Macbook pro 2010 lichte vlek midden in beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 18:49
Beste Tweakers,

Ik heb gister via Marktplaats een Macbook pro 2010 voor 450 euro aangeschaft. Het is mijn eerste Mac en het is een probeersel om te kijken of het bevalt. Uiteraard heb ik de Mac bekeken en alles leek in orde. Nu ik een dag later wat aan het prutsen ben en internet, valt me op dat op lichte achtergronden een vage vlek te zien is. Niet erg duidelijk, één of twee tinten donkerder dan zou moeten. Vanuit de ooghoeken valt het meer op dan als je er recht naar kijkt. Ik heb de jongen al gemaild en hij beweert dat hij de vlek nooit gezien heeft. Ik weet natuurlijk niet of hij de waarheid spreekt of niet, hij leek me een nette jongen toe en de vlek is wel te zien, maar als je er niet op let wellicht niet of amper.

Nu vallen mij dit soort dingen snel op en wellicht ben ik hier wat te neurotisch in :p Google leert ons dat er wel meer mensen zijn met deze problemen, hoewel de vlekken dan vaak kleiner zijn (2 mm ofzo). Bij mij is het een vlek van ongeveer een cm in doorsnee. Een oplossing is er niet echt. Ik moet wel zeggen dat er een bobbeltje op het lichtgevende appeltje zit, ter hoogte van de vlek.

Nu is mijn vraag: herkennen jullie dergelijke vlekken? Vinden jullie het opvallen? Weet iemand toevallig of er iets aan te doen is? De vlek is te zien in het tekstvak, midden onderaan. Mijn dank is alvast groot _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://i382.photobucket.com/albums/oo265/Marhalm/Beeldscherm%20Macbook.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-10 09:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Drukplek denk ik.
Ik denk dat hij per ongeluk een potlood of pen op de toetsenbord heeft laten liggen bij het dichtklappen.
Of de jongen heeft te hard met zijn vinger het scherm aangeraakt

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
MedionAkoya schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 22:49:
Drukplek denk ik.
Ik denk dat hij per ongeluk een potlood of pen op de toetsenbord heeft laten liggen bij het dichtklappen.
Of de jongen heeft te hard met zijn vinger het scherm aangeraakt
Ja, zag in verschillende topics dat het ook met het toetsenbord te maken kan hebben. Niets aan te doen zeker? Ik twijfel nog of ik het irritant vind eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-10 09:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

marhalm schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 22:54:
[...]

Ja, zag in verschillende topics dat het ook met het toetsenbord te maken kan hebben. Niets aan te doen zeker? Ik twijfel nog of ik het irritant vind eigenlijk.
Dit? je hebt toch geen laptop van Lenovo of IBM?

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/60510f58ade2707496fe4532d5b687ffe85c6b9d/?url=http%3A%2F%2Fimgs.xkcd.com%2Fcomics%2Fappropriate_term.png
Deze pic komt van een ander tweaker.

Maar aan de achterkant van je laptop heb jij een logo van Apple, die geeft toch licht?
Je vlek staat bijna in het midden van het scherm.

[ Voor 7% gewijzigd door MedionAkoya op 07-08-2016 22:58 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
MedionAkoya schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 22:56:
[...]

Dit? je hebt toch geen laptop van Lenovo of IBM?

[afbeelding]

Maar aan de achterkant van je laptop heb jij een logo van Apple, die geeft toch licht?
Je vlek staat bijna in het midden van het scherm.
Heb een Mac ;) Er waren verschillende mensen die het toetsenbord ervan verdachten de vlek gemaakt te hebben, zoals bijvoorbeeld in dit topic:

https://discussions.apple...1222085?start=30&tstart=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

De backlight schijnt ook door het Apple logo. Als die niet helemaal vlak is kan er op die plek inderdaad een verschil in licht ontstaan. Je zei een bobbel op te merken, dat kan zomaar je oorzaak zijn.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
nelizmastr schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:07:
De backlight schijnt ook door het Apple logo. Als die niet helemaal vlak is kan er op die plek inderdaad een verschil in licht ontstaan. Je zei een bobbel op te merken, dat kan zomaar je oorzaak zijn.
Is zoiets op een of andere manier te repareren denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

marhalm schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:12:
[...]

Is zoiets op een of andere manier te repareren denk je?
Nieuw scherm, of dat loont is maar de vraag voor een machine van 6 jaar oud :).

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
HeatWave schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:14:
[...]

Nieuw scherm, of dat loont is maar de vraag voor een machine van 6 jaar oud :).
Nieuw LCD paneel is alleen al 99 dollar, maar wellicht moet ook de klep zelf vervangen worden. Die bobbel in het Applelogo komt ook ergens vandaan. Wel gek eigenlijk, je zou eerder een deukje dan een bobbel verwachten.

Even een andere vraag: zou jij een dergelijke vlek onoverkomelijk vinden? Ik ben zelf nogal een zeikerd met dit soort dingen, dus ben wel benieuwd wat een ander ervan zou vinden. Als ik deze Mac te koop zou zetten, dan zou ik denk ik wel verlies maken. Ik ben zelf namelijk wel zo eerlijk om dit soort 'defecten' te noemen op Marktplaats..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave

HeatWave

marhalm schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:04:
[...]

Nieuw LCD paneel is alleen al 99 dollar, maar wellicht moet ook de klep zelf vervangen worden. Die bobbel in het Applelogo komt ook ergens vandaan. Wel gek eigenlijk, je zou eerder een deukje dan een bobbel verwachten.

Even een andere vraag: zou jij een dergelijke vlek onoverkomelijk vinden? Ik ben zelf nogal een zeikerd met dit soort dingen, dus ben wel benieuwd wat een ander ervan zou vinden. Als ik deze Mac te koop zou zetten, dan zou ik denk ik wel verlies maken. Ik ben zelf namelijk wel zo eerlijk om dit soort 'defecten' te noemen op Marktplaats..
Ik zou het ook niet leuk vinden hoor, zo'n vlek in beeld. Ligt er dus een beetje aan of je hem altijd ziet of bijv alleen bij witte vlakken.

Je zal het er bij een advertentie wel bij moeten zetten ja...Zou hem dan ook via V&A verkopen, niet marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zou er mee leren leven. Het is niet rendabel om het te repareren, dan had je in 1x beter een 13" 2011 model kunnen nemen. Die zijn er vanaf 100 euro meer dan een 2010 al.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Had je toevallig een felle lamp achter je macbook staan toen je de vlek zag?

Richt je macbook eens met het Apple logo naar de zon en voila een lichte vlek op het scherm in de vorm van een appletje. Het licht kan ook andersom door het logo heen.

[ Voor 10% gewijzigd door Whatson op 08-08-2016 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
Whatson schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 13:20:
Had je toevallig een felle lamp achter je macbook staan toen je de vlek zag?

Richt je macbook eens met het Apple logo naar de zon en voila een lichte vlek op het scherm in de vorm van een appletje. Het licht kan ook andersom door het logo heen.
Nee, was niet het geval ;)

Ik weet dat de backlight het Applelogo verlicht. Ik vermoed dat, zoals iemand hierboven al aanhaalde, de backlight beschadigd is, zodat deze ietsjes minder licht geeft op exact die plaats. Reparaties zijn erg duur en zelf doen lukt me niet, dan sloop ik de boel. Dus of ik leer ermee leven, of ik verkoop deze door met verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:26
Dit is toch nog gewoon het oude type LCD met een makkelijk te verwijderen top-plaat?
Het kan natuurlijk ook stof/vuiligheid/vettigheid zijn, of alleen een vlek in die top-plaat.
Deze is dan weer echter relatief goedkoop te vervangen/ te bekijken.

Een poging om hem dan open te halen, schoon te maken of te bekijken en eventueel een nieuwe te bestellen kan dan lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
GeeMoney schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 13:25:
Dit is toch nog gewoon het oude type LCD met een makkelijk te verwijderen top-plaat?
Het kan natuurlijk ook stof/vuiligheid/vettigheid zijn, of alleen een vlek in die top-plaat.
Deze is dan weer echter relatief goedkoop te vervangen/ te bekijken.

Een poging om hem dan open te halen, schoon te maken of te bekijken en eventueel een nieuwe te bestellen kan dan lonen.
Volgens iFixit moet je met heatguns aan de gang. Dat gaat mijn pet te boven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:26
marhalm schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 13:27:
[...]

Volgens iFixit moet je met heatguns aan de gang. Dat gaat mijn pet te boven :D
Ik zie het inderdaad, lijkt wel te doen. Er zijn hier wel tweeakters die dergelijke "reparaties" uitvoeren dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
GeeMoney schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:00:
[...]

Ik zie het inderdaad, lijkt wel te doen. Er zijn hier wel tweeakters die dergelijke "reparaties" uitvoeren dacht ik.
Ik kan wel eens zo'n tweaker vragen. Weet je toevallig ook een naam? Anders kijk ik zelf even hoe ik aan die info kom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave

HeatWave

Sebastius :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kan ook met een föhn en dan een opzetstuk gebruiken waarbij de lucht door een smalle spleet moet. Zo heb ik vorig jaar mijn MacBook scherm er af gehad. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
sypie schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 17:52:
Kan ook met een föhn en dan een opzetstuk gebruiken waarbij de lucht door een smalle spleet moet. Zo heb ik vorig jaar mijn MacBook scherm er af gehad. Werkt prima.
Dat zou inderdaad kunnen ja. Mocht ik besluiten dat ooit te doen, dan kan ik ook mooi de zuignap van de smartphonehouder uit de auto gebruiken om het glas op te tillen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is een kwestie van geduld... Je moet niet te snel willen met dit soort klusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
marhalm schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:42:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen ja. Mocht ik besluiten dat ooit te doen, dan kan ik ook mooi de zuignap van de smartphonehouder uit de auto gebruiken om het glas op te tillen :P
nope. dat werkt niet. lijmlaag zit echt heel goed vast.

metalen Spudger is echt een pre.
Dus of ik leer ermee leven, of ik verkoop deze door met verlies.
ik moet zeggen dat ik 450 al behoorlijk veel vind voor dit type aangezien de 15" late 2011 al voor zo'n 850 gaat (met redelijke SSD). Het bijkomende verlies van de display is dan wel extra zuur. Stuur mij even een DM met een prijs die je er voor zou willen hebben, ik heb hier nog display modules liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
supersnathan94 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 14:17:
[...]

nope. dat werkt niet. lijmlaag zit echt heel goed vast.

metalen Spudger is echt een pre.

[...]

ik moet zeggen dat ik 450 al behoorlijk veel vind voor dit type aangezien de 15" late 2011 al voor zo'n 850 gaat (met redelijke SSD). Het bijkomende verlies van de display is dan wel extra zuur. Stuur mij even een DM met een prijs die je er voor zou willen hebben, ik heb hier nog display modules liggen.
DM gestuurd :)
Pagina: 1