Autoradio schakelaar / voltmeter startaccu: schema

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
Ik probeer een schakelaar met status led te maken om een autoradio/nav aan te kunnen zetten als het contact uit staat. De radio heeft geen uit/aan schakelaar en is dus op dit moment alleen aan te zetten door het contact op accesoire stand te zetten. Ik probeer hier dus een oplossing voor te vinden met gebruik van een accu draad waar altijd spanning op staat itt tot draad waar alleen spanning op staat na contact. Tevens dacht ik meteen een klein volt metertje te schakelen met een moment schakelaar om snel voltage van de startaccu te kunnen meten. Ik heb het volgende schema in elkaar gesoldeerd maar zit met enkele probleempjes:

AutoRadioSchakelaar

- Radio even vervangen met een 12v lampje (overigens is de radio nog niet aangesloten, alles komt nu uit op een schroefterminal waar op zit: -12v constant stroom van startaccu -12v geschakelde(S1 zeg maar stukkie bij 12v lamp) stroom om uiteindelijk op autoradio aan te sluiten en Gnd.

In multisim krijg ik als zowel S1 als S2 open staat nog steeds ~1v te zien, in het 'eggie' krijg ik als ik mn multimeter op de 12v geschakeld voor autoradio meet een negatief voltage van ~1.5v te zien. Tevens kan ik op het moment als ik S1 uit zet NIET met S2 de voltagemeter schakelen. Ik ga zo nog even alle connecties nalopen want idealiter wil ik het voltage snel kunnen checken zonder S1 te moeten aan zetten. Ook krijg ik in multisim een convergence error als ik enkel S1 inschakel ??

Heb ik wat diodes nodig waar alle GND bij elkaar komt ? Heeft iemand op- aanmerkingen op mijn schema (mijn elektronica was al vrij basic maar is ook nog een beetje roestig op het moment) overigens komt er uiteindelijk nog een zekering bij vlak voor de radio zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Iedere radio is aan/uit te schakelen, bij sommige radio's is het even iets anders dan een duidelijke on/off schakelaar. Om wat voor een radio gaat het?

Meestal zit achterop bij de bekabeling aan de radio een optie om de gele en de rode draad bij elkaar te steken. De gele is de constante spanning en de rode de spanning over het contactslot (bij Opel is dat vaak andersom...)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-06 18:16
Je schema klopt (ondanks dat je hem een beetje verwarrend hebt getekend) Dit soort dingen moet je niet willen simuleren, daarmee maak je eenvoudige dingen erg complex.

Verder moet ik heel eerlijk zeggen dat ik niet zoveel van je verhaal snap. Je schets is correct. Als je dit fysiek zo aansluit moet dit werken.

Ik weet natuurlijk niet wat voor auto (hele oude ofzo) en radio je hebt, maar het is zeer gebruikelijk dat er ook een ongeschakelde +12V naar een radio gaar. Dit heeft hij namelijk nodig voor zijn geheugen of bijvoorbeeld een anti diefstal functie. Je kan de radio gewoon uit dit draadje voeden. Daarvoor moet je alleen even de correct gekleurde draadjes in de auto en op de radio vinden. Daarbij moet je wel even checken of deze draden dik genoeg zijn. Een autoradio kan aardig wat stroom trekken op 12V. Als daar een te dunne draad tussen zet, kan deze opwarmen tot een onveilig niveau.

Daarover gesproken... ik hoor je negens over zekeringen. Vergeet je deze niet? Het is namelijk best link als iets mis gaat met zoveel beschikbare stroom en geen zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
Zekering zit/komt erin maar komt buiten dit circuit vlak voor de radio zelf. Het gaat om een Pioneer avic-f60dab, deze heeft geen optie of knop om hem in of uit te schakelen, je kan alleen het scherm uit zetten zodra je het contact omdraait. Aangezien het om een camper en radio/satnav gaat is het handig om bij stilstand gewoon met de navigatie te kunnen werken zonder je contact op accesoire (fiat ducato, maw, accesoire stand betekend ook alle lichten/dashboard aan) stand te zetten. Anders krijg je om de 5 minuten een goedbedoelde camping buur die je wijst op het feit dat je koplampen branden. De radio is overigens inderdaad ook met permanent 12v aangesloten voor het geheugen maar het is een bekend euvel dat deze radio niet handmatig aan/uit te schakelen is.

Thx voor de input iig, ik ga hem denk ik even helemaal opnieuw solderen, denk dat ondanks dat ik alles redelijk goed doorgemeten heb misschien ergens foutje heb gemaakt. Sowieso goed voor de oefening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

met gebruik van een accu draad waar altijd spanning op staat
Jay-P schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 18:35:
Zekering zit/komt erin maar komt buiten dit circuit vlak voor de radio zelf.
Ga je een nieuwe draad direct vanaf de accu leggen? Dan moet je de zekering zo dicht mogelijk bij de accu plaatsen.

Maak je een afsplitsing van een bestaande permanente +12V? Dan moet je draad minimaal net zo dik zijn als de bestaande draad en je zekeringwaarde maximaal gelijk of lager.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:36

donny007

Try the Nether!

De radio heeft een geschakelde en een permanente +12v voedingsdraad... Je hebt alleen een schakelaar en een diode nodig om je doel te bereiken. (De diode voorkomt dat andere circuits spanning krijgen zodra je spanning zet op de geschakelde voedingsdraad.)

Alle benodigde bekabeling zit achter de radio, nieuwe circuits aanleggen vanaf de accu is niet nodig. De voltmeter kun je tussen de schakeldraad en GND zetten, dan is de meter ook altijd actief bij contact aan.

/dev/null

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

OK, even gezocht en dat (on)ding schijnt geen uitstand te hebben al las ik dat iemand hem wel via een optie in de source menu uit zet.

Maar waarom geen wisselschakelaar, 1 stand over het contactslot en 1 stand op de directe spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Waarschijnlijk is er dus geen accessoire stand maar gaat hij direct naar IGN. Het slaat namelijk nergens op dat je lampen gaan branden op ACC. Maargoed, wat memphis zegt lijkt me het beste, je hebt dan geen diode nodig. Je kunt ook nog een dubbele wisselschakelaar halen (schakelaar met 6 connecties) dan kun je op de schakelaar een bruggetje maken vanaf de +12V en ook andere dingen aansturen zoals je led en voltmeter. (Al zou ik een voltmeter gewoon op de geschakelde draad van de radio monteren, dan kun je ook nog zien of je alt goed laad e.d.)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
Man man man, was even vergeten hoe onwijs behulpzaam de tweaker community kan zijn. Allemaal top tips, ik denk dat ik het op ga lossen zoals donny/memphis aan dragen, alleen nog even een schakelaar ergens zien te vinden (heb hier alleen schakelaars met twee polen/standen liggen maar eentje die tussen geschakeld en permanent 12v geschakeld (en helemaal uit) klinkt als een goede oplossing. Voltmeter stop ik dan ergens apart tussen GND en 12v geschakeld. Ik ga van het weekend als ik daadwerkelijk bij de camper ben even kijken hoe of wat.

@Jim: Ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben, ik sta nu niet bij de camper (Fiat Ducato onderstel uit ik meen 2008) dus kan het niet controleren en ga enkel af op het verhaal wat de eigenaar van de camper mij verteld heeft.

@Memphis: ik denk dat dat alleen om het scherm gaat wat uit te schakelen is maar zal ook even in de radio settings en menus duiken om te kijken wat daar valt in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik denk dat je radio wel de nodige watten aan speakers kan leveren dus is een schakelaar die een 16A of meer kan schakelen wel aan te raden. Kan je geen grote schakelaar wegwerken kan je ook aan een relais en een klein schakelaartje denken.

Pagina: 1