• kabonacha
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-06-2021
Mijn HTPC is recentelijk problemen beginnen krijgen met de cooling.
In het verleden heb ik er nooit last met gehad maar het is al langer dat ik het gevoel had dat de cooling steeds harder ging draaien doordat ik altijd meer lawaai hoorde.

Enkele weken terug is dus gebeurd waar ik voor vreesde.
Op het spannendste moment in de film viel de HTPC uit en telkens opnieuw wanneer ik deze her opstartte.

De boel dus even op de testbank aangesloten de temp nagekeken van de CPU.
Binnen enkele minuten steeg dit naar de 90°C en slaat de beveiliging in natuurlijk.

Als ik op dat moment voel aan de onderdelen op het moederbord en dus even men vinger leg op de heatspreaders van de north bridge en south bridge dan staan deze beiden ook gloeiend heet. Zelfs het RAM geheugen staat heet.

Ik ben er niet meteen van overtuigd dat een defecte CPU cooler dit kan veroorzaken.
De CPU cooler is een scythe big shuriken en draait nog perfect, hoor geen ratelen ofzo maar voor een of andere reden krijgt deze de boel niet meer koel genoeg.

Wat ik al geprobeerd heb:
- PC uitgeblazen
- koelpasta vervangen, artic silver
- fan van de CPU cooler gecontroleerd op speling en trillingen -> niks te vinden
- Voeding veranderd

Als ik de kast openmaak en zorg voor meer ruimte dan blijft deze wel draaien met een temp rond de 50°C.
Wat ik dan doe is de blurayspeler eruit halen en ook de kabels van de voeding die in de weg zitten en dus de airflow belemmeren en die leg ik dan even buiten de kast.

Iemand enig idee hoe het kan dat deze PC plots warm begint te lopen?

complete onderdelen lijst van de pc komt er zo aan.
- SSD: SanDisk SDSSDP-128G (goedkopere ssd, staat enkel windows 10 op samen met kodi)
- PSU: Antec high current gamer 520 watt
- CPU: AMD A10 5800K
- CPU COOLER: Scythe kozuti (low profile cooler)
- RAM:Corsair vengeance CMZ8GX3M2A1866C9
- MOBO:Gigabyte GA-F2A75M-D3H
- CASE: cooler master CM media 260 http://www.coolermaster.com/service/support/model/RC-260/

[ Voor 11% gewijzigd door kabonacha op 09-08-2016 19:26 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-02 22:05

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Omdat je aangeeft dat het probleem zo goed als niet optreed als je wat aan de bekabeling doet zodat er minder obstructie is lijkt het probleem toch wel duidelijk: geen tot zeer slechte airflow. De hoge temperatuur van de verschillende onderdelen alsmede de CPU bevestigd dit ook. Je kan een nog zo goede koeler op je CPU zetten, als-ie z'n eigen uitlaat weer inademt koelt het voor geen meter. Je moet de warme lucht op een of andere manier kwijt raken en dat kan door case fans te (ver)plaatsen zodat deze uit blazen. Eventueel eentje die in blaast voor aanvoer van koele lucht.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• kabonacha
Jah akkoord, maar hoe verklaar je dan dat dit probleem nu opeens optreed?
De kabels in de kast zitten al op die positie sinds mei 2015.
Zonder iets te doen is dit probleem beginnen opduiken.

Ik heb ergens het gevoel dat er nog iets anders is die een rol speelt, maar jij niet dus?

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Wellicht recent andere software gaan gebruiken? Als je eerst de GPU kon gebruiken voor het decoderen van video maar nu niet meer, speelt dat een best significante rol in de warmteproductie. Al ben ik het ook wel met Hero of Time eens dat een temperatuurverschil van 40 graden bij het weghalen van het zijpaneel en bekabeling wijst op een groot probleem met de airflow door de kast.

• kabonacha
Dat zou wel eens kunnen, heb op men andere PC ook zo eens wat voor gehad met windows 10 updates die drivers niet meer helemaal compatibel maakten.

Ga eens uitzoeken of hardware versnelling nog is ingeschakeld.

Bedankt voor het meedenken al vast.

Verwijderd

Draaien de casefans eigenlijk wel?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je niet weet welke behuizing je hebt, zoek dan even via Google Images of de CM website zelf naar je kast. ;) Of plaats een foto hier, van zowel de buitenkant als hoe het van binnen uitziet met de bekabeling hoe het al die tijd heeft gezeten.

Als je trouwens kabels ergens mee hebt vast gemaakt, vooral elastiekjes, kan dat uiteindelijk eens loslaten. Tenzij je iets als tiewraps of klittenband hebt gebruikt om het echt goed vast te zetten voor fatsoenlijke airflow. Maar ook met ACB2401, draaien alle fans wel? Hoewel het niet veel voorkomt blijft een ventilator ook gewoon elektronica dat kapot kan gaan. Lagers slijten, stof kan ophopen en de boel laten vastlopen.

• kabonacha
Ziezo, in de eerste post staat nu eindelijk een beschrijving van het systeem.

De case is een cooler master CM Media 260, waarin 3 case fans zitten van 60mm.
als je de link volgt vind je een PDF met daarin enkele screenshots die de layout tonen van de case en daarop kan je dan de case fans zien.

Ik wou eigenlijk een modulaire voeding kopen maar deze was niet voorradig dus heb ik een andere moeten nemen. De garantie is nu toch al verlopen dus zou eventueel de kabels die ik niet gebruik kunnen afknippen en een connector op plaatsen. Zo kan ik deze later nog makkelijk terugplaatsen en moet ik niet alle draadjes gaan solderen.

Denk dat ik daar mee ga beginnen en zien wat het doet met de temp.
De case is al oud en beetje te laag naar men goesting, kan enkel een low profile koeler in.
Dus in plaats van de fans te gaan vervangen zou ik dan liever een compleet niet case kopen die hoger is.

Ga nu wel eerst de BIOS eens updaten, alsook windows en terug alle drivers controleren.
Dan even checken of hardware versnelling is ingeschakeld bij het decoderen.

[ Voor 8% gewijzigd door kabonacha op 09-08-2016 18:41 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik even zoek met Google, want de quick guide is niet erg duidelijk, vind ik http://media-planet.org/s...ollbild/images/02g_11.jpg. Een ventilator zit tussen HDD en ODD, van de voorkant gezien tegen de linkerkant van de behuizing. Dan heb je bij het moederbord deel nog 2 ventilatoren die naar het lijkt lucht naar buiten blazen, correct? Als dat zo is, draai ze dan om zodat ze lucht naar binnen blazen en zo over de componenten gaan. Anders trekt het alleen de lucht die de CPU koeler door de heatsink duwt weer uit de behuizing of kan er zelfs voor zorgen dat de CPU koeler niet genoeg lucht heeft om te koelen.

• kabonacha
Heb de voeding beetje gemod, heb er nu een modulaire voeding van gemaakt.
Zal ook al veel schelen in airflow, veel minder obstructies.

Verder hier op tweakers via vraag en aanbod een leuke case kunnen op de kop kunnen tikken
Een fractal design node 605, alleen zal het nog even duren vooraleer ik de case heb dus nog eventes afwachten geblazen.
Zal een veel betere case zijn naar airflow toe en koeling want er kunnen 120mm fans in.
Alsook kan ik dan overschakelen van een low profile CPU cooler naar een groter formaat.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het belangrijkste heb je eigenlijk nog steeds niet gedaan. En dat is een foto maken van je de situatie die je had. Refereren naar handleidingen e.d. helpt niet, omdat die dingen nooit de situatie weergeven die de gebruiker heeft. ;) Zou je alsnog een foto kunnen maken hoe het in je kast eruit ziet, met alle kabels zoals die eerst waren? Dan hebben we iig iets voor het archief in geval er iemand met vergelijkbare problemen langskomt.

• kabonacha
Jah hoor maar zal voor in het weekend zijn dan want momenteel ligt alles al uit elkaar.
Blijf het nog steeds een bizar iets vinden hoor, draait al jaren zonder problemen en dan opeens troubles...

Heb eens de CPU load gechecked ook en die kwam tot 60% maar hangt sterk af van welk formaat ik afspeel.
Sommige video geven slechts 2-3% load anderen 20% en de HD versies tot 60%.

Heb al meerdere drivers geprobeerd maar niks brengt verandering of betering in het zaakje.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daarom is het dus ook belangrijk om een foto (of paar foto's) te hebben. :)

Pagina: 1