..................
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2018 00:33 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
i5 6500 is het niet waard. Aan een i5 6400 heb je meer dan zat. De i5 6400 heeft een boostclock van 3,3Ghz: pricewatch: Intel Core i5-6400 BoxedVerwijderd schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 22:39:
Beste users, ik zou graag een beroep willen doen op jullie deskundigheid. Ik heb zelf een game PC van 875 euro samengesteld (Alternate prijs), en na enig onderzoek ben ik tevreden met mijn keuzes, maar dit soort bedragen zijn te groot om het maar te gokken.
Als er iets in de lijst staat wat beter kan qua prijs/kwaliteit verhouding, of er valt wat van de prijs af te scheren om een bepaalde reden, dan zou ik dit graag willen weten (uiteraard hieronder aanvullende informatie).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit wordt hoofdzakelijk een gaming PC, die ook wel gebruikt zal worden voor huiswerk, en eventueel streaming van/naar XBONE. Een film/serie kijken is ook niet uitgesloten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil zo dicht mogelijk bij de 850 euro blijven (excl. verzenkosten en/of assemblage), maar mocht er een goed genoeg reden voor zijn is dichter bij de 900 euro ook geen probleem. Dit bedrag is alleen voor de desktop bedoelt. Scherm, muis, keyboard etc niet meegerekend.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De desktop zal waarschijnlijk aangesloten worden aan een Sony KDL-40W4210 televisie. Dat of ik haal een oude monitor tevoorshijn (maar ik weet niet wat het merk/type nummer is, dus voor het gemak ga ik van de Sony televisie uit). Ik sluit een kleiner fatsoenlijke monitor in de toekomst niet uit.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk nodig te hebben: een 120gig SSD harde schijf met puur en alleen de windows OS (windows 8.1 64bit pro (aanbieding op tresbizz voor 26 euro, en dat betaal ik liever dan 100+ voor windows 10 die mij niet zo aanstaat)), ook zal de SSD de antivirus en eventueel Steam/Gom player (of vlc) programmas bevatten maar meer niet.
Een 2e SATA HDD van 1TB voor alle games, muziek, films e.d. (puur voor opslag dus)
Een grafische kaart zoals in de wenslijst aangegeven (MSI GTX 970 Gaming 4G), om zo de komende paar jaar Kerbal Space Program, No man's sky, skyrim, witcher 3 Civ6 enz. te kunnen spellen op ultra/high settings.
De voeding (Corsair 450w) heb ik berekend op Outervision, maar Alternate beweert dat 450w te weinig is? Maar de berekening constateert toch echt dan 400 al genoeg moet zijn.
Voor de rest wil ik zo veel mogelijk de kosten drukken, maar toch wel een pc die zeker wel 3-5 jaar mee kan gaan zonder nieuwe grote investeringen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Motherboard: GIGABYTE GA-B150-HD3P omdat ik geen overbodige functies behoef (overklokken ga ik bijv. niet aan beginnen)
Grafische kaart: GTX 970 omdat deze mij bekend is (een vriend heeft deze kaart, en heeft meerdere keren laten zien wat er mogelijk was hiermee)
CPU: Intel i5 6500 omdat mij is geadviseerd dat iets anders voor gamen niet nodig is, want deze is zeker goed genoeg.
dit alles is niet zo zeer een voorkeur, maar eerder een resultaat van onderzoek. Ik heb me zo goed mogelijk ingelezen, en mijn wenslijst is het resultaat van mijn 'research'. Ik sta altijd open voor suggesties.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het enige dat ik wens is dat de pc jaren mee kan zonder er iets aan te hoeven vervangen. Een degelijke build dus.
Ga je overklokken?
Nee. Ik ben een te grote leek om hieraan te beginnen.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag willen dat jullie kijken of alles klopt. Ik heb alles gecheckt (kabels, voeding, aansluiting etc), maar ik ben ook maar eens mens. Ook zou ik graag willen dat er suggesties gegeven worden over hoe het beter kan, of nog liever, beter en goedkoper.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5-6500 Boxed € 199,- € 199,- 1 Gigabyte GA-B150-HD3P € 86,90 € 86,90 1 MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G € 300,37 € 300,37 1 WD Blue WD10EZEX, 1TB € 48,95 € 48,95 1 Sharkoon VS4-V USB 3.0 € 32,99 € 32,99 1 Scythe Katana 4 € 23,95 € 23,95 1 Cooltek Silent Fan 120 Blue LED € 7,99 € 7,99 1 Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8 € 41,42 € 41,42 1 LG GH24NSD1 Zwart Zwart € 11,82 € 11,82 1 Corsair VS450 € 38,45 € 38,45 1 Adata Premier SP550 120GB € 40,99 € 40,99 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 832,83
De behuizing heb ik gekozen vanwegen de prijs en de vorm. Hier wil ik ook 2 extra 12cm fans in vanwegen betere hitte distributie.
De dvd lezer/brander zit er puur en alleen in om de desktop bij Alternate te kunnen laten assembleren, en zo 2 jaar garantie te kunnen krijgen (oftewel dvd lezer/brander is goedkoop en dat is prima).
CPU cooler heb ik gekozen vanwege de positieve reviews, en de hoeveelheid kuub per uur luchtverplaatsing. Deze zal ik niet snel veranderen tenzij iemand echt een sterk argument kan geven.
Overigens, op Alternate (https://www.alternate.nl/...124c9e8a7597102d4c69fc41c) heb ik deze build samengesteld, omdat ik deze build graag door hen samen wil laten stellen. Uiteraard is een andere site ook een optie, maar Alternate vertrouw ik op dit moment het meest.
TLDR: Klopt mijn build (Kan het beter, of kan het beter en goedkoper)?
Klopt het wattage wat Outervission had berekend, of moet ik echt meer watt?
Zijn er dingen waar ik echt over na moet denken voordat ik deze desktop bestel?
Bij voorbaat hartelijk dank!
Waarom niet? Voor een 9% hogere prijs heb je een 19% hogere basisklok.. lijkt mij een no-brainer.iChris schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 00:11:
i5 6500 is het niet waard.
[ Voor 11% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-08-2016 00:43 ]
Kijken naar de basisklok is totaal niet interessant als de CPU onder belasting toch altijd op de boostclock draait. Dan is het verschil in eens nog maar even groot als het prijsverschil à 9%.Olaf van der Spek schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 00:39:
[...]
Waarom niet? Voor een 9% hogere prijs heb je een 19% hogere basisklok.. lijkt mij een no-brainer.
De GPU is ook een stuk beter, wat hier alleen niet relevant is.
[ Voor 16% gewijzigd door -The_Mask- op 08-08-2016 00:50 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Ja dat kan, maar volgensmij gaf het maar iets van 7% meer FPS in games. Of heb ik het fout?Olaf van der Spek schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 00:39:
[...]
Waarom niet? Voor een 9% hogere prijs heb je een 19% hogere basisklok.. lijkt mij een no-brainer.
De GPU is ook een stuk beter, wat hier alleen niet relevant is.
Een costum variant heeft een ander uiterlijk en soms inerlijk.Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 01:12:
[...]
In mijn vorige repply staat er bij m'n 1e edit waarom ik de RX 480 als minder beschouw, maar dat even daar gelaten, wat bedoel je precies met een custom variant nemen?
De Cooler master n300 is 16 euro duurder dan deze behuizing, maar is dat het ook waard? Er kunnen meedere fans in, maar die zal ik niet gebruiken (althans, niet 9), en de cpu coole hoogte is wat beter, maar dat is wat ik zo snel als kenmerken verschil zie.
De extra fans en andere cpu cooler is om alles zo cool mogelijk te houden. Mijn kamer is vrij warm, en zeker vrij stoffig. En de extra fans maken minder geluid dat de voeding.
Het geheugen is puur op aanrader. Een vriend is bekend met het merk, was er erg positief over. De reviews waren ook vrij positief, en daarom koos ik ervoor.
De cdrom lezer/brander is puur voor dat het er zit, want als ik de desktop niet kan openen voor de 2 jaar garantie dan wil ik toch de optie hebben om een cdrom te kunnen afspelen of iets dergelijks.
de voorgestelde voeding kan ik me in vinden, geen commentaar op dat front.
Overigens wil ik iedereen graag bedanken voor de reacties. Ik ga op alles in om zoveel mogelijk te leren, ik zal ook de build aanpassen als er alternatieven getoond worden waar ik het compleet mee een ben. Maar voor nu excuseer mij, en goedenacht.
Verwijderd
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-6400 Boxed | € 183,50 | € 183,50 |
1 | Gigabyte GA-B150-HD3P | € 86,90 | € 86,90 |
1 | Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G | € 258,90 | € 258,90 |
1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 48,95 | € 48,95 |
1 | Sharkoon DG7000 Blauw | € 65,95 | € 65,95 |
1 | Thermalright True Spirit 90M Rev.A | € 28,50 | € 28,50 |
1 | Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8 | € 41,42 | € 41,42 |
1 | LG GH24NSD1 Zwart Zwart | € 11,82 | € 11,82 |
1 | Corsair CX450M | € 55,40 | € 55,40 |
1 | Kingston SSDNow UV400 240GB | € 62,02 | € 62,02 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 843,36 |
Verwijderd
Verwijderd
Omdat ze dat zijn, lees maar reviews.Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 00:40:
[...]
Bedankt voor de reply, maar zou ik wat meer info mogen waarom diversen items niks is (bijv voeding)?
Op de hele website videocardbenchmark.net zal je niks, maar dan ook niks nuttigs vinden over de prestaties van welk onderdeel dan ook. Wat daar staat is gewoon onzin in alle opzichten en verteld niks over de videokaart (of ander onderdeel) of zelfs over de prestaties.Wat de grafische kaart betreft, GTX 970 is mijn vergelijkings-kaart (omdat ik deze een soort van ken).
videocardbenchmark.com vergelijkt de gtx970 en RX480, en de 480 scoort zo'n 1000 punten lager, voor maar 50 euro minder. Is dat wel een goed genoegen reden om voor een mindere kaart te gaan?
120GB is echt heel weinig, dat zit gewoon zo vol en het dubbele kost heel weinig meer en moet prima in het budget passen.De SSD: is 100gig extra in zo verre handig of belangrijk voor een schijf dat alleen dient voor de OS en ee handje vol programma's? Vooral gezien het budget?
Nee goede cooling is geen overkill, maar goede koeling ga je niet krijgen met een slechte behuizing en daarbij een slechte fan, dan blijft het nog steeds slecht. Een goed ontworpen behuizing met goede fans maakt heel veel verschil en kan ook vele malen stiller zijn. Gewoon slechte fans toevoegen aan een behuizing met slechte airflow mogelijkheden zal het gewoon niet beter maken. Een goed ontworpen behuizing met veel minder fans werkt nu eenmaal beter.De extra cooling in de behuizing is toekomst planning, en dat mijn kamer de buiten temperatuur evenaart. Daarom besteed ik liever wat extra aan koeling, lawaai en stroom meegenomen, om de desktop cool te houden tijdens de te warme dagen. Tenzij er echt een goed argument te geven is dat zoveel cooling overkill is?
NooitOlaf van der Spek schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 00:53:
Lijkt mij nog steeds een no brainer. Wanneer is die basisklok dan eigenlijk wel relevant?
De boxed koeler kan de CPU ook redelijk stil en koel houden, maar de Katana is een koeler bedoeld voor als je weinig ruimte hebt en dat is hier niet het geval, dus is het ook geen interessante keuze.Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 00:40:
[...]
(kleinste vraag eerst) Omdat de cpu uiteindelijk warm zal worden, en deze cooler verplaatst bijna 100kuub per uur, plus minder herrie.
Omdat een Black eigenlijk vaak te duur is, dat geld kun je beter gebruiken voor een grotere SSD en een SSHD naast een SSD voegt ook niet veel toe, ook dat geld kun je beter voor de SSD gebruiken.Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 08:40:
Wat me opvalt is dat je een WD blue hebt gekozen als opslag. Deze doet zeker zijn ding hoor, maar voor vaak kleinere meerprijzen kun je bijvoorbeeld naar een black of een SSHD. Uiteraard is het maar opslag, maar nadat ik persoonlijk een SSD gewend was, wil ik niet meer terug naar een normale schijf. Als het dan toch moet, neem dan een SSHD zodat je toch nog een stuk meer performance krijgt voor je laadtijden van je games.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-6400 Boxed | € 183,50 | € 183,50 |
1 | Gigabyte GA-B150-HD3P | € 86,90 | € 86,90 |
1 | Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G | € 258,90 | € 258,90 |
1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 48,95 | € 48,95 |
1 | NZXT S340 Zwart | € 65,95 | € 65,95 |
1 | Scythe Kotetsu | € 29,95 | € 29,95 |
1 | Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8 | € 41,42 | € 41,42 |
1 | LG GH24NSD1 Zwart Zwart | € 11,82 | € 11,82 |
1 | Corsair CX450M | € 55,40 | € 55,40 |
1 | Kingston SSDNow UV400 240GB | € 62,02 | € 62,02 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 844,81 |
AMD Nieuwsdiscussie
Zet op V/A dat je hulp zoekt hieromtrent tegen de betaling van een aantal flesjes speciaalbier. Scheelt je een berg en het kan zomaar dat iemand je hiermee gaat helpen.Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:30:
Hartelijk bedankt voor al het advies en uitleg! Ik zal alles doornemen en de gegeven sites bekijken.
Mijn grootste probleem blijft assemblage, omdat ik dit zelf niets kan moet een bedrijf als Alternate het doen, maar die zijn met de meeste van de gegeven suggesties duurder (de RX 480 alleen al is 300 euro, ipv 258 euro). Andere sites hebben niet veel opties qua zelf samenstellen, hebben ze dat wel dan schiet het bedrag snel boven de 950 euro.
Maar ik zal alles even tot me nemen, en opnieuw de lijst samenstellen. Als ik geen vragen meer heb, dan zal ik later vandaag in een nieuwe post verzoeken tot het sluiten van m'n topic.
De meeste grote webshops hebben allemaal wel assemblage mogelijkheden.Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:30:
Mijn grootste probleem blijft assemblage, omdat ik dit zelf niets kan moet een bedrijf als Alternate het doen, maar die zijn met de meeste van de gegeven suggesties duurder
Het hoeft niet perse deze RX 480 te zijn, andere RX 470 of RX 480 kan ook, maar voor allen geld dat ze nog niet goed leverbaar zijn. Zal waarschijnlijk nog wel enkele weken duren voordat ze echt goed leverbaar zijn.(de RX 480 alleen al is 300 euro, ipv 258 euro).
Topics sluiten gebeurt alleen als het een slecht topic is.Als ik geen vragen meer heb, dan zal ik later vandaag in een nieuwe post verzoeken tot het sluiten van m'n topic.
AMD Nieuwsdiscussie
[ Voor 7% gewijzigd door Quacka op 08-08-2016 12:55 ]
Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit
Dan weet ik niet wat jij voor je stroom betaald.Martin.Air schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:27:
Daarnaast is de 1060 ook nog eens stuk energie zuiniger, zo is (als je zelf je stroom betaald) hij zo terug verdiend.
Deze heeft gelukkig iets meer mogelijkheden dan de GTX 970, maar in vergelijking met de RX 480 of RX 470 is de architectuur minder geschikt voor DirectX 12. Maar een betere optie als een GTX 970 is het sowieso, alleen ook voor deze kaart geld dat die net nieuw is en gewoon zo goed als niet leverbaar en kijkend naar de RX 480 ook wat aan de dure kant.Martin.Air schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:27:
Hoewel iedereen hier nogal hyped is over de AMD RX 480, zou ik je willen adviseren om te kijken naar de Nvidia GTX 1060. Deze heeft dezelfde mogelijkheden als de GTX 970, is ongeveer net zo snel maar toekomst bestendiger.
Haha, dan mag je wel een hele extreme gamer zijn wil je het terug verdienen. Het verschil is zo'n 30W dus, 24/7 volledig belast is dit nog maar 60 euro. Maar niemand zal 24/7 gamen, want dan ben je binnen enkele dagen dood.Daarnaast is de 1060 ook nog eens stuk energie zuiniger, zo is (als je zelf je stroom betaald) hij zo terug verdiend.
AMD Nieuwsdiscussie
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq