fbsd/debian server versie 2 (zonder zfs)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik had een VDI/ VM server gebouwd. 2 desktops + aantal servers.. dit werkte goed totdat .. "update"
het relaas --> Xen op freebsd als Domain 0 (host) + vga,usb,sound

Nu wil ik het weer in het leven blazen.. maar paar dingen "verbeteren"

- vd-t (passthrough) van hardware ga ik weer gebruiken..

Wat ik echter zoek zijn de volgende "verbeteringen"
  • ik wil na het updaten makkelijk kunnen "terugspoelen" .. van het hostOS.. (snapshot of zijn er andere methodes) ..
  • hoe log ik het beste mijn installatie/testen (putty ssh loggin aanzetten.. of zijn er betere methodes)
  • als onderdeel van VDI wil ik een Raspberry Pi gebruiken als "rdp/vlc" client..en kunnen gamen/film kijken..
het is niet zo dat ik niet google, maar ik vraag me af of het niet beter/makkelijker kan ?

De eerste 2 zijn omdat ik zo af en aan met linux stoei . zaken waar ik vaak tegenaan loop .. van hoe deed ik dat alweer ??

VDI was leuk maar nadeel dat de server dichtbij moest staan.. wat me niet lukte was eigenlijk de GPU zonder monitor output aan een VM toe te kennen. en daarmee via TCP/IP de monitor output te redirecten naar een 1 a 2 clients soort van "follow me" nu weet ik dat er iets was waarmee je 3 laptops kon omtoveren tot 3 "linked" monitor en dus als het ware 1 geheel. .. maar kwaliteit was niet super.. (over gigabit netwerk)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thulium
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-04 10:28
Het onderstaande filmpje behoorlijk wellicht een beetje overkill, maar het idee is hetzelfde.

YouTube: 8 (or is it 10?) Gamers, 1 CPU - Taking it to the Next Level!

In zijn setups maakt hij gebruik van UnRAID, wat een linux OS (ik dacht CentOS gebaseerd) wat met behulp van KVM en VT-d passthrough doet van GPU's. Nu maakt het niet zoveel uit welke software je gebruikt om je setup te realiseren.

Echter in het tweede deel van het filmpje zie je wat ze gebruiken om een soort thin gaming clients te realiseren. Wellicht heb je daar wat aan :-)

Ik heb zelf ook een dergelijke setup (maar dan om alleen een Windows Gaming VM te hebben, als ik een game op Windows wil spelen), gebaseerd op Debian Testing en KVM. Als je mijn notities wilt hoe ik e.e.a. gemaakt heb, geef maar een gil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

vso schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 23:57:
  • ik wil na het updaten makkelijk kunnen "terugspoelen" .. van het hostOS.. (snapshot of zijn er andere methodes) ..
  • hoe log ik het beste mijn installatie/testen (putty ssh loggin aanzetten.. of zijn er betere methodes)
  • als onderdeel van VDI wil ik een Raspberry Pi gebruiken als "rdp/vlc" client..en kunnen gamen/film kijken..
het is niet zo dat ik niet google, maar ik vraag me af of het niet beter/makkelijker kan ?
Beter makkelijker dan wat? Wat is de huidige stand van zaken en wat bevalt daar niet aan? Misschien is dat in het vorige topic te vinden maar dat gaat niemand lezen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Thulium schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 13:07:
Het onderstaande filmpje behoorlijk wellicht een beetje overkill, maar het idee is hetzelfde.

YouTube: 8 (or is it 10?) Gamers, 1 CPU - Taking it to the Next Level!

In zijn setups maakt hij gebruik van UnRAID, wat een linux OS (ik dacht CentOS gebaseerd) wat met behulp van KVM en VT-d passthrough doet van GPU's. Nu maakt het niet zoveel uit welke software je gebruikt om je setup te realiseren.

Echter in het tweede deel van het filmpje zie je wat ze gebruiken om een soort thin gaming clients te realiseren. Wellicht heb je daar wat aan :-)

Ik heb zelf ook een dergelijke setup (maar dan om alleen een Windows Gaming VM te hebben, als ik een game op Windows wil spelen), gebaseerd op Debian Testing en KVM. Als je mijn notities wilt hoe ik e.e.a. gemaakt heb, geef maar een gil.
Graag hoor ik een beetje je spec's (wanneer gebouwd) .. _/-\o_ ik heb het ongeveer daarom ook gedaan.
ik had xen ..

mijn spec's in de description etc .. hierom ff schamteloos mezelf quoten uit eerder genoemd topic
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 16:13:
[...]

Beter makkelijker dan wat? Wat is de huidige stand van zaken en wat bevalt daar niet aan? Misschien is dat in het vorige topic te vinden maar dat gaat niemand lezen.
tja teruggaan naar "vorige" versie .. makkelijker dan reinstall the whole thing. of dagen uren prutsen

tja nu doe ik bashhistory en notepad/puttuy log om een a-z commandline installatie te documenteren (teminste gestart met) ...
Kan ik bv een soort logger taanzetten? met diff's en comments dat ik naderhand makkelijk om kan zetten naar een document .. (bv iets wat let op wijzigen op file niveau .. en zo ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Er zijn mensen die automatisch kopietjes van bash_history laten maken maar in mijn ervaring kijk je daar nooit meer in omdat er veel te veel vervuiling bij zit.

Zelf houd ik met de hand een logboek bij. Ik hoef niet alle commando's te hebben en ook niet alle output.
Ik bewaar alleen commando's die staat van het systeem veranderen en commando's die handig zijn om te onthouden, bv om een bepaald probleem aan te tonen.
Het vereist wel erg veel discipline maar dan heb je ook logboeken waar je iets aan hebt als het nodig is.

Beginners adviseer ik om een file aan te leggen met handige commando's, slimme inzichten en grote ontdekkingen.

PS. Kun je een beetje op hoofdletters en de algemene leesbaarheid van je posts letten? Ze zijn af en toe wat lastig te lezen.

Voorbeeldje van willekeurige server, een beetje aangepast ivm privacy.

=head2 2016-07-07 CAPSLOCK2000

# Apache installeren op verzoek van J. (message-id: 123@abc.nl)
root@snowden:~# aptitude install apache2 -V
De volgende pakketten zullen worden opgewaardeerd:
  facedin [1.10 -> 1.11]  libapr1 [1.5.1-3 -> 1.5.1-3+flock]··
  linux-image-3.16.0-4-amd64 [3.16.7-ckt25-2 -> 3.16.7-ckt25-2+deb8u3]··
  tzdata [2016d-0+deb8u1 -> 2016e-0+deb8u1]··

=head2 2016-08-02 CAPSLOCK2000

# nagios: schijf bijna vol
root@snowden:~# lvextend -L+20g /raid/mapper/raid-log
root@snowden:~# xfs_growfs /dev/raid/log

=head2 2016-08-04 CAPSLOCK2000

# packet loss wegens bug in driver (zie vmware bug XXX)
root@snowden:~# ethtool -K eth0 lro off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 17:50:
Er zijn mensen die automatisch kopietjes van bash_history laten maken maar in mijn ervaring kijk je daar nooit meer in omdat er veel te veel vervuiling bij zit.
<snip>
Jup zo doe ik het nu ook, maar dat is wel iets wat langzamer hand ook geresulteert heeft in een vergelijkbare bibliotheek van ondoorzichtigheid :)

Ik vind het zo lastig om in linux land door de google verwijzingen heen echt nuttige artikelen te vinden ..
of bij de tijd te blijven..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Ja, makkelijker, als je nu niet perse xen server opensource wilt gebruiken is, dan is de free xen server een hele goede optie. impressie hier te vinden

En hier te downloaden

Makkelijk te installeren en te onderhouden, snapshot, gpu support, export naar verschillende formaten..
import van live server naar guest vm etc.

maar voor de leerkurve..
ga deze maar eens lezen, de uitleg erbij vond ik best ok.
alleen wel even vertalen naar je eigen os natuurlijk.

suc6.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Thc_Nbl schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 22:07:
Ja, makkelijker, als je nu niet perse xen server opensource wilt gebruiken is, dan is de free xen server een hele goede optie. impressie hier te vinden

En hier te downloaden

Makkelijk te installeren en te onderhouden, snapshot, gpu support, export naar verschillende formaten..
import van live server naar guest vm etc.

maar voor de leerkurve..
ga deze maar eens lezen, de uitleg erbij vond ik best ok.
alleen wel even vertalen naar je eigen os natuurlijk.

suc6.
Zie uit eerdere post mijn youtube filmpje been there done that an got the scars to prove it >:) je vertelt niks nieuws onder de horizon .. zelfs gedaan met minder uitleg dan dat :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Owja, als het nog niet duidelijk was, gamen via VDI gaat je niet lukken. Gigabit netwerk is gewoon niet snel genoeg om rauwe HD video te streamen. In theorie kun je de output van je grafische kaart laten onderscheppen en in real-time coderen maar dat kost nogal veel CPU en die heb je typisch niet over tijdens het gamen. Er zijn oplossingen, Steam Link doet het, maar van zelf bouwen heb ik nog niet gehoord. Ik vermoed dat die systemen op vrij laag niveau op de hardware inhaken om de videobeelden te onderscheppen.

Hoe je het ook doet, de performance en kwaliteit zal aanzienlijk minder zijn dan een direct aangesloten scherm. Al is het maar omdat het netwerk extra latency toevoegt en daarmee je reactiesnelheid verlaagt. Dat is natuurlijk geen reden om er niet aan te beginnen :)

[ Voor 3% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 14-08-2016 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
Op speciaal verzoek! :-)

Mijn specs:

- Intel i7 6700K
- Asus z170-P (niet het meest ideale moederbord voor deze setup, zie ook pastebin linkje onder)
- NVidia GT710
- NVidia GTX1070

Op dit moment hebt ik het volgende issue met de Nvidia driver: https://devtalk.nvidia.co...ttings-not-saved-applied/ , maar dit hoeft geen probleem te zijn als je maar 1 monitor hebt ;-)

Mijn notities plaats ik altijd op mijn eigen (interne) Wiki, wel zo makkelijk :-) vooral als je dingen wilt reproduceren ^^. Mijn notities voor wat betreft de installatie en een kleine bonus in de vorm van een semi-hotswap setup: http://pastebin.com/TffS0QNQ
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 13:11:
Owja, als het nog niet duidelijk was, gamen via VDI gaat je niet lukken. Gigabit netwerk is gewoon niet snel genoeg om rauwe HD video te streamen. In theorie kun je de output van je grafische kaart laten onderscheppen en in real-time coderen maar dat kost nogal veel CPU en die heb je typisch niet over tijdens het gamen. Er zijn oplossingen, Steam Link doet het, maar van zelf bouwen heb ik nog niet gehoord. Ik vermoed dat die systemen op vrij laag niveau op de hardware inhaken om de videobeelden te onderscheppen.

Hoe je het ook doet, de performance en kwaliteit zal aanzienlijk minder zijn dan een direct aangesloten scherm. Al is het maar omdat het netwerk extra latency toevoegt en daarmee je reactiesnelheid verlaagt. Dat is natuurlijk geen reden om er niet aan te beginnen :)
Overigens, hier heeft NVidia ook iets voor wat je op je raspberry kunt doen: http://moonlight-stream.com/

[ Voor 46% gewijzigd door Thulium op 15-08-2016 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mooi document hoor, dat ziet er keurig uit!

Even voor de duidelijkeid, je streamt het beeld niet via het netwerk, he? Je hebt een monitor die direct op de GPU van de srever is aangesloten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
Ik heb inderdaad 2 schermen op mijn bureau :-) ik gebruik zo nu en dan wel Steam Inhouse Streaming om een game op de bank te spelen, maar dat gebeurt niet zoveel.

Echter, vanwege de opzet van mijn IOMMU VT-d controller heb ik 3 aangesloten schermen:

- iGPU van het moederbord op de digitale input van m'n 2e scherm
- GT710 op de analoge input van mijn 2e scherm
- GTX1070 op mijn 1e scherm

Dit komt omdat het in de firmware van mijn moederbord niet mogelijk is om te kiezen op welke PCIe GPU het beeld initialiseert. Alleen de keuze tussen iGPU, PCIe en PCI. Dus ik heb nog ergens onder op mijn verlanglijstje staan om een ander moederbord te kopen, wat een betere IOMMU VT-d controller heeft.

Dus mijn workaround is dat ik een 'loos' scherm aangesloten heb op mijn iGPU (wat alleen wel lastig is als je even op de textconsole moet inloggen :-p, maargoed, daar hebben we een laptop en SSH voor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[nitpicking]Je hebt een Intel CPU. Dan heb je geen IOMMU, maar VT-d. IOMMU is van AMD. ;)[/nitpicking]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
Je hebt helemaal gelijk ^^
Pagina: 1