Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Random system hangs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• boney bob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-01-2021
Beste mede-tweakers,

Mijn vraag
Een tijdje geleden heb ik een gaming computer gebouwd, echter crasht de computer bij zware games na één of twee uur gamen. Dit lijkt compleet random te gebeuren. Aanvankelijk verwachte ik dat het de grafische kaart was aangezien de computer niet vastloopt als je de interne iGPU gebruikt, ik heb ook een HD7950 in het systeem geprobeerd en die werkte ook zonder problemen. Echter na een RMA van de videokaart vertoont de nieuwe pricewatch: MSI GTX 980 Ti GAMING 6G exact hetzelfde probleem. Dit is een compleet nieuwe kaart, ik verwacht dan ook dat het niet de videokaart zelf is (de videokaart test ik later deze dag in mijn eigen computer), maar eerder dat er misschien een probleem is tussen de videokaart en andere hardware. De voeding zou meer dan krachtig genoeg moeten zijn voor het systeem, en ook de memory heb ik getest zonder fouten. Op dit moment heb ik al zoveel dingen geprobeerd dat ik een beetje ten einde raad ben, vooral omdat de computer geen bluescreen en error code geeft. Wellicht dat het relatief goedkope moederbord een probleem kan vormen? Ik stel het dan ook zeer op prijs als iemand nog suggesties heeft om dit probleem op te lossen!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het systeem draait op windows 10.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 348,99€ 348,99
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 83,50€ 83,50
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 545,95€ 545,95
1BitFenix Phenom Micro-ATX Wit€ 65,80€ 65,80
1Samsung S34E790C Zilver, Zwart€ 749,-€ 749,-
1Scythe Mugen 4€ 38,95€ 38,95
1Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm€ 11,52€ 11,52
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 92,95€ 92,95
1Cooler Master V Series V750 - 80+ Gold€ 111,01€ 111,01
1Samsung 850 EVO 1TB€ 296,-€ 296,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.343,67

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Andere videokaart in het systeem werkt
  • Herinstallatie videokaart drivers
  • Moederbord laatste bios geflashed
  • RAM getest met MEMtest86

Beste antwoord (via boney bob op 09-08-2016 13:29)

Verwijderd

Hoe lang heb je memtest86 gedraaid? 3200Mhz is sowieso een merkwaardige keuze i.c.m. het moederbord omdat het bord maar 2133Mhz ondersteunt en hoger zal het ook niet draaien. Het is al best bijzonder dat het gewoon werkt, omdat Gigabyte borden nogal picky zij qua geheugen, zeker van 2400Mhz en hoger.

Alle reacties

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:32
Wat zijn de temperaturen?

• boney bob
Temperaturen zijn normaal, videokaart zit rondt de 60 graden, heb zelfs een extra strenge fancurve gemaakt in MSI afterburner waarbij de kaart altijd minimaal op 20% fanspeed zit en bij 60c op 80% draait. (Videokaart krijgt voldoende koude lucht via 2 topmounted 140mm fans.) Cpu temps zijn ook goed.

Edit: Bij het bouwen van de pc heb ik de cpu gestresstest met prime95 zonder problemen. Volgensmij had ik de gpu ook getest met Furmark, bij syntetische benchmarks crashde de kaart zover ik weet niet (Ik denk dat ik de benchmarks wel maar één uur heb laten draaien, dus wellicht kan ik deze nog een keer afzonderlijk wat langer laten draaien om te kijken of hij bij het belasten van de gpu of cpu of beide tegelijk crashed.)

[ Voor 32% gewijzigd door boney bob op 08-08-2016 15:59 ]

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:32
Je hebt een cpu die je kunt overclocken, al geprobeerd de cpu terug naar stock snelheid te zetten? Als ik mijn amd cpu te ver push, (wel met stock Cooler) crasht hij ook zo nu en dan.

• boney bob
BatmanNL schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 17:37:
Je hebt een cpu die je kunt overclocken, al geprobeerd de cpu terug naar stock snelheid te zetten? Als ik mijn amd cpu te ver push, (wel met stock Cooler) crasht hij ook zo nu en dan.
Het moederbord ondersteund geen overclocken, en dat was ik ook niet van plan. Alles draait dus stock. Omdat de pc niet crashed met een andere videokaart is de cpu eigenlijk al uitgesloten, alleen moet ik even goed gaan kijken naar de cpu temperatuur aangezien de videokaart behoorlijk wat hitte produceerd.

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Hoe lang heb je memtest86 gedraaid? 3200Mhz is sowieso een merkwaardige keuze i.c.m. het moederbord omdat het bord maar 2133Mhz ondersteunt en hoger zal het ook niet draaien. Het is al best bijzonder dat het gewoon werkt, omdat Gigabyte borden nogal picky zij qua geheugen, zeker van 2400Mhz en hoger.

Verwijderd

Welke bios versie staat op het moederbord? Met F6 worden diverse geheugencompatibiliteitsproblemen (wat een woord) opgelost wat niet wil zeggen dat dit probleem wordt opgelost.

Raadpleeg de QVL http://www.gigabyte.com/p...1#memory%20support%20list eens. Geen module >2400 MHz te bekennen.

• boney bob
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 19:19:
Ik heb Memtest86 twee passes laten draaien. Omdat het systeem niet overclockt wordt heb ik uiteindelijk voor een andere chipset gekozen, hierbij heb ik geen rekening gehouden dat het ram wellicht niet compatibel is. Hoewel ik wel gelezen heb dat de B150 chipset met een XMP profiel boven de 2133Mhz ondersteund, dus wellicht dat ik eens moet proberen of het mogelijk is om het geheugen op een hogere frequentie te draaien. Alhoewel het geheugen nu dus wel lijkt te werken, want zonder de 980ti en met een andere videokaart werkt het systeem goed.
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 23:06:
Welke bios versie staat op het moederbord? Met F6 worden diverse geheugencompatibiliteitsproblemen (wat een woord) opgelost wat niet wil zeggen dat dit probleem wordt opgelost.

Raadpleeg de QVL http://www.gigabyte.com/p...1#memory%20support%20list eens. Geen module >2400 MHz te bekennen.
Ik geloof dat ik F6 erop geflashed heb, maar dat weet ik zo even niet zeker. Als ik toegang tot de computer heb zal ik eens kijken.

• boney bob
Oops, kreeg een error message dus poste het nog een keer, maar toen stond mijn reactie er dubbel...

[ Voor 186% gewijzigd door boney bob op 09-08-2016 14:45 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:04

br00ky

Moderator Harde Waren
boney bob schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 14:42:
[...]

Ik heb Memtest86 twee passes laten draaien.
Wil je MT86 nuttig gebruiken dien je het minstens een uur of 8 (bijv. als je slaapt) te draaien :).

• boney bob
Vandaag heb ik de mogelijkheid gehad om mijn GTX 970 in het systeem uit te proberen, en na een tijdje gamen hangt het systeem ook vast. Daarnaast heb ik de laatste bios (F6) op het moederbord staan. Ik denk dat het dan inderdaad een geheugencompatibiliteitsprobleem is. Wat stom is omdat ik na het memory gekozen te hebben uiteindelijk voor een goedkoper moederbord heb gekozen omdat ik de CPU niet ging overclocken. Hierbij heb ik dus geen rekening gehouden dat dit moederbord deze geheugensnelheid niet zou ondersteunen. Ik denk dus dat de beste optie is om een moederbord met een Z170 chipset te kopen die het geheugen wel ondersteund en dan gelijk ook de mogelijkheid heb om eventueel nog te overclocken. Gigabyte heeft hetzelfde moederbord met een Z170 chipset: pricewatch: Gigabyte GA-Z170M-D3H. Het geheugen staat in de lijst met ondersteund geheugen. Is dit een goede keuze, of zouden jullie een ander moederbord aanbevelen?

[ Voor 4% gewijzigd door boney bob op 13-08-2016 15:31 ]

Pagina: 1