[BBG] Basis Gamesysteem September 2016

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:39

Voorwoord

De overige BBG'ers hebben het allemaal druk deze maand en daarom ben ik de enige die systemen zal posten en in de BBG zal plaatsen (voor zover ik weet). Daarom heb ik besloten om Zaterdag 27 Augustus als laatste datum aan te houden voor het bespreken van dit systeem. Dat geeft mij voldoende tijd om de pagina's voor de BBG te schrijven. Nee, zo lang duurt dat niet, maar de redactie moet de boel ook nog controleren en als er plotseling een prijsverschuiving plaatsvindt in die laatste dagen van Augustus dan zal de BBG niet vertraagd worden door een voortdurende discussie.

1080p Basis Gamesysteem September 2016

Het budget van dit systeem is vastgesteld op maximaal €600.

Dit systeem is bedoeld voor gamen op 1080p op hoge instellingen (niet de allerhoogste dus) waarbij de meeste spellen, een gemiddelde fps van rond de 60 zullen noteren.

Voor de hiudige versie van het systeem, zie;
NitroX infinity in "[BBG] Basis Gamesysteem September 2016"

[ Voor 12% gewijzigd door NitroX infinity op 23-08-2016 11:49 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
spoiler:
[h1]1080p Basis Gamesysteem September 2016[/h1]
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 117,95€ 117,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 53,95€ 53,95
1Gigabyte Radeon RX 470 G1 Gaming 4G€ 229,-€ 229,-
1Cooler Master Force 500€ 39,-€ 39,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 36,15€ 36,15
1Corsair CX450M€ 55,50€ 55,50
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 71,14€ 71,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 602,69

Intel's Core i3 mag dan wel een dual-core zijn, maar dankzij hyperthreading beschikt deze over vier threads. Door de hoge prestaties per core is deze processor meer dan genoeg voor gamen op 1080p.

Het moederbord is voldoende voor het overgrote deel van de geïnteresseerden. Met vier SATA poorten is er bijvoorbeeld ruimte voor een SSD, een optische drive en nog twee andere drives (bijv. twee harde schijven). Ook qua USB aansluitingen valt er niet veel te klagen met twee USB 3.0 poorten aan de achterkant van het moederbord en een interne header om nog eens twee USB 3.0 poorten aan de voorkant van de kast aan te sluiten. Ook meerdere USB 2.0 poorten zijn te vinden op het moederbord.

De afwezigheid van een M.2 aansluiting moet voor dit systeem geen probleem zijn. Het is geen compact systeem dus een SATA SSD past met gemak in de kast en aangezien het geen high-end workstation is, zullen de doorvoersnelheden van een M.2 NVME SSD ook niet nodig zijn.

Een duurdere chipset zoals de B150 verbeterd de prestaties in spellen of algemeen gebruik niet, en de extra features en aansluitingen zijn ook niet benodigd. Wie wel extra aansluitingen nodig heeft, weet dat al en zal dus zelf een ander moederbord kunnen kiezen; op zichzelf of met behulp van zijn/haar medetweakers.

De behuizing heeft geen al te negatieve beoordelingen van gebruikers en de prijs is ook zeer aantrekkelijk. De kast moet het doen zonder stoffilters, maar misschien kunnen we losse toevoegen als de prijs van de videokaart omlaag gaat in de komende weken.

Het geheugen en de voeding zijn eigenlijk standaard keuzes, maar er is niets mis met die onderdelen. De voeding heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding en is modulair.

Hoewel we de MX300 niet echt geschikt is voor een high-end systeem, staat deze niet mis in een basissysteem. Dat komt voornamelijk door de extra 25GB tot 35GB die deze schijf heeft.

De RX 470 is op het moment van schrijven nog niet echt goed leverbaar. Hopelijk veranderd dat nog in de komende weken en zullen de prijzen ook nog wat dalen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je had de review toch gelezen?
The MX300 suffers from high latency and heavy disk usage to complete elementary tasks. The 5 seconds of system hang time would be impressive in a slam dunk contest. I didn't want to build that Excel chart now, anyhow.
http://www.tomshardware.c...300-750gb-ssd,4544-3.html

Lijkt mij niet echt ideaal, op zijn zachts gezegd. Misschien dat het over een aantal maanden beters is met nieuwe firmware updates, waarbij de SSD dan standaard ook met die firmware geleverd wordt, maar tot die tijd zou ik hem dus niet overwegen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Dan heb ik het dus niet goed gelezen, dat is echt slecht.

Maar gaan we dan voor een UV400 of 750 EVO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je dan de i5-6400 cpu doet in plaats van i3... dan kom je rond de 700 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Ja, maar zoals ik al zei hoop ik dat de prijzen nog zullen gaan dalen deze maand waardoor we met enkele aanpassingen rond de €550 uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, laten we hopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
Ik gebruik al een paar maand deze Intenso 240GB SSD.
http://www.intenso.de/pro...ie=34&&produkt=1459248176
In Pw deze pricewatch: Intenso SATA III High 240GB voor € 66,08
Deze heb ik gekocht toen mijn Samsung pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB
de brui aan gaf en nu nog niet terug van RMA.
Dat is nu 2 maand geleden.
Deze Intenso SSD is merkbaar sneller dan die van Samsung, en ben er blij mee.
Wil je die Intenso niet, dan stop je deze er maar in is net zo goed, alleen wel trager.
pricewatch: Kingston SSDNow UV400 240GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat de 840 EVO merkbaar trager is is normaal voor die SSD, data die er al een tijdje op staat wordt heel traag uitgelezen. Het is een bekend probleem en het maakt de SSD idd merkbaar traag.

Wat betreft de Intenso die is gewoon te slecht leverbaar, alleen Megekko, Afuture en MaxICT waarbij de laatste webshop ook nog eens vrij slecht beoordeeld wordt. Ook maar zo'n 40 op voorraad bij de leverancier, daar is dan zo doorheen als die in de BBG komt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire Radeon RX 470 4G D5€ 209,50€ 209,50
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 35,95€ 35,95
1Corsair CX450M€ 55,40€ 55,40
1Kingston SSDNow UV400 240GB€ 62,02€ 62,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 570,92

Nou dan hier het systeem voor moderne games op full HD voor minder dan 600 euro.
CPU spreekt voor zich lijkt mij, betere keuze voor dit bedrag zal je niet vinden.
Geheugen is het goedkoopste dual channel setje. Niet voor een enkele van 8GB gegaan omdat het wel van invloed kan hebben op de prestaties van dit systeem. Mocht 8GB ooit te weinig worden moet dus het gehele setje vervangen worden of een ander mobo gekozen worden. Iets beter moederbord dan in het budget gamesysteem. Deze heeft echter wel o.a. meerdere beeldschermaansluitingen wat de mogelijkheid geeft tot QuickSync en daarmee streaming software als OBS hardwarematig versnelt kan worden.

Dit maal wel een SSD, eventueel kan een grotere SSD gekozen worden of een HDD erbij worden geplaatst. Deze Kingston is één van de goedkoopste SSD's vanaf 240GB welke goed leverbaar is vandaar dat ik hem heb gekozen. Als videokaart is de goedkoopste RX 470 de meest logische keuze, welke maakt niet uit voor de BBG. Dat kun je er ook wel bijzetten, gewoon de goedkoopst leverbare RX 470 nemen. Maar als die niet voor minder dan 250 euro is te vinden kun je beter wachten of misschien gaan voor een tweedehands kaart want meer dan 250 euro is echt te veel.

Als voeding dan de Corsair CX450M welke wel support heeft voor de C6 en C7 power states, maar daarnaast ook gewoon een goede keuze is voor dit systeem. Verdere onderbouwing: productreview: Corsair CX450M review door -The_Mask-

En als laatste de behuizing. Ik vind het gewoon een mooie behuizing, gewoon mooie strak, ook nog gewoon kabelmanagement mogelijkheden en een hele nette prijs.

Totaal komt het wel dik onder de 600 euro uit maar dat komt ook omdat de RX 470 niet leverbaar is, met een leverbare RX 470 erin gaat het meer richting de 600 euro. pricewatch: XFX Radeon RX 470 RS 4GB with Hard Swap Black Edition

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Ik had voor versie twee al een soortgelijk lijstje klaarstaan maar dan met een CM Force 500 als behuizing en een Samsung 750 EVO als SSD. Totale kosten; ~€582.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
NitroX infinity schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 12:15:
Ik had voor versie twee al een soortgelijk lijstje klaarstaan maar dan met een CM Force 500 als behuizing en een Samsung 750 EVO als SSD. Totale kosten; ~€582.
Ik vind de Bitfenix een mooier uiterlijk hebben en intern vind ik hem ook beter met bijvoorbeeld de voeding onderin. Ook is deze Bitfenix iets goedkoper. Als SSD heb ik de Samsung 750 EVO in het mainstream gamesysteem. Zijn beide prima keuzes dus dan ook maar beide gebruiken en de duurste in het duurste systeem. Afwisseling is goed. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
spoiler:
[h1]Versie 2[/h1]
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire Radeon RX 470 4G D5€ 209,50€ 209,50
1Corsair CX450M€ 55,40€ 55,40
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 578,80

Intel's Core i3 mag dan wel een dual-core zijn, maar dankzij hyperthreading beschikt deze over vier threads. Door de hoge prestaties per core is deze processor meer dan genoeg voor gamen op 1080p.

Het moederbord is voldoende voor het overgrote deel van de geïnteresseerden. Met vier SATA poorten is er bijvoorbeeld ruimte voor een SSD, een optische drive en nog twee andere drives (bijv. twee harde schijven). Ook qua USB aansluitingen valt er niet veel te klagen met twee USB 3.0 poorten aan de achterkant van het moederbord en een interne header om nog eens twee USB 3.0 poorten aan de voorkant van de kast aan te sluiten. Ook meerdere USB 2.0 poorten zijn te vinden op het moederbord.

De afwezigheid van een M.2 aansluiting moet voor dit systeem geen probleem zijn. Het is geen compact systeem dus een SATA SSD past met gemak in de kast en aangezien het geen high-end workstation is, zullen de doorvoersnelheden van een M.2 NVME SSD ook niet nodig zijn.

Een duurdere chipset zoals de B150 verbeterd de prestaties in spellen of algemeen gebruik niet, en de extra features en aansluitingen zijn ook niet benodigd. Wie wel extra aansluitingen nodig heeft, weet dat al en zal dus zelf een ander moederbord kunnen kiezen; op zichzelf of met behulp van zijn/haar medetweakers.

De behuizing heeft geen al te negatieve beoordelingen van gebruikers en de prijs is ook zeer aantrekkelijk. De behuizing heeft één USB 3.0 poort vergezeld van een USB 2.0 poort. Wie meer USB 3.0 poorten wil aan de voorkant van de kast, zal dus een andere moeten kiezen.

Het geheugen en de voeding zijn eigenlijk standaard keuzes, maar er is niets mis met die onderdelen. De voeding heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding en is modulair.

De Samsung 750 EVO is een degelijke en betrouwbare SSD (in de regel) voor een redelijke prijs.

De RX 470 is op het moment van schrijven nog niet echt goed leverbaar. Hopelijk veranderd dat nog in de komende weken en zullen de prijzen ook nog wat dalen.

In het mainstream systeem zit nu een andere SSD dus variatie is geen probleem.

[ Voor 28% gewijzigd door NitroX infinity op 23-08-2016 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De behuizing heeft alleen geen twee USB 3.0 aansluitingen maar één en nog een 2.0 exemplaar.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Stukkie tekst aangepast :)

Edit; zo beter? :>

[ Voor 29% gewijzigd door NitroX infinity op 14-08-2016 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Waarom ''slechts" één USB 3.0 aan de voorkant. Hoe vaak komt het voor dat je er twee nodig hebt?

AMD Nieuwsdiscussie

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:29
NitroX infinity schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 20:34:

Dan heb ik het dus niet goed gelezen, dat is echt slecht.
Zal wel een "combinatie van" probleem zijn of een driverprobleem of zo want de conclusie van Guru3D laat iets heel anders zien > http://www.guru3d.com/art..._750gb_ssd_review,19.html

Ze zeggen dat het een prima budget SSD is, alleen door type geheugen wordt ie op den duur trager bij het schrijven van bestanden groter dan 30GB, maar hoe vaak komt dat voor? Ik heb geen bestanden van 30GB of groter. En er zullen ongetwijfeld dingen verbeterd worden met firmware updates, dus ik durf deze SSD wel aan te schaffen.

Overigens, een professionele techsite die grapjes als "The 5 seconds of system hang time would be impressive in a slam dunk contest" maakt, kan ik sowieso niet serieus nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door chim0 op 18-08-2016 09:28 ]

• NitroX infinity
Even wat verder rondgekeken;

http://techreport.com/rev...cial-mx300-ssd-reviewed/7
http://www.pcworld.com/ar...ith-sufficient-cache.html
http://www.anandtech.com/...icrons-3d-nand-arrives/10

Allemaal aan de positieve kant. Maar helaas gaat het wel steeds om het 750GB model.

Als ik in de pw kijk dan loopt de MX300 275GB aardig snel in prijs op naar €80+, terwijl de 750 Evo (retail) bij aardig veel winkels onder de €75 te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Update;

Versie 3

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G€ 243,74€ 243,74
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 32,14€ 32,14
1Corsair CX450M€ 52,-€ 52,-
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 605,63

Alles is hetzelfde als in versie 2 behalve de videokaart. Deze lijkt enigszins beschikbaar te zijn voor een redelijke prijs.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:29
Mooi systeempje, maar doen we er tegenwoordig geen DVD brander meer in? Ik weet dat bijna niemand meer CD's/Dvd's gebruikt maar voor een tientje hoef je het niet te laten. Ik zet er nog steeds één in als ik een systeem bouw voor iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 09:50
chim0 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:21:
Mooi systeempje, maar doen we er tegenwoordig geen DVD brander meer in? Ik weet dat bijna niemand meer CD's/Dvd's gebruikt maar voor een tientje hoef je het niet te laten. Ik zet er nog steeds één in als ik een systeem bouw voor iemand.
Ik denk dat als je dat per sé nog wilt, dat dat tientje ook geen deuk in je budget zal slaan. Feit blijft wel dat het nut van zo'n ding heel rap aan het uitsterven is en dat veel behuizingen er al niet eens ruimte meer voor hebben, dus dan snap ik wel dat je het in de basis weglaat.

Merk op dat zaken als een scherm, een muis en een toetsenbord er ook niet meer in zitten, ik denk dat een DVD intussen in diezelfde categorie valt. Ik heb er ook nog wel één, maar dan extern via USB...
Pagina: 1