Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-04-2024
Vandaag is er bij ons een nieuwe cv-ketel geïnstalleerd met een 'slimme thermostaat' (Honeywell Intergas InComfort). Daarbij hoort een zogenoemde 'Gateway': een klein apparaatje dat in de router geprikt wordt en contact maakt met de cv-ketel, zodat de cv-ketel op afstand via een app te bedienen is. Heel handig. :)

De enige ongebruikte port op onze router (asus RT-AC68U) was Port 3. De monteur prikte de gateway daarin, maar dat werkte niet. Daarna haalde hij mijn NAS (Synology DS 214+) uit Port 1, en prikte daar de Gateway in, en de NAS in Port 3. Toen werkte de Gateway wel (4 rode lampjes op het apparaatje, in plaats van 2), maar de NAS niet.

'Probleem opgelost' vond de monteur. Daar was ik het niet mee eens, want mijn NAS deed het niet meer. Maar de monteur was van de cv-ketels, niet van de routers, 'dus dat moet u toch echt zelf oplossen'. :o

Nou goed. Ik heb pogingen gedaan: router gereset, alles nog een keer omgedraaid, in de instellingen van de router gekeken via mijn laptop, maar geen idee wat ik daarin zou kunnen aanpassen. Ik kom er dus niet uit.

Helaas kan ik port 2 niet gebruiken, want daarin zit de omvormer van de zonnepanelen. In Port 4 zit de kabel naar de tv (glasvezel van KPN). Meer poorten zie ik niet.

Op internet heb ik gezocht, maar ik kom er niet uit wat ik moet doen om zowel de NAS als de Gateway aan de praat te krijgen. Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Beste antwoord (via thebill op 11-08-2016 08:34)

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Poortje zal wel kapot zijn. Makkelijkste en goedkoopste oplossing is een switch aanschaffen. Inprikken en gaan, geen configuratie nodig. Kost je een euro of 20.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Poortje zal wel kapot zijn. Makkelijkste en goedkoopste oplossing is een switch aanschaffen. Inprikken en gaan, geen configuratie nodig. Kost je een euro of 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan zijn, dat poort 3 een VLAN heeft voor ik weet niet wat. Maar wat Tommybowy zegt: Neem een goede switch (bv. Netgear 5 poorts) en sluit de NAS en die gateway aan op die Netgear. En de die netgear in poort 1. Moet meteen werken. Nadeel: weer een extra apparaat met een extra voeding erin.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 18:34:
Kan zijn, dat poort 3 een VLAN heeft voor ik weet niet wat. Maar wat Tommybowy zegt: Neem een goede switch (bv. Netgear 5 poorts) en sluit de NAS en die gateway aan op die Netgear. En de die netgear in poort 1. Moet meteen werken. Nadeel: weer een extra apparaat met een extra voeding erin.....
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Poortje kapot? Wel raar dat ie kapot zou zijn. Ik heb Port 3 nog nooit gebruikt eerder gebruikt, dus lijkt me raar dat ie stuk is. Nadeel van een switch: het kost weer geld en inderdaad: een extra apparaat met voeding. Maar ja, wel fijn als het opgelost is.

Overigens: als ik de kabel van de NAS in port 3 doet, gaat het lampje LAN 1 branden op de NAS. Als ik de Gateway erin doe, gaan er twee lampjes branden. Dus er is wel enig contact.

Haik01, hoe kan ik checken of Poort 3 'een VLAN heeft' (weet net wat je daarmee bedoelt)? In de Router-gegevens zie ik (bij LAN > IPTV):

Internet - VID 6 - PRIO 0
LAN Port 4 - VID 4 - PRIO 0
LAN Port 3 - (veld leeg) - PRIO 0

Dat lijkt dan goed te zitten, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Één of meerder lampjes maakt niets uit. Dat betekent 10 of 100 Mbps verbinding (of misschien zelfs 1000 Mbps).

Als het veld VID leeg is, dan zit er geen VLAN op. Dan "moet" het werken. Maar als het niet werkt, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 19:06:
Één of meerder lampjes maakt niets uit. Dat betekent 10 of 100 Mbps verbinding (of misschien zelfs 1000 Mbps).

Als het veld VID leeg is, dan zit er geen VLAN op. Dan "moet" het werken. Maar als het niet werkt, geen idee.
Helder, dan concludeer ik dat ie kapot is en ga ik een switch aanschaffen.

Je raadde Netgear aan. Mocht je advies hebben welk model, dan hoor ik het graag. Ik zie dat deze 8-poorts 22 euro inclusief verzenden kost. Is nog goedkoper dan de 5-poorts. https://www.netgear.com/h...ernet-switches/FS308.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:45
Het lijkt me te kloppen. Je zou even in kunnen loggen op je router en met het commando "robocfg show" kijken of de switch helemaal goed is geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:46
thebill schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 19:14:
[...]

Helder, dan concludeer ik dat ie kapot is en ga ik een switch aanschaffen.

Je raadde Netgear aan. Mocht je advies hebben welk model, dan hoor ik het graag. Ik zie dat deze 8-poorts 22 euro inclusief verzenden kost. Is nog goedkoper dan de 5-poorts. https://www.netgear.com/h...ernet-switches/FS308.aspx
De FS308 is volgens mij slechts een 100Mbit switch, gezien de Synology zou ik zeker een 1000Mbit variant overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:35

Nox

Noxiuz

Nee, sluit je zonnepanelen en je cv ketel op een 100mbps switch aan en je nas direct. Of je moet een harde plasser krijgen van een gigabit switch?

Oh, check even voor stof ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 09-08-2016 23:30 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:52
Gewoon een gigabit switch halen. Kosten niet veel meer tegenover 100 megabit. En als er dan nog een keer wat bij komt dan kan dat zonder dat je daar problemen mee gaat krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een ip camera oid.

• thebill
Yes, opgelost! Met nieuwe switch (1000mbps), alles werkt perfect. Blij! Dank jullie wel!
Pagina: 1