PC boot niet met nieuwe videokaart (GTX 960 2G)

Pagina: 1
Acties:

• Winterpeeen
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-06-2020
Zoals de titel al aangeeft boot mijn pc niet meer na het installeren van mijn nieuwe GPU. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk voorwerk te doen maar zie als leek op dit moment door de bomen het bos niet meer en vroeg mij af of jullie met me willen meedenken. Excuses voor de lap tekst.

Ik heb de inhoud van mijn HP P6 2104 ed laatst overgezet in een grotere kast (Coolermaster 280) en de voeding vervangen door een Seasonic 650w 80 plus gold. De pc doet het prima in de nieuwe kast met de standaard videokaart (Radeon HD 7570). Bij het installeren van mijn nieuwe videokaart (MSI GeForce GTX 960 2G) start de pc echter niet op. In totaal zijn er drie korte beeps te horen met relatief lange pauzes ertussen. Het scherm blijft steken bij het opstartscherm en ik kan niet de bios in. Na de derde beep gaat het scherm over op zwart met linksboven een knipperde underscore. Dit gaat door totdat ik na minuten wachten besluit de pc opnieuw op te starten (het gaat ongeveer zo).

-De 960 krijgt stroom (lampje brandt en fans staan aan).
-De beeps zouden een memory failure moeten zijn maar aangezien mijn pc het zonder de nieuwe videokaart wel doet betwijfel ik dat (zie hier).
-Ik heb voordat ik de nieuwe GPU erin zette eerst mijn oude drivers gedeïnstalleerd.
-Ik heb mijn hdmi-kabel aangesloten op de aansluiting van de nieuwe kaart.
-Ik heb geprobeerd via de BIOS de integrated videokaart uit te schakelen maar weet niet zeker of ik de juiste instellingen heb gevonden. Onder advanced kan ik aanpassingen maken aan de 'PCI SERR# Generation' en de 'CI VGA Palette Snooping'. Aangezien ik niet zeker weet of hiermee de integrated videokaart wordt bedoeld heb ik het veiligheidshalve maar even zo gelaten (zie ook hier). De pc start verder wel gewoon op met de integrated videokaart.
-Her en der wordt ook aangeraden om mijn BIOS te updaten. Ik vond hier een mogelijke update. Aangezien ik ook veel lees dat je moet voorkomen onnodig veranderingen aan de BIOS door te voeren vroeg ik mij af of dat met mijn probleem ook echt relevant is of niet.
-Ik las iets over mogelijke problemen met legacy versus UEFI biossystemen die de boel verstoren?

Voor het goede overzicht hier nog eens alle specs:
-Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3.40GHz, 3401 MHz, 4 core('s), 8 logische processor(s)
-Mobo: Foxconn (H-CUPERTINO2-H61-uA TX (Cupertino2))
-BIOS-versie/datum AMI 7.16, 23-3-2012
-Geïnstalleerd fysiek geheugen (RAM) 6,00 GB
-Totaal fysiek geheugen 5,98 GB
-Beschikbaar fysiek geheugen 2,50 GB
-Totaal virtueel geheugen 12,0 GB
-Beschikbaar virtueel geheugen 7,35 GB
-Ruimte voor wisselbestand 5,98 GB
-Werkende videokaart: AMD Radeon HD 7500
-Niet werkende videokaart: MSI GeForce 960 GTX 2G

Alvast bedankt voor het meedenken.

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-12-2025

HeatWave

Back to my tweakersroots!

GPU wel met de extra aansluitingen stroom gegeven neem ik aan?

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Het kan zijn dat andere gpu's niet worden ondersteund dit komt vaker voor bij vooraf samengestelde computers.

Verwijderd

Met drie korte beeps is het meestal het geval dat er iets mis is met je ram. Zoek de post en beep codes op van je moederboord

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:05

Soggney

Zeekomkommer

HeatWave schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:26:
GPU wel met de extra aansluitingen stroom gegeven neem ik aan?
Was ik even aan het opzoeken toen deze verscheen. Ik zie geen extra power aansluiting op de 7500, maar wel op de 960 (volgens de afbeelding een 8pin pci stekker).

Zeker aansluiten, de beebs kan zijn dat de 960 je stroom op je mobo opvreet en je ram daardoor teweinig power heeft, waardoor de memcheck faalt. (3 beeps)

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-12-2025

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Soggney schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:30:
[...]

Was ik even aan het opzoeken toen deze verscheen. Ik zie geen extra power aansluiting op de 7500, maar wel op de 960 (volgens de afbeelding een 8pin pci stekker).

Zeker aansluiten, de beebs kan zijn dat de 960 je stroom op je mobo opvreet en je ram daardoor teweinig power heeft, waardoor de memcheck faalt. (3 beeps)
Dat bedoel ik idd, de 7570 heeft alleen stroom uit het PCI-e slot nodig, de 960 dus een extra aansluiting, moet wel op de voeding zitten gewoon.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• Winterpeeen
Dank voor de supersnelle reacties! Ik had een 8 pins PCI-E in de 960 gestopt.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Winterpeeen schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:33:
Dank voor de supersnelle reacties! Ik had een 8 pins PCI-E in de 960 gestopt.
En wat was het resultaat? Of maakt het niks uit? :)

https://discord.com/invite/tweakers

• Soggney

Soggney

Zeekomkommer

Kijk eens naar deze: YouTube: How I got GeForce GTX to work on Cupertino2
Blijkbaar bios update nodig (ik heb het niet helemaal bekeken)

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• Winterpeeen
redfoxert schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:37:
[...]

En wat was het resultaat? Of maakt het niks uit? :)
Ik had hem direct al goed aangesloten dus helaas maakte dat niet uit.

@Soggney: ik zal het filmpje nog eens bekijken. Dank.

[ Voor 10% gewijzigd door Winterpeeen op 09-08-2016 15:46 ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Kan het nog een voedings issue zijn ? :

System Power Supply Requirements for a single GeForce GTX 960

• NVIDIA specifies a minimum of a 400 Watt or greater system power supply. (Minimum system power requirement based on a PC configured with an Intel Core i7 3.2GHz 130 Watt TDP processor.)
• the system power supply must also have a maximum combined +12 Volt continuous current rating of 28 Amps or greater
• the system power supply should also have at least one 75-Watt 6-pin PCI Express supplementary power connector. There are some non-reference design cards that require two 75 Watt 6-pin PCI Express supplementary power connectors (e.g. Gigabyte GTX 960 G1 Gaming 2 GB [GV-N960G1 GAMING-2GD REV.1.0], Inno3D iChill Geforce GTX 960 2GB Ultra, etc.) or one 150-Watt 8-pin PCI Express supplementary power connector (e.g. EVGA GTX 960 SSC 2 GB [02G-P4-2966-KR], MSI GTX 960 Gaming OC 2 GB [GTX 960 GAMING 2G], etc.).

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Winterpeeen
Breezers schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:50:

• NVIDIA specifies a minimum of a 400 Watt or greater system power supply. (Minimum system power requirement based on a PC configured with an Intel Core i7 3.2GHz 130 Watt TDP processor.)
• the system power supply must also have a maximum combined +12 Volt continuous current rating of 28 Amps or greater
• the system power supply should also have at least one 75-Watt 6-pin PCI Express supplementary power connector. There are some non-reference design cards that require two 75 Watt 6-pin PCI Express supplementary power connectors (e.g. Gigabyte GTX 960 G1 Gaming 2 GB [GV-N960G1 GAMING-2GD REV.1.0], Inno3D iChill Geforce GTX 960 2GB Ultra, etc.) or one 150-Watt 8-pin PCI Express supplementary power connector (e.g. EVGA GTX 960 SSC 2 GB [02G-P4-2966-KR], MSI GTX 960 Gaming OC 2 GB [GTX 960 GAMING 2G], etc.).
Dank voor het meedenken. IK heb er nu 650 W inzitten. Dat moet toch wel meer dan voldoende zijn?

• Breezers
Winterpeeen schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:52:
[...]

Dank voor het meedenken. IK heb er nu 650 W inzitten. Dat moet toch wel meer dan voldoende zijn?
300-400 W zou al meer dan voldoende moeten zijn, dus ja

• Winterpeeen
Soggney schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:38:
Kijk eens naar deze: YouTube: How I got GeForce GTX to work on Cupertino2
Blijkbaar bios update nodig (ik heb het niet helemaal bekeken)
Ik heb zelf geen ervaring met het updaten van mijn BIOS. Denk je dat het handig is te beginnen bij de website van HP (http://support.hp.com/us-...ies/5187028/model/5232994) of bij de website van AMI (https://ami.com/support/bios-uefi-firmware-support/). Of maakt het niet uit? En, maakt het uit dat de HP update eigenlijk voor Windows 7 is?

Alvast bedankt :)

• Soggney

Soggney

Zeekomkommer

Een bios update is moederbord specifiek, dus dat die aangeduidt staat als voor windows 7 lijkt me een design foutje van de website.
Ikzelf zou de driver van de fabrikantsite halen (dus niet van hp). Maar je kan ze eventueel allebij downloaden en enkel de meest recente installeren. Als het dezelfde bestanden zijn, maakt het niet uit.

Bij de installer zit meestal al een flashtooltje bij. Zodat je vanuit Windows de bios kan flashen.

• redfoxert
  • Niet online
Een BIOS is iets heel specifieks voor het specifieke moederbord, dus bij HP downloaden.

Drivers voor onderdelen erop (audio bijv) kan je ook prima bij de fabrikant van de chip halen (Realtek bijv).

• Winterpeeen
redfoxert schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 16:41:
Een BIOS is iets heel specifieks voor het specifieke moederbord, dus bij HP downloaden.

Drivers voor onderdelen erop (audio bijv) kan je ook prima bij de fabrikant van de chip halen (Realtek bijv).
Deze link bevestigt je punt dat ik in mijn geval waarschijnlijk niet bij AMI moet updaten - als ik het goed begrijp. Dus ik denk dat ik jouw advies ga opvolgen.

Double check: ook jij denkt niet dat de WIN 7 aanduiding bij de link van HP een probleem gaat opleveren bij het updaten van de BIOS?

• redfoxert
  • Niet online
Winterpeeen schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 17:53:
[...]
Double check: ook jij denkt niet dat de WIN 7 aanduiding bij de link van HP een probleem gaat opleveren bij het updaten van de BIOS?
Ik denk eerder dat HP geen support hoger dan Windows 7 op het hele systeem levert waardoor de laatste BIOS update in het Windows 7 hoofdstuk valt. Moet in theorie dus geen probleem opleveren onder Windows 8 of 10.

• Winterpeeen
-De BIOS update is vooralsnog niet succesvol geweest. Hij blijft nog steeds de drie beeps geven waarna hij overgaat in het zwarte scherm met het flikkerende streepje.
-Een klantenservicemedewerker van MSI raadde mij de volgende dingen aan te doen:
3) Unplug the card, clean the golden finger with eraser or alcohol, and re-seat or try it in another PCI-Express slot of the motherboard if possible.
4) Reinstall CPU, RAM and clear CMOS, if it enter bios, Load Optimized Defaults->Save & Exit.

Ik vermoed dat dit een of ander standaard lijstje is wat hij afwerkt en betwijfel of het nuttig is het uit te voeren. Wat denken jullie?
-Heeft een van jullie nog een idee hoe ik mij integrated videokaart kan uitschakelen (zie eerste post), of zijn er nog andere dingen die ik kan controleren?

B.v.d.!

• redfoxert
  • Niet online
Heb je HP al gecontacteerd hierover?

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:09
Soort gelijk probleem gehad, misschien helpt het volgende.

In de BIOS bij boot settings heb ik de instelling "PCI ROM Priority" op "Legacy ROM" gezet. Dit is trouwens niet iets wat alleen met Asus moederborden gebeurd (in mijn geval), deze oplossing heb ik van iemand met een Gigabyte moederbord. Ik hoop dat je deze instelling hebt en dit werkt. Ik draaide zelf de laatste versie van me BIOS. Kreeg piepjes die te maken hadden met RAM problemen maar me systeem werkte met mijn oude videokaart zonder problemen. Inmiddels wordt het systeem al maanden zonder problemen gebruikt. Het streepje had ik ook en als ik dan opnieuw opstartte was het weer hetzelfde cyclusje.

[ Voor 25% gewijzigd door LostInNight op 09-08-2016 19:45 ]

• Winterpeeen
Dank voor het meedenken.

-Ik heb ook een post op het HP forum geplaatst.
-Ik zal indien nodig nog eens naar de BIOS settings gaan kijken om je voorstel uit te proberen.

:)

Edit: link naar de post op het HP Forum: http://h30434.www3.hp.com...9/highlight/false#M133429

[ Voor 34% gewijzigd door Winterpeeen op 09-08-2016 21:04 ]

• Winterpeeen
Antwoord op HP Forum:

"Please understand that I am not picking on you. What I am about to say is to inform others. When you have an older machine that had WIN 7, is is always best to state that fact. It really sets the stage for an accurate reply.
The actual problem is:
(1) Your motherboard is rev7.16 BIOS, and is commonly called Legacy.
(2) Modern graphic cards like the GTX 960 require rev 8 BIOS, and is commonly called UEFI.

Your either stuck with the 600 series, like the EVGA GTX 660-670, or a Hybrid card that supports Legacy via a switch."

Zal ik een andere GPU zoeken (al weet ik niet of ik deze nog terug kan brengen...) of kijken of ik mijn mobo kan upgraden (iets waar ik op dit totaal geen verstand verder van heb)?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:23

nelizmastr

Goed wies kapot

Lijkt erop dat de kaart niet overweg kan met Pre-UEFI systemen. Helaas zijn de vroege Sandy Bridge OEM systemen hier vaker het slachtoffer van. Retail borden hebben vrijwel allemaal een update gekregen omdat Ivy Bridge ook volledig rond UEFI was opgezet.

Wat kan je eraan doen? Eigenlijk niets. Je kan helaas niet nieuwer dan de generaties GTX600 (700 zal ook nog wel gaan denk ik) en HD7000.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Breezers schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:50:

Dat is onzin, een GTX 960 kan al gemakkelijk draaien op een goede 300W voeding, zelfs een echt goede 250W voeding moet kunnen, maar dan moet je wel een echt high-end exemplaar hebben.
Winterpeeen schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:52:
[...]

Niks over te zeggen als je de voeding niet noemt. Een beroerde 650W voeding kan veel te weinig zijn, terwijl een echt hele goede 250W voeding wel voldoende kan zijn.

Het gaat bij voedingen dan ook op de kwaliteit, prestaties, vermogen op de 12V en de aansluitingen en een stickertje waarop staat x aantal watt is totaal niet belangrijk daar moet je niet eens naar kijken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Winterpeeen
-The_Mask- schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:15:
[...]

Dat is onzin, een GTX 960 kan al gemakkelijk draaien op een goede 300W voeding, zelfs een echt goede 250W voeding moet kunnen, maar dan moet je wel een echt high-end exemplaar hebben.

[...]

Niks over te zeggen als je de voeding niet noemt. Een beroerde 650W voeding kan veel te weinig zijn, terwijl een echt hele goede 250W voeding wel voldoende kan zijn.

Het gaat bij voedingen dan ook op de kwaliteit, prestaties, vermogen op de 12V en de aansluitingen en een stickertje waarop staat x aantal watt is totaal niet belangrijk daar moet je niet eens naar kijken.
De voeding had ik genoemd in de eerste paar zinnen. Het is een: Seasonic 650w 80 plus gold dus dat zit volgens mij wel goed.

• Breezers
-The_Mask- schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:15:
[...]

Zucht...ga nu eerst eens even alles lezen voordat je meteen blind en nutteloos iets staat te roepen ? Dit zijn de aanbevolen requirements vanuit NVIDIA (weet je wel ? de fabrikant ?) voor een standaard GeForce GTX 960 in een bepaald opzet. Verderop lees je toch dat minder ook mogelijk is. Daarnaast sta je echt spijkers op laag water te zoeken met je opmerking dat een 650W voeding te weinig kan zijn, tegenwoordig heb je nauwelijks nog zulke slechte voedingen die dat niet aan kunnen. Tevens als je ook even verder leest, dan lees je dat het hier om een geheugen probleem gaat.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het maakt niet uit wie het zegt, al zegt de Koning het, het is onzin en niemand heeft wat aan de onzin die je noemt. Veel te veel mensen verspreiden zulke onzin, dus hoe meer het verbetert wordt hoe beter.

En ja er zijn meer dan genoeg van die beroerde voedingen.

[ Voor 18% gewijzigd door -The_Mask- op 09-08-2016 22:43 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Winterpeeen
Allerlaatste update zoals ik beschreven heb op het HP forum:

"This afternoon I am going to try to get the GPU to work with a different mobo (MSI Z77A G45: https://eu.msi.com/Mother...5.html#hero-specification).

If I understand everything correctly now, this one has UEFI which should make it compatible with the GTX 960. Am I right in thinking it is compatible or do I overlook something again? (http://h30434.www3.hp.com...ing-computer/td-p/5719681) "

--> "After installing the different mobo I finally managed to get the new gpu to work. Thank you all for the advice."

:)

Dank voor het meedenken allen!

• vincent120420
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-01 19:48
Breezers schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:34:
[...]

Zucht...ga nu eerst eens even alles lezen voordat je meteen blind en nutteloos iets staat te roepen ? Dit zijn de aanbevolen requirements vanuit NVIDIA (weet je wel ? de fabrikant ?) voor een standaard GeForce GTX 960 in een bepaald opzet. Verderop lees je toch dat minder ook mogelijk is. Daarnaast sta je echt spijkers op laag water te zoeken met je opmerking dat een 650W voeding te weinig kan zijn, tegenwoordig heb je nauwelijks nog zulke slechte voedingen die dat niet aan kunnen. Tevens als je ook even verder leest, dan lees je dat het hier om een geheugen probleem gaat.
Je hebt het wel tegen TheMask... :/ Als iemand dingen van voedingen weet is hij het wel.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 14:37
vincent120420 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 00:48:
[...]

Je hebt het wel tegen TheMask... :/ Als iemand dingen van voedingen weet is hij het wel.
True, TheMask weet heel veel van voedingen, maar in dit geval had hij beter moeten lezen want zowel het merk en type vd voeding is genoemd al als ook de nuancering.
Anyway probleem van de ts is opgelost met een ander moederbord.
Pagina: 1