Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 17:15

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Topicstarter
Ik heb een MSI Z170 pro gaming carbon bordje met een 6600K processor en 2 x 4GB Kingston Fury geheugen.

Als ik de gewone kloksnelheid draai van de processor (3.5Ghz) dan draait mijn geheugen op 2666Mhz, zoals het moet zijn..

Nu loopt mijn processor op 4.2Ghz, dan klokt mijn geheugen zich naar 2400Mhz.

Xmp is enable, dan zou je toch denken dat die de settings over neemt??

Niet dat ik er heel veel verstand van heb, maar ik ben ook geen leek.. Wat zie ik over het hoofd?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
Waarom zou je dat denken ?
Je BIOS instellingen staan gewoon niet goed.
Stuur anders eens een foto door van je huidige settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Edit:

[ Voor 83% gewijzigd door Hackus op 10-08-2016 13:41 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:45
Ik heb toevallig diezelfde CPU en mobo, sinds kort. Heb je je processor toevallig op 4,2 Ghz gezet met die grote rode Game Boost-knop in de BIOS? Want die gooit inderdaad een override over je XMP-profiel, waardoor je RAM weer naar 2400 terugspringt.

Je kan dan een paar dingen doen, zoals:
1: handmatig de RAM-overclock/timings etc instellen
2: eens kijken of je iets met die Memory TryIT! kan (of hoe het ook heet)
3: gewoon de Game Boost uitzetten en zelf de multiplier voor de boost clock van 39 naar 42 gooien.

Ik heb zelf optie 3 gepakt, gewoon via MSI command center (kan ook via BIOS). Voor 4,2 Ghz hoef je eigenlijk niks te veranderen qua stroominstellingen ofzo, als het goed is, omdat je maar 0,3 Ghz hoger gaat zitten dan de standaard (en op niveau die de 6700k standaard draait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973

Frank1973

Topicstarter
Twam schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:24:
Ik heb toevallig diezelfde CPU en mobo, sinds kort. Heb je je processor toevallig op 4,2 Ghz gezet met die grote rode Game Boost-knop in de BIOS? Want die gooit inderdaad een override over je XMP-profiel, waardoor je RAM weer naar 2400 terugspringt.

Je kan dan een paar dingen doen, zoals:
1: handmatig de RAM-overclock/timings etc instellen
2: eens kijken of je iets met die Memory TryIT! kan (of hoe het ook heet)
3: gewoon de Game Boost uitzetten en zelf de multiplier voor de boost clock van 39 naar 42 gooien.

Ik heb zelf optie 3 gepakt, gewoon via MSI command center (kan ook via BIOS). Voor 4,2 Ghz hoef je eigenlijk niks te veranderen qua stroominstellingen ofzo, als het goed is, omdat je maar 0,3 Ghz hoger gaat zitten dan de standaard (en op niveau die de 6700k standaard draait).
Klopt, als ik dat via de BIOS doe, dan klokt die zich terug ook als XMP aan staat.. Zet ik de OC modus uit in de BIOS, zie ik de stocksnelheid van de processor en het geheugen klokt zich terug naar 2600.

Toch vreemd mijn vorig moederbord ook MSI had dat probleem niet.. Ook vandaag 1.4 firmware erop gezet, maakt geen verschil.

Ik ga optie 3 ook even proberen..

Heb jij XMP aan staan of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:45
Ja, ik ben er ook nog niet helemaal uit waarom dat volgens MSI logisch was, zo. Ik geloof dat ze ervoor hebben gekozen om te voorkomen dat er per ongeluk snelheden/voltages dubbel verhoogd werden ofzo.

Maar ik heb inderdaad Game Boost uit, XMP aan, verder standaard-BIOS-instellingen, eigenlijk. En dan inderdaad gewoon de turbo-multiplier op 42 gezet. Zie dan in de diverse monitoring tools de core-frequenties keurig schommelen tussen 800 Ghz bij idle tot 4200 Ghz bij belasting. Ook geen rare voltagepieken gezien, tot nu toe. En dan werkt m'n RAM keurig op 3200, zoals de bedoeling is.

[ Voor 5% gewijzigd door Twam op 10-08-2016 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank1973

Frank1973

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://i1368.photobucket.com/albums/ag199/Frank_Piepers/Naamloos_zpsmo8qwmdv.jpg

Zo lukt het inderdaad wel, XMP enable, handmatig de multiplier omhoog schroeven. Morgen eens wat meer gaan inlezen en pielen..
Pagina: 1