Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgnip
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-08-2022
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Surfen, mailen, filmpjes kijken, niet gamen. Alleen bedoeld voor studie.

Wat is je budget?
Zo min mogelijk, liefst om en nabij de 400.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee niet echt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb goede ervaringen met Asus en met Lenovo.

Ik zoek dus een nieuwe laptop (mijn gamepc gaat helaas de deur uit) voor mijn studie. Ik wil graag dat hij wel een 1920x1080 scherm heeft, een DVD drive en een SSD. Ik kom dan uit bij pricewatch: Asus VivoBook A540SA-DM538T. Die is voor 350 piek wel érg goedkoop, en ik zie eigenlijk geen ervaringen erover.

Mijn vraag is dus of de Vivobook van Asus een goede keuze is?

Ten tweede, heeft er iemand ervaring met campusshop.nl? Bij een groot deel van de laptops die zij verkopen gaat er zo'n 100 euro af. Hoe kan dit? Hebben zij een soort studentenkorting of zoiets?

Hoor het graag! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvroeg
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-03-2024
Goedemorgen,

Deze laptop ziet er wat mij betreft prima uit, het is niet het neusje van de zalm, maar gezien jouw eisen op het eerste gezicht een prima oplossing. Wel vraag ik me af waar jij de DVD drive in deze laptop ziet, die heb ik namelijk niet gevonden. Tegenwoordig hebben de meeste laptops echter geen optische schijf meer, dus misschien doe je er dan beter aan om een externe optische schijf te kopen bij je laptop.

Nog een nadeel kan zijn dat de opslagcapaciteit toch echt wel laag is. Er zit een SSD in, maar die heeft maar beperkte ruimte. Als je voor je studie dus enigzins opslagcapaciteit nodig hebt zou ik een laptop kopen met meer opslagruimte, tenzij je van clouds houdt, of een externe schijf hebt natuurlijk.

Als je even op google gaat kijken naar reviews van deze laptop, dan kom je tegen:
Er zijn nog geen reviews van dit product
Op dit moment zijn er nog geen reviews over dit product geschreven.
Schrijf nu zelf de eerste review
Nog geen Hardware.Info lezer heeft een review over de ASUS VivoBook A540SA-DM538T geschreven.
Dit product heeft nog geen review

Daar kunnen we dus niks mee, Het ziet eruit als een laptop met voor jouw doel prima specs, maar er is geen review te vinden, dus je neemt een klein risico. In ieder geval bij een betrouwbare computerzaak halen dus.

Over campusshop: Volgens eigen site hebben al 110.000 mensen ervaring :) Als we verder zoeken naar reviews (hier kunnen we ze wel vinden) is te zien dat het toch veelal positief is:
https://tweakers.net/shopreview/7886/campusshop-punt-nl-voor-studenten/shopreviews/
https://nl.trustpilot.com/review/www.campusshop.nl
http://www.kieskeurig.nl/winkels/campusshop/reviews

Maar mensen met slechte ervaringen zijn er ook:
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=125909

Ik zou zeggen: oordeel zelf of je het vertrouwt of niet

Hoe ze het doen? ik weet het niet precies, het zou kunnen dat ze zelf studentenkorting krijgen, het zou logischer zijn dat paradigit bulk inkoopt, en een gedeelte door campusshop laat verkopen, al dan niet i.c.m. subsidie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 22:38
Ik kwam toevallig deze HP laptop tegen, die heeft dezelfde specificaties maar snellere processor, wat denk ik toch iets vloeiender werkt, ook met studeren! Qua bouwkwaliteit zou ik niet durven zeggen of er veel verschil is.

pricewatch: HP 250 G5 X0P56ES

Vorig jaar een laptop bij campus shop besteld als student. Prima ervaringen mee, ook met garantie zaken. Mijn accu was erg slecht en die is na een driekwart jaar kosteloos vervangen zonder enige discussie.

Succes!

• jgnip
Mannen, beiden bedankt voor jullie antwoord! Sjenk, dank voor dit alternatief, maar ik heb slechte dingen gehoord over HP, en ben dus niet zo enthousiast over hun laptops. Of is dit misplaatst?

Wat betreft campusshop, volgens mij zit dat wel goed als ik inderdaad de ervaringen lees die jullie aanhalen of aanbrengen.

Wat betreft de Asus ik merk door het lezen van wat reviews dat er toch wel een heel belangrijk aspect ontbreekt in mijn wensen hierboven, namelijk de kwaliteit van het toetsenbord. Ik zal veel op dat ding moeten typen, en ik heb menig laptop van vrienden onder mijn vingers gehad waarvan ik absoluut niet blij werd van de manier waarop bijvoorbeeld het midden van het toetsenbord indrukt als je typt.

Hoe kan ik nu weten hoe het toetsenbord van de Vivobook is, zonder dat er reviews zijn? Gewoon bestellen en voelen, en als het niet bevalt terugsturen?

• jgnip
Overigens kwam ik ook deze laptop van Lenovo tegen op campusshop: http://www.campusshop.nl/...15ibd-256-gb/details.aspx.

De specs zijn een stuk beter (i3, 8GB ipv 4GB geheugen, 256 GB SSD ipv 128 GB SSD) voor 'slechts' 150 euro.

Maar merk je verschil in snelheid bij normaal gebruik (surfen, youtube, filmpje kijken) tussen deze twee?

Reviews zijn er wel voor de Lenovo, en het toetsenbordje schijnt in orde te zijn (http://www.pcworld.com/ar...cessor-but-its-cheap.html).

Grote nadeel is dat het geen 1080p scherm heeft....

• jgnip
Vergeven jullie mij dat ik driemaal achter elkaar post; zodra ik aan het zoeken sla vind ik altijd overal weer nieuwe laptops die ik eerst nog niet gezien had...

De Lenovo van hierboven is volgens mij beter te vervangen met deze: pricewatch: Lenovo IdeaPad 300-15ISK 80Q701DSMH (is als ik het goed heb dezelfde als deze: pricewatch: Lenovo IdeaPad 300-15ISK 80Q701E0MH, maar dan zwart).

Voor 50 euro meer heeft die wel een 1080p scherm, plus ik heb een review gelezen waarbij de reviewer snéller typte dan zijn gemiddelde: http://www.laptopmag.com/reviews/laptops/lenovo-ideapad-300s.

Samenvattend, de belangrijkste vragen:
- in hoeverre, en waarin, merk je het verschil tijdens normaal gebruik bij een laptop met de specs van de Asus Vivobook, of de HP, van hierboven, en een laptop met de specs van de Lenovo's?
- Hoe kan ik er achter komen hoe het toetsenbord is van de VivoBook?

Alvast bedankt!

[ Voor 17% gewijzigd door jgnip op 11-08-2016 01:11 ]

• sjenk
Geen probleem, zo'n zoektocht wordt altijd maar lastiger en uitgebreider. We helpen je graag verder. Het verschil tussen een i3 en een pentium of celeron processor ga je zeker wel merken, ook met de taken die jij voor ogen hebt. Programma's zullen sneller openen en je kunt er meer tegelijkertijd open hebben (al is voor dat laatste ook het werkgeheugen fijn om iets hoger te hebben), bijvoorbeeld meer tabbladen in chrome of een andere browser. Verder zullen programma's waarschijnlijk in de toekomst zwaarder worden (bijvoorbeeld meer basis functies) en is het goed om een laptop te hebben die er weer een tijdje tegenaan kan. Ik zou het dus wel aanraden om voor in ieder geval een i3 te kiezen, mocht je het geld er voor over hebben.

Wbt de vivobook, dit is het duurdere model van die laptop:
http://www.laptopshop.nl/...vobook-a541ua-dm074t.html

Maar het lijkt dat alleen de binnenkant is veranderd en de buitenkant (en toetsenbord) grotendeels gelijk lijtk te zijn. In de reviews is iemand erg te spreken over het toetsenbord. Anders zul je even naar een winkel moeten om het uit te testen, of kopen en uit proberen.

Verder, de Lenovo die je als laatste aanhaalt heeft dan wel een 1080p scherm, maar houd er wel rekening mee dat dit een glanzend TN type scherm is, niet het fijnste scherm om lang mee te werken (TN type schermen hebben de eigenschap slechtere kijkhoeken te hebben dan IPS schermen). Het is dus wellicht minder wenselijk om zo'n scherm te hebben dan het lijkt.
Een laptop die in deze prijscategorie vaak voorgesteld wordt zijn de Medion E6421 en E6422, de E6421. Beide hebben een IPS 1080p scherm en i3 of i5 processor en de reviews zijn over het algemeen erg positief. Wel heeft Medion altijd al de budget, aldi, naam, maar deze laptops worden grotendeels positief ontvangen en vallen binnen jou budget.

Succes!

• jgnip
Top dat je me aan dat matte scherm herinnert! Ik had daar inderdaad nog niet naar gekeken. Bij mijn vorige laptop (helaas gejat omdat de vriendin van mn huisgenoot de VOORDEUR open had laten staan........) heb ik daar bij aankoop nog speciaal naar gekeken inderdaad omdat ik zo'n glanzend scherm bijzonder irritant vind. Niet de Lenovo dus, helaas!

Verder heb je me overtuigd dat ik toch wel een beetje meer kracht in dat ding wil hebben, want ik erger me kapot als dingen niet soepel lopen. Nogal de neiging om veel tabjes open te hebben :9

Ik ga eens even kijken naar de Zenbook die je voorstelde en die Medion apparaten. Al kies ik doorgaans niet voor 'Aldi' merken als het om dingen als laptops gaat... Misschien toch maar bereid zijn iets meer te investeren. Dat ding moet uiteindelijk toch wel zes jaar studie mee gaan. Daarna geld zat (hopelijk 8)7).

edit: toch weer een ander dingetje; ik houd er toch ook wel van om wat muziekjes af te spelen op mijn laptop. Dat was met mijn vorige top want daar zat een subwoofertje bij en goeie boxen op (pricewatch: Asus N56VJ-S4149H. Maar het moet vrij eenvoudig zijn om vrij betaalbaar een klein boxje met prima kwaliteit geluid op welke laptop dan ook aan te sluiten toch? _/-\o_

edit2: Ik heb nu drie laptops van 599,- in de vergelijkmodus staan:
pricewatch: Asus VivoBook A541UA-DM127T
pricewatch: HP Pavilion 15-au011nd
pricewatch: Medion Akoya E6422 (30020433)

Die HP heeft een glanzend scherm zegt ie, maar wel IPS. Is ie dan wel of niet glanzend?

Grootste verschillen zijn dat de Asus 2x zoveel RAM heeft, maar ook het minst opslag. Ook heeft hij geen DVD, de rest wel. De Medion is net zwaarder maar dat komt omdat ie een 1TB hdd heeft.

Verder zijn de asus en de HP edge-lit, de Medion is backlit. Wat zegt dat?

Ik merk dat ik toch meer naar de Asus en de HP neig. Puur alleen omdat ik die merken ken, en van Medion inderdaad een soort Aldi gevoel krijg. Slecht hoe dat werkt eigenlijk. De HP vind ik daarnaast het meest esthetisch en het meest professioneel ogen. Vind ik toch eigenlijk ook wel belangrijk nu ik wat ouder ben.

Beslissingen, beslissingen! |:(

[ Voor 50% gewijzigd door jgnip op 11-08-2016 16:58 ]

• jgnip
En zoiets: pricewatch: Lenovo ThinkPad E560 20EV000PMH

Volgens mij is dat richting de tanks onder de laptops. Die moet wel 6 jaar meegaan volgens mij..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjenk
haha, mooi dat ik je heb weten te overtuigen. Wel balen dat je oude gestolen is, kan me voorstellen dat je dan niet meteen weer veel wil uitgeven. Je zou ook nog even kunnen wachten, wellicht dat er nog betere back to school acties enzo komen! 8)7

Die hp heeft een glanzend IPS scherm, dat wil zeggen dat het wel een scherm is met goede kijkhoeken, maar wel weerspiegeling heeft. Dit maakt het bijvoorbeeld lastiger in direct zonlicht of weerkaatsing door het raam ofzo.. Audio boxen zijn inderdaad op iedere laptop aan te sluiten! maar wel fijn als het een beetje degelijk geluid geeft. Persoonlijk zou ik niet voor die HP gaan, die heeft toch weer een i3 ipv een i5, wat je wel wat snelheid gaat opleveren (en waarom zou je dat niet doen, voor dezelfde prijs). Ook is dit niet achteraf eventueel te upgraden, dus beter om daar in het begin al rekening mee te houden (zelfde geld ook voor een goed scherm). Dus dan blijven de asus vivobook en Medion over.

Die vivobook is ziet er wel goed uit (i5 processor, ramgeheugen is voldoende met 8gb), maar ook daarvan heb ik niet kunnen vinden of het scherm een IPS scherm betreft en zoals je zegt, 128 gb is weinig opslaggeheugen. Qua bouwkwaliteit zou ik eerder voor de asus gaan dan bijvoorbeeld de Medion (gevoelsmatig, geen argument voor). Alleen zijn de specificaties van de Medion het beste. :)

Blijven de Medion E6422 en E6421 over. Mocht je hiervoor kiezen, zou ik zelf eerder voor de E6421 (de E6422 heeft een erg trage SSD) gaan en dan zelf een SSD erbij zetten voor 40-60 euro ( bijv; pricewatch: Kingston SSDNow UV400 240GB ).
Dan heb je een laptop met een goed IPS scherm, i5 processor en 256 + 1tb hardeschijf . Denk niet dat je dat ergens gaat vinden voor deze prijs. Dan moet je natuurlijk wel zelf de ssd erin zetten, maar zo moeilijk is dat niet er is zelfs nog een vrije locatie voor.

Tweakers heeft dit budget wel vaker onderzocht de laatste tijd (kan je ook verder helpen):

reviews: Laptop Best Buy Guide - Augustus 2016
reviews: Basislaptop round-up: wat te kiezen onder de 600 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03:00
Ik heb zelf de pricewatch: Lenovo IdeaPad 510-15ISK 80SR00DYMH bij Campusshop besteld, niet interessant voor jouw budget maar misschien wel qua ervaring.

Bestelling was 25 juli geplaatst, was een pre-order met als levertijd begin augustus. Bestelproces was prima, betalen met iDEAL en snel een bevestiging ontvangen. In het klantenpaneel was echter geen trackingproces aanwezig, enkel de melding "Bestelling wordt door magazijn verwerkt.". De verzenddatum is volgens hun klantenpaneel altijd 25-7 geweest, echter is de laptop enkele dagen geleden pas op de post gegaan (Track&trace van PostNL via de e-mail ontvangen), dus die klopt niet. Levertijd zelf maar bijgehouden via de productpagina: die verschilde per dag leek het wel. Van de 10 dagen in het begin, naar 19 dagen en toen weer 14 dagen. Op de dag dat ik de Track&Trace code ontving, stond de levertijd alsnog op 13 dagen. Die veranderingen worden niet gecommuniceerd, daar zal je zelf achter aan moeten. Voor de onduidelijkheid wel een gratis VR-bril gekregen, Klantenservice via Twitter & e-mail was prima en snel, dus pluspuntje!

Succes met het maken van je keuze ;)
Pagina: 1