Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:21

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hi, ik wil mijn huidige systeem binnen pakweg nu en een half jaar nog één keer een boost geven door er een flink snellere SSD in te zetten waarmee ik naast de oude SSD meteen ook de HDD ga vervangen. Het huidige systeem ziet er zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1090T Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MSI DKA790GX€ 0,-€ 0,-
1MSI Radeon R9 270 2GB GAMING€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Centurion 5€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Noiseblocker MultiFrame M12-PS, 120mm€ 21,50€ 21,50
1Kingston HyperX KHX8500D2K2/4G€ 0,-€ 0,-
1OCZ Reaper HPC DDR2 PC2-8500€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M600€ 0,-€ 0,-
1Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 21,50

Nu zit hier natuurlijk geen snel (m.2) slot op, het moederbord is een goede 8 jaar oud :9. Het idee is om één van de volgende harde schijfcontrollers in de pc te zetten: https://tweakers.net/cate...BUWWKOklW0kqWRgaVSbG1tLQA. Daarmee kan ik vervolgens een m.2 SSD erin zetten, de keus valt dan nu hier op maar ik wacht nog even tot er 1 TB modellen zijn: pricewatch: Samsung 950 Pro 512GB

Nu heb ik hier een paar vragen bij:
1. de adapter en ssd zijn beide pci-e 3.0 4x. Het moederbord heeft pci-e 2.0 16x sloten, maar met de gpu erin moeten die natuurlijk gedeeld worden en komen ze op 8x. De max snelheid staat op 4GB/s in het boekje, ruim boven de 2,5GB/s die de SSD heeft. Ook is de ssd en adapter natuurlijk 4x, maar mijn vraag is dan natuurlijk of dit gaat werken.
2. De vraag is even over andere onderdelen in mijn pc deze retesnelle SSD gaan bottlenecken. In theorie lijkt het mij nergens fout te gaan, maar is een pci-e 3.0 kaart bijvoorbeeld in een 2.0 kaart te steken zonder snelheidsverlies? Bij mijn weten is het backwards compatible, maar weet iemand iets over snelheidsverlies op dit punt, of ergens anders in mijn systeem?
3. Zijn er betere/goedkopere/snellere opties? Nogmaals het gaat niet om een upgrade van vandaag of morgen, ik wil het gaan doen zodra de 1TB SSD's naar acceptabel niveau gezakt zijn, maar misschien heeft iemand hier nog andere tips of gedachtes bij?

Alvast bedankt voor het meedenken!

youtube.com/@hisrep

Beste antwoord (via DeNachtwacht op 10-08-2016 17:30)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14

sapphire

Die-hard pruts0r

Je begrijpt iets niet.

Het enige wat die delock adapter doet is de m2 aansluiting pin-compatible maken met een standaard PCI-e slot. Hij voegt niet opeens ondersteuning toe voor een protocol wat de chipset (die de communicatie van de externe onderdelen verzorgd) niet kent.

Als je persé een m2 SSD wilt koop dan een AHCI exemplaar, als je bord dan van PCI-e kan booten kan het iig ook vanaf die schijf booten.

Gabriël AM5

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Op je meeste vragen kan ik zo snel even geen antwoord geven. Wat ik wel kan zeggen is dat de Samsung 950 niet gaat werken.

Di is een NVME SSD, je moederbord kan daar niet vanaf booten. Het ondersteunt dit protocol niet.
Een AHCI m2 ssd zou wel werken, mits de andere punten geen probleem zijn maar dat weet ik zo snel niet.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt mensen die een recent moederbord hebben met M2 slot. En wat blijkt, dat retesnel valt vies tegen.
Ik heb dus niet veel hoop.

Natuurlijk is het wel zo dat je huidige ssd sata2 is. Toevallig had ik die ook en ben wel overgestapt naar een snellere Crucial sata3 SSD. En wat denk je, ik merkte het verschil niet. Maar het was er wel als je er met een stopwatch langs ging zitten.

Wat ik jouw zou aanraden: koop een retesnelle sata ssd voor een prikkie
pricewatch: Kingston SSDNow UV400 240GB

en geniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Mja, ik ben dus idd ook bang dat als ik zo'n supersnelle SATA schijf neem, dat de verschillen dan toch marginaal blijven. Vandaar dat ik naar de m.2 opties begon te kijken...

@sapphire, is het niet zo dat dit pci-e insteekkaartje ervoor zorgt dat nvme gaat werken? Ik had trouwens sowieso al de vraag of ik uberhaubt iets kan booten vanaf een pci-e poort. De laatste firmware update van het moederbord dateert namelijk zo ongeveer uit het windows 3.1 tijdperk ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Als je nu nog investeert in nieuwe hardware, koop dan iets dat je over kunt zetten naar je nieuwe moederbord als je die upgrade binnen nu en 2 jaar doet. Nog PCIe adapter kaartjes kopen waar je maar even iets mee bent, zou ik niet aanraden, zeker omdat je niet zeker bent dat het werkt en omdat de prestatiewinst gering is. Ik zou je dus aanraden een grote SATA SSD te kopen in plaats van je nieren te moeten verkopen om een 1TB 950 Pro te kunnen betalen. Als de 500GB variant al meer dan €300 kost, kun je er vanop aan dat de 1TB variant €600+ kost. Daarmee had je een upgrade van je moederbord, processor en geheugen kunnen doen met zelfs nog een 250/500 GB SATA SSD er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 21:10:
Mja, ik ben dus idd ook bang dat als ik zo'n supersnelle SATA schijf neem, dat de verschillen dan toch marginaal blijven. Vandaar dat ik naar de m.2 opties begon te kijken...

@sapphire, is het niet zo dat dit pci-e insteekkaartje ervoor zorgt dat nvme gaat werken? Ik had trouwens sowieso al de vraag of ik uberhaubt iets kan booten vanaf een pci-e poort. De laatste firmware update van het moederbord dateert namelijk zo ongeveer uit het windows 3.1 tijdperk ;)
Een "supersnelle" SATA600 SSD op de huidige controller(SATA300) gaat geen enkele prestatie winst leveren.

Ik zou uberhaubt geen upgrades meer doen op dit systeem.
Mocht je beslist een snellere SSD willen, dan zou ik niet met adapters gaan werken, maar op zoek gaan naar een 2e hands AM3 bord met SATA600 en DDR3 geheugen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:03

Thomg

Aww yiss

Geeft zat voordeel, de kingston SSDNow V+100 is stokoud en nooit een hoogvlieger geweest.
Vrijwel iedere doorsnee ssd geeft gaat flink anders aanvoelen, ook op een SATA300 poort.
Throughput is niet DE redeeming factor van een ssd, dat is snappiness. Dat staat vrijwel los van maximale bandbreedte.

[ Voor 24% gewijzigd door Thomg op 10-08-2016 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Het idee is juist een beetje dat zo'n insteekkaartje voor €25 een kleine investering is voor dit systeem, de snelle m.2 ssd neem je natuurlijk gewoon weer mee naar het volgende...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006

Praetextatus

the dutch_paki

DeNachtwacht schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:32:
Het idee is juist een beetje dat zo'n insteekkaartje voor €25 een kleine investering is voor dit systeem, de snelle m.2 ssd neem je natuurlijk gewoon weer mee naar het volgende...
Zie de reactie
sapphire schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 20:30:
Wat ik wel kan zeggen is dat de Samsung 950 niet gaat werken.

Di is een NVME SSD, je moederbord kan daar niet vanaf booten. Het ondersteunt dit protocol niet.
Een AHCI m2 ssd zou wel werken, mits de andere punten geen probleem zijn maar dat weet ik zo snel niet.
Volgens mij gaat dit inderdaad niet werken. Wil je de oplossing gaan gebruiken als storage?
Maar als je graag wilt, koop het gewoon en probeer het uit ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Praetextatus op 10-08-2016 13:48 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
sapphire schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 20:30:
Op je meeste vragen kan ik zo snel even geen antwoord geven. Wat ik wel kan zeggen is dat de Samsung 950 niet gaat werken.

Maar als ik dat DeLock adapter kaartje er bijvoorbeeld in steek (zie mijn eerste post) dan ben je er toch gewoon omdat die nvme ondersteuning biedt? Of begrijp ik iets niet.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Je begrijpt iets niet.

Het enige wat die delock adapter doet is de m2 aansluiting pin-compatible maken met een standaard PCI-e slot. Hij voegt niet opeens ondersteuning toe voor een protocol wat de chipset (die de communicatie van de externe onderdelen verzorgd) niet kent.

Als je persé een m2 SSD wilt koop dan een AHCI exemplaar, als je bord dan van PCI-e kan booten kan het iig ook vanaf die schijf booten.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Kijk. Ik weet genoeg, ik dacht er zit vast een chippen op die kaart om de functionaliteit toe te voegen. Bedankt!

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1