G3900. Prijsverschil is zo'n 70% hoger voor de Pentium, maar het prestatieverschil is denk ik zo'n 30%, door de iets hogere kloksnelheid en iets meer cache.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ The Mask.... Klopt , Maar Ik denk dat de G4500 het waard is omdat je daar meer mee kan gamen, zoals ik aangaf komt bij sommige benchmarks die ik gezien op google en YouTube uit als een bodem cpu, die dus nog meekomt, van de G3900 zie ik dat niet echt, Dus iemand die voor dit budget ook al aardig wil gamen zal dat denk ik de betere keus zijn.... En dan kun je de 3900, altijd nog in je achterhoofd houden als goedkopere optie als de TS daarom vraagt, Maar dan gamed ie wel een stukje minder...

Misschien dat je dan nog beter de G4400 kunt nemen die is weer 12 euro goedkoper en zal waarschijnlijk dichter in de buurt liggen bij de G4500 kwa prestaties dan de G3900... Dan zal de 4400 ongeveer 16 euro duurder zijn dan de 3900...Met waarschijnlijk dan zon 20 procent meer prestaties...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2016 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
-The_Mask- schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 15:02:
Een G4500 is wel erg duur ten opzichte van een G3900. Prijsverschil is zo'n 70% hoger voor de Pentium, maar het prestatieverschil is denk ik zo'n 30%, door de iets hogere kloksnelheid en iets meer cache.
In Mei hadden we al een €400 kostend systeem met een 860K en R7 370. Dan lijkt een Celeron + RX 460 mij een stap terug omdat je weliswaar vergelijkbare prestaties krijgt (of wat beter) maar je minder spellen kunt spelen met die Celeron.

Dat komt op mij niet over als een best buy.

De i3 mag dan ook in het basissysteem zitten maar daar zit een dik beter presterende videokaart in en zijn de andere onderdelen van een hogere kwaliteit. Met een i3 in dit systeem is er de mogelijkheid om er een steviger gamesysteem van te maken in de toekomst door de videokaart te vervangen. Zoals je zelf al zei; de cpu wordt vaak niet geupgrade. Dan is het toch wenselijk om met een stevigere cpu te beginnen wanneer een mindere videokaart al voldoet voor de huidige doeleinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@NitroX.... Ook mee eens, Als je idd kijkt naar de toekomst en upgraden, Maar ik zie dan toch niet zoveel verschil tussen of je cpu upgraden of je videokaart... als je met de 460 4gb begint, zou je dus je cpu kunnen upgraden... en kom je ook aan redelijke prestaties al... Maar als je naar budget kijkt dan moet het wel mogelijk zijn om met een i3 te beginnen... dus idd voor toekomst en upgraden en prestaties is het beter... maar dit moet je budget dan wel toelaten, Dan zou ik toch blijven bij een G4400 of G4500, omdat dit de bodem cpu's zijn in het gamen, dus je kunt aardig gamen en gepaired met een rx460 2gb kom je dan best wel aant gamen toe, Mocht iemand dan het budget ietsje hoger hebben liggen dan zou je altijd nog de betere i3 kunnen voorstellen omzo tot een steviger game systeem te komen, Nogmaals als het budget dat toelaat...

En zoals je aangaf had je in mei een goed budget systeem van ook zo rond de 400 euro, maar dat was met of de athlon of de A-10 van amd... en volgens mij kun je die niet echt meer upgraden of ik moet het mis hebben ? Dus dan zou je diezelfde systemen van Mei nu moeten nemen, dan zouden dat ook goeie budget systemen kunnen zijn maar volgens mij is dat dan ook geen optie met oog op upgraden en uitbreiden in de toekomst....Dus zal je het nu met Intel moeten doen ?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
NitroX infinity schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 15:11:
[...]

In Mei hadden we al een €400 kostend systeem met een 860K en R7 370. Dan lijkt een Celeron + RX 460 mij een stap terug omdat je weliswaar vergelijkbare prestaties krijgt (of wat beter) maar je minder spellen kunt spelen met die Celeron.
Met Celeron kun je tot 350 euro komen zelfs, dan is 400 euro toch weer 14% meer. Daarnaast is het systeem in verreweg de meeste games flink sneller. Maar waar het om gaat is het doel van het systeem. Er is een grote groep mensen die niet de allernieuwste en zwaarste spellen speelt. Voor die groep is dat systeem perfect. Dan kun je je wel zorgen maken over dat nog niet eens handjevol spellen dat niet wil werken met een dual core. Maar het gaat hier om een systeem met een hele lage prijs die sowieso al extreme moeite zal hebben met zulke spellen. Als je de nieuwste en zwaarste spellen fatsoenlijk wil draaien doe je er gewoon slim aan iets meer uit te geven.

Maar waar het dus om gaat is dat dit een low-end game systeem is voor mensen met weinig te besteden elke euro die je minder uitgeeft is één. Dus waarom niet gewoon lager gaan zitten met iets van 350 euro?

[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 14-08-2016 15:29 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat dachten jullie van dit lijstje dan ? Waar je dan nog een i3 zou kunnen doen inplaats van de G4400
Maar dan word het budget wel hoger...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 56,49€ 56,49
1Sapphire Radeon RX 460 2G D5€ 127,-€ 127,-
1Sharkoon MA-A1000€ 34,-€ 34,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 394,84

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
-The_Mask- schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 15:27:
[...]

Maar waar het dus om gaat is dat dit een low-end game systeem is voor mensen met weinig te besteden elke euro die je minder uitgeeft is één. Dus waarom niet gewoon lager gaan zitten met iets van 350 euro?
Low-end is niet de definitie voor een zo laag mogelijk budget. Low-end is een bereik/rijkwijdte van €0 tot een hoger bedrag wat naar mijn mening op zo'n €500 ligt, misschien wat hoger.

Daarbinnen zit een diverse groep mensen die verschillende eisen stellen aan hun systeem.

Voor het €350 budget hebben we in de vorige desktop bbg al een systeem geplaatst. Voor het €400 budget was er de bbg in Mei en in 2015 zijn €475 en €500 besproken.

Dit keer doen we dus €450 en een videokaart vervangen is makkelijker en gebeurd vaker dan het vervangen van de cpu. Dus ik steek liever wat meer in de cpu dan de videokaart wanneer zo'n mindere videokaart al in de meeste gevallen voldoet voor de doelgroep. Mochten de eisen van de doelgroep dan toenemen, dan hoeven ze enkele de videokaart te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ NitroX... Ik denk dat je dan daarmee de plank aardig mis slaat met die houding... Idd Low-end is niet regelrecht de definitie van laag budget, Maar ander zijds toch ook weer wel, Want iemand met een budget van 600 of meer kijkt toch naar de systemen die je in het basis bbg en mainstream bbg hebt geplaats, Als je dan een low-end bbg plaatst die eigenlijk al aansluit op de basis bbg dan heb je dus voor de lager budgetten niks ! Die basis bbg komt al uit rond de 600 euro, waarom dan een low-end die net 50 tot 100 euro minder is ? Waar is dan de bbg voor de lagere budgetten ??? Die basis bbg kun iets hoger laten uitvallen of iets lager, laat je hem iets lager uitvallen zit je ongeveer precies op de low-end bbg die je nu wilt gaan aanhouden, Vind dus dat je dan daarmee een grote groep mensen in de steek laat ! Want diegene met een budget van 400 euro kijkt toch in de low -end bbg omdat hij denkt daar een systeem te vinden die ook bij zijn budget past... En dat je dan na alle argumenten van The Mask en mij alles in de wind slaat, laat zien dat je eigenlijk misschien toch wel een beetje lak hebt aan de lagere budgetten op dit moment...
Ik snap dat er 1tje is van vorig jaar, maar die is verouderd, en die van mei misschien ook al bijna wel... Dus als je dan om de 2of 3 maanden een bbg maakt zou je elke keer dezelfde budgetten aan moeten houden, aangezien dat er steeds meer nieuwe dinegen op de markt komen en de vooruitgang snel is, zou je dus wel de onderdelen kunnen aanpassen maar zou wel dezelfde budgetten moeten blijven...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2016 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Nitro ? Ik heb net de bbg van juni bekeken waar je een basis systeem had en een low end game pc bbg, waarbij je bij beide zelf een celeron 3900 voorsteld en nu doet The Mask het in een low end game bbg van augustus en moet het in 1x een i3 zijn en is de celeron niks meer... beetje gek vind je nie ? terwijl het budget van deze rond de 400 - 450 lag... bijna het zelfde als die in juni...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2016 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
NitroX infinity schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 16:02:
[...]

Low-end is niet de definitie voor een zo laag mogelijk budget.
Dat zei ik ook niet. Ik zei mensen die zo weinig te besteden hebben draaien vaak elke euro om, als je dan
Voor het €350 budget hebben we in de vorige desktop bbg al een systeem geplaatst.
Dat was geen gamesysteem en miste een videokaart, dus dat heeft hier niks mee te maken.
Voor het €400 budget was er de bbg in Mei en in 2015 zijn €475 en €500 besproken.
Dus sinds die tijd is er van alles veranderd en met de andere insteek lijken beide systemen ook totaal niet op elkaar.
Dit keer doen we dus €450 en een videokaart vervangen is makkelijker en gebeurd vaker dan het vervangen van de cpu.
Waarom is een videokaart gemakkelijker te vervangen dan? Bij CPU's is het erin en eruit, bij videokaarten ook maar dan zit je nog met de software.
Dus ik steek liever wat meer in de cpu dan de videokaart wanneer zo'n mindere videokaart al in de meeste gevallen voldoet voor de doelgroep. Mochten de eisen van de doelgroep dan toenemen, dan hoeven ze enkele de videokaart te vervangen.
Leuk voor jouw, maar als je de enige bent die er zo over denkt waarom denk je dan dat het een goede keuze is?
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 15:54:
En wat dachten jullie van dit lijstje dan ? Waar je dan nog een i3 zou kunnen doen inplaats van de G4400
Maar dan word het budget wel hoger...
De G4400 is sowieso een stuk beter geprijsd dan de G4500.

Ik vind de Sharkoon behuizing echter niet mooier.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 56,49€ 56,49
1ASRock H110M-DGS€ 49,45€ 49,45
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8/8€ 34,-€ 34,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 379,83

Voor zo'n 375 euro. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 20:14:
@ NitroX... Ik denk dat je dan daarmee de plank aardig mis slaat met die houding... Idd Low-end is niet regelrecht de definitie van laag budget, Maar ander zijds toch ook weer wel, Want iemand met een budget van 600 of meer kijkt toch naar de systemen die je in het basis bbg en mainstream bbg hebt geplaats, Als je dan een low-end bbg plaatst die eigenlijk al aansluit op de basis bbg dan heb je dus voor de lager budgetten niks ! Die basis bbg komt al uit rond de 600 euro, waarom dan een low-end die net 50 tot 100 euro minder is ?
Uhm, het budget voor de low-end is €450. Dat is naar mijn weten nog altijd €150 minder dan €600.
Waar is dan de bbg voor de lagere budgetten ???
Zoals ik al aanduidde, we hebben diverse budgetten gehad in de afgelopen tijd en deze maand dus €450 als budget. Duschh... die lagere budgetten zijn gewoon hier hoor.
Die basis bbg kun iets hoger laten uitvallen of iets lager, laat je hem iets lager uitvallen zit je ongeveer precies op de low-end bbg die je nu wilt gaan aanhouden, Vind dus dat je dan daarmee een grote groep mensen in de steek laat ! Want diegene met een budget van 400 euro kijkt toch in de low -end bbg omdat hij denkt daar een systeem te vinden die ook bij zijn budget past...
Een low-end gamesysteem met een budget van €400 hebben we in Mei besproken. Daarin zat een 860K + R7 370. Er is niet veel verandering in de markt geweest sinds toen. TechPowerUp concludeert dat de relatieve prestaties van een RX 460 niet veel afwijken van een R7 370. Dus in feite kom je dan weer op hetzelfde systeem met dezelfde prestaties maar een andere videokaart. Dat is herhaling en probeer ik dus te vermijden.
https://www.techpowerup.c...S/RX_460_STRIX_OC/24.html
En dat je dan na alle argumenten van The Mask en mij alles in de wind slaat, laat zien dat je eigenlijk misschien toch wel een beetje lak hebt aan de lagere budgetten op dit moment...
Ik heb geen lak aan lagere budgetten anders zou ik dit topic niet hebben gestart. Het probleem zit 'm in het feit dat ten opzichte van de vorige keren, er geen verbetering is te vinden in de prijs/prestatie verhoudingen.
Ik snap dat er 1tje is van vorig jaar, maar die is verouderd, en die van mei misschien ook al bijna wel... Dus als je dan om de 2of 3 maanden een bbg maakt zou je elke keer dezelfde budgetten aan moeten houden, aangezien dat er steeds meer nieuwe dinegen op de markt komen en de vooruitgang snel is, zou je dus wel de onderdelen kunnen aanpassen maar zou wel dezelfde budgetten moeten blijven...
Zien mijn link naar de review van de RX 460 op TPU. De prestaties zijn nagenoeg gelijk aan een R7 370. En de RX 460 is in feite het enige dat nieuw is voor een low-end systeem.
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 00:24:
@Nitro ? Ik heb net de bbg van juni bekeken waar je een basis systeem had en een low end game pc bbg, waarbij je bij beide zelf een celeron 3900 voorsteld en nu doet The Mask het in een low end game bbg van augustus en moet het in 1x een i3 zijn en is de celeron niks meer... beetje gek vind je nie ? terwijl het budget van deze rond de 400 - 450 lag... bijna het zelfde als die in juni...
Mijn voorstel met die Celeron 3900 was om aan te tonen dat je significant betere prestaties binnen het budget kon krijgen ten opzichte van een APU. Iets wat werd ondersteunt door daaropvolgende configuraties die werden gepost met een Athlon X4 en R7 360/GTX 750 Ti.
-The_Mask- schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 10:26:
[...]

Dat zei ik ook niet. Ik zei mensen die zo weinig te besteden hebben draaien vaak elke euro om...
En voor die mensen hebben we in de vorige twee BBG's al wat gepost, namelijk een €350 en een €400 kostend systeem.
...als je dan

[...]
Dat was geen gamesysteem en miste een videokaart, dus dat heeft hier niks mee te maken.
Nee, dat was het basissysteem, we hadden in die BBG ook een low-end gamesysteem met videokaart voor maar €350. Of heb je jouw eigen suggesties al vergeten?
-The_Mask- in "[BBG] Low end game systeem juli 2016"
[...]

Dus sinds die tijd is er van alles veranderd en met de andere insteek lijken beide systemen ook totaal niet op elkaar.
Sinds Mei is er geen drol veranderd qua prijs/prestatie. Ja, de RX 460 is geïntroduceerd, maar wederom, TPU toont aan dat de relatieve prestaties van die kaart niet veel afwijken van een R7 370.
https://www.techpowerup.c...S/RX_460_STRIX_OC/24.html
[...]

Waarom is een videokaart gemakkelijker te vervangen dan? Bij CPU's is het erin en eruit, bij videokaarten ook maar dan zit je nog met de software.
Serieus? Je vergeet wel wat stappen bij het vervangen van de cpu.

Processor; koeler eraf, koeler schoonmaken, oude cpu eruit, oude cpu schoonmaken, nieuwe cpu erin, koelpasta toepassen, koeler erop.

Videokaart; Software verwijderen, schroefje los, oude kaart eruit, nieuwe kaart erin, schroefje vast, software installeren.

Een videokaart vervangen is makkelijker dan een processor vervangen en jij beweert zelf steeds dat een processor vervangen toch niet gedaan wordt.
[...]

Leuk voor jouw, maar als je de enige bent die er zo over denkt waarom denk je dan dat het een goede keuze is?
Toon mij eens 1 configuratie in dit topic met een budget van €450 dat beter is dan de twee die ik heb gepost (Athlon 845/R9 380, Core i3/RX 460). Er staan welgeteld twee andere configuraties in dit topic voor dat budget en beide zijn naar mijn mening slechter dan mijn voorstellen.

Ik heb jou alleen nog maar configuraties zien posten die minder dan €400 kosten terwijl je weet dat het budget €450 is.

Bovendien zijn de configuraties die gepost zijn met een budget van €400 of minder, slechter dan die in de voorgaande BBG's. Een dualcore in plaats van een quadcore cpu en een SSHD in plaats van een volwaardige SSD. Dat noem ik niet een verbetering, noch de videokaart die gemiddeld genomen slechts marginaal beter presteerd dan de R7 370.

Die €50 extra in het budget zorgt ervoor dat er een betere processor in kan waardoor het systeem wel merkbaar beter presteerd dan de voorgaande keren. Dat de i3 ook in het basis gamesysteem zit is een non-argument. Immers, er zit ook 8GiB geheugen in het basis gamesysteem en een goedkoop moederbord, moeten we dan maar 4GiB in dit systeem donderen en geen moederbord? Nee, alleen omdat het budget lager is, betekent niet dat alle onderdelen 'minder' hoeven te zijn.

Een Core i3 + RX 460 is een mooi begin dat met een simpele upgrade van de videokaart in een krachtig 1080p systeem omgetoverd kan worden. Ik heb tot nog toe geen enkele argument gezien die mij anders doet denken.

Wat ik voornamelijk zie is; 'het budget is te hoog'. Maar dat is onzin, want voor mensen die een lager budget hebben is deze bbg niet bedoeld. Die mensen kunnen inspiratie vinden in de twee voorgaande bbg's.

Zo, wat een lap tekst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok... Ik zal proberen het zo kort mogelijk te houden :-)

@The Mask... Ja zon soort lijstje dus... Dat zou ik misschien verwachten in een low-end game systeem, Als baker mat, of minimaal hoe je het maar wil noemen... Dan zou je denk ik een goed leidraadje hebben, En dan is het een beetje aan je budget of je dat lijstje wat verder gaat tweaken met behulp van de tweakers, dus is je budget iets hoger is ja dan kom je misschien ook uit op een i3 erin, en/of iets betere videokaart, etc... Dus Ja Mask, kan ik alleen maar mee eens zijn met je laaste post... Die sharkoon kast ja ok smaken verschillen, das nie erg, was ook meer een plaatshouder, niet echt een vaste keuze ofzo...

@NitroX... idd wat een lap tekst, maar je neemt er in iedergeval te tijd voor dus dat is dan weer te prijsen,
Ok The Mask en ik zijn misschien ook niet geheel feiloos, En ik snap je nu wel beter, Alleen met jou idee van 450 euro budget en dan die i3... ok met een 460 kaart erin, ja lijkt mij dan toch nog steeds meer een basis systeem...Dan zou je het denk beter een low-end basis systeem kunnen noemen... Want ja het budget is 450 en die van het basis systeem 600 dus ok 150 verschil, maar dat ligt dan niet zover uit elkaar... Dus word het niet echt een opzich zelf staand low-end systeem, maar een low-end basis systeem, wat dus gewoon een basis systeem is maar iets goedkoper... Dus als dat je doelstelling is dan snap ik het...

Dat met die Celeron, Ok dat je wilde aantonen dat je er betere prestaties mee kon krijgen dan de apu die werd voorgesteld is dan ook prima...Alleen waarom ben je er nu zo fel op tegen als The Mask er meekomt, in een low-end (budget systeem)... Waar die dus niet zou weerstaan, of de G4400, als het gaat om lagere budget... En als je dus een low-end wilt krijgen waar mensen mee in kunnen stappen, en niet een arm en een been daarvoor op tafel hoeven te leggen en dus niet alleen maar een (dure) sterke cpu hebben maar ook een goeie kaart, voeding, ssd, of hdd, moederbord, etc dus meer balans krijgen, Zou dat dan niet een goed low-end zijn ? zeker met een budget van 400, of in dit geval 450 ? als je dus assemblage meetelt, of verzendkosten...Maar ok je zegt nu dan ook dat deze bbg niet bedoeld is voor de lagere budgetten...Nogmaals ik snap je wel, en ben het er ook wel mee eens, Alleen zou ik iets meer willen zien voor de lagere budgetten , en dan ben ik dus ook erg eens met The Mask... Want als ik bv hier naar de plaatselijke computer winkel zou gaan, of op internet ga speuren dan koop ik voor 450 - 500 euro een pc dat toch eigenlijk ook alleen nog maar een workstation is, en dat stoort mij gewoon een beetje omdat ik denk dat voor dat geld of iets minder je ook al een redelijke work en game pc kan hebben...
En mensen die dus een lager budget hebben, om wat voor reden dan ook, toch kunnen instappen met een game pc waar ze wat lol uit halen, voor een redelijke prijs.

Maargoed, jij hebt een visie voor ogen met deze bbg, Ik denk dat The Mask en ik een aantal redelijke ideen in de ring hebben gegooid over wat een low-end game systeem eigenlijk zou moeten zijn, Maar ik denk dat we hier dus niet uitgaan komen, Nogmaals ik kan me wel vinden in sommige van je ideen, Maar toch zeker ook in die van Mask... Misschien een idee om dan alsnog met een low-end / low budget systeem te komen, waar je de beste prijs kwaliteit verhouding krijgt voor mensen met een laag budget ? Dan denk ik dat The mask en ik zeker van de partij zullen zijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
De RX 460 presteerd significant minder dan de RX 470. Neem daarbij dat een i5 6400 in sommige spellen tot wel 20% prestatiewinst laat zien ten opzichte van de Core i3 6100. Dat is een wereld van verschil aan prestaties.

Waarom ik tegen die Celeron ben? Onder andere omdat je niet elk spel er mee kunt spelen (omdat het een dual-core) is en omdat de budgetten waarin die Celeron werd gestopt, minder waren dan het opgegeven budget. We zijn hier niet om een zo goedkoop mogelijk systeem te maken, we zijn hier om de beste prestaties binnen dit budget te stoppen.

Natuurlijk zou een systeem waarin je de kracht van de cpu opoffert voor meer kwaliteit te overwegen zijn. Maar als ik wat rekensommetjes doe, dan is het goedkoper om een goedkope kast en voeding te vervangen dan die Celeron met een Core i3 of beter.

Wat er mogelijk is met lagere budgetten, zoals jij en The Mask hebben voorgesteld, kun je in de voorgaande BBG's vinden. Nogmaals, er is vrij weinig veranderd qua prijs/prestaties. Maar met €450 kan er net wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
Zit wat rond te kijken naar benchmarks en vond de volgende relevante;
http://www.hardwareunboxed.com/amd-radeon-rx-460/

Hierin wordt de Sapphire Nitro RX 460 met een Core i3 6100T getest. De T versie van de i3 is 500MHz lager geklokt dan de normale versie. Ter vergelijking zitten er ook een GTX 750Ti, R7 370, R9 380, RX 470 en RX 480 in de resultaten.

De beschrijving van dit systeem kan volgens mij wel aangepast worden naar minimaal 30fps op 1080p met hoge instellingen voor de meeste spellen. Dat is toch geweldig voor een systeem met dit budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor dit budget zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:40
't Kan volledig aan mij liggen, maar het systeem dat NitroX eerst voorstelde (onder het zwarte kader, AMD X4 845 + AMD R9 380) lijkt mij nog altijd het beste als gamesysteem.

Voor elk ander doel is de combinatie Intel Core i3-6100 + AMD RX 460 beter en zuiniger.
Je geeft sowieso ongeveer het volgende uit:

Processor
€ 60
Moederbord
€ 50
Videokaart
€ 125
SSD
€ 65
Geheugen
€ 35
Kast
€ 30
Voeding
€ 35
Totaal
€ 400

Dat betekent dat er nog € 50 te besteden valt. Je kan die in de processor stoppen, zoals hierboven al vaak is aangeraden, maar in een gamesysteem stop je die beter in de videokaart.

Zie ook deze vergelijking, basissysteem met X4 845 en R9 380 scoort 49% op gaming, terwijl het alternatieve systeem met i3-6100 en RX 460 slechts 39% scoort. Wil je per se een intel processor, kies dan voor de Pentium G4400 (een Celeron G3900 is wat te zwak).

@NitroX: volgens de link hierboven zou de Crucial UV400 niet compatibel zijn met het AsRock moederbord. De compatibiliteitsbeoordeling zit wel nog in het beta-stadium, ik weet dus niet of je er veel waarde moet aan hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
Ik heb op PurePC.pl hun review van de Athlon X4 845 bekeken en met de i3 krijg je gemiddeld ongeveer een 70% hogere score in spellen.

http://www.purepc.pl/proc...ywa_dla_pentium?page=0,12

Een 880K op 4,5GHz geeft maar zo'n 20% prestatiewinst t.o.v. de 845.

Een i3 met RX 460 zal bijna net zo goed als, zo niet beter dan, een 845 + R9 380 presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
@Nitrox: Na een aantal andere sites te hebben geraadpleegd, begin ik PurePC.pl toch wat in twijfel te trekken, de onderlinge verschillen lijken mij te groot.

Op deze site is het verschil in games veel kleiner. In deze test wordt getest met een GTX 770, prestaties daarvan wijken niet al te veel af van een R9 380.

In Metro: Last Night is het verschil tussen de X4 845 en een Intel i7 ongeveer 15%. In Batman: Arkham Origins is het verschil groter, maar blijft toch ook onder de 30%.

Wanneer je in plaats van een GTX 770 een GTX 1080 zou gebruiken, zal het verschil groter zijn, omdat de CPU dan meer de bottleneck vormt, zie bijvoorbeeld deze site. Het verschil bedraagt hier meestal 50 tot 100% in vergelijking met een i7-6700K.

Maar op PurePC.pl is het verschil met een i3 al 50 tot 100%...

Kijk ook eens naar het verschil in Crysis op PurePC.pl, een i7 is daar maar liefst 4 keer sneller dan een X4 845, 2 en een halve keer sneller dan een i3, of bijna dubbel zo snel als een i5-6400. Daarmee zou de stelling dat een i5 bijna net zo goed is als een i7 in games op losse schroeven komen te staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
Zit weer te zoeken naar benchmarks;

860K vs i3 4130 + GTX 750 Ti
http://www.jagatreview.co...d-core-murah-tanpa-igp/5/

Laat duidelijk zien dat de i3 het stukken beter doet in Watch Dogs. In Crysis 3 en Battlefield 4 is het voornamelijk de minimum fps die het beter doet.

860K vs i3 6320 + R7 260X
http://www.ixbt.com/cpu/intel-ci3-236.shtml

Laat in sommige spellen grote verschillen zien

860K vs i3 6100 + GTX 950
YouTube: DOOM - AMD vs Intel - PC Gaming Low Budget

Laat iets hogere fps zien en lagere cpu belasting.

860K vs i3 4370 + HD 7970, GTX 960 & GTX 980
https://us.hardware.info/...tel-57-processor-megatest

Laat zien dat er vooral verschil is op lagere instellingen en met krachtigere videokaarten.

880K vs i3 6100 + GTX 980
http://www.hardwarecanuck...lon-x4-880k-review-9.html

Laat in sommige spellen grote verschillen zien, in anderen minder.

880K vs i3 6300 + GTX 980 Ti
YouTube: AMD Athlon X4 880K Review & Benchmark vs. i3, APUs

Metro Last Light en Shadow of Mordor tonen betere prestaties met zwaardere videokaart.

845/860K vs Pentium G4400 + GTX 980 Ti
http://www.3dnews.ru/932189/page-2.html

Om en om.

Mijn conclusie;

De i3 presteerd beter, dat is niet te ontkennen. In sommige spellen is het verschil groot, in anderen klein. Ook de kracht van de videokaart en grafische instellingen lijken, in sommige spellen, van invloed te zijn op hoe groot het verschil is.

Ik prefereer op dit moment nog de i3+460 combo om de volgende redenen;

1) Goede prestaties voor een low-end systeem; http://www.hardwareunboxed.com/amd-radeon-rx-460/
2) Hogere ipc
3) Lagere cpu belasting dus meer rek erin (toekomstbestendigheid)
4) Veel betere prestaties met krachtigere videokaarten (toekomstbestendigheid)
5) De i3+460 combo heeft een veel lager stroomverbruik dan de 845+380 combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-09 00:09
Ik ben voor het i3 systeem met RX 460. Dan heb je een degelijke cpu. Quad core is een vereiste in zoveel games, dat worden er alleen maar meer, en de Athlon quad core volstaat gewoon niet

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
NitroX infinity schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:45:

Mijn conclusie;

De i3 presteerd beter, dat is niet te ontkennen. In sommige spellen is het verschil groot, in anderen klein. Ook de kracht van de videokaart en grafische instellingen lijken, in sommige spellen, van invloed te zijn op hoe groot het verschil is.

Ik prefereer op dit moment nog de i3+460 combo om de volgende redenen;

1) Goede prestaties voor een low-end systeem; http://www.hardwareunboxed.com/amd-radeon-rx-460/
2) Lagere cpu belasting dus meer rek erin (toekomstbestendigheid)
3) Veel betere prestaties met krachtigere videokaarten (toekomstbestendigheid)
4) Hogere ipc
5) Zowel cpu als gpu hebben een veel lager stroomverbruik dan de 845+380 combo
Dat de i3 beter presteert dan de X4 845 in games is duidelijk, laat ons zeggen gemiddeld 15%. Volgens de link die je zelf meegeeft, van hardwareunboxed, is de R9 380 ongeveer 30% sneller dan de RX 460. Ik concludeerde daaruit dat de combinatie X4 845 en R9 380 dus globaal sneller is (en daar twijfel ik nog steeds niet aan), maar, je hebt wel een paar goede argumenten om toch te kiezen voor de i3 + RX 460:

1. Toekomstbestendigheid van een i3 is momenteel groter dan een X4 845.
2. Lager stroomverbruik voor zowel processor als videokaart.

Op basis van deze 2 argumenten vind ik de keuze RX 460 + i3 wel te verantwoorden, ook al haal je daarmee enkele frames per seconde minder.

@Robolokotobo: Een i3 is toch nog steeds een dualcore met 2 threads per core, dus die haalt de vereiste niet, terwijl de Athlon die wel haalt maar toch niet volstaat? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-09 00:09
Een i3 wordt geaccepteerd als quad core door games

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De discussie ging nooit over een Athlon X4 845 of i3 6100, maar juist Intel Skylake Celeron, Pentium of i3. Is wel lekker makkelijk of de i3 6100 te gaan vergelijken met een CPU die niet genoemd is om dan de i3 als winnaar uit te roepen.

De enige die met die beide CPU's kwam ben jezelf, alle andere systemen werden samengesteld met andere CPU's en die waren allemaal beter in balans. Waarom maak je eigenlijk deze topics als je toch niet geïnteresseerd bent in wat anderen zeggen?

Ik kan ook wel benchmarks gaan opzoeken van een Pentium of Celeron Skylake vs een Pentium of Celeron Netburst en dan de Skylake als winnaar uitroepen. Dat slaat toch ook nergens op?

Het is een low-budget systeem, voor mensen met weinig te besteden. Zo'n systeem maak je dus goedkoop. Een i3 komt al in het budget systeem, heeft weinig nut dit systeem dezelfde CPU te geven.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
-The_Mask- schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 08:54:
De discussie ging nooit over een Athlon X4 845 of i3 6100, maar juist Intel Skylake Celeron, Pentium of i3. Is wel lekker makkelijk of de i3 6100 te gaan vergelijken met een CPU die niet genoemd is om dan de i3 als winnaar uit te roepen.
Welke cpu is niet genoemd volgens jou? Want dat is niet de Athlon; aangezien die in mijn eerste lijstje stond en jij daarvan niet zeker was dat die krachtig genoeg is.
De enige die met die beide CPU's kwam ben jezelf, alle andere systemen werden samengesteld met andere CPU's en die waren allemaal beter in balans.
Ja, ik zette aan met beide cpu's. Mag ik soms geen lijstjes meer posten omdat ik BBG'er ben? De systemen die volgens jou in balans waren, hadden allemaal budgetten die we de vorige keren al hebben gehad in de BBG's. En ik heb duidelijk aangegeven dat er qua prestaties niet veel is veranderd daarbinnen en dat ik daarom €450 als budget heb gekozen.
Waarom maak je eigenlijk deze topics als je toch niet geïnteresseerd bent in wat anderen zeggen?
Ik ben wel degelijk geïnteresseerd in de meningen van anderen mits ze constructief zijn. Configuraties posten met een lager budget is alleen constructief als ze aantonen dat je vergelijkbare mogelijkheden en prestaties binnen dat lagere budget kunt krijgen. Waardoor of het budget aangepast kan worden, of er onderdelen gekozen kunnen worden die betere prestaties leveren.
Ik kan ook wel benchmarks gaan opzoeken van een Pentium of Celeron Skylake vs een Pentium of Celeron Netburst en dan de Skylake als winnaar uitroepen. Dat slaat toch ook nergens op?
Skylake vs Netburst? Heeft dat te maken met die niet genoemde cpu die wel degelijk genoemd was?
Het is een low-budget systeem, voor mensen met weinig te besteden. Zo'n systeem maak je dus goedkoop.
Het systeem is bedoeld voor mensen met een budget van €450. Niet voor mensen die zo min mogelijk willen uitgeven.
Een i3 komt al in het budget systeem, heeft weinig nut dit systeem dezelfde CPU te geven.
Nogmaals, 8GiB geheugen zit in het basis gamesysteem, mogen we dat dan ook niet gebruiken in dit systeem?

Wederom, nogmaals, nog een keer;

- Jij hebt zelf gezegd dat de kracht van de Athlon twijfels oproept.
- Jij hebt zelf gezegd dat een processor niet vaak wordt geupgrade.

Dan is een i3 toch een goede keuze? Helemaal aangezien je er met een upgrade naar een stevigere videokaart een behoorlijk high-end 1080p systeem van kunt maken. Het gaat niet alleen om wat een systeem nu is, maar ook om wat het kan worden.

Pagina: 1