Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 18:07
Normaliter loop ik rond met een Nikon D90, maar deze ligt alweer enige tijd stof te happen. Nu was ik voornemens om te upgraden naar een D500 maar ik twijfel omdat ik erg weinig met fotografie doe de laatste tijd. Nu hoop ik maximaal €500~600 te investeren om te kijken of ik weer meer met fotografie wil gaan doen. Of ik de compactcamera houd na een eventuele upgrade weet ik nog niet, maar dat vind ik momenteel minder belangrijk.

Ik twijfel heel erg welke compactcamera wijsheid is voor mijn budget, vooral omdat mijn eerste wens compactheid is, gevolgd door beeldkwaliteit. Mijn eerste keuze was dan ook om mijn wensen in te vullen in de Pricewatch voor compactcamera's. De meest interessante van de resultaten zijn in mijn ogen:
  1. Canon PowerShot G1 X Mark II - Wat duurder en groter dan ik graag zou willen, maar schijnt geweldige beelden te geven
  2. Canon PowerShot G7 X Mark II - Nog duurder, wel een redelijke maat. Generatie nieuwer dan de G1 X mark II, beeldkwaliteit hoor ik wisselende dingen over
  3. Sony RX100 II - Veel positieve reviews, en ik heb goede ervaringen met Sony
  4. Panasonic Lumix DMC-TZ100 / Panasonic Lumix DMC-TZ101 - Duur, maar wel redelijk goede reviews. Wel wat klachten over een onscherpe lens
  5. Panasonic Lumix DMC-TZ80 / Panasonic Lumix DMC-TZ81 - Ik zie weinig verschil tussen de twee modellen, behalve €30. Verder hoor ik goede verhalen, maar is de sensor wel een stuk kleiner dan de bovengenoemde camera's
Eigenlijk is van de bovenstaande lijst enkel de 1e en de laatste binnen budget, maar als de G7 X mark II echt een flink stuk beter is dan moet ik even kijken of dat stukje budget te regelen is.

Last but not least, de foto's die ik ermee wil maken zijn nogal algemeen. Denk meer richting kiekjes dan echt kwalitatief hoogstaande foto's in eerste instantie, maar ik wil mezelf zeker niet de mogelijkheid ontnemen om er echt iets moois mee te kunnen maken. Heel veel tele ga ik denk ik niet nodig hebben (zoals de Panasonic camera's die tot >250mm gaan vind ik een héél klein beetje overdreven).

Is er iemand die iets nuttigs kan zeggen over wat nu wijsheid is?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 21:05
Volgens mij ben je er zelf helemaal niet uit wat je echt wil en zoek je hier gewoon steun om een impulsieve aankoop te verantwoorden?

Een D500 zou ik enkel kopen als:
- fotografie je (bij)/beroep is
- fotografie je main hobby is waar je alles voor over hebt (en dan nog liefst met focus op actie beelden, wildlife, bird/plane spotting, ...) of als je al een mooie set high-end DX lenzen hebt.
- je veel te veel geld hebt...

500-600€ voor een 'kiekjes' camera is nog steeds een beetje gek hé... Een duur toestel is geen garantie om iets mooi te maken. Daar moet je zelf naar opzoek gaan tis maar een hulpmiddel om een mooi moment vast te leggen, geen garantie om er op de juiste moment en de juiste tijd bij te zijn... Het zal enkel in moeilijke omstandigheden iets beter lukken (weinig licht bijvoorbeeld...)

Verwacht ook niet te veel van 2de handswaarde van compacts. Het enige wat z'n waarde enigsinds behoudt zijn kwalitatieve lenzen.

Wijsheid? Dat moet je zelf uitmaken, maar je kan ook gewoon je D90 nog eens bovenhalen en ontdekken of je der nog zin in hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Het grootste punt is dat een D90 nogal... groot is :) De D500 kan (kon) ik voor mezelf verantwoorden doordat ik tegen o.a. de ISO limiet op de D90 aan liep bij dingen als een Ecomare (binnen) of een evenement als Animecon waarbij ik probeerde om wat competities op de foto te zetten. In eerste instantie had ik een D750 op het oog, maar de D500 werkt met al mijn lenzen. En qua redenen om een D500 te kopen, ik viel in het stukje main hobby met vooral een focus op evenementen (actie) en zo hier en daar wat plane spotting ja.

2e hands van een compact verwacht ik eigenlijk niets, dat is inderdaad een goed punt :) Ik merk dat ik gewoon veel te weinig doe met mijn camera nu en hoop dat een compactere camera welke ik "altijd" bij me heb helpt om er weer een beetje in te komen.

Ergens denk ik eigenlijk wel dat je gelijk hebt qua impulsaankoop. Mijn grootste punt is dat ik weer meer ermee wil doen maar niet genoeg dingen weet te vinden om er ieder weekend mee bezig te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 21:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Nogal groot om dagelijks mee te slepen ;) Ik heb al een laptop die net in mijn tas past iedere dag, daar gaat een D90 met (zeg) een 50mm lens echt niet meer bij passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:04

MazeWing

The plot thickens...

Als je eerst aangeeft interesse in een d500 te hebben en daarna met een lijst camera's komt die in de verste verte er nog niet op lijken, lijkt het mij van belang eens goed te kijken naar wat je precies wil, waarom je de d90 niet gebruikt en wat je denkt hier in de toekomst aan gaat veranderen.

Wat betreft de d500. Mits je geen pro bent en/of de extreem goede AF en 10fps niet nodig hebt, ga voor een d7200. Scheelt je de helft van het geld en je krijgt een camera die op elk front stukken beter is dan de d90.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:47

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1