Heeft iemand een idee hoe ik in InDesign een bepaald effect kan afkappen? In Photoshop zou je dit eenvoudig met een layer mask kunnen doen met de optie 'layer mask hides effects'. Een InDesign tegenhanger hiervoor heb ik helaas nog niet kunnen vinden. De enige suggesties die ik kan vinden zijn clipping paths, maar daarmee kan ik volgens mij niet bereiken wat ik wil.
Ter illustratie; de drie afbeeldingen in de spine van de pagina hebben rondom een schaduw. Deze schaduw wil ik niet aan de linker kant hebben. Het zou deels opgelost kunnen worden door er gewoon een vlak overheen te leggen, maar dat voelt nogal smerig. Los daarvan zou ik teksten (bijvoorbeeld de Z) ook op een mask-achtige manier willen afkappen. Dat is onmogelijk met vlakken op te lossen, aangezien je dan altijd ergens in de knoop komt met layer volgorde.

Het gaat dus om de schaduw links van de drie geselecteerde foto's
Ter illustratie; de drie afbeeldingen in de spine van de pagina hebben rondom een schaduw. Deze schaduw wil ik niet aan de linker kant hebben. Het zou deels opgelost kunnen worden door er gewoon een vlak overheen te leggen, maar dat voelt nogal smerig. Los daarvan zou ik teksten (bijvoorbeeld de Z) ook op een mask-achtige manier willen afkappen. Dat is onmogelijk met vlakken op te lossen, aangezien je dan altijd ergens in de knoop komt met layer volgorde.

Het gaat dus om de schaduw links van de drie geselecteerde foto's