[InDesign] Object effecten afkappen ala Photoshop layer mask

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:47
Heeft iemand een idee hoe ik in InDesign een bepaald effect kan afkappen? In Photoshop zou je dit eenvoudig met een layer mask kunnen doen met de optie 'layer mask hides effects'. Een InDesign tegenhanger hiervoor heb ik helaas nog niet kunnen vinden. De enige suggesties die ik kan vinden zijn clipping paths, maar daarmee kan ik volgens mij niet bereiken wat ik wil.

Ter illustratie; de drie afbeeldingen in de spine van de pagina hebben rondom een schaduw. Deze schaduw wil ik niet aan de linker kant hebben. Het zou deels opgelost kunnen worden door er gewoon een vlak overheen te leggen, maar dat voelt nogal smerig. Los daarvan zou ik teksten (bijvoorbeeld de Z) ook op een mask-achtige manier willen afkappen. Dat is onmogelijk met vlakken op te lossen, aangezien je dan altijd ergens in de knoop komt met layer volgorde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2Nt6J7PpImk37cXG8CYzwjIp/full.png

Het gaat dus om de schaduw links van de drie geselecteerde foto's :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Met een clipping path kan dat. Je kunt een clipping path inladen van een ps of ai bestand, of je gebruikt de boundaries vh object als path. En je kunt het pad in indesign zelf tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:47
PageFault schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:44:
Met een clipping path kan dat. Je kunt een clipping path inladen van een ps of ai bestand, of je gebruikt de boundaries vh object als path. En je kunt het pad in indesign zelf tekenen.
Bedankt voor je antwoord. Ik ben er even tussenuit geweest, vandaar mijn wat late reactie. Zoals ik zelf al aangaf lukt het me nu juist niet met een clipping path. De schaduw wordt op het object toegepast. Een clipping path kapt het object wel af, maar niet de effecten die je daar op toepast. En dat wil ik nu juist bereiken. Of pas ik het clipping path verkeerd toe?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Nee je hebt gelijk, effecten worden afgekapt. Ik had niet goed gelezen. Misschien kun je iets met flattening doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Alle betreffende objecten in een nieuw object plaatsen en dan de boundary aanpassen, zodat je aan de zijde waar je geen slagschaduw wil geen schaduw hebt.