Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:52
De B150 is op dit moment een populaire chipset vanwege z'n prijs (zie Best buy guide) en toch genoeg features voor de gewone man.

Wat mij opvalt is dat volgens de specs https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_chipsets de B150 helemaal geen M.2 PCiExpress SSD's ondersteund.
Toch hebben veel b150 mobo's zo'n slot. Hoe doen ze dat? Aparte 3rd party chip?

Ook vreet zo'n slot normaal 4 pci-e lanes.
De b150 heeft van die lanes er ' maar' 8 en de h170 16.
Dat zou pleiten om toch voor de H170 te gaan (of Z170).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Waar daar op wiki staat is niet juist. Dit is waarschijnlijk verkeerd overgenomen van deze slide:

http://images.anandtech.com/doci/9582/121%20-%20Chipsets.jpg

Er is geen ondersteuning voor RST (Intel Rapid Storage Technology). Dit is omdat er een technische beperking is in de verdeling van de beschikbare PCI-E-sloten van de chipset (heel lang technisch verhaal, zie: http://www.tomshardware.c...ocessors-101,4498.html#p3) Het komt er op neer dat er van die 8 PCI-E-sloten nog eventueel USB en GBit netwerk afmoeten en je vaak maar 5 effectief overhoudt. En daar kun je er dan maar 4 gebruiken voor een m2-slot.

De meeste mensen hebben echter genoeg aan een Micro-ATX of een Mini-ITX moederbord. Daar zitten maar max 4 PCI-E-sloten op (M-ATX) of 1 (M-ITX). Dan heb je al 16 lanes voor het 1e PCI-E slot vanuit de CPU. Bij M-ATX heb je dan nog 3 sloten over, op M-ITX heb je geen sloten meer over, je hebt alleen nog lanes nodig voor interne, zoals M2 (en USB en GBit netwerk).

Daarom is voor de meeste mensen een B150 of een H110 zelfs al genoeg. Nu heeft die laatste chipset nog het extra manco dat de chipset eigenlijk maar 2 geheugensloten goed kan aansturen, als je er 4 gebruikt, dan heb je speciaal single-sided geheugenmodules nodig, die moeilijk te vinden zijn. Bovendien zijn alle sloten behalve het GPU-slot PCI-E 2.0 in plaats van PCI-E 3.0. Maar voor ITX, die toch max maar 2 geheugensloten en max 1 PCI-E 16x-slot heeft, maakt ook dat dus niet uit.

Bovendien is de combinatie M2-slot (waarin dan ook echt een ssd zit die dat goed gebruikt) met een B150-chipset niet erg vaak voorkomend. Goedkope chipset, met superdure ssd...

Waar heb jij dan al die lanes voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:52
interessant artikel. Ik denk dat ik ook slots en lanes door elkaar heb gehaald.

In principe heb ik niet veel nodig. in ieder geval mATX formaat, plaats voor een gpu.
Maar ik dacht dat theoretisch de gpu al 16 lanes kon opslokken?

Verder alleen standaard LAN, audio etc.. onboard.
Het M2 slot ga ik niet direct inzetten daar ik nog een sata ssd heb liggen, maar in de toekomst gaat deze zeker gebruikt worden. Tegen die tijd is de prijs ook verder gezakt.
Ik zie nu al een SM951 voor 130-150 euro, dat is al 'schappelijk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
sharkzor schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:00:
Maar ik dacht dat theoretisch de gpu al 16 lanes kon opslokken?

Verder alleen standaard LAN, audio etc.. onboard.
Het M2 slot ga ik niet direct inzetten daar ik nog een sata ssd heb liggen, maar in de toekomst gaat deze zeker gebruikt worden. Tegen die tijd is de prijs ook verder gezakt.
Ik zie nu al een SM951 voor 130-150 euro, dat is al 'schappelijk'
De GPU krijgt zijn 16 lanes vanuit de cpu.

De prijs van PCI-E M2's zijn de laatste tijd flink gezakt zie ik. Nu nog afwachten wat het nieuwe platform Optane op gaat leveren.