Computer start soms niet op (nieuwe build)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephandh88
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-09-2020
Goedemorgen.

Ik heb een erg raar probleem, hopelijk weet iemand mij hierin te ondersteunen.

Het systeem dat ik twee weken geleden samengesteld en gebouwd heb:

Intel 6700K CPU
MSI Z170A M7 Gaming Pro motherbord
Corsair LPX 3200 CL6 geheugen (16GB)
Be Quiet Dark Power Pro 11 (850w)

Nu heeft dit systeem eigenlijk altijd goed gewerkt. Echter heb ik sinds een paar dagen een vaag probleem. De computer wilt soms niet starten als ik de knop in druk. Dit zelfde geld voor de directe power knop op het moederbord zelf.

Nu gaat hij wel aan zodra ik meerdere keren onregelmatig de power en reset in knop in druk totdat hij aangaat.

Ook werkt het niet als ik bijvoorbeeld de stroomkabel op van de voeding eruit haal of de BIOS reset. Zodra hij niet aangaat werkt dus niks behalve spammend de reset en power knop in te drukken.

Soms gaat hij in 1 keer aan zodra ik de knop in druk, maar vaak moet ik echter meerdere keren drukken. Tevens gaat hij nooit direct in 1 keer aan als de computer s'nachts uit staat.

Ik heb ook geprobeerd om hem alleen met CPU en geheugen te starten maar dan toont hij dezelfde kuren. Volgens mij ligt het niet aan de videokaart etc.

Alvast enorm bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebeurd er als je de + en - pinnen voor de aan knop op het moederbord kortsluit met een schroevendraaier? Dus de plus en min tegelijk aanraken.

Verder zou je nog eens kunnen controleren of alle kabels er goed in zitten. Werkt de pc helemaal zonder problemen als hij eenmaal aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Power knop ontkoppelen, dan via moederbord/of met de 2 pinnen verbinden, de pc starten, dan weet je of de startknop defect is.

Andere voeding proberen, dus leen er een.

Dan zoveel mogelijk hardware gaan verwijderen(en de zou moeten kunnen starten), en pc starten, dit kun je ook 1 voor 1 doen, dus steeds 1 onderdeel verminderen.
Hierna elk onderdeel gaan vervangen door andere onderdeel om zo uit te vinden welk defect is.

Moederbord goed ingebouwd?
Misschien op een stuk karton de pc opbouwen , buiten de kast, dan vermijd je misschien kortsluiting naar de kast.

[ Voor 56% gewijzigd door jan99999 op 08-08-2016 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephandh88
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:03:
Wat gebeurd er als je de + en - pinnen voor de aan knop op het moederbord kortsluit met een schroevendraaier? Dus de plus en min tegelijk aanraken.

Verder zou ik nog eens controleren of alle kabels er goed in zitten. Werkt de pc helemaal zonder problemen als hij eenmaal aan staat?
Er zit zelf een knop al op het moederbord zelf die werkt ook niet dan.

Ook heb ik de voeding al eens compleet opnieuw aangesloten.

Het is wel zo dat hij het ook gewoon wel soms direct in één keer opstart.

Zodra hij dan aanstaat werkt alles gewoon goed, ook onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Stephandh88 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:05:
[...]

Er zit zelf een knop al op het moederbord zelf die werkt ook niet dan.
Wel de 2 kabels eerst losmaken, die naar de startknop gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, maar stel dat die knop ook niet goed is. Het is het proberen waard. Dan sluit je in ieder geval de kabel van de aanknop van je kast uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephandh88
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:07:
Klopt, maar stel dat die knop ook niet goed is. Het is het proberen waard. Dan sluit je in ieder geval de kabel van de aanknop van je kast uit.
Oké bedankt, ik zal het even testen.

Wat zou het anders kunnen zijn als het dan alsnog niet werkt?

Ik denk dat ik anders even een voeding koop en met die voeding test indien het toch het moederbord is breng ik de voeding terug en vraag ik een RMA aan voor het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-09 18:57
Draai je je RAM al op 3200? If so, schroef die eens omlaag naar 3000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephandh88
Cilph schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:46:
Draai je je RAM al op 3200? If so, schroef die eens omlaag naar 3000.
Yes die draait op 3200. Maar kan het zo zijn dat het dan soms wel start en soms niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-09 18:57
Stephandh88 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:20:
[...]

Yes die draait op 3200. Maar kan het zo zijn dat het dan soms wel start en soms niet?
Ik heb er zelf last van dat op 3200 mijn PC 50/50 vastloopt bij POSTen, vooral bij cold boot, ondanks dat mijn moederbord het aankan en dat de CPU overklok stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephandh88
Super! ik ga het straks gelijk even testen!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephandh88
Na het loshalen van de voeding en een paperclip test ben ik erachter gekomen dat het doe voeding is. Het aan uit schakelaartje doet het soms. En maakt een knetterend geluid zodra ik schakel.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1