Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Auto onderkant geraakt in het buitenland...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Vandaag in Marokko heb ik auto uitgeleend aan paps. Gevolg, halfuur later gebeld..
Met of ik wou komen, fijn.

Auto is aan de onderkant geraakt door een verharde berm. Kan gebeuren.
Goed, er is geen zichtbare schade te zien, gelukkig. Echter was de riem kapot gescheurd van de Airco. (godzijdank, niet van de motor/distributieriem)

We konden doorrijden, geen olie lekkage, radiator werkt. Airco uitgezet.
Multi-riem (v-snaar gekocht en gemonteerd, airco werkt nu).

Echter nu een probleem. Als ik nu in zijn 1 (tot 10/20 km/h) en overschakel naar 2 tot (20/30 km/h) en naar 3 tot 40/45 km/h hoor ik een kabaal.
Alsof de uitlaat klem tegen iets aanleunt. Echter uitlaat is recht. Ook geen scheuren o.i.d. (Het klinkt als een uitlaatgeluid).

Na 50/60 rijden tot 80/100 km/h helemaal geen kabaal niks.
Wat kan dit zijn? Help...

Dank.

EDIT: Gas geven tot x toeren, klinkt normaal. Dus geen geluid.
Kabaal lijkt te komen dus in 1/2/3e versnelling. Alleen als ik zit te rijden/optrekken. Doorrollen in zijn vrij geen kabaal.

Motorsteunen zijn vervangen, kabaal blijft er zijn..
Versnellingbak is goed, nauwelijks spelling. (versnellingsbak is ook niet geraakt).

EDIT: Het gaat om een VW Passat 1.8 Turbo 20V van 2003.

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11 13:21

NoFearCreations

3DPrint the world!

Dit is zo lastig zonder het te zien of te horen. Voorwielophanging al gecontroleerd, voornamelijk draagarmen?

---RAWE CEEK!!!---

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:19
Hoe gaat het met drempels nemen?
Dus gewoon een drempel nemen zoals je het normaal doet (doe je het normaal stapvoets, dan nu wel iets harder).

Ik heb een Audi gehad uit dat bouwjaar, echter kennen ze 1 groot probleem: draagarmen / stabilisator stang.
Die hoor je ''tikken/klappen'' wanneer je bijv je stuur vol omgooit of over een drempel / slechte weg gaat.

Maar een rammel geluid kan je niet zo beoordelen (echter 1 kwaal wat deze auto's hebben zijn draagarmen, toevallig ervaringen hiermee gehad)

Maar een geluid kan overal vandaan komen, al bel je een pro garage en vertel je: ik hoor gerammel, dan kan dat bijna alles zijn, van je benzine tank tot de ophanging tot een motor die na de piep is.

Laten we hopen dat het je draagarmen niet zijn want daar kom je niet mee thuis (althans, als je van Marokko weer naar NL ermee moet). Indien een draagarm niet goed meer is dan maakt dat een soort tokkend/kloppend/zwaarder geluid, echter zou je dat ook met sturen moeten merken en aan de gehele wegligging en treed het geluid ook op bij drempels en etc.

De draagarmen zitten links en rechts voor. Zowel boven als achter het wiel (je ziet ze ook).

[ Voor 16% gewijzigd door LopendeVogel op 08-08-2016 18:34 ]

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:52
Radiator fan? Die slaat bij hogere snelheden af omdat de rijwind dan koelt.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:51
Kabaal alleen tijdens schakelen dus, of continu tot je hard genoeg rijdt? Hoor je iets bonken, schrale , gieren, klapperen, trillen, of.. ?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

Topicstarter
LopendeVogel schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 18:30:
Hoe gaat het met drempels nemen?
Dus gewoon een drempel nemen zoals je het normaal doet (doe je het normaal stapvoets, dan nu wel iets harder).

Ik heb een Audi gehad uit dat bouwjaar, echter kennen ze 1 groot probleem: draagarmen / stabilisator stang.
Die hoor je ''tikken/klappen'' wanneer je bijv je stuur vol omgooit of over een drempel / slechte weg gaat.

Maar een rammel geluid kan je niet zo beoordelen (echter 1 kwaal wat deze auto's hebben zijn draagarmen, toevallig ervaringen hiermee gehad)

Maar een geluid kan overal vandaan komen, al bel je een pro garage en vertel je: ik hoor gerammel, dan kan dat bijna alles zijn, van je benzine tank tot de ophanging tot een motor die na de piep is.

Laten we hopen dat het je draagarmen niet zijn want daar kom je niet mee thuis (althans, als je van Marokko weer naar NL ermee moet). Indien een draagarm niet goed meer is dan maakt dat een soort tokkend/kloppend/zwaarder geluid, echter zou je dat ook met sturen moeten merken en aan de gehele wegligging en treed het geluid ook op bij drempels en etc.

De draagarmen zitten links en rechts voor. Zowel boven als achter het wiel (je ziet ze ook).
Hey, dank voor je uitgebreide reactie.
Weer wat geleerd.

Ik heb een drempel uiteraard normaal en iets harder genomen. Dat gaat gewoon normaal.
Benzinetank zit goed vast. Draagarmen ook, motorsteunen beide vervangen omdat één beetje olie lekte.

Rotonde nemen, geen bijgeluiden. Alleen puur met optrekken, 1, 2, 3e versnelling.
Soms ook 4e bij volgas/belasten.

Fuseekogels zijn het ook niet. Bak trilt ook niet.
Auto stationair laten draaien en gas erop gebeurt niks.

Echter in zijn 1 en handrem omhoog en dan 'optrekken' dan hoor je de kabaal.
2 garages hebben het van beneden gekeken, auto stond op de grond en hun hebben beneden ruimte om te kijken, blijkbaar zeggen de monteurs dat het van de katalysator komt, dat het vandaar lawaai maakt.

Ik moet de auto morgenvroeg om 06:00 brengen, zodat de auto koel is wanneer ze de katalysator gaan openen. Zou dat het probleem kunnen zijn? Oplossen? Katalysator openen en dan? ... Ik wacht het af.

Kabaal klinkt als 'vaste uitlaat/uitlaat dat ergens aan zit 'bekneld'.

Verwijderd

Topicstarter
NoFearCreations schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 18:13:
Dit is zo lastig zonder het te zien of te horen. Voorwielophanging al gecontroleerd, voornamelijk draagarmen?
Yes, allemaal goed. (fuseekogels e.d. ook)
.Maarten schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 18:34:
Radiator fan? Die slaat bij hogere snelheden af omdat de rijwind dan koelt.
Radiator fan dat draait. Radiator zit vast, turboslang ook.
Ook als ik Airco gebruik en auto een rijd met airco aan en motor goed warm is, dan hoor je de radiator harder draaien. Warmte blijft keurig precies op 90 graden.

Verwijderd

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 18:41:
Kabaal alleen tijdens schakelen dus, of continu tot je hard genoeg rijdt? Hoor je iets bonken, schrale , gieren, klapperen, trillen, of.. ?
Kabaal (uitlaatachtig-geluid), is alleen bij optrekken.
Dus van 1, 2, naar 3e (en soms 4e versnelling).

Het gebeurt voornamelijk bij 'iets' sneller optrekken.

vb:

1ste versnelling: 0 tot 20 (2 seconden) (veel kabaal)
2e versneling: 20 tot 30 (2/3 seconden) (veel kabaal)
3e versnelling: 30 tot 40/50 (3/4 seconden) (iets minder kabaal)
4e vernselling: (gas wat dieper intrappen dan normaal, 50 tot 70/80) (minder kabaal)

Ze zeggen dat het de katalysator kan zijn.
Want als je hem in zijn 1 zet, handrem omhoog. Dan hoor je het geluid van de katalysator kant komen.
Hitteschild raakt het niet aan.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:05
hm, bij accelereren kantelt de motor iets. En als stilstaand kantelen van de motor geen probleem is moet je toch richting aandrijflijn zoeken. (uitlaat kan ook nog, als die iets weggeduwd wordt kan hij ergens tegenaan rammelen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-11 10:21
Omdat je zegt dat het een uitlaat-achtig geluid is, en je auto een Turbo heeft, vermoedt ik dat daar iets aan de hand is ; is de aanzuigbuis enz. nog wel heel ?

Als er iets met de katalysator is zou je m.i. meer een rammelend geluid horen, tenzij er echt een gat in de wand zit.

Het in de 1 zetten met de handrem omhoog past daar de weer niet bij, maargoed.

(Kun je het geluid niet opnemen ?)

• NiGeLaToR
Katalysator zou in principe ook kunnen, als de binnenkant is losgeraakt van de buitenkant. Dan zou je daar op zich ook schade aan moeten kunnen zien. Wat Tens ^ zegt snijdt ook houd, want bij sneller optrekken is er meer kracht op je aandrijflijn en kan het dus meer wissel trekken op de motorpunten. Er zal dus toch ergens iets verbogen zijn. Als je in z'n vrij flink gas geeft gebeurt het geluid niet? Dan kantelt je motor over het algemeen ook en ook je katalysator krijgt dan het nodige te verwerken. Alleen je aandrijflijn niet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

Topicstarter
MEN-O schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 19:49:
Omdat je zegt dat het een uitlaat-achtig geluid is, en je auto een Turbo heeft, vermoedt ik dat daar iets aan de hand is ; is de aanzuigbuis enz. nog wel heel ?

Als er iets met de katalysator is zou je m.i. meer een rammelend geluid horen, tenzij er echt een gat in de wand zit.

Het in de 1 zetten met de handrem omhoog past daar de weer niet bij, maargoed.

(Kun je het geluid niet opnemen ?)
Het is rammelend kabaal ja, maar meer 'uitlaatachtig', als er geen eindemper zit, zo'n geluid.
Zal ik doen, dat opnemen. Turbo aanzuigbuis is goed.

Verwijderd

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 19:49:
Katalysator zou in principe ook kunnen, als de binnenkant is losgeraakt van de buitenkant. Dan zou je daar op zich ook schade aan moeten kunnen zien. Wat Tens ^ zegt snijdt ook houd, want bij sneller optrekken is er meer kracht op je aandrijflijn en kan het dus meer wissel trekken op de motorpunten. Er zal dus toch ergens iets verbogen zijn. Als je in z'n vrij flink gas geeft gebeurt het geluid niet? Dan kantelt je motor over het algemeen ook en ook je katalysator krijgt dan het nodige te verwerken. Alleen je aandrijflijn niet.
Hmm, tja.. Ik weet het ook niet.
In zijn vrij vol gas komt het geluid niet. Beide banden draaien, we hadden hem getild op de brug, ESP uitgezet, en rijden gaat gewoon. Beide voorbanden draaien, tot 60 gereden, man wat ging dat snel, 0 naar 60 is 1 seconden? Maar goed, toen we dus zo op de brug 'reden' geen kabaal.

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Waarom is de riem stuk gegaan? Is er een onderdeel wat lager zat losgesprongen en tussen de looprollen gekomen?
Iets heeft veroorzaakt dat de riem stuk is gegaan (ja, ik begrijp dat het komt doordat), maar probeer eens verder te denken.

Verwijderd

Topicstarter
Paps reed op een verharde weg, gewoon rustig in zijn 1 tot er plots een 'diepte' zat.
Raakt hij dus met de voorkant (waar de airco draai ding raakt). (dat is dus aan de voorkant van de motor, de afdekhoes is ook een beetje gebogen op de plek waar hij hem geraakt heeft).

Door die klap, is dus de airco-riem gebroken. (airco draaide).
Ook omdat de motor in een lengte-vorm zit.

Ik maak wel een tekening, moment.

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:00:
[...]

In zijn vrij vol gas komt het geluid niet. Beide banden draaien, we hadden hem getild op de brug, ESP uitgezet, en rijden gaat gewoon. Beide voorbanden draaien, tot 60 gereden, man wat ging dat snel, 0 naar 60 is 1 seconden? Maar goed, toen we dus zo op de brug 'reden' geen kabaal.
Dan zou je zeggen dat het toch iets is wat ergens tegen aan komt als je rijdt. Katalysator, turbo, dat soort dingen lijken het dus nog goed te doen. Tegen de tijd dat je erachter bent denk je ws 'oh ja tuurlijk!'.

Heb bij een auto overigens lang gezocht naar de oorzaak van herrie/trilling en dat bleek een ingescheurd motorsteun rubber te zijn. Was lastig te zien/vinden.
Verder is een verbogen deel van het subframe waar de klap was uitgesloten?

[ Voor 15% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-08-2016 20:16 ]

• Tens
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:00:
[...]

Als de wielen vrijhangen zit er dus geen druk op de ophanging.
Je hebt zo wel vrijwel vastgesteld dat de uitlaat niet het probleem is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Topicstarter
Tens schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:17:
[...]

Als de wielen vrijhangen zit er dus geen druk op de ophanging.
Je hebt zo wel vrijwel vastgesteld dat de uitlaat niet het probleem is.
Inderdaad, maar het zou nog wel de katalysator kunnen zijn?
(Dat is toch los van de 'uitlaat' als ik logisch probeer na te denken).

Verwijderd

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:15:
[...]

Dan zou je zeggen dat het toch iets is wat ergens tegen aan komt als je rijdt. Katalysator, turbo, dat soort dingen lijken het dus nog goed te doen. Tegen de tijd dat je erachter bent denk je ws 'oh ja tuurlijk!'.

Heb bij een auto overigens lang gezocht naar de oorzaak van herrie/trilling en dat bleek een ingescheurd motorsteun rubber te zijn. Was lastig te zien/vinden.
Verder is een verbogen deel van het subframe waar de klap was uitgesloten?
Ik heb niet naar de subframe gekeken of die gebogen is.
Net even getest, auto gestart, lampen aan (xenon), zie geen trillingen aan de lampen. (maar misschien is dat niet de methode om te checken).

• Tens
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:23:
[...]

Kan nog steeds maar lijkt me niet waarschijnlijk. Je zou verwachten dat met max acceleratie (dus max kantelen motorblok) met de wielen in de vrijloop toch wel iets te horen zou zijn als het daaraan lag. Of die moet als de wagen op de grond staat tegen iets van de aandrijving of ophanging kunnen komen.

Verwijderd

Topicstarter
HerZon schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:04:
Waarom is de riem stuk gegaan? Is er een onderdeel wat lager zat losgesprongen en tussen de looprollen gekomen?
Iets heeft veroorzaakt dat de riem stuk is gegaan (ja, ik begrijp dat het komt doordat), maar probeer eens verder te denken.
Hierbij de tekening: Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/v8245v.png
EDIT: Dit is een voorbeeld van een motorblok, niet die van mij. (turbo zit boven bij deze).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2016 20:29 ]

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:23:
[...]

In principe niet, dat zit via het uitlaatspruitstuk vast aan je motorblok. Enige wat je niet helemaal uitsluit is dat de motor meer kantelt als de wielen weerstand ondervinden en de uitlaat/katalysator toch ergens tegenaan komt. Overigens als je denkt dat het klinkt als een lekke uitlaat is dat wellicht ook zo, ondanks dat je dat op de brug niet ziet. Zitten alle flenzen nog goed vast, met alle bouten etc? Niet toch wel een uitlaat beugel krom of afgebroken?

Verwijderd

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:29:
[...]

In principe niet, dat zit via het uitlaatspruitstuk vast aan je motorblok. Enige wat je niet helemaal uitsluit is dat de motor meer kantelt als de wielen weerstand ondervinden en de uitlaat/katalysator toch ergens tegenaan komt. Overigens als je denkt dat het klinkt als een lekke uitlaat is dat wellicht ook zo, ondanks dat je dat op de brug niet ziet. Zitten alle flenzen nog goed vast, met alle bouten etc? Niet toch wel een uitlaat beugel krom of afgebroken?
Hmm, ik probeer mijn best te doen.
We hadden de uitlaat gecheckt. Dit zit vast aan zo'n rubberding. beetje speling wat normaal is als hij hem goed vastpakt en beweegt.

2 jaar geleden ging de flexibele uitlaat stuk, deze hebben ze gelast. Het maakte toen een soort waterig/sportief geluid. Dat is het niet. Kabaal klinkt inderdaad wel als een auto dat zonder einddemper rijdt.

En ter verduidelijk, in zijn 1 en volgas en 2, is de kabaal er.
Na 70/80 is die er niet als ik constante snelheid aanhou. Maar als ik terugschakel naar 3/4 en ik druk het gaspedaal helemaal in, dan hoor ik het wel, maar dan wel weer wat minder. in zijn 5 volgas van 90 naar 120 is de kabaal er niet.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-11 10:21
Klinkt toch echt als een lekke uitlaat, kun je de uitlaat aan de achterkant niet dichthouden, zodat er druk opbouwd, en je een eventueel lek kunt vinden ?

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11 13:21

NoFearCreations

3DPrint the world!

Kijk ook eens of je luchtfilter en toebehoren nog helemaal goed zitten.

---RAWE CEEK!!!---

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

i.v.m. overlijden van oma, de auto niet kunnen maken.
Morgen of overmorgen gaan we verder naar kijken, maar oorzaak is duidelijk.

Auto heeft 4 motorsteunpunten, 2 zijn vervangen, maar één is blijkbaar stuk.
2, auto raak de frame bij gas geven. Frame lijkt dus recht, geen trilling. Maar is toch een beetje scheef, waardoor je dus wanneer je gas geeft de motor 'iets' omhoog komt. En de frame aanraakt. Dat is ook de reden waarom ik vandaag zag dat de aicroriem die ik recent had vervangen tijdens de klap nu ook weer een beetje slijt, omdat hij de frame aanraakt.

Dank jullie wel voor alle hulp. Had dus inderdaad niks met de uitlaat te maken. Gek genoeg maakte het wel zo'n geluid.

Nogmaals, dank! :)

• NiGeLaToR
Ah zie je wel :+

Nah wat een vervelend probleem, top dat je het hebt gevonden en met ons deelt!

Sterkte met jullie verlies.

Pagina: 1