Kaartlezer probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-12-2025

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb recentelijk een nieuw SD kaartje gekocht voor mijn smartphone. Dit is een pricewatch: Samsung Evo microSDXC 64GB + SD-adapter

Deze microSD kaart is een SDXC, en geen SDHC. Evenals wat andere SD kaartjes die ook SDXC zijn leest mijn kaartlezer geen SDXC. Bij het invoeren van een SD kaartje (Normaal, of micro SDXC) geeft Windows de melding dat de SD kaart eerst geformatteerd moet worden.

Dit doet me denken aan wanneer je een SD kaart formatteert, en dan midden tijdens dat proces stopt. Bij het volgende gebruik moet je dan de SD kaart eerst opnieuw formatteren.
Is het zo dat een interne kaartlezer sommige dingen zoals SDXC niet ondersteunt? De SD kaartjes zijn gewoon prima, want ze doen het gewoon bij andere apparaten. In m'n laptop doet hij het wel, op de PC dus niet.

Het type kaartlezer dat ik heb weet ik helaas niet, het is zo'n €10 dingetje met een USB 2.0 header naar het moederbord (3,5").

De vraag:

Kan het zo zijn dat mijn kaartlezer SDXC niet ondersteunt? Of is hij gewoon kapot? Het lijkt me raar dat dit plots gebeurt, want ik gebruik deze kaartlezer zelden. In het geval dat dit zo is moet ik een nieuwe kopen.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Processorkoeler op 08-08-2016 17:40)

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het is zeker mogelijk dat de kaartlezer niet overweg kan met SDXC-kaartjes, zelf heb ik ook enkele kaartlezers liggen die enkel 'gewone' SD-kaartjes lezen en SDHC niet.

De mogelijkheden zijn dus:
  1. SDHC-kaartjes werken wel in de lezer, en SDXC-kaartjes niet: de lezer ondersteund geen SDXC
  2. Ook SDHC-kaartjes werken niet in de lezer: de lezer doet het niet (meer).
  3. Het SDXC-kaartje werkt ook niet in lezers die sowieso SDXC ondersteunen: het SD-kaartje is defect

Alle reacties

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-12-2025
Het kan best dat de kaartlezer SDXC niet ondersteund, dit is een recentere versie van de SD standaard. Zeker als het een wat oudere, budget kaartlezer is dan is de kans dat SDXC niet ondersteund word vrij groot. De eerste kaartjes kwamen in 2009 uit, en zullen toen nog behoorlijk duur zijn geweest. Dus niet heel erg interessant voor een goedkopere kaartlezer. Ik weet dat mijn laptop uit 2011 het geheel niet lustte, maar een vervangend exemplaar uit 2012 deed het vervolgens ineens wél.

Als je het per sé op je PC wilt uitlezen dan raad ik tegenwoordig de Kingston MobileLite G4 aan. Die kaartlezer lust praktisch alles wat er nu op de markt is qua SD kaarten (dus SD, SDHC, SDXC) en ondersteund ook alle gangbare snelheden (tot UHS II, oftewel ~300MB/s).

Acties:
  • Beste antwoord

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het is zeker mogelijk dat de kaartlezer niet overweg kan met SDXC-kaartjes, zelf heb ik ook enkele kaartlezers liggen die enkel 'gewone' SD-kaartjes lezen en SDHC niet.

De mogelijkheden zijn dus:
  1. SDHC-kaartjes werken wel in de lezer, en SDXC-kaartjes niet: de lezer ondersteund geen SDXC
  2. Ook SDHC-kaartjes werken niet in de lezer: de lezer doet het niet (meer).
  3. Het SDXC-kaartje werkt ook niet in lezers die sowieso SDXC ondersteunen: het SD-kaartje is defect

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Oké, bedankt! Dan denk ik dat hij SDXC gewoon niet ondersteunt.
Ik ben op zoek naar een nieuwe interne. Dit is geen aankoopadvies subforum denk ik, maar ik kwam zelf op
pricewatch: Akasa AK-ICR-07U3

Is dit een beetje degelijk? Zolang SDXC erin kan is het prima. Ik vraag me wel af hoe het zit met de connector aan de zijkant van dit ding, aangezien ik een 5,25" bracket gebruik.

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dat wat je aanziet voor connector aan de zijkant is de uitsparing in het metaal waar het plastic frontje in vast geklikt zit. Let er wel op dat de USB-3 aansluiting op deze kaartlezer werkt door de USB-kabel achter in de pc te steken (of intern als je ergens een normale USB-poort intern hebt).

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Oké. Bedankt! Mijn vraag is beantwoord.
Pagina: 1