Arosa/Lupo sdi wil niet schakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimfilth
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-04 12:24
Hier staat een oude Seat Arosa 1.7 sdi uit 1999 als kilometervreter voor woon-werkverkeer, en deze heeft de laatste tijd wat probleempjes, waaronder dit. Vanmiddag heb ik er nog normaal mee gereden, stapte ik vanavond in de auto om boodschappen te doen, rijdt het apparaat schokkerig weg alsof ik hem in de verkeerde versnelling heb staan. Dus ik schakel terug, wat niet wil, blijkt hij doodleuk in dezelfde versnelling te blijven terwijl de pook toch echt naar een andere wijst. Wil niet achteruit niet. Wil niet neutraal niet. Wil gewoon helemaal niet in een andere versnelling. Versnellingspook doet normaal, koppeling doet het ook nog. Ik heb geen olie zien liggen en geen vreemd geratel gehoord, tandenknarsen doen we niet, en voorheen ging hij ook vrij gemakkelijk in elke versnelling, en waarschijnlijk zit hij vast in de 3 of 4.
Ik heb zelf heel veel ge-googled, maar kom op een enkel verhaal na, niets soortgelijks tegen. Dat enkele verhaal had als uitkomst dat het schakelmechanisme die de versnelling selecteert door horizontaal over een as te verplaatsen, was gebroken. Die persoon kon ook nog de H beweging maken, zonder vrij in de bak om te roeren, en de geselecteerde versnelling bleek hetzelfde.

Dus auto guru's; herkennen jullie toevallig dit probleem, of is dit het waard om te laten onderzoek en op te lappen, of is het beter om hem met zijn laatste rit naar de sloop te laten rollen? _/-\o_

Beste antwoord (via Grimfilth op 09-08-2016 09:53)

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 09:59

donny007

Try the Nether!

Er lopen twee kabels van de pook naar de bak, op de bak kun je het mechaniek zien bewegen als je schakelt.

Als je zoekt op "1999 Seat Arosa gear linkage" kun je zien hoe het eruit ziet.

Ik kom enkele vergelijkbare klachten tegen waarbij het stelmechaniek van de kabels is losgegaan/versprongen, de kabels opnieuw afstellen is dan de oplossing.

/dev/null

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ergens is er in t schakelmechanisme (stangen of kabels) waarschijnlijk iets gebroken of los geschoten. Kleine kans dat het de selectie op de bak is of een vork in de bak maar dat lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:18
Bij de Lupo GTI kun je erg gemakkelijk de schakeldraden zien werken vanuit de motorruimte, geen idee of dat bij de SDI ook zo is. Misschien dat eerst eens checken samen met iemand die in de auto zit en de pook beweegt?

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 08-08-2016 20:24 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 09:59

donny007

Try the Nether!

Er lopen twee kabels van de pook naar de bak, op de bak kun je het mechaniek zien bewegen als je schakelt.

Als je zoekt op "1999 Seat Arosa gear linkage" kun je zien hoe het eruit ziet.

Ik kom enkele vergelijkbare klachten tegen waarbij het stelmechaniek van de kabels is losgegaan/versprongen, de kabels opnieuw afstellen is dan de oplossing.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimfilth
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-04 12:24
Ding ding ding donny007 is de winnaar! Iets van plastic was verkruimeld waardoor een onderdeel in de linkage heeft losgelaten. Dit laat ik door de garage doen.