Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 801359

Topicstarter
Hallo,

Mijn vraag
Wij gaan binnenkort met enkele auto's op reis en we hadden graag de mogelijkheid gehad om te kunnen communiceren tussen de auto's zonder onze mobiele abonnementen op te gebruiken of zonder buitenlandse simkaartjes te liggen kopen. Daarom hadden we het idee een set walkie talkies te kopen. Natuurlijk is het bereik toch wel belangrijk moest er een grotere afstand komen tussen de auto's door verkeer ofzo. Iemand ervaring hiermee?

Wat ik al gevonden heb
Zelf was ik al op de Motorola TLKR-T80 Extreme uitgekomen en volgens de reviews was dit redelijk te doen qua bereik, maar kan je het bereik ook vertrouwen als het vanuit 2 auto's komt? Doe je niet veel verlies in signaal door het metaal?

Iemand nog goede tips of suggesties?
Alvast bedankt.

V.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-06 20:00
Deze gebruiken wij op het werk, afhankelijk van de wind en obstructies een bereik van 1KM plus. http://www.portofoon.nl/pageid=9/Portofoons_huren.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:19
Wij gebruiken daar altijd een setje Albrecht walkie-talkies voor. Zijn al meer dan 10 jaar oud, maar werken nog altijd prima. Het bereik is wel aardig, je kan natuurlijk niet kilometers van elkaar rijden maar zolang je elkaar kan zien heb je sowieso ook wel bereik. Veel verder dan dat gaat niet echt lukken zonder antenne op het dak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:34
Als de afstand niet al te groot is hebben wij altijd gebruik gemaakt van die cheap-ass kinderspeelgoed walki-talki's van max 30 eur de twee. Werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Ik heb "Stabo PMR-portofoon Freecomm 650" destijds gekocht, werkt prima tussen twee auto's en de 4x AAA accu's zijn makkelijk op te laden en/of te vervangen. Ook als je wat verder van elkaar rijdt kan je elkaar nog prima verstaan.

Houdt er wel rekening mee dat je niet in alle landen officieel gebruik mag maken van dit soort zendende apparatuur.

[ Voor 20% gewijzigd door LordSinclair op 08-08-2016 10:30 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een bakkie is al geen optie, gaan niets liggen inbouwen in de auto's, toch bedankt!

Iemand een idee of die Motorola's deftig zouden zijn voor in auto's?

Die Stabo vindt ik niet direct terug... We zouden ook wel een beetje op het budget willen letten dus al te dure sets vallen af... Iets rond de 100€-150€ ofzo voor hele set was de max. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759877

op walkietalkiestore vind je een pak reviews terug... misschien ben je daar wel iets mee ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
http://www.gearbest.com/walkie-talkie/pp_178196.html

Toch wat budget vriendelijker en naar verluidt werken ze prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:55
Wij gebruiken op onze wintersport reis naar zuid Duitsland ook altijd een paar 'kinder' walkie talkies. Bereik is enkele honderden meters en batterijen gaan gemakkelijk hele vakantie mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Anoniem: 801359 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:34:
Een bakkie is al geen optie, gaan niets liggen inbouwen in de auto's, toch bedankt!

Die Stabo vindt ik niet direct terug... We zouden ook wel een beetje op het budget willen letten dus al te dure sets vallen af... Iets rond de 100€-150€ ofzo voor hele set was de max. :)
"Mijn" model bestaat niet meer, maar Conrad verwijst nu door naar deze: https://www.conrad.nl/nl/...on-set-van-2-1421468.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik kan zo 123 niet zien welke frequentie die dingen gebruiken, maar ik zou er mee oppassen. Straks zitten ze op een of andere frequentie die je als consument helemaal niet mag gebruiken en druk je luchtvaartverkeer ofzo weg. Zeker omdat de topicstarter het op vakantie wil gaan gebruiken is dat nog meer aan de orde, de regels in het land van bestemming kunnen heel anders zijn dan in België (waar de topicstarter volgens mij vandaan komt, gezien het taalgebruik en de link naar Belgische webshop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:01:
[...]

Ik kan zo 123 niet zien welke frequentie die dingen gebruiken, maar ik zou er mee oppassen. Straks zitten ze op een of andere frequentie die je als consument helemaal niet mag gebruiken en druk je luchtvaartverkeer ofzo weg. Zeker omdat de topicstarter het op vakantie wil gaan gebruiken is dat nog meer aan de orde, de regels in het land van bestemming kunnen heel anders zijn dan in België (waar de topicstarter volgens mij vandaan komt, gezien het taalgebruik en de link naar Belgische webshop).
The channel spacing for this one is 12.5/25 KHz.

en

Spurious Power: no more than 500mW

Voor zover ik kan zien komt dat gewoon overeen met wat Europees is toegestaan, dus ook in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Channel spacing zegt niks over de frequentie hè, en die wordt nergens opgegeven.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De vraag is of je hier nog in wilt investeren gegeven dat roamingkosten gaan verdwijnen. Het zal goedkoper zijn om dit jaar een EU-databundel aan te schaffen. Je hebt dan ook geen problemen als de auto's te ver bij elkaar vandaan raken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:35

Neem aan dat je binnen de EU blijft? Maximaal beltarief is dan 22ct (zelf bellen) plus 6 ct (gebeld worden) per minuut dus in totaal 28 ct, kun je voor 150 eur ruim 9 uur non stop praten... (bij 100 euro is dat net geen 6 uur)
Kijk eens bij je telecomprovider of er geen buitenlandpakketjes aan te schaffen zijn, ben je nog goedkoper uit.

Maar dat gezegd hebbende: Ik zou voor een goedkoper setje gaan (spreek uit ervaring: eerste uur is het lachen, tweede uur mwah, derde uur alleen voor 'belangrijke' zaken en daarna alleen nog maar voor de echt belangrijke zaken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hoef je niks voor in te bouwen hoor... Werkt gewoon ook op aanstekerplug, kabeltje eraan naar antenne op dak, klaar.

Maar idd voor 150,- kun je ook gewoon mobiel gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
BB-One schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:14:
[...]

Neem aan dat je binnen de EU blijft? Maximaal beltarief is dan 22ct (zelf bellen) plus 6 ct (gebeld worden) per minuut dus in totaal 28 ct, kun je voor 150 eur ruim 9 uur non stop praten... (bij 100 euro is dat net geen 6 uur)
Kijk eens bij je telecomprovider of er geen buitenlandpakketjes aan te schaffen zijn, ben je nog goedkoper uit.
Sinds 30 april bel je voor 6 cent/min (zolang je bundel niet op raakt), en kost het 1 cent/min om gebeld te worden. Je kunt voor 150 euro dus 35 uur en 42 minuten praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
GlowMouse schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:36:
[...]

Sinds 30 april bel je voor 6 cent/min (zolang je bundel niet op raakt), en kost het 1 cent/min om gebeld te worden. Je kunt voor 150 euro dus 35 uur en 42 minuten praten.
Dat is dus als je een bundel hebt waar je belminuten uit gaan. De 6 cent en 1 cent is een roaming toeslag dus die komt bovenop je gebruikelijke belkosten.

Heb je geen belbundel of wat dan ook dan zijn de door de mij genoemde tarieven de maximaal toegestane gesprekstarieven. Het kan inderdaad zo zijn dat je dus 35 uur kan praten. (of nog meer met een buitenland bundel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
BB-One schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:39:
[...]

Heb je geen belbundel of wat dan ook dan zijn de door de mij genoemde tarieven de maximaal toegestane gesprekstarieven.
Bron? Gebeld worden is bij Nederlandse providers altijd gratis; en KPN rekent bv. 23 ct/min om buiten de bundel te bellen, wat allebei in tegenspraak is met jouw bewering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:01
In mijn ervaring zit er weinig verschil tussen goedkope en betere, duurdere walky-talky's. Als je die dingen veel gaat gebruiken of je hebt gewoon meer betrouwbaarheid nodig loont het om duurdere te nemen maar voor het grotere bereik niet of nauwelijks.

Ik zou dus gewoon een goedkoop eenvoudig setje halen. Heb zelf ook zo'n eenvoudig setje Alecto's thuis liggen voor incidenteel gebruik en dat gaat prima. Heb ook wel eens met dure Motorola's en Midlands gespeeld en hoewel het zeker leuk materiaal is heb je nauwelijks meer bereik. Ik zou wel even kijken naar het soort accu's dat wordt gebruikt met een voorkeur voor standaard formaat batterijen zodat je altijd even nieuwe batterijen kunt kopen bij een tankstation of iets dergelijks mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ThinkPadd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:01:
[...]

Ik kan zo 123 niet zien welke frequentie die dingen gebruiken
Staat er bij: PMR -> 446MHz. Dat is Europees goedgekeurd.

(De vraag is alleen of dat accuraat is en 't zich aan de standaard houdt -- het lijkt me goedkope chinese rommel en ze zeggen dat 't nergens mee compatibel is.)

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeR op 08-08-2016 11:49 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
GlowMouse schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:44:
[...]

Bron? Gebeld worden is bij Nederlandse providers altijd gratis; en KPN rekent bv. 23 ct/min om buiten de bundel te bellen, wat allebei in tegenspraak is met jouw bewering.
Gebeld worden in het buitenland is zeker niet altijd gratis...

https://www.consuwijzer.n...nternetten-het-buitenland
Als u de roamingkosten optelt bij uw gebruikelijke kosten per sms, belminuut of MB, mag het totale bedrag niet hoger zijn dan de volgende tarieven:

Tarief (excl BTW) Tarief (incl BTW)
Bellen per minuut 0,19 0,2299
Gebeld worden per minuut 0,05 0,0605
Sms'en per bericht 0,06 0,0726
Internetten per MB 0,20 0,242
Een aanbieder mag er ook voor kiezen om alleen de gebruikelijke kosten voor mobiel internet, telefonie en sms in rekening brengen. Of alleen de roamingkosten. Een aanbieder mag ook bepalen dat u tot een maximum aantal belminuten, sms’jes en MB’s alleen de gebruikelijke belkosten betaalt. In al deze gevallen mogen de totale kosten voor mobiel internet, bellen en sms niet hoger zijn dan de tarieven in de tabel hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Wat wordt er bedoeld met enkele auto's? Lijkt me vrij prijzig om voor elke auto een walkie-talkie te gaan kopen en moet het echt spraak zijn? Voor Whatsapp, FB messenger en Telegram heb je ook chatsim waar je gratis kunt chatten voor 10 euro per jaar via je mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Jacco011 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:49:
gratis [...] voor 10 euro per jaar

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
nog een optie: een baofeng portofoon
https://www.portofoonweb....Ne54fiLss4CFdS4GwodAyMJQg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Afgezien van communicatie, spreek ook licht signaal af indien communicatie wegvalt.
slecht weer of andere factoren zijn niet ondenkbaar.

- je wilt een "stop maken" (noodstop is gevaren lichten)
- je wilt inhalen ??
- waar spreek je af als je elkaar kwijt raakt .. (sms je locatie bv + gestopt/ of rijdend)

Daarnaast gaan navigatie systemen ook andere routes aangeven .. afgezien van snel/economisch/vermijd tol etc.. dus dit is ook erg verwarrend. dan is de route op papier ook erg prettig.

Zeker met nerveuze bijrijders .. is dit goed op papier te hebben ;) spreek het even door voordat je gaat rijden ter opfrissing... onafhankelijk van je communicatie.

of een goedkopere optie fm transmitters :) via usb/ headphone ze werken meestal met een audio in :)
en op een aparte frequentie (soms in te stellen) tussen de 9 en 20 euro per unit

op google zijn er instructies te vinden om eventueel de range te extenden, let wel op de legaliteit!
ps als je kanalen in kan stellen.. en dit zou de keuze wezen ..spreek wat alternatieven af .. of werk een zenderlijst uit die per "gebied" de meeste kans heeft van slagen.

Alternatief is Google Play: Wi-Fi Talkie FREE

PS voor wifi kan je een goedkope AP met een verwisselbare antenne (op magneetvoet) gebruiken .. voordeel van de laatste optie is dat je bij gratis wifi in de buurt van je bestemming misschien ook op kunt pakken :)

Wat erg prettig werkt is dat de "voorste" 1x richting aangeeft. (en dus de weg bepaald)
En de 2de reageert met richting aangeven en indien mogelijk voorsorteert zodat de "voorste" auto ditmaal richting aangeeft en in het gat kan duiken .. dit werkt erg goed als je zeker als de wagen achter, de voorste goed kan zien (dus de voorste rijd dicht bij de rechter lijn) ..
Bij daglicht rijden kan je ook een lintje aan de antenne's binden .., snachts kan het vermoeiend zijn ..

Niet iedereen is goeie "leider" of volger .. maar als de leider goed op de weg en volger let.
En de volger op de leider + achterligend verkeer kan je als een rollende trein/blokkade goed samenwerken ..

Als je op elkaar let, is 90% communicatie overbodig. navigatie met live route updates (tmc) is erg prettig.
Ik rijd vaak met meerdere auto's naar locaties .. en in deze 2 of 3 auto team's heb ik leuke situaties meegemaakt ... oftewel .. de wat onvriendelijke bestuurders hadden overlast van ons ;)

[ Voor 65% gewijzigd door vso op 08-08-2016 19:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27
Jaren geleden heb ik al eens 2 set's low cost portofoons gekocht in de aanbeiding bij een bouwmarkt
deze zijn digitaal en gecodeerd.
Met 3 auto's hadden we altijd verbinding tot ongeveer 1,5 km tussenruimte,
in duitsland op de vakantie bestemming gebruikte we ze ook met het wandelen in de bossen hadden we geschat 2 a 3 km bereik berg opwaarts van af de camping.

dus zeker het aanraden waard wel eerst even goed testen als je 2 set's koopt of ze allemaal op het zelfde kanaal zitten ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vso schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 18:59:
Afgezien van communicatie, spreek ook licht signaal af indien communicatie wegvalt.
Leuk idee maar bel dan gewoon. Lichtsignalen geven op de openbare weg om met je vriendjes te communiceren slaat natuurlijk nergens op en is ronduit asociaal.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tsurany schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:13:
[...]

Leuk idee maar bel dan gewoon. Lichtsignalen geven op de openbare weg om met je vriendjes te communiceren slaat natuurlijk nergens op en is ronduit asociaal.
Dus een vrachtwagen seinen (2x grootlicht) dat je hem gezien hebt zodat te in kan voegen vind je asociaal ?
of seinen dat je uit/in wilt voegen naar de volger valt daar ook onder ???

Raar idee van sociaal zijn heb je 8)7 Overgens zijn licht signalen effectiever en sneller dan een nummer bellen.. groot licht is niet het enige wat je kan gebruiken .. denk bv aan richting aanwijzers en stads/dimlicht/mistlamp(voor/achter)
* vso vind je reactie erg opmerkelijk en behoorlijk kort door de bocht (om on topic te blijven) 8)

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vso schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:33:
[...]

Dus een vrachtwagen seinen (2x grootlicht) dat je hem gezien hebt zodat te in kan voegen vind je asociaal ?
of seinen dat je uit/in wilt voegen naar de volger valt daar ook onder ???

Raar idee van sociaal zijn heb je 8)7 Overgens zijn licht signalen effectiever en sneller dan een nummer bellen.. groot licht is niet het enige wat je kan gebruiken .. denk bv aan richting aanwijzers en stads/dimlicht/mistlamp(voor/achter)
* vso vind je reactie erg opmerkelijk en behoorlijk kort door de bocht (om on topic te blijven) 8)
Ja, het is niet voor niets dat dit soort signalen bij wet geregeld zijn. Zomaar met je lichten seinen omdat je te pauper bent om even te bellen of de route af te stemmen gaat natuurlijk nergens over.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thx voor de input, maar denk toch dat ik voor een goedkopere set walkie talkies ga gaan, makkelijker en is voor meerdere keren ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Wat erg prettig werkt is dat de "voorste" 1x richting aangeeft. (en dus de weg bepaald)
En de 2de reageert met richting aangeven en indien mogelijk voorsorteert zodat de "voorste" auto ditmaal richting aangeeft en in het gat kan duiken .. dit werkt erg goed als je zeker als de wagen achter, de voorste goed kan zien (dus de voorste rijd dicht bij de rechter lijn) ..
Bij daglicht rijden kan je ook een lintje aan de antenne's binden .., snachts kan het vermoeiend zijn ..
Die treintjes van auto's zijn zo irritant om in te rijden en om als overige weggebruiker in de buurt te hebben. Ze proberen dan altijd zo krampachtig bij elkaar te blijven dat ze totaal geen beeld meer hebben van het verkeer om zich heen, een auto er tussen is al een wereldramp vaak. Gewoon relaxt achter elkaar aan rijden, daar kan best een paar 100 meter of een paar kilometer tussen zitten. Zeker als je iets van een portofoon bij je hebt om even snel te kunnen communiceren (met een telefoon kost het opzetten van een verbinding veel meer tijd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:07
Ik begrijp echt nog niet waarom je dit zou willen? Bij een criminele activiteit zou ik het begrijpen. Maar voor volwassen mensen die op vakantie gaan, wat maakt het de kosten waard?

Die paar stoppen kun je toch ff 10 min van tevoren bellen? Kost je de hele vakantie max €5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
PLAE schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 07:55:
Ik begrijp echt nog niet waarom je dit zou willen? Bij een criminele activiteit zou ik het begrijpen. Maar voor volwassen mensen die op vakantie gaan, wat maakt het de kosten waard?

Die paar stoppen kun je toch ff 10 min van tevoren bellen? Kost je de hele vakantie max €5.
Gemak :) en vaak weet je 10minuten van te voren nog niet dat je gaat stoppen. Vooral toilet stops worden getriggerd door borden langs de weg, dan is een snelle brul door de porto genoeg om iedereen in andere wagens op de hoogte te brengen.

Verder ben ik er tijdens mijn vakantie er ook achter gekomen dat in Nederland mobiele ontvangst als gewoon wordt gezien. Maar dat dat niet altijd zo vanzelfsprekend is als het lijkt te zijn. Vooral in afgelegen bergachtige gebieden heb je lang niet altijd telefoonbereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17

- je wilt een "stop maken" (noodstop is gevaren lichten)
- je wilt inhalen ??
- waar spreek je af als je elkaar kwijt raakt .. (sms je locatie bv + gestopt/ of rijdend)

Daarnaast gaan navigatie systemen ook andere routes aangeven .. afgezien van snel/economisch/vermijd tol etc.. dus dit is ook erg verwarrend. dan is de route op papier ook erg prettig.

Zeker met nerveuze bijrijders .. is dit goed op papier te hebben ;) spreek het even door voordat je gaat rijden ter opfrissing... onafhankelijk van je communicatie.

of een goedkopere optie fm transmitters :) via usb/ headphone ze werken meestal met een audio in :)
en op een aparte frequentie (soms in te stellen) tussen de 9 en 20 euro per unit

op google zijn er instructies te vinden om eventueel de range te extenden, let wel op de legaliteit!
ps als je kanalen in kan stellen.. en dit zou de keuze wezen ..spreek wat alternatieven af .. of werk een zenderlijst uit die per "gebied" de meeste kans heeft van slagen.

Alternatief is Google Play: Wi-Fi Talkie FREE

PS voor wifi kan je een goedkope AP met een verwisselbare antenne (op magneetvoet) gebruiken .. voordeel van de laatste optie is dat je bij gratis wifi in de buurt van je bestemming misschien ook op kunt pakken :)

Niet iedereen is goeie "leider" of volger .. maar als de leider goed op de weg en volger let.
En de volger op de leider + achterligend verkeer kan je als een rollende trein/blokkade goed samenwerken ..

Als je op elkaar let, is 90% communicatie overbodig. navigatie met live route updates (tmc) is erg prettig.
Ik rijd vaak met meerdere auto's naar locaties .. en in deze 2 of 3 auto team's heb ik leuke situaties meegemaakt ... oftewel .. de wat onvriendelijke bestuurders hadden overlast van ons ;)
Wat een gedoe voor een vakantie ritje, vermoeiend voor jezelf en voor het overige verkeer (zoals je zelf al aangeeft in je laatste zin).

Lange tijd achter elkaar aanrijden is helemaal niet zo leuk als het lijkt. Gewoon afspreken waar je heen gaat en eventueel waar je onderweg stopt als je dat gezellig vindt. Ik ben regelmatig met meerdere auto's op vakantie geweest en dit werkte verreweg het beste. In de praktijk blijkt dat je over een rit van 1000+ kilometer toch ongeveer gelijk aankomt (binnen het uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:14
Weet niet waar je heen gaat. Maar naar Italië reden we altijd met ANWB kaarten. Hierop staan stops/tankstations altijd goed aangegeven. Ook wegdelen staat duidelijk bij hoe lang die zijn. Vaak spraken we dan af iets van x km af wat neer kwam op bijv de eerste stop na knooppunt X. Werkte eigenlijk altijd vlekkeloos en die kaarten zijn ook nog eens gratis als je lid bent van de ANWB.

Portofoon ken ik wel van collega's maar die hadden dat met name ook voor op de piste.

[ Voor 10% gewijzigd door jip_86 op 10-08-2016 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:23
Anoniem: 801359 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 06:28:
Thx voor de input, maar denk toch dat ik voor een goedkopere set walkie talkies ga gaan, makkelijker en is voor meerdere keren ook...
Zorg dat je kunt opladen in de auto en/of voor voldoende batterijen/accu's.

Gaat prima werken, tot de batterijen op zijn ;)

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-08-2016 11:01 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Portofoons werken vaak prima tot op 1000 a 1500 meter. Bakkie, waar overigens weinig voor hoeft in te bouwen. 12 volt stekker erin en antenne via de kofferbak of achterportier naar buiten op het dak en klaar is klara. Die geeft je een veel groter bereik en rijdt nog relaxter omdat je niet krampachtig die 1000 a 1500 meter in de gaten hoeft te houden...

Voordeel van de bakkies is dat je niet op je batterij verbruik hoeft te letten. Wij vonden iig ideaal. Met vijf auto's naar Tsjechië.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

LordSinclair schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:37:
[...]

Gemak :) en vaak weet je 10minuten van te voren nog niet dat je gaat stoppen. Vooral toilet stops worden getriggerd door borden langs de weg, dan is een snelle brul door de porto genoeg om iedereen in andere wagens op de hoogte te brengen.
Exact, even iets door een porto roepen (afslag die je moet pakken, stoppen, inhaalactie inzetten) is veel sneller dan wanneer je eerst nog moet gaan bellen. En daarmee is het ook laagdrempeliger om wat te ouwehoeren. * Orion84 gebruikt al jaren portofoons (Midland G8 en G9) bij lange ritten met meerdere auto's en dat bevalt uitstekend. Vaak ook omdat ik bijvoorbeeld wel verkeersinfo in mijn navigatie heb, maar de andere auto niet. Dan kan je evt. gemelde files even doorgeven, overleggen over alternatieve routes etc.
Verder ben ik er tijdens mijn vakantie er ook achter gekomen dat in Nederland mobiele ontvangst als gewoon wordt gezien. Maar dat dat niet altijd zo vanzelfsprekend is als het lijkt te zijn. Vooral in afgelegen bergachtige gebieden heb je lang niet altijd telefoonbereik.
Dat ook ja.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:53
Ik wil het je gewoon af raden om elkaar te volgen.
Met 2 auto's is het al moeilijk, met meer vind ik het ondoenbaar of onveilig.
Je zit meer naar elkaar te turen (is die derde auto nu nog mee?), en iedere keer stress bij peages of wisselaars.
En als de ene geplast heeft, dan moet de rest ook plassen of zo?

Zelfs voor een ritje van 10-20km doe ik het gewoon nooit meer.
Als ze me zeggen te volgen, dan vraag ik het adres, en zal zelf de weg wel vinden.

Je bent toch allemaal volwassen zeker. Spreek gewoon af op de aankomstplaats, en wissel eventueel eens een SMSje uit. Kost je een pak minder centen en vooral STRESS.

En als je elkaar toch niet zo lang kan missen, ga dan met een bus, kan je kaarten onderweg, en plassen wanneer je zin hebt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05 11:56
Sms of Whatsapp (kan je ook als een porto gebruiken). Telefoon in oplader met 12v plug dus geen lege telefoonaccu. Data kan je eventueel vaak afkopen. En ik ben het helemaal met Tommie12 eens. Lekker je eigen rit rijden en even een sms of ander berichtje eruit om de status bij de anderen te checken. Het zijn de kosten niet qua vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:08
Tommie12 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:42:
Ik wil het je gewoon af raden om elkaar te volgen.
Met 2 auto's is het al moeilijk, met meer vind ik het ondoenbaar of onveilig.
Je zit meer naar elkaar te turen (is die derde auto nu nog mee?), en iedere keer stress bij peages of wisselaars.
En als de ene geplast heeft, dan moet de rest ook plassen of zo?

Zelfs voor een ritje van 10-20km doe ik het gewoon nooit meer.
Als ze me zeggen te volgen, dan vraag ik het adres, en zal zelf de weg wel vinden.

Je bent toch allemaal volwassen zeker. Spreek gewoon af op de aankomstplaats, en wissel eventueel eens een SMSje uit. Kost je een pak minder centen en vooral STRESS.

En als je elkaar toch niet zo lang kan missen, ga dan met een bus, kan je kaarten onderweg, en plassen wanneer je zin hebt.
Ben ik wel mee eens. volgen is leuk, maar je hebt mensen die dan zich verplicht voelen om ook altijd op dezelfde baan erachter te rijden, en zo geen ruimte laten voor invoegend verkeer want "anders raken we elkaar kwijt". cheap en compacte walkitalki dingen wel meenemen, dat is altijd handig in groepen, en afspreken waar je gaat eten met zn alle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• calcomp
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:09
Mobile telefoon is een mogelijkheid.
Je kunt bellen, sms-en en apppen, maar er zijn altijd kosten aan verbonden.

Voor auto naar auto (motor naar motor) werken we al jaren met goedkope portofoons dit werkt uitstekend, ook als je elkaar kwijt bent. (en val je buiten bereik, kun je altijd nog bellen)

We hebben goede ervaringen met de Baofeng UV-5R
http://www.banggood.com/E...lkie-Talkie-p-947386.html

Of anders zijn kleinere broer de Baofeng UV-3R

Koop er gelijk twee 12V auto stekkers bij: http://www.banggood.com/1...-Way-Radio-p-1040613.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 444220

calcomp_tablet schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 17:06:

Koop er gelijk twee 12V auto stekkers bij: http://www.banggood.com/1...-Way-Radio-p-1040613.html
Prima apparatuur inderdaad. Gebruik ze ook al jaren. Bestel wel een programmeerkabel mee, zo kun je alle kanalen via je pc in 1x erin zetten. Scheelt een hoop werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

calcomp_tablet schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 17:06:
Voor auto naar auto (motor naar motor) werken we al jaren met goedkope portofoons dit werkt uitstekend, ook als je elkaar kwijt bent. (en val je buiten bereik, kun je altijd nog bellen)

Anoniem: 444220 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 18:58:
[...]

Prima apparatuur inderdaad. Gebruik ze ook al jaren. Bestel wel een programmeerkabel mee, zo kun je alle kanalen via je pc in 1x erin zetten. Scheelt een hoop werk.
Afgezien van mijn eerdere reacties .. kunnen jullie wat meer vertellen over de gebruiks ervaring?
- bereik tijdens ritten auto/motor..
- hoe "storings" gevoelig .. of verstaanbaar ben je onderling ?

Leuke is wel dat je een dergelijk device ook als digital communicatie medium in kan zetten..
Ik heb wel hier en daar wat projectjes gezien die in staat zijn gps data uit te wisselen via diverse mediums .. leuk is als je navigatie systeem er ook mee overweg kan .. of dat je snel korte berichtjes (predefined) uit kan wisselen. misschien op motor minder praktisch..

Even google afgespeurd .. "moving object google maps" nu weet ik niet of dit uberhaupt werkt op je navigatie .. maar kan natuurlijk wel leuke feature zijn :)
en leuke ervan is dat je het ook nog andere nuttige dingen kan laten doen :)

https://developers.google...javascript/customoverlays
http://stackoverflow.com/...ject-in-google-maps-api-3

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 10-08-2016 22:54 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wij hebben al 2 lange ritten (Z-Frankrijk en Kroatie) gedaan met een cheap-ass SilverCrest setje van 30 euro ofzo gedaan.
Werkt prima. bereik van auto tot auto is toch wel minstens halve km denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444220

vso schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:38:
[...]

[...]

Afgezien van mijn eerdere reacties .. kunnen jullie wat meer vertellen over de gebruiks ervaring?
- bereik tijdens ritten auto/motor..
- hoe "storings" gevoelig .. of verstaanbaar ben je onderling ?

Leuke is wel dat je een dergelijk device ook als digital communicatie medium in kan zetten..
Ik heb wel hier en daar wat projectjes gezien die in staat zijn gps data uit te wisselen via diverse mediums .. leuk is als je navigatie systeem er ook mee overweg kan .. of dat je snel korte berichtjes (predefined) uit kan wisselen. misschien op motor minder praktisch..

Even google afgespeurd .. "moving object google maps" nu weet ik niet of dit uberhaupt werkt op je navigatie .. maar kan natuurlijk wel leuke feature zijn :)
en leuke ervan is dat je het ook nog andere nuttige dingen kan laten doen :)

https://developers.google...javascript/customoverlays
http://stackoverflow.com/...ject-in-google-maps-api-3
Bereik is top. Onderling kom je toch wel een km of 1,5 tot 2. In ideale omstandigheden dus weinig verkeer en vrij zicht nog verder. Gesprekskwaliteit is nagenoeg perfect. Batterijen gaan lang mee, in rust enkele dagen zelfs. Op en neer naar Frankrijk haal je makkelijk, maar voor de zekerheid toch een lader meenemen.

Heb eigenlijk nooit last van storingen gehad, buiten het feit dat er soms wat andere mensen doorheen lullen, maar dan schakel je naar een ander kanaal.
Pagina: 1