Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-07 15:57
Ik ben aan het inventariseren of een 2e hypotheek aantrekkelijk is voor een verbouwing van oa de badkamer en de tuin. Ik zit hierbij met een aantal vragen waar ik niet helemaal uitkom en google geeft ook geen hele duidelijke antwoorden. Voor ik naar een adviseur ga hoop ik hier al wat extra informatie in te winnen.

Situatie is als volgt:
Ik heb 3 jaar geleden een woning gekocht met een prijs die precies binnen de NHG viel. Volgens mij staat de hypotheek ook ingeschreven voor dit bedrag bij de notaris, als ik het goed onthouden heb omdat NHG op basis van de inschrijving gaat.
Ondertussen ongeveer 15k afgelost en is de huizenprijs minimaal 30k gestegen (door prijzenstijging en eerdere verbouwing) Hierdoor een overwaarde van een kleine 50k schat ik zo. De rentevaste periode loopt nog 7 jaar.

Nu wil ik graag het huis verbouwen, oa 2 dakkapellen, de tuin en de badkamer. Totale kosten hiervan schat ik op zo'n 50k. Initiele plan was om dit over een aantal jaren te verspreiden en eerst alles te sparen, maar met de lage rente op het moment kan het natuurlijk interessant zijn alles ineens te doen. Daarnaast is het huis ook ineens naar wens en hou ik wat meer liquiditeit.

De vragen die bij me opkomen kan ik helaas niet zelf beantwoorden.

- Wat gebeurd er met de 1e hypotheek en de daarop rustende NHG?
- Mocht de taxatie een lagere overwaarde opleveren, wordt er ook een hypotheek verstrekt obv een geschatte waarde na verbouwing?
- Zijn notaris, taxatie en overige kosten weer fiscaal aftrekbaar?
- Wat voor rentepercentage moet ik rekening mee houden? Geldt voor een 2e hypotheek ongeveer hetzelfde als voor de initiële hypotheek of rekenen banken een soort van extra risico-opslag?
- Hoe werkt zo'n 2e hypotheek, wordt er een soort depot aangemaakt en moet je facturen inleveren voor betaling of iets heel anders?
- Zijn er nog andere nadelen of dingen waar ik niet aan denk?

Hoop dat jullie me een eindje op weg kunnen helpen voor ik naar de adviseur ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Krijg je uberhaupt een hypotheek voor (onder andere) het verbouwen van je tuin? Mij lijkt dat je dat deel sowieso al uit eigen middelen zult moeten financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Misschien voor de tuin niet, al zal het wel een waardevermeerdering voor het huis betekenen. Maar een tussenvorm waarbij ik gedeeltelijk zelf financier of bijvoorbeeld extra aflos op de intiele hypotheek behoort ook tot de opties, ben nog in een oriënterende fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat heb je zelf al uitgezocht / opgezocht in plaats van hier je vragenlijst neer te zetten?!

Eerste hit op Google (van een niet hypotheekverstrekker):
https://www.consumentenbo...financieren-met-hypotheek

[ Voor 43% gewijzigd door BastaRhymez op 08-08-2016 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
BastaRhymez schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:59:
Wat heb je zelf al uitgezocht / opgezocht in plaats van hier je vragenlijst neer te zetten?!

Eerste hit op Google (van een niet hypotheekverstrekker):
https://www.consumentenbo...financieren-met-hypotheek
Zoals ik al vermeld heb kom ik niet heel veel verder met google dan dat soort algemene sites als waar jij mee aankomt. Mijn belangrijkste vragen zijn redelijk specifiek lijkt me, sommige vragen zijn inderdaad wel te googlen maar ervaringsdeskundigen hier op het forum zie ik als betere informatiebron.

[ Voor 10% gewijzigd door Malt007 op 08-08-2016 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Malt007 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:20:
[...]

Zoals ik al vermeld heb kom ik niet heel veel verder met google dan dat soort algemene sites als waar jij mee aankomt. Mijn belangrijkste vragen zijn redelijk specifiek lijkt me, sommige vragen zijn inderdaad wel te googlen maar ervaringsdeskundigen hier op het forum zie ik als betere informatiebron.
:D en zo werkt Tweakers dus niet. Eerst zelf zoeken, dit opschrijven en dan vragen of t echt zo is/specifieker vragen. Het algemene kan je hier al prima opschrijven en beantwoord de helft van je vragen.

Overigens als je dit niet zelf kunt bedenken dan betwijfel ik of het wel verstandig is om je hypotheek nog hoger te maken dan hij al is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-07 23:03
Je NHG polis beschermt de geldverstrekker van je 1e hypotheek. Die sowieso als eerste aan de beurt is bij de opbrengst van de verkoop. Noch deze geldverstrekker, noch het waarborgfonds hebben enige hinder van jouw tweede (derde, vierde) hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-07 12:35
Bij mij kwam deze als eerste hit eruit:
http://www.belastingdiens...nmalig_aftrekbare_kosten/

Betreft de wet ongeacht hypotheekverstrekker ;-)

Eventueel andere welk me ook nuttig leek:
https://www.hypotheker.nl...agen/mijn-huis-verbouwen/

Betreffende bouwdepot ook mijn 1ste hit op Google:
http://www.geld.nl/hypotheek/service/bouwdepot
Malt007 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:20:
[...]

Zoals ik al vermeld heb kom ik niet heel veel verder met google dan dat soort algemene sites als waar jij mee aankomt. Mijn belangrijkste vragen zijn redelijk specifiek lijkt me.
Nou zo specifiek is het ook weer niet hoor...je bent niet de eerste die dmv hypotheek verbouwingen wilt financieren en zal zeker ook niet de laatste zijn...Dus de door mij eerder genoemde links zijn dan wel algemeen, maar de antwoorden op jou vragen staan letterlijk in de tekst, dus jou vragen zijn ook gewoon algemeen te beantwoorden ;)

Trouwens mbt de tuin, een hypotheekgesprek kost algauw 2000 - 3000 euries, hier heb je al een goede tuin voor. Een badkamer komt ongeveer 10.000 euries. 2 dakkapellen (afhankelijk van grote) ook zo ongeveer 10.000euries, totaal zou je dus 20.000 aan eigen inkomsten moeten inbrengen. Is het dan niet beter een idee om te sparen ipv een lening erop te nemen? Is een serieuze vraag hoor, het is een afweging die jezelf moet maken natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door EdjeCageman op 09-08-2016 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Als jouw vragen te specifiek zijn, heb je een adviseur nodig die je daarover antwoord kan geven. Als je vragen niet zo specifiek zijn, zou je op z'n minst moeten laten zien wat je wel gedaan hebt om het antwoord te vinden en waarom hetgeen wat je gevonden hebt, niet bevredigend is.

Linksom of rechtsom, dit topic gaat daarom dicht. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.