Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-11 20:31
Wij starten binnenkort met een een groot renovatieproject van een woning uit de jaren '50. De oorspronkelijke woning wordt volledig gestript, het zadeldak gaat eraf en krijgt een geisoleerd plat dak. In dit volume komen alle slaapkamers en een badkamer. Ernaast komt een nieuwbouw met het leefgedeelte.

We zijn in dubio wat we moeten doen met de gevel van de bestaande woning. Het is een volle muur van 30 cm, dus isolatiewaarde 0. Anderzijds zijn er buiten de badkamer eigenlijk geen echt verwarmde ruimtes in deze "blok". De gevel langs buiten na-isoleren + een nieuwe gevelafwerking zou ons snel 20 à 30 000 euro kosten, een bedrag dat we uiteraard nooit zullen terugverdienen. Langs binnen na-isoleren is minder duur, maar gevaarlijk voor vocht en schimmel. We overwegen dus ernstig om de oude gevel niet te isoleren en gewoon te schilderen of laten begroeien om een look te geven die niet vloekt met het nieuwbouw gedeelte.

Ik had nog 1 alternatief bedacht: de oude gevel langs buiten naisoleren en een roostering aanbrengen om deze te begroeien met klimop of een andere bladhoudende klimplant. Dus isolatieplaten + eventuele worteldoek + roostering. Lijkt me iets wat ik makkelijk(er) zelf kan doen, en betaalbaar.

Iemand bedenkingen/tips/ervaring?

PVOutput

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

botn schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:28:
Wij starten binnenkort met een een groot renovatieproject van een woning uit de jaren '50. De oorspronkelijke woning wordt volledig gestript, het zadeldak gaat eraf en krijgt een geisoleerd plat dak. In dit volume komen alle slaapkamers en een badkamer. Ernaast komt een nieuwbouw met het leefgedeelte.

We zijn in dubio wat we moeten doen met de gevel van de bestaande woning. Het is een volle muur van 30 cm, dus isolatiewaarde 0. Anderzijds zijn er buiten de badkamer eigenlijk geen echt verwarmde ruimtes in deze "blok". De gevel langs buiten na-isoleren + een nieuwe gevelafwerking zou ons snel 20 à 30 000 euro kosten, een bedrag dat we uiteraard nooit zullen terugverdienen. Langs binnen na-isoleren is minder duur, maar gevaarlijk voor vocht en schimmel. We overwegen dus ernstig om de oude gevel niet te isoleren en gewoon te schilderen of laten begroeien om een look te geven die niet vloekt met het nieuwbouw gedeelte.

Ik had nog 1 alternatief bedacht: de oude gevel langs buiten naisoleren en een roostering aanbrengen om deze te begroeien met klimop of een andere bladhoudende klimplant. Dus isolatieplaten + eventuele worteldoek + roostering. Lijkt me iets wat ik makkelijk(er) zelf kan doen, en betaalbaar.

Als je voldoende dampwerend materiaal aanbrengt en zorgt voor goede ventilatie in de rest van de ruimte dan zie ik niet in waarom je niet van binnenuit zou isoleren eerlijk gezegd.

Bij je 2e optie wordt het isolatiemateriaal dus vrij blootgesteld aan de buitenlucht? Dit zou ik niet zomaar doen. Je isolatiemateriaal raakt vol vocht en zal minder isoleren.
Je kunt voor een goedkopere gevelbekleding kiezen, zoals kunstof rabatdelen?

[ Voor 7% gewijzigd door EddoH op 09-08-2016 14:20 ]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:25
Laatste alternatief klinkt wel goed eigenlijk. Isoleren aan de buitenkant heeft als voordeel dat de warme massa binnen zit. Zorgt voor langzaam opwarmen en afkoelen. Dat geeft meer comfort.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
botn schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:28:

het lijkt mij sterk dat het een 20-30k€ moet kosten :?
dat is wel heel negatief geschat, voor die bedragen heb je er ook een serre/halve kas staan :?
je kunt zelfs voor die bedragen een garage box tegen het huis zetten.
dus dat zal wel een stuk lager uitvallen. ;)

een hedera tegen de muur zetten lijkt wel een mooie isolatie, maar er kan nog steeds lucht door heen geblazen worden en dan is het nut erg weinig. :-(
gewoon isoleren is beter.

maar buiten dat: ik vind het alternatieve plan wat je bedenkt niet fout.
maar probeer iets anders als een hedera, is het een plek die zon genoeg vangt dan kijk eens naar een Passiflora.
Wikipedia: Passiebloem
ik heb zelf de Passiflora morifolia. ;)
(dus als je wil kan ik zelfs stekjes voor je maken, is niet moeilijk met die plant.)
snoeien is wel nodig met al die soorten, dus houw daar maar rekening mee dat je er wel bij kunt komen.
voordeel van een Passiflora is dat die niet tegen de muur groeien, zoals hedera wel doet.
je moet rekjes tegen de muur aan maken (dat kan natuurlijk al met beton ijzer, lekker goedkoop.)
dus een stuk gemakkelijker onder controle te houden als een hedera.

alleen die onderlaag moet wel nog iets beter verzonnen worden :?
alleen isolatieplaten + eventuele worteldoek is niet iets wat 10 jaar mooi blijft ben ik bang.

heb je het poppodium 013 al eens gezien?
http://www.013.nl/info-013
(perskit downloaden, dan heb je een mooie foto van de buiten kant.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/013_Buitenkant-1.jpg
mischien is zoiets wel leuk voor je ?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Gegeven link is een merk/product maar verschillende leveranciers kunnen dit leveren.
Iets in de vorm van XPS met een bezetting van pleisterwerk.
Denk je wel (als je toch bezig bent) aan (balans) ventilatie voor het huis. Het zou jammer zijn dat je isoleert en er later achterkomt dat de natuurlijke ventilatie (oud pand dus kieren en gaten) niet meer werkt door het isolatieproject en mogelijk gezondheidsklachten hierdoor krijgt.

http://building.dow.com/europe/nl/prod/wallmate_wba.htm

Voor binnen isolatie(schil) zie mijn fotoalbum

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom