Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RS232 => MikroTik => IP adres UDP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• A3_rotterdam
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-11 22:09
Beste MikroTik expert,

Al een paar jaar heb ik een Fritzbox 7490 met daaraan een serial-to-lan converter. Gebruik deze om seriele data door te sturen naar 2 ip adressen (UDP), om precies te zijn AIS data naar o.a. www.marinetraffic.com

Graag zou ik de serial-to-lan converter willen vervangen voor een Mikrotik RB2011UiAS-2HnD-iN.

Deze heb ik in bridge mode gezet achter de Fritzbox.

Heb de volgende instellingen gedaan:

/system console disable 0
/port set serial0 baud-rate=38400 data-bits=8 parity=none stop-bits=1

En kan met het commando /system serial-terminal serial0 de data goed uitlezen.

Alleen hoe krijg ik alle inkomende data doorgestuurd naar 2 of meer ip adressen met port nummers?
Wie heeft er tips?

Groeten,
Adri

Beste antwoord (via A3_rotterdam op 13-08-2016 06:27)

Verwijderd

De USB poort op de RB2011 is eigenlijk bedoeld als externe opslag (bv voor webproxy). Uiteraard, kan het een en ander voor andere doeleinden gebruikt worden.

En lees a.u.b. de topic starter eens GOED door:

"En kan met het commando /system serial-terminal serial0 de data goed uitlezen.".

Dus hij heeft geen problemen met het UITLEZEN. Echter, alleen van het doorsturen van deze data naar een UDP poort.

Alle reacties

Verwijderd

Mikrotik heeft een sterke script tool. Tevens heeft deze ook een scheduler. Dus je kan op een bepaalde tijdstip een commando uit laten voeren, die je ook met de hand in console intikt.

Dus bv: om 3:56 uur /interface disable 3. Deze vind je onder System --> scheduler.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:30
Ik denk dat je iets als socat of ser2net zoekt. Ik weet niet of dat voor Mikrotik (mooi spul trouwens) bestaat, maar met die zoektermen kom je vast al wel ietsje verder.

• A3_rotterdam
Bedankt voor de reacties,

Heb al een "ser2net" alleen deze heeft als nadeel dat er maximaal 2 ip adressen in gevoerd kunnen worden.

Zou het kastje graag willen verwijderen en het via de mikrotik laten sturen.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Even niet vergeten, als je het werkend krijgt, wilt niet zeggen dat het blijft werken. Deze apparatuur is er niet voor gemaakt, en bij een firmware update kan het morgen zomaar in eens niet meer werken.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:59
Rolfie schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 18:37:
Even niet vergeten, als je het werkend krijgt, wilt niet zeggen dat het blijft werken. Deze apparatuur is er niet voor gemaakt, en bij een firmware update kan het morgen zomaar in eens niet meer werken.
Wat probeer je hier te nu zeggen? Dingen die werken kunnen stukgaan? :?

En hoezo is het 'er niet voor gemaakt'? Als het ding specifiek een feature heeft om serial data uit te lezen (via USB neem ik aan) dan is het er juist voor gemaakt.

Als je bedoelt dat je bang bent voor regressions dan moet je misschien niet achteloos updaten (besides, don't fix it if it ain't broken) - vooral omdat MikroTik een zekere historie van breakage heeft, maar dat is inmiddels al ruimschoots verbeterd met een RC-traject. Bovendien is het USB-serial subsystem nou niet iets waar continu aan geklust wordt...

/rant
A3_rotterdam schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 17:27:
Alleen hoe krijg ik alle inkomende data doorgestuurd naar 2 of meer ip adressen met port nummers?
Wie heeft er tips?
Dat kan niet. Je kunt de serial port alleen serveren op een TCP-poort.
ThinkPadd schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 17:38:
Ik denk dat je iets als socat of ser2net zoekt. Ik weet niet of dat voor Mikrotik (mooi spul trouwens) bestaat, maar met die zoektermen kom je vast al wel ietsje verder.
Dus dan is dit de oplossing, met socat kun je het zo ombuigen naar UDP. Enkel kun je niet zomaar willekeurige binaries draaien op RouterOS, dus dat dan zal dan elders moeten plaatsvinden.

Er is nog 1 (elaborate) oplossing die ik kan bedenken; met de Metarouter feature kun je virtualiseren op RouterOS, daar zijn ook OpenWRT images voor (geen idee hoe up-to-date).

Nu begrijp ik dat je de USB poort niet kunt passthrough'en naar metarouter, dus dan zou je alsnog de seriele poort op RouterOS moeten serveren, en vervolgens socat op een gevirtualiseerde OpenWRT draaien.

Ontzettend complexe oplossing voor zoiets simpels, maar het zou zowaar kunnen werken.

En metarouter is dan wel weer zo'n feature waarvan ik totaal niet versteld zou zijn als het een firmware release later stuk is.

[ Voor 3% gewijzigd door Thralas op 10-08-2016 22:59 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

A3_rotterdam schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 17:27:
Beste MikroTik expert,

Al een paar jaar heb ik een Fritzbox 7490 met daaraan een serial-to-lan converter. Gebruik deze om seriele data door te sturen naar 2 ip adressen (UDP), om precies te zijn AIS data naar o.a. www.marinetraffic.com

Graag zou ik de serial-to-lan converter willen vervangen voor een Mikrotik RB2011UiAS-2HnD-iN.

Deze heb ik in bridge mode gezet achter de Fritzbox.

Heb de volgende instellingen gedaan:

/system console disable 0
/port set serial0 baud-rate=38400 data-bits=8 parity=none stop-bits=1

En kan met het commando /system serial-terminal serial0 de data goed uitlezen.

Wie heeft er tips?

Groeten,
Adri
ik heb geen verstand van usb to serieel en hoe "flexibel" het is .. maar

Denk dat je beter af bent met een raspberry Pi en usb to serieel ofzo .. hiermee kan je het geheel onafhankelijk van je netwerk configuratie laten werken .. de Raspberry pi kan de data uitlezen en doorsturen netwerk of zelfs via rooksignalen (niet magic smoke ;) als je zou willen.

*kuch westwood dutch cafe*

Tja vanalles

• rohaantje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 22:12
Ik vermoed dat je de seriële lijn zo niet gebruikt zoals mikrotik het bedoelt.
De bedoeling is om met een RouterOS een andere RouterOS te configureren.
Ja, tuurlijk werkt het om de data te ontvangen.
Maar maken van pakketten, daar is routeros niet echt voor bedoeld.
vso schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 00:50:
[...]
Denk dat je beter af bent met een raspberry Pi en usb to serieel ofzo .. hiermee kan je het geheel onafhankelijk van je netwerk configuratie laten werken .. de Raspberry pi kan de data uitlezen en doorsturen netwerk of zelfs via rooksignalen (niet magic smoke ;) als je zou willen.
Ik zou zoals vso zegt een Raspberry pi nemen o.i.d, voor dit werk is een raspberry pi zero al genoeg.
Voeding kun je via de RB2011 halen uit de usb port, of een constructie met poe.
Hier mee maak je voor toekomstige aanpassingen het systeem ook veel universeler.

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

De USB poort op de RB2011 is eigenlijk bedoeld als externe opslag (bv voor webproxy). Uiteraard, kan het een en ander voor andere doeleinden gebruikt worden.

En lees a.u.b. de topic starter eens GOED door:

"En kan met het commando /system serial-terminal serial0 de data goed uitlezen.".

Dus hij heeft geen problemen met het UITLEZEN. Echter, alleen van het doorsturen van deze data naar een UDP poort.

• A3_rotterdam
Bedankt voor de reactie's,

Het uitlezen van de seriele data lees ik niet uit via de USB port maar via de CONSOLE port die achterop zit. Zie http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:System/Serial_Console

Standaard is deze port om met de Mikrotik via een seriele kabel te communiceren, maar je kunt hem ook gebruiken om bijvoorbeeld een GPS uit te lezen of een UPS aan te sturen.

Het had leuk geweest als ik de seriele data die ontvangen wordt op de console port 1 op 1 door kon worden gestuurd naar 4 verschillende ip adressen.

De laatste 5 jaar laat ik die omzetting al doen met een "serial naar net" omzetter echter kunnen daar maar 2 ip adressen in.

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-11 14:04
Ik denk dit ongeveer het meest haalbare is wat je met je serial port kunt doen.
http://wiki.mikrotik.com/wiki/Serial_Port_Usage
Denk niet helemaal dat het is wat je zoekt.

Wat nog een optie is maar wel zeer omslachtig is een script maken dat de seriele poort uit leest en je ip pakketten samen stelt met de traffic generator en die op de juiste interface wegstuurt.
http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Tools/Traffic_Generator
De opties zijn oneindig met de traffic ganerator. Heb het wel eens gebruikt op protocollen te testen die mikrotik niet ondersteund. Die kun je dan als hexdump het netwerk op gooien kijken of de overkant er op reageert.
Als het je lukt laat het weten ik zou het erg gaaf vinden

• A3_rotterdam
Bedankt Kaaas voor de reactie,

Heb ondertussen een "USR-TCP232-410 RS232 RS485 Serial to TCP/IP Converter" via ebay besteld en verwacht het daarmee te kunnen doen.

Had http://wiki.mikrotik.com/wiki/Serial_Port_Usage ook gevonden maar kwam daar niet echt verder mee.

Groeten,
Adri

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-11 14:04
Dat is wel de beste oplossing.
Mocht je nog een keer een ethernet naar serial brdige zoeken de esp8266 is er ook zeer geschikt voor, die kosten 5 euro uit china.
Het heeft dan wel weer meteen een hoog hobby gehalte. En ze werken alleen met wifi.
Pagina: 1