Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-media
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Hallo Tweakers,

Enkele maanden geleden had ik hier al eens informatie gevraagd over de configuratie van een HP Z600 workstation. Momenteel zijn we van de Z600 reeks afgestapt, en kiezen we voor de Z440 reeks ter vervanging van de 5 jaar oude HP Z600 workstations op kantoor.

Gezien ik weinig verstand heb van hardware, had ik graag (nogmaals) jullie feedback ingewonnen over de onderstaande configuratie. Alle tips en/of aanvullingen zijn meer dan welkom.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Grafisch ontwerp (web en print), ontwerpen/bouwen/ontwikkelen/beheren van websites/webshops en applicaties, foto/video/animatie. We gebruiken hiervoor o.a. het volledige Creative Cloud pakket van Adobe. (Photoshop, Lightroom, Indesign, Illustrator, Premiere Pro, Audition, After Effects, ...)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer € 3.500 (excl. BTW) per workstation. Beeldschermen (HP Z24s) hebben we reeds, zie hieronder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, per workstation zijn er reeds 2 HP Z24s schermen (4K / dual setup) voorzien. Voor opslag/backup gebruiken we o.a. een Synology DS1813+ NAS.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder de configuratie van de HP Z440 die ik momenteel heb samengesteld.

HP Z440 workstation
  • HP Z440 700W 90 Percent Efficient Chassis
  • Intel Xeon E5-1660v4 3.20GHz 20MB 2400 8C CPU
  • 32GB DDR4-2400 (4x8GB) Registered RAM
  • NVIDIA Quadro M4000 8GB 4xDP
  • HP Z Turbo Drive G2 256GB PCIe 1st SSD
  • 512GB SATA 1st Solid State Drive
  • 9.5mm Slim SuperMulti DVDRW 1st ODD
  • HP 15-In-1 Media Card Reader
  • Win 10 Pro 64
Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Aangezien ik weinig verstand heb van hardware, had ik graag jullie feedback ingewonnen over de bovenstaande configuratie. Zie ik iets over het hoofd? Alle tips en/of aanvullingen zijn meer dan welkom.

Alvast hartelijk dank.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:02
Welk onderdeel van je huidige PC's is nu de beperkende factor? (CPU, RAM, GPU, local storage, server storage). En welke onderdelen bevatten je huidige PC's?
Je geeft aan al voor HP Z440 gekozen te hebben, welk advies verwacht je precies?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 94337

Prachtig systeem! Dit zijn echt werkpaarden! De m4000 is de perfecte kaart voor de aangegeven software.
Je geeft aan dat het om meerdere workstations gaat. Hoeveel exact? Heb je al contact met HP opgenomen of een IT-partner om een eventuele korting te bedingen?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 94337 op 10-08-2016 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Anoniem: 94337 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:52:
Prachtig systeem! Dit zijn echt werkpaarden! De m4000 is de perfecte kaart voor de aangegeven software.
Je geeft aan dat het om meerdere workstations gaat. Hoeveel exact? Heb je al contact met HP opgenomen of een IT-partner om een eventuele korting te bedingen?
Ben jij een IT-partner?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nope, hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Zo kwam het een beetje over >:)
Laat maar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-media
  • Niet online
Hoi busscherski en Thomaswack, bedankt voor jullie reacties.

@busscherski: De toestellen die vervangen worden zijn HP Z600 workstations van 4 à 5 jaar oud, waarbij eigenlijk alle onderdelen (zowel CPU, GPU, RAM, HDD, beeldscherm, ...) sterk verouderd zijn. Momenteel heb ik nog een toestel dat tweedehands te koop aangeboden kan worden, mocht iemand eventueel interesse hebben. De specificaties van dat toestel zal ik meteen even in een tweede post online zetten.

@Thomaswack: In eerste instantie gaat het over de aankoop van 2 nieuwe HP Z440 workstations. Er staan ook nog een aantal HP Zbook notebooks van 1,5 jaar oud op kantoor die momenteel nog prima werk leveren, alsook enkele Apple computers. Voor de aankoop van onze IT benodigdheden werk ik al 10+ jaar samen met Redcorp (Brussel, BE) en Bechtle (Neerpelt, BE). Voor sommige onderdelen doen we ook regelmatig een beroep op Coolblue professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-media
  • Niet online
Een van de oude systemen dat tweedehands te koop zal worden aangeboden is een HP Z 600 Workstation (Xeon Quad-Core Processor E5620, 8 GB 1333 MHz DDR3, NVIDIA Quadro 2000 1GB, 2x 1TB Sata 3gb/sd, Sound Blaster X-Fi Titanium, DVD schrijver en Media Card Reader 22-in-1) in combinatie met een Eizo FlexScan 24" HD monitor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Degelijk systeem. Alleen die M4000 is absoluut niet "de perfecte kaart" voor jullie software maar daar zul je waarschijnlijk weinig aan kunnen doen gezien het een systeem in het pro segment is.

Eigenlijk is zo'n hele pro bak voor jullie geen goede balans qua geld/prestatie maar begrijpelijk gezien je wel een op elkaar afgestemd, getest en gecertificieerd systeem krijgt, ik neem aan met goede support.

[ Voor 35% gewijzigd door maratropa op 10-08-2016 23:19 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maratropa schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 23:10:
Degelijk systeem. Alleen die M4000 is absoluut niet "de perfecte kaart" voor jullie software maar daar zul je waarschijnlijk weinig aan kunnen doen gezien het een systeem in het pro segment is.

Eigenlijk is zo'n hele pro bak voor jullie geen goede balans qua geld/prestatie maar begrijpelijk gezien je wel een op elkaar afgestemd, getest en gecertificieerd systeem krijgt, ik neem aan met goede support.
Leg uit. Zowel Nvidia als HP geven de M4000 aan als goede kaart voor deze software. De m6000 zou nog optimaler zijn.
Maar jij weet het blijkbaar beter, kom echter niet aan met een GTX.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Anoniem: 94337 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 23:25:
[...]

Leg uit. Zowel Nvidia als HP geven de M4000 aan als goede kaart voor deze software. De m6000 zou nog optimaler zijn.
Maar jij weet het blijkbaar beter, kom echter niet aan met een GTX.
Nvidia en HP zijn natuurlijk absoluut geen neutrale partij hierin, alleen al door de extra marge op de pro gpu's.

Maar los daarvan, dit is een "content creation" context, waar over het algemeen geen pro gpu's nodig zijn tenzij wat specifieke dingen gewenst zijn zoals 10 bits, gen/framelock ofzo. En de "kracht" van een quadro is de OpenGL vieuwport performance ( OpenGL performance wordt op een GTX gewoon softwarematig onderdrukt ) , waar ze in deze context ook niks mee doen. In een CAD/CAM/industrie omgeving is het een veel logischere keuze maar daar heb ik het niet over.

Voor de meeste adobe apps is een instap gtx genoeg, omdat ze niet zo veel van de gpu vragen.

Dan blijft over premiere, en die wil gewoon genoeg openCL of CUDA compute power. Een M4000 heeft een extreme slechte compute per euro verhouding. Het is wat betreft compute gewoon een gtx 970 (want practisch dezelfde chip) alleen dan betaal je 3x zo veel per cuda core. (het zou met niet verbazen als je er ook gratis 1GB aan slecht presterend vram bij krijgt, al heb ik daar nooit wat over gehoord..)

Een M6000 is in deze context voorzover ik het kan zien helemaal onzin, compleet overkill voor de meeste applicaties en voor premiere krijg je de allerslechtste compute/prijs verhouding die er te krijgen is. Ook hier is de M6000 trouwens vaak overkill, tenzij je realtime met high res REDcode materiaal wil werken etc. En als het wel nodig is haal je gewoon een titan x voor 1/4 van het geld :)

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 10-08-2016 23:55 ]

specs

• i-media
  • Niet online
Een M6000 is in deze context voorzover ik het kan zien helemaal onzin, compleet overkill voor de meeste applicaties en voor premiere krijg je de allerslechtste compute/prijs verhouding die er te krijgen is. Ook hier is de M6000 trouwens vaak overkill, tenzij je realtime met high res REDcode materiaal wil werken etc. En als het wel nodig is haal je gewoon een titan x voor 1/4 van het geld :)
Goedemorgen maratropa, dank je voor je feedback.

Hieronder een screenshot van de beschikbare GPU's voor de HP Z440. Welke kaart zou jij dan aanraden i.p.v. de M4000, rekening houdende met de software - o.a. het volledig Adobe Creative Cloud softwarepakket - dat gebruikt zal worden op de workstation? Hou je er ook rekening mee dat er per workstation 2 HP Z24s beeldschermen (4K) worden aangesloten? Alvast bedankt voor je deskundig advies.

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/pbtoz4f1b/screenshot.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Gewoon die m4000 doen, dan heb je iig gtx 970 niveau compute, genoeg vram en een 256 bits vrambus en het is hp supported

specs

• i-media
  • Niet online
Bedankt iedereen voor jullie feedback. Allemaal groene duimpjes ;)

• maratropa
  • Niet online
i-media schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 09:27:
Bedankt iedereen voor jullie feedback. Allemaal groene duimpjes ;)
Het is wel jammer dat de p4000 er nog niet is. Je koopt met de m4000 wel een verouderde gpu..

specs

• i-media
  • Niet online
Het is wel jammer dat de p4000 er nog niet is. Je koopt met de m4000 wel een verouderde gpu..
Nog geen info, laat staan een release date, voor de Nvidia P4000 te vinden. Wel voor de P5000 en P6000, maar die 'kaartjes' zijn absoluut overkill voor ons en zullen daarbij een veel te hoog prijskaartje hebben.
Pagina: 1