PC config voldoende als servertje icm kabel ?

Pagina: 1
Acties:

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoi allen,

sinds kort ben ik aangesloten op @home in de regio Den Bosch. Loopt prima en ik haal ook behoorlijke snelheden.
In m'n netwerkje heb ik nu een Pentium 200 MMX als routertje/servertje ingeschakeld. PC heeft 96 MB geheugen en een standaard 4MB PCI video kaartje. PC wordt alleen gebruikt als firewall/FTP server/router/print server.

Is dit een beetje een fatsoenlijke PC voor dit doel of gaat deze PC de maximaal te halen data-rate die de kabel hier biedt omlaag halen ?

Enig idee hoe ik kan meten hoe groot de bottleneck is die door dit systeem wordt veroorzaakt ? Ik kan een snellere PC ook wel als bovenstaande PC configureren en dan testen doen, maar dat lijkt me moeilijk omdat de kabel geen constante data-rate kan leveren...

Edit: Ik gebruik trouwens Winroute Pro als firewall/route software.

Verwijderd

Deze pc is meer dan genoeg om als servertje te dienen op de kabel, als je hem een beetje goed insteld heb je denk ik geen snelheidverlies (ik weet niet zeker of dit onder windows ook zo is, maar onder linux in iedergeval..)

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 00:10

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Ja onder Linux kan het inderdaad met een achtste van de specs wel , maar ik denk dat ook gewoon met Windows het geen problemen oplevert. Je hebt geheugen zat.

En als windows het toch niet blijkt te doen, doe je toch alsnog Linux?

Maar Freesco doet het al prima op een 486 met 8MB dus....

Maak je niet druk. Gaat prima werken

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• masaman
  • Niet online
Ik draai inderdaad Win98. Ben niet thuis in Linux en alhoewel ik goede verhalen hoor over Freesco, snap ik nu momenteel meer van Winroute en Win98...

Ik laat dit zo wel gewoon draaien, lijkt allemaal goed te gaan. Nu alleen m'n Realtek kaartje aan de LAN kant sneller zien te krijgen. Ding wil niet meer dan 1 MB per sec. versturen naar het LAN. En dat terwijl het een 100 Mbit kaartje is... Nieuwe drivers zijn al geinstalleerd, alles half duplex en toch niet sneller...
Ik heb nog een oude 3Com kaart liggen, ook 100 Mbit, misschien dat ik die er eens in moet zetten.

Thanks voor het meedenken !

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 18:18
ik kan me best voorstellen dat je freesco niet helemaal begrijpt. maar als je windows begrijpt, zou ik zeker eens naar e-smith kijken...dat is linux (jaja...lekker stabiel en daarmee is je pc supersnel) en iedereen kan het installeren...werkelijk simpel dus kijk er maar eens naar zou ik zeggen!

Verwijderd

Een beetje router kan je al draaien op een 486, das nie zo'n probleem, een router maakt namelijk ampergebruik van de processor voor zover ik weet. Het enige is dat een 486 geloof ik alleen ISA sloten heeft. Dan moet je dus ISA-netwerkkaartjes gebruiken. ISA is namelijk slechts 8 mhz en PCI 33 mhz. Als router zal die pc echt niet de bottleneck zijn.

Sja.....een FTP-server erop moet ook wel goed lukken. Zolang je geen megabytes p/s hoeft te transporteren zal het weinig problemen geven qua bottleneck.

Trouwus wat veel meer van belang is voor een FTP-server dan de processor is de hoeveelheid geheugen. Maar veel geheugen heb je ook niet echt nodig, veel geheugen wordt pas een must als je zoals ik al zij megabytes p/s transporteert naar vele gebruikers tegelijk.

Kijk maar eens naar een pc die gebouwt is om als server te dienen. Dan zie je vaak de volgende kenmerken:
-de processorkracht van een gemiddelde server is niet gek hoog.
-de videokaarten zijn vaak gewoon de simpelste die je kan kopen.
-geluidskaart hebben ze meestal niet eens.
-de netwerkkaarten zijn vaak wel heel goed, maar ja wat wil je, hij is ook bedoelt voor het netwerk.
-harde schijf capaciteit is wel vaak heel veel. 60 a 90 gb is echt geen uitzondering.
-veeeel geheugen, 1 a 2 gb ram is geen uitzondering

Maar dit zijn kenmerken van echte professionele servers, iets wat jkij niet zal hebben, tenzij je de internet-verbinding moet leveren voor 25 pc's tegenlijk ofzo en dan ook nog als centrale ftp moet dienen, ja dan is je Pentium 200 wel erg slsp :)

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 27 juni 2001 23:53 schreef Neobazz het volgende:
Een beetje router kan je al draaien op een 486, das nie zo'n probleem, een router maakt namelijk ampergebruik van de processor voor zover ik weet. Het enige is dat een 486 geloof ik alleen ISA sloten heeft. Dan moet je dus ISA-netwerkkaartjes gebruiken. ISA is namelijk slechts 8 mhz en PCI 33 mhz. Als router zal die pc echt niet de bottleneck zijn.

Sja.....een FTP-server erop moet ook wel goed lukken. Zolang je geen megabytes p/s hoeft te transporteren zal het weinig problemen geven qua bottleneck.

Trouwus wat veel meer van belang is voor een FTP-server dan de processor is de hoeveelheid geheugen. Maar veel geheugen heb je ook niet echt nodig, veel geheugen wordt pas een must als je zoals ik al zij megabytes p/s transporteert naar vele gebruikers tegelijk.

Kijk maar eens naar een pc die gebouwt is om als server te dienen. Dan zie je vaak de volgende kenmerken:
-de processorkracht van een gemiddelde server is niet gek hoog.
-de videokaarten zijn vaak gewoon de simpelste die je kan kopen.
-geluidskaart hebben ze meestal niet eens.
-de netwerkkaarten zijn vaak wel heel goed, maar ja wat wil je, hij is ook bedoelt voor het netwerk.
-harde schijf capaciteit is wel vaak heel veel. 60 a 90 gb is echt geen uitzondering.
-veeeel geheugen, 1 a 2 gb ram is geen uitzondering

Maar dit zijn kenmerken van echte professionele servers, iets wat jkij niet zal hebben, tenzij je de internet-verbinding moet leveren voor 25 pc's tegenlijk ofzo en dan ook nog als centrale ftp moet dienen, ja dan is je Pentium 200 wel erg slsp :)
Jij hebt een erg vreemd beeld van servers. Het enige wat meestal wel goed zit in een server is de netwerkkaart, maar schijven en geheugen zijn vaak niet zo overdreven als jij beweert. Een gemiddelde webserver kun je prima op een standaard desktop draaien. Alleen grote database-servers hebben meer dan 1 Gb aan memory. En de schijf ruimte is een beetje afhankelijk van de functie, voor een file/applicatie-server zit je vaakl tussen de 40 en de 200 Gb voor dataschijven. Maar een webserver of een print-server heeft maar een schijf tussen de 4 en de 18 Gb en iets van 128 of 256 MB aan geheugen.

[ontopic]
De config is meer dan genoeg. Ik draai zelf met een 486DX25 met 16 MB mijn firewall/router/print-server, ik draai dan geen ftp, maar ook daar heeft ie geen moeite mee (heb het wel gedaan). Freesco is ook niet zo moeilijk, tenminste de standaard configuratie mogelijkheden. FTP is bij freesco een optie, en is wel mogelijk.

Verwijderd

Ik heb en P200 MMX 64MB ram met win2k advanced server gaat uitstekend met Chello knal dagelijks over de 300 kb/s (kilobyte wel te verstaan) met me erkstations. dit geval draaid ftp, webserver, dhcp, telnet noem maar op.

Verwijderd

Op woensdag 27 juni 2001 23:53 schreef Neobazz het volgende:
Een beetje router kan je al draaien op een 486, das nie zo'n probleem, een router maakt namelijk ampergebruik van de processor voor zover ik weet.
Dat is niet helemaal waar. De CPU bealsting is wel degelijk hoog als je NIC's intensief gebruikt worden. Lees de 10/100Mbit Netwerkkaarten-roundup maar eens.

Voor kabel internet-verkeer zijn de systeemeisen inderdaad niet zo hoog, omdat de bandbreedte vrij laag is. FreeSCO kan al toe met een 386 en 6Mb geheugen.
Het enige is dat een 486 geloof ik alleen ISA sloten heeft. Dan moet je dus ISA-netwerkkaartjes gebruiken. ISA is namelijk slechts 8 mhz en PCI 33 mhz. Als router zal die pc echt niet de bottleneck zijn.
Er zijn ook 486's met MCA, EISA, VLB en PCI sloten.

Voor Masaman,

Met jouw systeemspecs is niks mis. Hoe heb je je interne netwerk aangeloten. Als je geen snelheidbeperkende schakels in je netwerk hebt (10 Mbit kaartjes, 10 Mbit hubs), dan moet je het configuatieprogrammaatje van je NIC eens gebruiken (staat op je driver-dsikette), om de instellingen te controlleren. (Het kan natuurlijk ook aan de NIC in je werkstation liggen.) Als je toch een 3COM 100 Mbit kaartje hebt liggen, zou ik die fijn gebruiken.

• masaman
  • Niet online
In 2 PC's die de genoemde 'server' als internetgateway gebruiken zitten 3Com kaartjes 10/100 Mbit. Allebei vastgezet op 100 Mbit / half duplex. Daartussen Edimax switch (5 poorts variant van de 8 poorts switch die ook in een van de topics wordt besproken). Verder overal CAT5 kabel.
LAN kaartje aan de kant het interne netwerkje (ook 10/100 Mbit) heb ik ook vastgezet op 100 Mbit, ben alleen nog aan het stoeien met flow control parameters.
Kaartje is wel een Realtek 8139 (?) en daar lees ik erg wisselende verhalen over...

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op donderdag 28 juni 2001 13:15 schreef masaman het volgende:
In 2 PC's die de genoemde 'server' als internetgateway gebruiken zitten 3Com kaartjes 10/100 Mbit. Allebei vastgezet op 100 Mbit / half duplex. Daartussen Edimax switch (5 poorts variant van de 8 poorts switch die ook in een van de topics wordt besproken). Verder overal CAT5 kabel.
LAN kaartje aan de kant het interne netwerkje (ook 10/100 Mbit) heb ik ook vastgezet op 100 Mbit, ben alleen nog aan het stoeien met flow control parameters.
Kaartje is wel een Realtek 8139 (?) en daar lees ik erg wisselende verhalen over...
De "internet"-kaart zou ik maar op 10 Mb en half duplex zetten. De server kan op 100 Mb blijven, maar omdat je een switch gebruikt kan ie op full-duplex.

Verwijderd

Op donderdag 28 juni 2001 09:44 schreef teigetjuh het volgende:

[..]

Jij hebt een erg vreemd beeld van servers. Het enige wat meestal wel goed zit in een server is de netwerkkaart, maar schijven en geheugen zijn vaak niet zo overdreven als jij beweert. Een gemiddelde webserver kun je prima op een standaard desktop draaien. Alleen grote database-servers hebben meer dan 1 Gb aan memory. En de schijf ruimte is een beetje afhankelijk van de functie, voor een file/applicatie-server zit je vaakl tussen de 40 en de 200 Gb voor dataschijven. Maar een webserver of een print-server heeft maar een schijf tussen de 4 en de 18 Gb en iets van 128 of 256 MB aan geheugen.
Ik hebn het hierbij ook over een server voor ondernemingen of grotere groepen mensen, dat heb ik er toch bijgezet? Een huistuinenkeuken server heeft dat echt niet nodig, maar dat heb ik er toch bijgezet.....
Pagina: 1