Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
PHPstorm en Magento programmeren + de basis programmeer talen bij een opleiding programmeur.

Wat is je budget?
Geen budget

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik wil de laptop wel meenemen naar stage/opleiding, maar ik hoef er geen uren op te werken in bijvoorbeeld het openbaar vervoer

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Op dit moment werk ik op een Macbook Pro, maar ik sta wel open voor iets anders.. waar ik vooral blij mee ben is dat de macbook veel processen aan kan en ook niet vastloopt/uitvalt als ie wat langer aanstaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2016 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:58
Gewoon lekker bij de macbook pro blijven als je die al heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:51
Waarom wil je wat nieuws? De Macbook voldoet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
Veel opleidingen maken wel gebruik van Windows software. Bereid je hier wel op voor met bijvoorbeeld een virtuele machine of dual boot. Veel docenten zullen schrikken van een macbook (naar mijn ervaring). Maar als je zelf uitzoek werk wilt doen kun je 98% van de programmeertalen gewoon compilen op Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martin.Air schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 08:33:
Veel opleidingen maken wel gebruik van Windows software. Bereid je hier wel op voor met bijvoorbeeld een virtuele machine of dual boot. Veel docenten zullen schrikken van een macbook (naar mijn ervaring). Maar als je zelf uitzoek werk wilt doen kun je 98% van de programmeertalen gewoon compilen op Mac.
Welke programmeertaal werkt er niet op macOS? C# kan gewoon via .NET Core of Mono. C/C++ dat gebruikt maakt van Win32 kan je gewoon tegen WINE aan linken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 08:57:
[...]

Welke programmeertaal werkt er niet op macOS? C# kan gewoon via .NET Core of Mono. C/C++ dat gebruikt maakt van Win32 kan je gewoon tegen WINE aan linken…
Die dus 8)7

Als je Win32 tegen WINE aan wilt linken is het handig om dit voor te bereiden ipv dit tijdens de les nog te moeten doen. Is tenslotte erg vervelend als je dat nog uit moet zoeken terwijl je practicum al bezig is.

C# met .Net Core en Mono is beperkt. De libraries voor Windows met een volle .Net zijn een stuk uitgebreider, en juist die zijn dan ook de libraries waar veel opleidingen zich op richten. (het heet niet voor niets "Core")

Ik zeg ook niet dat het iets is om je tegen door te laten houden, maar wel iets waar je je op kunt voorbereiden (wellicht gaat deze opleiding helemaal niet in op C# bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris99
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:53:
Wat ga je met je laptop doen?
PHPstorm en Magento programmeren + de basis programmeer talen bij een opleiding programmeur.

Wat is je budget?
Geen budget

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik wil de laptop wel meenemen naar stage/opleiding, maar ik hoef er geen uren op te werken in bijvoorbeeld het openbaar vervoer

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Op dit moment werk ik op een Macbook Pro, maar ik sta wel open voor iets anders.. waar ik vooral blij mee ben is dat de macbook veel processen aan kan en ook niet vastloopt/uitvalt als ie wat langer aanstaat.
Ik ga dit jaar een soort gelijke opleiding beginnen en heb daar gevraagd wat voor een laptop ze aanbevelen,
Ze zeiden dat je ssd, 8GB ram en full hd beeldscherm nodig hebt en dat grootste deel van de studenten toch wel apple heeft.

Ik heb vervolgens gekozen voor de Macbook pro 13' met 256 aan opslag en 8GB aan ram en dat bevalt prima terwijl het mijn eerste apple PC is.

Wat betreft de software, grote kans dat ze Microsoft office gebruiken en tekst verwerkers wat bijden gewoon prima kan op OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:58
Heb zelf ook een hbo ict opleiding gedaan met een macbook pro 15 uit 2010. Inderdaad kijken de leraren wel raar. Ik heb in ieder geval nooit problemen gehad. Maarja, toen kregen we alleen java en af en toe C als programmeer taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Waarom ik voor een MacBook Pro aan 't kijken ben is dat ik nu die van m'n stage/werkplek gebruik en deze hier op locatie blijft ;)

Erg bedankt voor alle reacties!

De keuze is gevallen op de MBP 13 inch met retina schermpje en 256gb SSD :)

Nu nog even kijken naar de financiering.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Mac > Linux > windows.
OSX biedt mijns inziens de voordelen van Linux EN windows, zonder de nadelen van beiden.

Het appniveau is vergelijkbaar met dan van windows (je hoeft dus geen vage software als gimp te gebruiken als je bijv photoshop gewend bent). Daarnaast heb je de betere workflow van linux.

Ik zou als web-dev helemaal gek worden van het ontbreken van een goede CLI op windows.

Werkt zelf op een MBPr 13 late 2014/early2015 instapmodel.
Ik raad je aan om in ieder geval 16 GB RAM te nemen, want ik zie dat je magento doet (web-dev). Chrome slokt het namelijk helemaal op en ik kan me voorstellen dat je op Chrome wilt dev-en.

Enige probleem wat ik met Mac heb zijn de VELE CPU/RAM leaks in software (bijv spotfiy/deezer desktop app), maar of ik dat apple aan kan rekenen........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
eL_Jay schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:47:
Mac > Linux > windows.
OSX biedt mijns inziens de voordelen van Linux EN windows, zonder de nadelen van beiden.

Het appniveau is vergelijkbaar met dan van windows (je hoeft dus geen vage software als gimp te gebruiken als je bijv photoshop gewend bent). Daarnaast heb je de betere workflow van linux.

Ik zou als web-dev helemaal gek worden van het ontbreken van een goede CLI op windows.

Werkt zelf op een MBPr 13 late 2014/early2015 instapmodel.
Ik raad je aan om in ieder geval 16 GB RAM te nemen, want ik zie dat je magento doet (web-dev). Chrome slokt het namelijk helemaal op en ik kan me voorstellen dat je op Chrome wilt dev-en.

Enige probleem wat ik met Mac heb zijn de VELE CPU/RAM leaks in software (bijv spotfiy/deezer desktop app), maar of ik dat apple aan kan rekenen........
Fijne reactie eL_Jay!

Enige nadeel is dat de 16gb alleen op de 15 inch versies zit en die beginnen pas op 1999 euro, wat ongeveer 500 boven m'n max budget zit ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:01:
[...]

Fijne reactie eL_Jay!

Enige nadeel is dat de 16gb alleen op de 15 inch versies zit en die beginnen pas op 1999 euro, wat ongeveer 500 boven m'n max budget zit ;w
Je kan bij veel resellers je MBPr13 customizen. Ikzelf koop zakelijk via acesdirect en dan kies je een model met de gewenste opslagcapaciteit. Vervolgens kan je daarvan o.a. de CPU en RAM upgraden.
https://www.acesdirect.nl...ok_pro_13_retina/MF839NA/
Je betaald je scheel aan een mac en ik kan me voorstellen dat het voor jou niet te verantwoorden kosten zijn.
voor mij is het vrij eenvoudig, ik krijg in 1 uur werk meer werk verzet op een mac. Dus hij is de meerprijs voor mij meer dan waard. Jij 'werkt' er niet op (alsin verdient er geen geld mee) dus voor jou is het wellicht moeilijker te verantwoorden. Die keus kan alleen jij maken.
PHPstorm werkt ook beter op 16GB RAM (als in een IDE kost je een paar GB RAM).
Je zou een windows laptop naar linux kunnen omtoveren... bespaart je een hoop geld en als jou favoriete software op linux draait is het Linux-probleem voor jou geen probleem ;) (volgens mij werkt PHPstorm op alledrie de grote OS-en)

[ Voor 46% gewijzigd door eL_Jay op 22-08-2016 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie weer eL_Jay!

PHPstorm licentie heb ik idd, wat een prachtige software :)

maar even ontopic: Voor in de tijd dat het nog niet uitkan om een MBP aan te schaffen, wat zou je dan adviseren?

Hier heb ik nog een post gemaakt, mbt de financiering, misschien handig om de discussie hier verder door te laten gaan :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2016 15:40 . Reden: link ingevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:39:
Bedankt voor de reactie weer eL_Jay!

PHPstorm licentie heb ik idd, wat een prachtige software :)

maar even ontopic: Voor in de tijd dat het nog niet uitkan om een MBP aan te schaffen, wat zou je dan adviseren?

Hier heb ik nog een post gemaakt, mbt de financiering, misschien handig om de discussie hier verder door te laten gaan :)
Goedkope windows bak van pak een beet 4 a 500 euro met een recente i3 of i5.
Daar linux op zetten eventueel SSD en 16GB RAM erin.

Hoe minder je er aan uitgeeft hoe beter, want als je op middelkorte termijn toch naar MBPr gaat is het weggegooid geld. Mijn vriendin werkt op een lenovo z50-70 met i5, uitgebreid RAM en zonder SSD, zij klaagt niet (gebruikt ook PHPstorm)
Pagina: 1