Normaliter loop ik rond met een Nikon D90, maar deze ligt alweer enige tijd stof te happen. Nu was ik voornemens om te upgraden naar een D500 maar ik twijfel omdat ik erg weinig met fotografie doe de laatste tijd. Nu hoop ik maximaal €500~600 te investeren om te kijken of ik weer meer met fotografie wil gaan doen. Of ik de compactcamera houd na een eventuele upgrade weet ik nog niet, maar dat vind ik momenteel minder belangrijk.
Ik twijfel heel erg welke compactcamera wijsheid is voor mijn budget, vooral omdat mijn eerste wens compactheid is, gevolgd door beeldkwaliteit. Mijn eerste keuze was dan ook om mijn wensen in te vullen in de Pricewatch voor compactcamera's. De meest interessante van de resultaten zijn in mijn ogen:
Last but not least, de foto's die ik ermee wil maken zijn nogal algemeen. Denk meer richting kiekjes dan echt kwalitatief hoogstaande foto's in eerste instantie, maar ik wil mezelf zeker niet de mogelijkheid ontnemen om er echt iets moois mee te kunnen maken. Heel veel tele ga ik denk ik niet nodig hebben (zoals de Panasonic camera's die tot >250mm gaan vind ik een héél klein beetje overdreven).
Is er iemand die iets nuttigs kan zeggen over wat nu wijsheid is?
Ik twijfel heel erg welke compactcamera wijsheid is voor mijn budget, vooral omdat mijn eerste wens compactheid is, gevolgd door beeldkwaliteit. Mijn eerste keuze was dan ook om mijn wensen in te vullen in de Pricewatch voor compactcamera's. De meest interessante van de resultaten zijn in mijn ogen:
- Canon PowerShot G1 X Mark II - Wat duurder en groter dan ik graag zou willen, maar schijnt geweldige beelden te geven
- Canon PowerShot G7 X Mark II - Nog duurder, wel een redelijke maat. Generatie nieuwer dan de G1 X mark II, beeldkwaliteit hoor ik wisselende dingen over
- Sony RX100 II - Veel positieve reviews, en ik heb goede ervaringen met Sony
- Panasonic Lumix DMC-TZ100 / Panasonic Lumix DMC-TZ101 - Duur, maar wel redelijk goede reviews. Wel wat klachten over een onscherpe lens
- Panasonic Lumix DMC-TZ80 / Panasonic Lumix DMC-TZ81 - Ik zie weinig verschil tussen de twee modellen, behalve €30. Verder hoor ik goede verhalen, maar is de sensor wel een stuk kleiner dan de bovengenoemde camera's
Last but not least, de foto's die ik ermee wil maken zijn nogal algemeen. Denk meer richting kiekjes dan echt kwalitatief hoogstaande foto's in eerste instantie, maar ik wil mezelf zeker niet de mogelijkheid ontnemen om er echt iets moois mee te kunnen maken. Heel veel tele ga ik denk ik niet nodig hebben (zoals de Panasonic camera's die tot >250mm gaan vind ik een héél klein beetje overdreven).
Is er iemand die iets nuttigs kan zeggen over wat nu wijsheid is?