Hi, ik wil mijn huidige systeem binnen pakweg nu en een half jaar nog één keer een boost geven door er een flink snellere SSD in te zetten waarmee ik naast de oude SSD meteen ook de HDD ga vervangen. Het huidige systeem ziet er zo uit:
Nu zit hier natuurlijk geen snel (m.2) slot op, het moederbord is een goede 8 jaar oud
. Het idee is om één van de volgende harde schijfcontrollers in de pc te zetten: https://tweakers.net/cate...BUWWKOklW0kqWRgaVSbG1tLQA. Daarmee kan ik vervolgens een m.2 SSD erin zetten, de keus valt dan nu hier op maar ik wacht nog even tot er 1 TB modellen zijn: pricewatch: Samsung 950 Pro 512GB
Nu heb ik hier een paar vragen bij:
1. de adapter en ssd zijn beide pci-e 3.0 4x. Het moederbord heeft pci-e 2.0 16x sloten, maar met de gpu erin moeten die natuurlijk gedeeld worden en komen ze op 8x. De max snelheid staat op 4GB/s in het boekje, ruim boven de 2,5GB/s die de SSD heeft. Ook is de ssd en adapter natuurlijk 4x, maar mijn vraag is dan natuurlijk of dit gaat werken.
2. De vraag is even over andere onderdelen in mijn pc deze retesnelle SSD gaan bottlenecken. In theorie lijkt het mij nergens fout te gaan, maar is een pci-e 3.0 kaart bijvoorbeeld in een 2.0 kaart te steken zonder snelheidsverlies? Bij mijn weten is het backwards compatible, maar weet iemand iets over snelheidsverlies op dit punt, of ergens anders in mijn systeem?
3. Zijn er betere/goedkopere/snellere opties? Nogmaals het gaat niet om een upgrade van vandaag of morgen, ik wil het gaan doen zodra de 1TB SSD's naar acceptabel niveau gezakt zijn, maar misschien heeft iemand hier nog andere tips of gedachtes bij?
Alvast bedankt voor het meedenken!
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Phenom II X6 1090T Black Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | MSI DKA790GX | € 0,- | € 0,- |
1 | MSI Radeon R9 270 2GB GAMING | € 0,- | € 0,- |
1 | Cooler Master Centurion 5 | € 0,- | € 0,- |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 0,- | € 0,- |
1 | Noiseblocker MultiFrame M12-PS, 120mm | € 21,50 | € 21,50 |
1 | Kingston HyperX KHX8500D2K2/4G | € 0,- | € 0,- |
1 | OCZ Reaper HPC DDR2 PC2-8500 | € 0,- | € 0,- |
1 | Cooler Master Silent Pro M600 | € 0,- | € 0,- |
1 | Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 21,50 |
Nu zit hier natuurlijk geen snel (m.2) slot op, het moederbord is een goede 8 jaar oud
Nu heb ik hier een paar vragen bij:
1. de adapter en ssd zijn beide pci-e 3.0 4x. Het moederbord heeft pci-e 2.0 16x sloten, maar met de gpu erin moeten die natuurlijk gedeeld worden en komen ze op 8x. De max snelheid staat op 4GB/s in het boekje, ruim boven de 2,5GB/s die de SSD heeft. Ook is de ssd en adapter natuurlijk 4x, maar mijn vraag is dan natuurlijk of dit gaat werken.
2. De vraag is even over andere onderdelen in mijn pc deze retesnelle SSD gaan bottlenecken. In theorie lijkt het mij nergens fout te gaan, maar is een pci-e 3.0 kaart bijvoorbeeld in een 2.0 kaart te steken zonder snelheidsverlies? Bij mijn weten is het backwards compatible, maar weet iemand iets over snelheidsverlies op dit punt, of ergens anders in mijn systeem?
3. Zijn er betere/goedkopere/snellere opties? Nogmaals het gaat niet om een upgrade van vandaag of morgen, ik wil het gaan doen zodra de 1TB SSD's naar acceptabel niveau gezakt zijn, maar misschien heeft iemand hier nog andere tips of gedachtes bij?
Alvast bedankt voor het meedenken!
youtube.com/@hisrep